Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny LVP  (läst 26317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
Ny LVP
« skrivet: 02 december 2017, 13:12:46 »
Hej
Har en 16 år gammal Panasonic E9CKP5 som behöver bytas, proppen och jordfelsbrytaren går emellanåt och den orkar inte riktigt hålla huset varmt när det blir minus 5 eller kallare.

Finns ju en uppsjö av LVP´s idag. Vad bör jag välja idag ?
Tittat både på Panasonic, Mitsubishi och Daikin.

Förutsättningar/krav:
Bättre LVP än nuvarande
Helst en pump som inte är känd för ha mycket fel
1plans villa på 120m2 i nordöstra skåne, byggd -76
Relativt nya 3-glas fönster
Max 18.000kr installerat och klart m. el efter ROT
Garanti på minst 5 år
Lokal installatör
Gärna R32 köldmedium
Möjlighet att styra/övervaka med mobil/app

/M

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #1 skrivet: 02 december 2017, 14:45:07 »
Finns en hel del att välja på bland dina föreslagna märken.
Men val av modell beror tex även pÃ¥ om det idag är begränsade mÃ¥tt i höjd och sidled för innerdelen,  hur mÃ¥nga kvm ni har nÃ¥tt med den gamla,  isolering och hur kalla vintrar ni brukar ha.
Eller finns det bättre placeringar av innerdelen!
App styrning finns både via Wifi och sms och det finns till så gott som alla märken och modeller.

Förslag på modeller är Mitsubishi FH25VEHZ / FH35VEHZ eller Panasonic NZ25TKE / HZ25TKE

Bäst är som vanligt att ta hem dom närmaste lokala återförsäljarna för att få tips, råd och pris på olika märken.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #2 skrivet: 02 december 2017, 19:31:18 »
Placering av nuvarande LVP är så optimal den bara kan bli och finns inga begränsningar i höjd eller sidled,ur den synpunkten så är det fritt fram i val av ny. Vi når alla rum om man kör på fläktläge 4 eller 5 (5 är max) när det är kallt.

Läste på specen på utomhusdelen. Input effekt 0,9kw och max 3.6kw, borde innebära ett COP på kring 4. Skulle gissa att den ger typ kring 2kw när det är runt 7minus och 1kw när det är kallare. Bara känslan, har inte hittat någon spec vad den ger vid olika temperaturer. Någon annan har kanske här ?

Finns enstaka vinterdagar här när tempen går ner mot 20-23minus och ett antal dagar med 10-15 minus.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Ny LVP
« Svar #3 skrivet: 02 december 2017, 20:37:42 »
Jag skulle satsa på Mitsubishi FH35VEHZ.
Har en 35a idag. Perfekt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #4 skrivet: 03 december 2017, 22:12:34 »
Vad är rimligt pris på en Daikin XR30 med standardinstallation ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #5 skrivet: 03 december 2017, 22:29:17 »

Nu är det knepigt med "standardinstallationer" då det ofta skiljer sig åt mellan återförsäljare vad som ingår.
Ändrat prisuppgift efter uppdatering av inköpspriser från introduktion från ÅF så se senaste inlägg av prisbild därav redigering

 
« Senast ändrad: 04 december 2017, 08:57:56 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #6 skrivet: 04 december 2017, 08:03:43 »
Såhär skriver de ang standardinstallation från det första "lokala" företaget jag fått offert från på 18900kr (efter ROT)
"Med standardinstallation menas montering av ute-och inomhusdel med en maximal rörlängd på 5 meter samt eldragning maximalt 10 meter till närmaste säkerhetsbrytare eller jordat uttag. Vid längre rördragning än 5 meter faktureras 500kr/meter utöver 5 meter. Alla priser anges inklusive moms."
Har max 4m rör och el framdraget på max 5m från LVP.

Utdrag från offerten(priser exkl. moms)
Art.nr Benämning Antal Enhet À-pris Rabatt Anm Summa
CALDO XR30 DAIKIN VÄRMEPUMP 1,00 st 23 900,00 60,00% 9 560,00
ARBETE MONTERINGSKOSTNAD 1,00 st 7 622,00 Arb kost 7 622,00 (före ROT)
MATERIAL MONTERINGSDETALJER 1,00 st 200,00 200,00

