Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen kommer inte igÃ¥ng efter eldning  (läst 348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spöket

  • Gäst
Spöket
Värmepumpen kommer inte igång efter eldning
« skrivet: 04 januari 2024, 20:13:17 »
Jag blir inte klok på min värmepump. Toshiba Daiseikai 9 RAS-25.
När det är minusgrader ute, och jag eldar i kaminen som står nära innerdelen så känner innerdelen temperaturökningen och sänker fläkthastigheten och stannar efter en stund helt. Allt ok så långt.
Men när elden sedan slocknat så hoppar inte pumpen igång igen. Den visar att den fortfarande är i värmeläge med en orange lampa men bara fläkten går, på låg hastighet. Pumpen ger sen ingen eller väldigt lite värme, ökar inte ens fläkthastigheten trots att jag försöker forcera den till max.

Det enda som löser upp "buggen" är att starta om den på fjärrkontrollen. Då hoppar den snällt igång och börjar värma igen. Det knepiga är att jag gärna eldar på kvällen och detta har flera gånger gjort att jag vaknat med 17 grader i huset då pumpen valt att inte starta under natten när kaminen svalnat.
Har köpt en Sensibo för att flytta termostaten så jag kan ändra setpoint automatisk högre när det börjat svalna i huset. Men det blev ingen skillnad. Pumpen vill inte starta när nåt kaminen värmt huset några timmar.

Pumpen visar inte några felmeddelanden och är ställd till att bara värma, med fläkthastigheten provad på både auto och max. När den inte värmer vägrar den också öka fläktastigheten till mer än medel.
Är det nån känd bugg i den här modellen? Är det nåt som är fel på den? Vad kan man göra åt det? Har ni några teorier om vad det kan vara som händer?

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Värmepumpen kommer inte igång efter eldning
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 14:22:50 »
Skumt - jag tippar på att sensibon är boven. Koppla bort denna helt och eventuellt app. Och prova vad som händer. För senaibon sköter väl både temperatur och avboka på samt fläkthastighet samt mätningen av temperatur, och ska justera pumpen efter detta eller? Och om den mäter ett värde och skickar temperatur signal till pumpen men samtidigt skickar av/på signal och eventuellt flläkinställnkng så blir det inget av det då sensibon skickar signalerna för tätt. Pumpar och fjärrkontrolls överföringar är normalt väldigt långsamma.

Men det är min fundering

Spöket

  • Gäst
Spöket
SV: Värmepumpen kommer inte igång efter eldning
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2024, 21:17:06 »
Skumt - jag tippar på att sensibon är boven. Koppla bort denna helt och eventuellt app. Och prova vad som händer. För senaibon sköter väl både temperatur och avboka på samt fläkthastighet samt mätningen av temperatur, och ska justera pumpen efter detta eller? Och om den mäter ett värde och skickar temperatur signal till pumpen men samtidigt skickar av/på signal och eventuellt flläkinställnkng så blir det inget av det då sensibon skickar signalerna för tätt. Pumpar och fjärrkontrolls överföringar är normalt väldigt långsamma.

Men det är min fundering

Nepp, tyvärr inte. Sensibon är ett försök till lösning för att väcka pumpen igen genom att bara höja setpoint. Men det funkade inte så lätt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!