Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel pÃ¥ Stiebel Eltron WPL 10 - Varning för oseriösa reparatörer och hjälp!  (läst 263100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jjonte

  • Gäst
Nu får vi ju bara en sida av detta men det känns ju verkligen inte seriöst ifall det stämmer.

Jag förstår dock inte varför hplp anser att det är onödigt att megga den gamla bara för att det går (eller missar jag något?), att megga den måste väl vara det första steget och sedan mäta trycket ifall lindningarna visar sig hela.

EDIT: Läste lite till och får ändra mig lite, hplp menar förmodligen att iom att pumpen gick men inte gav vad den skulle så kan man konstatera att kompressorns lindningar är OK.

Helt rätt, men jag försöker berätta som de agerat utan alltför personliga tyckanden.

Jag kan ha lite förståelse att företag nr 2 "bara bytte kompressorn" eftersom företag nr 1 redan gjort en felsökning, företag nr 1 ska dessutom vara guru på Stiebel Eltron och därför tror jag inte att företag nr 2 ifrågasatte detta.
De jobbar dessutom väldigt nära varandra och hjälper varandra hela tiden. Företag nr 1 sköter felsökning samt all utom kompressorn, det gör företag nr 2.

Dock höll företag nr 2 på med styrelektroniken en hel del innan han fick värmepumpen att fungera okej. Jag vill tro att han har mer ansvar än han tror när han pillat och skruvat med styrningen i värmepumpen.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Helt sanslös läsning, den där firman verkar varken seriös eller kunnig... Trist att bli drabbad av något sådant. :-\

"Att släppa ut R407 rätt ut i luften var kanske inte så bra sa han men det spelade absolut ingen roll för värmepumpen eftersom det bara var bra att trycket var så högt som möjligt."
Det är ju bara fel på alla sätt och vis.
Om man börjar släppa ut R407 så kommer de komponenter i soppan som har högst tryck att sticka iväg först, medan de med lägre tryck blir kvar.


Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
 FiR
Visst går det att byta från Propan till R407, men det kräver en del injustering.
Underkylning och överhettning måste kontrolleras vilket bevisligen inte blivit gjort eftersom värmepumpen var överfylld när reparatören lämnade jobbet.
Din värmepump går garanterat med mycket sämre verkningsgrad än den borde pga av detta.

Att kontrollera driftdata efter ett kompressorbyte är en självklarhet för alla seriösa kylknölar då detta kan ge en indikation på varför kompressorn rasade i första hand, och försäkra sig om att inte händer igen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tom jag vet att man inte kan släppa på trycket på det viset och jag tror ingen av dom båda firmorna är seriösa för är man seriös väljer man nog en seriös samarbets partner helt sjukt hur det kan gå till och normalt märker kunden ingenting för man har ingen koll och litar på att proffsen gör ett bra jobb jag har själv ingen aning om vem jag skulle anlita för ett dylikt jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som sagt jjonte, om du registrerar dig kanske du kan få något tips rörande vem du kan vända dig till.
Finns säkert yrkesfolk här som vet vem som skulle ta ditt uppdrag på allvar, och kanske lösa det med försäkringsbolaget på ett bra sätt.
Om inte försäkringsbolaget hunnit betala ut pengarna så borde du ringa dem och be dom hålla inne betalningen, för det där är inte skött som det ska göras, inte på något plan.
Detta förutsatt att du jjonte är på riktigt.

jjonte, jag uppskattar att du håller företagsnamnet utanför denna diskussion, det underlättar för oss andra att ge dig råd och stöd att gå vidare med detta på ett bra sätt, det blir alltid känsligare om företagsnamn eller personer nämns, och speciellt när gäster eller nya medlemmar kommer in med denna typ av inlägg så vet man inte om allt som skrivs är sant, eller bara del i en utpressningssituation.
Din trovärdighet blir alltså avsevärt större när du inte hänger ut företagsnamnet.
« Senast ändrad: 26 oktober 2012, 17:54:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
FiR
Visst går det att byta från Propan till R407, men det kräver en del injustering.
Underkylning och överhettning måste kontrolleras vilket bevisligen inte blivit gjort eftersom värmepumpen var överfylld när reparatören lämnade jobbet.
Din värmepump går garanterat med mycket sämre verkningsgrad än den borde pga av detta.

Att kontrollera driftdata efter ett kompressorbyte är en självklarhet för alla seriösa kylknölar då detta kan ge en indikation på varför kompressorn rasade i första hand, och försäkra sig om att inte händer igen.
Går dessa båda köldmedier bra till samma typ av kompressorolja?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
En trist läsning det här, och jag undrar också varför man bytte ut R290 till R407C då redan som nämnt så är R290 (Propan) ett utmärkt köldmedie och är knappast något som är 'utfasat' - det är snarare R407C och R410A som borde fasas ut med användarförbud utom i vissa specialfall och då särskilt tillstånd för detta i fall för fall.

Kort sagt sÃ¥ har du fÃ¥tt en konvertering gjord utan att det var önskat eller fanns behov av det och med konvertering sÃ¥ brukar det alltid finnas oönskade effekter som mÃ¥ste mildras och om möjligt justeras bort och bl.a sÃ¥ är det högre arbetstryck pÃ¥ högtrycksidan med R407C och pressostater kanske mÃ¥ste justeras sÃ¥ att den inte slÃ¥r av pÃ¥ HP dÃ¥ trycket kan vara upp till 5 bar högre vid 50 graders kondenstemperatur än motsvarande med propan och ändÃ¥ är trycket lägre i evaporatorn än propan vid tex -10 grader dÃ¥ den pga. glide mÃ¥ste suga för motsvarande -14.7 grader C för att koka upp allt i evaporatorn), man kanske mÃ¥ste ta hänsyn till R407C glide i kondensorns och evaporatorns utformning sÃ¥ att den inte jobbar i medväxling sÃ¥ att den kallaste delen precis  efter expansionsventilen jobbar mot den varmaste luften och slatten när det mesta kokat av och behöver mer värme inte befinner sig i den redan kylda luften iom. att det är en blandsoppa medans propan är en enkelkomponentssoppa med fix koktemperatur och dÃ¥ behöver man inte bry sig om sÃ¥dana saker. Man kanske mÃ¥ste justera expansionsventilen en smula etc.

Har pumpen dessutom suggasvärmeväxlare med kondensatet (vilket är stor chans om VP är frÃ¥n början designad för att arbeta med R290 för att fÃ¥ tillräcklig suggasöverhettning innan det gÃ¥r in i kompressorn och dessutom vinner man i effektivitet (läs bättre COP) pÃ¥ ett billigt sätt  med detta) sÃ¥ är det direkt illa att konvertera till R407C utan modifiering i kylkretsen dÃ¥ hetgasen blir lätt för varm vid kall väderlek - man bör inte köra med suggasväxlare med kondensatet pÃ¥ R407C...

Till detta så har du också utan att bett om fått en maskin med 5-10% sämre verkningsgrad vilket är nog så allvarligt om man tittar på driftbudgeten under många år framför.

Att kylnissen inte vill använda R290 beror troligen snarare pÃ¥ att han inte är van med köldmediet och tom. kanske saknar adekvat utbildning för HC-kölmedier  och utrustning för att hantera detta och därför använder R407C istället som han känner sig trygg med.

Jag tror tyvärr att du har rÃ¥kat för gänget där man gör kompressorbyte oavsett egentliga felet för att det är en rund och nätt summa att fakturera och samtidigt byter kontaktor och mjukstartsrelä som i mÃ¥nga fall är det egentliga felet och den vägen hoppas man fixar det hela vilket kanske gÃ¥r 90% av fallen, men nu har du förmodligen ett annat fel och aktuella firmorna har blivit tagen med byxorna nere dÃ¥ standardlösningen 1A (dvs byta kompressor med kontaktor och mjukstartsrelä)  inte verkar fungera och att det visar att det krävs riktig felsökningskompetens av den typen som borde ha gjorts frÃ¥n början - men verkar inte finnas.

---

SÃ¥ vitt jag vet sÃ¥ gÃ¥r Propan utmärkt i mineralolja liksom PAG, AB och POE-olja och även i vinyloljor - ja, i stort sett alla kylmaskinoljor, men det är viktigt att överhettningen pÃ¥ suggasen ligger rätt dÃ¥ om det är för litet sÃ¥ löser sig propanet gärna i större mängd  i oljan (precis som R12) och vill späda ut detta med lägre smörjegenskaper vilket kan vara förklaringen till en del kompressorhaverier i tidigare Ã¥r med R290  där man i konstruktionen inte tagit hänsyn till detta (och samtidigt med detta dragit propanet i vanrykte fast det inte alls är propanets fel dÃ¥ samma problem finns med tex R12 som ocksÃ¥ mycket gärna löser sig i olja).

 


Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Men r407 går inte till mineralolja?
Och det borde det väl finnas i systemet då den gått på 290? dontknow
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Men r407 går inte till mineralolja?
Och det borde det väl finnas i systemet då den gått på 290? dontknow
minst.
Helt rätt, systemet ska sköljas eller också ska oljan bytas tre gånger efter köldmediebyte.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

jjonte

  • Gäst
Som sagt jjonte, om du registrerar dig kanske du kan få något tips rörande vem du kan vända dig till.
Finns säkert yrkesfolk här som vet vem som skulle ta ditt uppdrag på allvar, och kanske lösa det med försäkringsbolaget på ett bra sätt.
Om inte försäkringsbolaget hunnit betala ut pengarna så borde du ringa dem och be dom hålla inne betalningen, för det där är inte skött som det ska göras, inte på något plan.
Detta förutsatt att du jjonte är på riktigt.

jjonte, jag uppskattar att du håller företagsnamnet utanför denna diskussion, det underlättar för oss andra att ge dig råd och stöd att gå vidare med detta på ett bra sätt, det blir alltid känsligare om företagsnamn eller personer nämns, och speciellt när gäster eller nya medlemmar kommer in med denna typ av inlägg så vet man inte om allt som skrivs är sant, eller bara del i en utpressningssituation.
Din trovärdighet blir alltså avsevärt större när du inte hänger ut företagsnamnet.

Självklart håller jag företagsnamnen utanför, myntet har alltid två sidor och jag försöker på ett objektivt sätt ifrågasätta det de gjort.
Att jag nämnde Heatech beror på att de har det övergripande ansvaret för Stiebel Eltron i Sverige gällande reparation och service, och dom har varit väldigt tillmötesgående och hjälpande.

Jag ska regga mig...

jjonte2

  • Gäst
En trist läsning det här, och jag undrar också varför man bytte ut R290 till R407C då redan som nämnt så är R290 (Propan) ett utmärkt köldmedie och är knappast något som är 'utfasat' - det är snarare R407C och R410A som borde fasas ut med användarförbud utom i vissa specialfall och då särskilt tillstånd för detta i fall för fall.

Kort sagt sÃ¥ har du fÃ¥tt en konvertering gjord utan att det var önskat eller fanns behov av det och med konvertering sÃ¥ brukar det alltid finnas oönskade effekter som mÃ¥ste mildras och om möjligt justeras bort och bl.a sÃ¥ är det högre arbetstryck pÃ¥ högtrycksidan med R407C och pressostater kanske mÃ¥ste justeras sÃ¥ att den inte slÃ¥r av pÃ¥ HP dÃ¥ trycket kan vara upp till 5 bar högre vid 50 graders kondenstemperatur än motsvarande med propan och ändÃ¥ är trycket lägre i evaporatorn än propan vid tex -10 grader dÃ¥ den pga. glide mÃ¥ste suga för motsvarande -14.7 grader C för att koka upp allt i evaporatorn), man kanske mÃ¥ste ta hänsyn till R407C glide i kondensorns och evaporatorns utformning sÃ¥ att den inte jobbar i medväxling sÃ¥ att den kallaste delen precis  efter expansionsventilen jobbar mot den varmaste luften och slatten när det mesta kokat av och behöver mer värme inte befinner sig i den redan kylda luften iom. att det är en blandsoppa medans propan är en enkelkomponentssoppa med fix koktemperatur och dÃ¥ behöver man inte bry sig om sÃ¥dana saker. Man kanske mÃ¥ste justera expansionsventilen en smula etc.

Har pumpen dessutom suggasvärmeväxlare med kondensatet (vilket är stor chans om VP är frÃ¥n början designad för att arbeta med R290 för att fÃ¥ tillräcklig suggasöverhettning innan det gÃ¥r in i kompressorn och dessutom vinner man i effektivitet (läs bättre COP) pÃ¥ ett billigt sätt  med detta) sÃ¥ är det direkt illa att konvertera till R407C utan modifiering i kylkretsen dÃ¥ hetgasen blir lätt för varm vid kall väderlek - man bör inte köra med suggasväxlare med kondensatet pÃ¥ R407C...

Till detta så har du också utan att bett om fått en maskin med 5-10% sämre verkningsgrad vilket är nog så allvarligt om man tittar på driftbudgeten under många år framför.

Att kylnissen inte vill använda R290 beror troligen snarare pÃ¥ att han inte är van med köldmediet och tom. kanske saknar adekvat utbildning för HC-kölmedier  och utrustning för att hantera detta och därför använder R407C istället som han känner sig trygg med.

Jag tror tyvärr att du har rÃ¥kat för gänget där man gör kompressorbyte oavsett egentliga felet för att det är en rund och nätt summa att fakturera och samtidigt byter kontaktor och mjukstartsrelä som i mÃ¥nga fall är det egentliga felet och den vägen hoppas man fixar det hela vilket kanske gÃ¥r 90% av fallen, men nu har du förmodligen ett annat fel och aktuella firmorna har blivit tagen med byxorna nere dÃ¥ standardlösningen 1A (dvs byta kompressor med kontaktor och mjukstartsrelä)  inte verkar fungera och att det visar att det krävs riktig felsökningskompetens av den typen som borde ha gjorts frÃ¥n början - men verkar inte finnas.

---

SÃ¥ vitt jag vet sÃ¥ gÃ¥r Propan utmärkt i mineralolja liksom PAG, AB och POE-olja och även i vinyloljor - ja, i stort sett alla kylmaskinoljor, men det är viktigt att överhettningen pÃ¥ suggasen ligger rätt dÃ¥ om det är för litet sÃ¥ löser sig propanet gärna i större mängd  i oljan (precis som R12) och vill späda ut detta med lägre smörjegenskaper vilket kan vara förklaringen till en del kompressorhaverier i tidigare Ã¥r med R290  där man i konstruktionen inte tagit hänsyn till detta (och samtidigt med detta dragit propanet i vanrykte fast det inte alls är propanets fel dÃ¥ samma problem finns med tex R12 som ocksÃ¥ mycket gärna löser sig i olja).

Vilket informerande och bra svar (dock fick jag som lekman läsa flera gånger för att försöka förstå allt )!

Jag passar pÃ¥ att tacka alla som skrivit och hjälpt mig, verkligen ett stort tack!  tummenupp

FYI.
Har nu reggat jjonte som användarnamn och väntar på aktiveringsmailet, kan därför inte använda jjonte som allmänt användarnamn fram till jag fått mailet, därav namnbytet fram till dess.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du har säkert fått mailet, kolla i skräppostmappen om du har gmail.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jjonte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har säkert fått mailet, kolla i skräppostmappen om du har gmail.

Tack för att du skrev om skräppostlÃ¥dan, där lÃ¥g aktiveringsmailet.  tummenupp

Utloggad jjonte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har haft problem med att värmepumpen med den nya kompressorn låtit väldigt mycket.
Den är inomhusmonterad och står i källaren under vardagsrummet. Med den gamla kompressorn fick vi öppna altandörren för att höra om värmepumpen var igång men med den nya kompressorn fick vi istället höja ljudet på tv för att kunna höra när vi tittade på tv.

När jag står i källaren vid värmepumpen har inte ljudit varit lika framstående utan det har varit värre på övervåningen i hela huset. Jag kollade lite noggrannare igår och såg att den nya kompressorn endast satt fast med 1 bult av 4, när jag påpekade det till reparatören förra veckan berättade han att hålbilden på den nya kompressorn är annorlunda och därför gick det inte att sätta i fler hål.
Enligt Heatech sitter kompressorn bultad med gummikuddar just för ojud och vibrering.
Är jag överambitiös då jag tycker att en borr och en gängtapp vore väldigt självklart att använda om inte hålbilden stämmer? Eller borra nya hål och lyfta lite försiktigt och sätta i nya skruvar underifrån.

Kan det vara skadligt för kompressorn om den inte sitter fast ordentligt (förutom oljudet)?

Med vänlig hälsning
jjonte

Utloggad jjonte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En bild säger mer än tusen ord så jag testar att skicka upp lite bilder...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!