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #7 skrivet: 04 december 2017, 08:22:37 »
Får du verkligen en XR30 för 16-17tkr inkl installation...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #8 skrivet: 04 december 2017, 08:43:21 »
Jag uppgav vad den borde kosta efter ROT, vad dom sen kostar hos respektive återförsäljare är en annan femma.
Sen beror det på vad som ingår i "standardinstallation"
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #9 skrivet: 04 december 2017, 08:55:19 »
Kollade med åf vad dom ger nu för XR30 så priset bör ligga nu på 17500-18000:- efter ROT avdrag ( ROT är då avdraget med 1700:- )
Sedan skiljer pris som vanligt åt om det är ett enmansföretag som inte har så stora omkostnader eller om det är ett lite större företag med en del kontorsfolk och kanske dyrare lokaler och som sagt vad som ingår i deras standardinstallation.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #10 skrivet: 04 december 2017, 09:44:19 »
Ok, då skiljer det ganska mycket beroende på var i landet och vilken ÅF.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #11 skrivet: 04 december 2017, 09:58:26 »
Det gör det nog på dom flesta märken.
Mitsubishis FH serie är nog den man kan se högst prisskillnader på då dom är ganska prispressade via tex prisjakt.
Dock inte säkert att dom företag som "tävlar" där om att vara billigast är det i slutändan "installerat och klart" då det kan vara snålt tilltagna standardinstallationer och ganska höga tillägg som visar sig först på plats då det ofta handlar om nätköp och kunderna har kanske inte läst igenom vad som verkligen ingår.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #12 skrivet: 04 december 2017, 15:22:52 »
Då känns det något i överkant det priset som jag fått. Företaget i sig är ett mindre företag, dock inget enmansföretag.
Inväntar ett par offerter till,detta var den första bara.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2018, 09:15:32 »
Hej igen

Läst det ni skrivit och tackar för alla inlägg.

Bästa pris jag fått är 17.200kr efter ROT installerat och klart inkl. anslutning el. Och då är det ett relativt stort seriöst lokalt företag som funnits länge.

Har dock dykt upp en väsentlig fundering. Kvalité. Hur står det till med det hos Daikin resp. Panasonic ?
Jämför man t.ex Dainkin Caldo XR30 med Panasonic HZ5TKE så skiljer det inte så mycket i värmesiffrorna; snarlik effekt och övriga tekniska data. Garanti 5 år resp. 6 år. Hur är inställningsmöjligheter på fjärrkontroll dessa emellan ?

Mitsubishi har jag i dagsläget förkastat, LN/Hero är något dyr i förhållande till Daikin och Panasonic samtidigt som Deluxe (FH25VEHZ/FH35VEHZ) är en äldre pump.

/M

Utloggad iMicke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2018, 23:14:04 »
Bästa pris jag fått är 17.200kr efter ROT installerat och klart inkl. anslutning el. Och då är det ett relativt stort seriöst lokalt företag som funnits länge.

/M

Intressant pris. Jag har försökt kolla upp priser på en XR40 och än så länge ligger jag på ca 24500 på billigaste stället (efter ROT). En XR30 skulle ligga 1500-2000 under...

Finns något trick hur man får ner priset en smula? Eller gäller det att känna någon som säljer?

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2018, 08:45:29 »
I mitt fall så är det ju en gammal pump som ska ersättas. Nedmontering av gammal pump ingår samt allt material blir nytt (såsom väggstativ, dämpare, kanaler, rör m.m.). Vinsten i detta fallet för företaget blir hålet som redan är satt i mexiteglet.
Har inte försökt pruta något alls då priset de gett direkt känns helt ok. Sen är ju min tanke att sälja bef. pump som "reservdelsmaskin" så den är bortplockad när de kommer och monterar ny pump. Går kanske få ny för 17.000kr då

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2018, 09:36:40 »
Hej igen

Har nu haft par firmor här som kollat och även fått par offerter. Min nuvarande Panasonic verkar ha någon lös del inne i kompressorn som inte är i balans och orsakar ett litet ljud och ger upphov till de elfel jag upplevt, så den ger troligen upp det närmaste.

Har beslutsångest vilken man ska välja. Har läst och följt många trådar härinne nu denna vintern; verkar finnas avfrostningsproblem lite var stans, lite lägre effekt med R32 än R410 m.m..

Bästa priserna installerat och klart efter ROT:
Daikin Caldo XR30 17.300kr
Daikin Solo (XR)25 16.000kr
Mitsubishi Hero LN25 18.200kr
Mitsubishi FH25 16.500kr
Panasonic HZ25TKE 19.000kr

Hur fungerar resp. lev garantier, är någon lev enklare/lättare att ha att göra med om det blir problem ?
Fördel Hero 25 är ju att den har inbyggd WIFi modul, om det nu är värt 900kr i merkostnad. Något lägre effekt. Kanske mer beprövad pump då den verkar bygga på FH25:an.

Hur är det med inställningsmöjligheterna/menyerna/knapparna på resp. modell, såsom t.ex timer, fläkthastigheter, nattsänkning

Min nuvarande pump verkar ha 5.5-6m rör. En av väggkonsolerna måste flyttas p.g.a olika mått på pumparna mot den jag har idag. Utomhusdelen sitter egentligen inte helt optimalt, flyttar man den i sidled så skulle man tjäna 1m rör. Är det bra och motiverat att göra ? Estetiskt så ser utomhusdelens placering korrekt ut (kan ev. ta något foto under dagen)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #17 skrivet: 13 mars 2018, 11:59:08 »
Är nog svårt för någon att jämföra hur support/service är mellan dom olika märkena.
Mycket hänger på din återförsäljare som är din första kontakt så där kanske du ska jämföra lite omdömmen om du har fler att välja på.
Personligen har jag haft bra support/service frÃ¥n Mitsubishi Electric Sollentuna,  hänger dock pÃ¥ att ett eventuellt köp av LN kommer via dom och inte är en maskin frÃ¥n tex Estland eller Tyskland
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #18 skrivet: 13 mars 2018, 12:49:56 »
Hej igen

Har nu haft par firmor här som kollat och även fått par offerter. Min nuvarande Panasonic verkar ha någon lös del inne i kompressorn som inte är i balans och orsakar ett litet ljud och ger upphov till de elfel jag upplevt, så den ger troligen upp det närmaste.

Har beslutsångest vilken man ska välja. Har läst och följt många trådar härinne nu denna vintern; verkar finnas avfrostningsproblem lite var stans, lite lägre effekt med R32 än R410 m.m..

Bästa priserna installerat och klart efter ROT:
Daikin Caldo XR30 17.300kr
Daikin Solo (XR)25 16.000kr
Mitsubishi Hero LN25 18.200kr
Mitsubishi FH25 16.500kr
Panasonic HZ25TKE 19.000kr

Hur fungerar resp. lev garantier, är någon lev enklare/lättare att ha att göra med om det blir problem ?
Fördel Hero 25 är ju att den har inbyggd WIFi modul, om det nu är värt 900kr i merkostnad. Något lägre effekt. Kanske mer beprövad pump då den verkar bygga på FH25:an.

Hur är det med inställningsmöjligheterna/menyerna/knapparna på resp. modell, såsom t.ex timer, fläkthastigheter, nattsänkning

Min nuvarande pump verkar ha 5.5-6m rör. En av väggkonsolerna måste flyttas p.g.a olika mått på pumparna mot den jag har idag. Utomhusdelen sitter egentligen inte helt optimalt, flyttar man den i sidled så skulle man tjäna 1m rör. Är det bra och motiverat att göra ? Estetiskt så ser utomhusdelens placering korrekt ut (kan ev. ta något foto under dagen)


Lägg till bäst-i-test-pumpen Toshiba ras25 och Daikin Sarara Ururu r25(bästa pumpen på marknaden) så får du ännu mer beslutsångest ;)

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #19 skrivet: 13 mars 2018, 13:14:28 »
Motivera gärna, varför är de två pumparna bäst ? Hittar inga specar på Sarara Ururu om vilken effekt den ger vid olika temp, COP m.m..

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #20 skrivet: 13 mars 2018, 22:23:39 »
Såhär ser min bef. installation ut.

Är det motiverat med en Hero LN25 framför en Daikin ?




Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #21 skrivet: 13 mars 2018, 22:34:13 »
Motivera gärna, varför är de två pumparna bäst ? Hittar inga specar på Sarara Ururu om vilken effekt den ger vid olika temp, COP m.m..

Folksam gav Daikin Ururu Sarara R35 (alltså storebror till R25) högst betyg i det mesta. Och med R25:ans SCOP på 5,9 är det svårt att argumentera mot.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar



Toshiba Ras25 12900kr + frakt
Låg lägsta ineffekt!
Underhållsvärme 5-13°C
SCOP 5.1
2.20kWmax / 0.58kWnom / 0.09kWmin
Utetemp
10°C +5°C 0°C -5°C -15°C -25°C

COP
5,8      5,0   3,7   2,9    2,4    1,6

Dimensioner höjd      mm   293
Dimensioner bredd mm   831
Dimensioner djup   mm           270



Daikin Sarara Ururu r25   (typ 20000kr med installation)
Högst SCOP i klassen! 5.9
Hela 7.5kW värme vid typ 5-10°C(?)
Närvarosensor
Underhållsvärme +10°C
Automatisk filterrengöring

Effekt in, min, nom, max: 0,10/0,62/2,01


Utetemp:  -5         -10   -15
COP          5,1        4,5    3,9

MÃ¥tt:
Höjd 295 mm
Bredd 798 mm
Djup 372 mm


Edit: hittade ett annat produktblad nu!
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 16:34:47 av kWhalp »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #22 skrivet: 14 mars 2018, 03:39:52 »
Hej,
Jag anser att XR30 som den bästa offerten du har fått.
Maskinen presterar närmare en HZ35 än 25 vad gäller effekt.
6 års garanti på hela maskinen.

Vad gäller de påstådda avfrostningsproblemen så var det på vissa orter som ett antal maskiner hade problem. Under denna vinter har vi bekräftat funktionen hos en programvara som vi tog fram. Även effekterna vid kall väderlek är höjda så maskinerna presterar bättre än X-serien med R410A.
Dagens produktion har detta åtgärdat.

Vad gäller LN så finns det inget gemensamt med FH i dess uppbyggnad mer än måtten på utomhusenhetens chassi.

Mvh Daikin
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 07:09:27 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #23 skrivet: 14 mars 2018, 07:11:51 »
JAg vill påpeka, om någon missat det, att Daikins inlägg måste ses som en partslinlaga.
Påstår inte att han har fel, men menar att få, om någon, säkert kan veta vad som är bästa valet.
Personligen skulle jag nog inte sätta in en 25-värmepump om inte energibehover var väldigt litet, jag tror att man i de flesta fall uncer årens lopp tjänar in merkostnaden för en kraftfullare maskin, men visst, har man en väldigt tight budget så är det bättre att köpa nåt "billigt" än att låta bli helt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #24 skrivet: 14 mars 2018, 07:14:39 »
Hej,
Jag anser att XR30 som den bästa offerten du har fått.
Maskinen presterar närmare en HZ35 än 25 vad gäller effekt.
6 års garanti på hela maskinen.

Vad gäller de påstådda avfrostningsproblemen så var det på vissa orter som ett antal maskiner hade problem. Under denna vinter har vi bekräftat funktionen hos en programvara som vi tog fram. Även effekterna vid kall väderlek är höjda så maskinerna presterar bättre än X-serien med R410A.
Dagens produktion har detta åtgärdat.

Vad gäller LN så finns det inget gemensamt med FH i dess uppbyggnad mer än måtten på utomhusenhetens chassi.

Mvh Daikin

Vad kostar Daikin Ururu Sarara R35/R25 med/utan installation ?

Varför kan man inte hitta priser pÃ¥ de flesta Daikinprodukterna? Superdumt...!  >:(

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #25 skrivet: 14 mars 2018, 08:50:49 »
Folksam gav Daikin Ururu Sarara R35 (alltså storebror till R25) högst betyg i det mesta. Och med R25:ans SCOP på 5,9 är det svårt att argumentera mot.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar



Toshiba Ras25 12900kr + frakt
Låg lägsta ineffekt!
Underhållsvärme 5-13°C
SCOP 5.1
2.20kWmax / 0.58kWnom / 0.09kWmin
Utetemp
10°C +5°C 0°C -5°C -15°C -25°C

COP
5,8      5,0   3,7   2,9    2,4    1,6

Dimensioner höjd      mm   293
Dimensioner bredd mm   831
Dimensioner djup   mm           270



Daikin Sarara Ururu r25   (typ 20000kr med installation)
Högst SCOP i klassen! 5.9
Hela 7.5kW värme vid typ 5-10°C(?)
Närvarosensor
Underhållsvärme +10°C
Automatisk filterrengöring

Effekt in, min, nom, max: 0,10/0,62/2,01


Utetemp:  -5         -10   -15
COP          5,1        4,5    3,9

MÃ¥tt:
Höjd 295 mm
Bredd 798 mm
Djup 372 mm


Vad är det för effekt ut/värmeeffekt på Sarara Ururun vid olika temp ?
Vill ju ha kW när det är kallt, inte COP.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #26 skrivet: 14 mars 2018, 08:56:34 »
Hej,
Jag anser att XR30 som den bästa offerten du har fått.
Maskinen presterar närmare en HZ35 än 25 vad gäller effekt.
6 års garanti på hela maskinen.

Vad gäller de påstådda avfrostningsproblemen så var det på vissa orter som ett antal maskiner hade problem. Under denna vinter har vi bekräftat funktionen hos en programvara som vi tog fram. Även effekterna vid kall väderlek är höjda så maskinerna presterar bättre än X-serien med R410A.
Dagens produktion har detta åtgärdat.

Vad gäller LN så finns det inget gemensamt med FH i dess uppbyggnad mer än måtten på utomhusenhetens chassi.

Mvh Daikin

Vad mer än utseende(inkl. färgval), gas, Wifi, styrprogramvara för gasen skulle skilja LN och FH åt ?

Är det motiverat att flytta min utomhusdel i sidledd (mot fönstret) och få 4-4.5m rör istället för 5-5.5m ur någon synpunkt ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #27 skrivet: 14 mars 2018, 09:06:43 »
Nja, nog vill du ha lite effektivitet också så det blir lite besparing knackarn ;)

Många verkar vilja satsa på en riktigt effektfull maskin
Personligen skulle jag välja 2 aggregat om det är möjligt så man får bättre spridning och jämnare värme.
Verkar dessutom inte vara så många som kikat på dom numera bättre duo modellerna med 2 innerdelar.
Tex Mitsubishis 2E53 där maxeffekten vid -15 är 6,4kW delat på 2 innerdelar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #28 skrivet: 14 mars 2018, 10:18:50 »
JAg vill påpeka, om någon missat det, att Daikins inlägg måste ses som en partslinlaga.
Påstår inte att han har fel, men menar att få, om någon, säkert kan veta vad som är bästa valet.
Personligen skulle jag nog inte sätta in en 25-värmepump om inte energibehover var väldigt litet, jag tror att man i de flesta fall uncer årens lopp tjänar in merkostnaden för en kraftfullare maskin, men visst, har man en väldigt tight budget så är det bättre att köpa nåt "billigt" än att låta bli helt.

I allra högsta grad kan denna inlaga ses som partisk, precis som alla inlägg som TS Comfort gör när det propageras för Mitsubishi. Dock sÃ¥ anser jag fortfarande om alla tekniska parametrar jämförs, speciellt i om priset vägs in att Caldo XR30 är det bästa valet av alla de maskiner som nämndes.  XR30 heter 30 just för att den effektmässigt ligger närmare en 35:a än en 25:a. Effekten vid kall väderlek pÃ¥ XR30 är jämförbar med Caldo X35 samtidigt som verkningsgraden är pÃ¥tagligt bättre. Jag propagerar alltid för större maskiner dÃ¥ de är bättre men i detta fall sÃ¥ har vi lyckats att tillverka en kraftfull maskin i ett litet skal.

Mvh
Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #29 skrivet: 14 mars 2018, 11:39:41 »
Propagerar för Mitsubishi var kanske en lätt överdrift men förstÃ¥r om du tycker det  :)
Har andra märken också som vi erbjuder kunderna, beroende på vilket märke och modell som bör fungera bäst och vilken budgett som finns.
Men just FH35VEHZ är en pump som föreslås relativt ofta även av mig då man får en väl fungerande modell till ofta riktigt bra priser.




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #30 skrivet: 14 mars 2018, 11:44:27 »
Nja, nog vill du ha lite effektivitet också så det blir lite besparing knackarn ;)

Många verkar vilja satsa på en riktigt effektfull maskin
Personligen skulle jag välja 2 aggregat om det är möjligt så man får bättre spridning och jämnare värme.
Verkar dessutom inte vara så många som kikat på dom numera bättre duo modellerna med 2 innerdelar.
Tex Mitsubishis 2E53 där maxeffekten vid -15 är 6,4kW delat på 2 innerdelar

Okejdå, COP vill man också ha lite av

Panasonic känns som den är borträknad för tillfället. Valet står mellan en Mitsu Hero LN25 och Daikin av något slag.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #31 skrivet: 14 mars 2018, 12:00:21 »
Okejdå, COP vill man också ha lite av

Panasonic känns som den är borträknad för tillfället. Valet står mellan en Mitsu Hero LN25 och Daikin av något slag.


Ta offert på Daikin Ururu Sarara R25 och R35!
(Vill veta vad de kostar inkl/exkl. installation)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #32 skrivet: 14 mars 2018, 12:10:23 »
Tänk på att bra återförsäljare kan vara viktig så det kanske ger någon ledtråd om vilket märke du väljer.
Nu kanske det är samma Ã¥terförsäljare och dÃ¥ hjälpte inte det  tummenupp

MÃ¥nga funderar sÃ¥ länge sