Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har dom blivit skvatt galna pÃ¥ Riksbanken!?  (läst 5399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« skrivet: 31 oktober 2007, 11:24:25 »
Här sitter "hela världen" Ã¥ väntar pÃ¥ FED:s beslut om räntesänkning i USA i dag. Ã… vad gör den svenska Riksbanken, jo höjer räntan i Sverige!!! Hur puckad fÃ¥r man eg bli, dom vet ju inte ens om det blir 0,25 eller 0.5% där borta. Dom vet inte heller hur det kommer att gÃ¥ med dollarn, eller vilka konsekvenser räntesänkningen där borta, fÃ¥r hos oss. Men Vi vet att räntegapet nu kommer att förändras med minst 0,5% gentemot USA, Ã¥ det är rätt mycket. Kanske t.o.m sÃ¥ mycket att det blir en kraftig inbromsning av vÃ¥r export  huvuddunk Nä jag begriper dÃ¥ rakt inte att dom inte väntade med räntehöjningen tills dom sett effekterna av FED:s/USA:s räntebeslut. Inte fan är inflationen sÃ¥ hög, att det mÃ¥ste till en snabb räntehöjning, utan den hade gott kunnat vänta i nÃ¥n mÃ¥nad... Personligen är jag inte alls säker pÃ¥ att den behövts, men Vi fÃ¥r hoppas att det visar sig vara rätt beslut av Riksbanken. I annat fall, kan det bli ett tvärt slut pÃ¥ Alliansens sötebröds-dagar, för dÃ¥ lär det inte bara bli nya jobb, det kommer att talas om....

mvh humlan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2007, 11:29:46 »
Självklart att det behövs... och varför skulle Riksbankens beslut vara beroende av vad FED gör?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2007, 11:47:57 »
Har den Svenska riksbanken gjort rätt nÃ¥gongÃ¥ng?  :'(
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2007, 12:08:38 »
Självklart att det behövs... och varför skulle Riksbankens beslut vara beroende av vad FED gör?


Håller helt med Ridax här, och visst behövs det en höjning och fler kommer. Riksbanken utgår ju ifrån Sveriges förhållanden och inte vad som händer i USA t.ex. Förresten vad är det som säger att det blir en räntesänkning i USA idag?? jag tror att de lämnar räntan oförändrad där, eller ivf så borde de göra det.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2007, 12:39:01 »
Klart Vi är beroende av vad USA gör, å framför allt med vad som händer med dollarn. Enligt mig är det rent trams, att tro att lilla Sverige inte är beroende av vad alla större ekonomier gör. Vi är ett i högsta grad varuexporterande land, å måste agera efter det, inte efter nån % inflation. En inflation som fortfarande är så låg att det inte spelar nån roll om den stiger lite, bara Vi håller igång vår export. Att hålla extremt låg inflation när hjulen rullar på högvarv är inte praktiskt möjligt, det kommer enbart att försämra vår konkurrenskraft. Nää, det här var inte bra, dom hade gott kunnat väntat in FED:s beslut idag, å sen rättat sig efter hur läget ser ut om nån månad....

Glömde skriva att den här räntehöjningen ger åtminstone tre oönskade effekter. Ökad import från t.ex Kina, minskad export p.g.a en stärkt krona å ökat ränteläge på b.l.a bostadsmarknaden, som i sin tur är en indirekt inflationshöjande faktor....

mvh humlan.
« Senast ändrad: 31 oktober 2007, 12:46:43 av humlan57 »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2007, 13:15:31 »
Om nu Sveige skulle vara sÃ¥ beroende och följa USAs ekonomi i ledband sÃ¥ borde väl Riksbanken höja räntan till samma nivÃ¥ som FED har, dvs de skulle ha höjt räntan med 1% istället med 0.25% som de gjorde, sÃ¥ de hamnat pÃ¥ samma nivÃ¥...  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2007, 13:30:57 »
Om nu Sveige skulle vara sÃ¥ beroende och följa USAs ekonomi i ledband sÃ¥ borde väl Riksbanken höja räntan till samma nivÃ¥ som FED har, dvs de skulle ha höjt räntan med 1% istället med 0.25% som de gjorde, sÃ¥ de hamnat pÃ¥ samma nivÃ¥...  ;D


Vad har samma nivå med saken att göra..., inget vad jag vet. Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra. Jag vet inte om Du gör dig själv okunnig, eller om Du inte förstår att % satsen sätts efter vad varje land vill uppnå. Därför går det överhuvud taget inte att jmf länders inhemska räntenivå. Olika/lika nivåer på styrräntan behöver alltså inte betyda att ett land går bra eller dåligt, nåt jag hoppas Du förstår.

mvh humlan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2007, 13:34:45 »
Om nu Sveige skulle vara sÃ¥ beroende och följa USAs ekonomi i ledband sÃ¥ borde väl Riksbanken höja räntan till samma nivÃ¥ som FED har, dvs de skulle ha höjt räntan med 1% istället med 0.25% som de gjorde, sÃ¥ de hamnat pÃ¥ samma nivÃ¥...  ;D


Vad har samma nivå med saken att göra..., inget vad jag vet. Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra. Jag vet inte om Du gör dig själv okunnig, eller om Du inte förstår att % satsen sätts efter vad varje land vill uppnå. Därför går det överhuvud taget inte att jmf länders inhemska räntenivå. Olika/lika nivåer på styrräntan behöver alltså inte betyda att ett land går bra eller dåligt, nåt jag hoppas Du förstår.

mvh humlan.
Nu blir jag lite förvirrad Sc:,h  DÃ¥ gör väl Riksbanken rätt dÃ¥ som inte inväntar FED.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2007, 13:35:08 »
Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra.
Jamen, ser man pÃ¥...  DÃ¥ förstÃ¥r ju vem som helst att det inte alls finns nÃ¥got konstigt med att Riksbanken höjer räntan i Sverige medan FED (ev) sänker den i USA.  Det är ju helt beroende pÃ¥ vilka styrande krafter man vill uppnÃ¥ i den inhemska ekonomin...  Men tidigare var det ju nÃ¥gon som sa att vi var sÃ¥ beroende av USA...  Men helt plötsligt inte?  Kanske bara när det passar Humlan...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2007, 13:39:53 »
Om nu Sveige skulle vara sÃ¥ beroende och följa USAs ekonomi i ledband sÃ¥ borde väl Riksbanken höja räntan till samma nivÃ¥ som FED har, dvs de skulle ha höjt räntan med 1% istället med 0.25% som de gjorde, sÃ¥ de hamnat pÃ¥ samma nivÃ¥...  ;D


Vad har samma nivå med saken att göra..., inget vad jag vet. Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra. Jag vet inte om Du gör dig själv okunnig, eller om Du inte förstår att % satsen sätts efter vad varje land vill uppnå. Därför går det överhuvud taget inte att jmf länders inhemska räntenivå. Olika/lika nivåer på styrräntan behöver alltså inte betyda att ett land går bra eller dåligt, nåt jag hoppas Du förstår.

mvh humlan.
Nu blir jag lite förvirrad Sc:,h  DÃ¥ gör väl Riksbanken rätt dÃ¥ som inte inväntar FED.

Så om Du ska göra nåt, där resultatet är beroende av nån annans handlande, då vidtar Du åtgärder före Du har klart för dig vad konsekvenserna blir? Nä, skulle inte tro det...

mvh humlan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2007, 13:41:37 »
Hej Humlan!  Nej det har du ju helt rätt i, men varför sa du dÃ¥ innan att svenska riksbanken skulle avvakta FED: s räntebeslut?? Vi har ju helt olika förutsättningar i Sverige jämfört med USA, där konjunturen t.ex är pÃ¥ väg att börja vända ned, medan konjungturen i Sverige fortfarande är pÃ¥ väg upp och har mer att ge. Det är de här olika scenariorna t.ex som styr om räntan skall upp, ned, eller ligga still. Därför är det helt rätt att höja räntenivÃ¥n i Sverige, medan det är mest rätt att lÃ¥ta räntan ligga oförändrad f.n i USA.


Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2007, 13:49:32 »
Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra.
Jamen, ser man pÃ¥...  DÃ¥ förstÃ¥r ju vem som helst att det inte alls finns nÃ¥got konstigt med att Riksbanken höjer räntan i Sverige medan FED (ev) sänker den i USA.  Det är ju helt beroende pÃ¥ vilka styrande krafter man vill uppnÃ¥ i den inhemska ekonomin...  Men tidigare var det ju nÃ¥gon som sa att vi var sÃ¥ beroende av USA...  Men helt plötsligt inte?  Kanske bara när det passar Humlan...


Vet inte om jag ska skratta eller grÃ¥ta, jag tror jag skrattar iaf  ;D Än en gÃ¥ng: Hur kan riksbanken veta vad som kommer att hända, innan dom ens vet utifrÃ¥n vad dom ska sätta styrräntan. När USA ändrar i sitt ränteläge, dÃ¥ dras mÃ¥nga andra länder med i det som händer, även Sverige. SÃ¥ självklart mÃ¥ste Riksbanken veta hur det förändrar läget för Sverige, innan dom ändrar nÃ¥t själva. Helt klart ett otroligt dumt valt tillfälle att höja räntan, det hade dom, som sagt, kunnat vänta ett tag med... Konsekvensanlys brukar sÃ¥nt kallas.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2007, 13:56:59 »
Hej Humlan!  Nej det har du ju helt rätt i, men varför sa du dÃ¥ innan att svenska riksbanken skulle avvakta FED: s räntebeslut?? Vi har ju helt olika förutsättningar i Sverige jämfört med USA, där konjunturen t.ex är pÃ¥ väg att börja vända ned, medan konjungturen i Sverige fortfarande är pÃ¥ väg upp och har mer att ge. Det är de här olika scenariorna t.ex som styr om räntan skall upp, ned, eller ligga still. Därför är det helt rätt att höja räntenivÃ¥n i Sverige, medan det är mest rätt att lÃ¥ta räntan ligga oförändrad f.n i USA.


Mvh Raffen.

Jag säger inte att det hade varit fel att höja räntan nu, om Vi enbart hade Sverige att ta hänsyn till. Men att göra det i anslutning till en av de största ekonomiernas beslut om deras ränta, är ovanligt korkat, tycker jag. Ta bara om det blir som Du tror i USA, ingen förändring, då hade Riksbanken kunnat höja senare idag, å inte förlorat ett skit på det. Blir det istället lika överraskande som förra gången, en 1/2% sänkning, då hade Riksbanken kunnat agera utifrån det isället. Nu sitter man där med sin räntehöjning, nåt som mycket väl kan visa sig vara helt fel om nån månad, då många företag redan nu har problem med dollarn/exporten.

mvh humlan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2007, 14:27:23 »
Hej

USA är inte så dominerande längre i världsekonomin. Kina kommer att vara större än USA om 2-3 år. EU har blivit en motvikt eftersom EMU gör att ekonomierna i Europa tvingas in i samma konjunkturcykel.

Sverige har haft högkonjunktur i bra många år och inflationstrycket gör att det är dags att kyla av ekonomin. Vi måste ju ta hand om vår egen ekonomi, annars kan vi råka in i samma bubbla som på slutet av 80-talet. Fastigheter och aktier är mycket högt värderade och det kan sluta med en enorm smäll ifall inte någon börjar bromsa, och denna någon är Riksbanken.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Har dom blivit skvatt galna på Riksbanken!?
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2007, 14:38:37 »
Hej Humlan!  Sveriges Riksbank har att välja mellan pest eller kolera, d.v.s starkare krona med lite mer bekymmer för den svenska exportindustrin, eller lÃ¥ta bli att höja räntan och lÃ¥ta priser och löner inkl ökad inflation dra iväg, och dÃ¥ mÃ¥ste man se till vad som är bäst för Sveriges totala ekonomi, och det blir dÃ¥ automatiskt räntehöjning för att kyla ned ekonomin, det är de spelregler som gäller. USA:s ekonomi som ju är i ett betydligt sämre skick med deras enorma budgetunderskott och krigskostnader bl.a, och som är beroende av stora lÃ¥n frÃ¥n utlandet via räntepapper, där väl Kina f.n är den absolut enskilt största kreditgivaren till dem, samtidigt som deras konjungtur har toppat och börjar att vända ned sÃ¥ smÃ¥tt och de har böjat att sänka räntan, detta gör ju sammantaget att dollarn minskar i värde nästan omotiverat mkt, sÃ¥ därför skall vi inte vara helt säkra pÃ¥ ytterligare en räntesänkning i nuläget, eftersom det skulle försvaga dollarn ytterligare. Däremot räcker det nog bara att de lÃ¥ter räntan ligga still för att dollarn skall resa sig lite igen. SÃ¥ mitt tips är oförändrad ränta i USA i kväll.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!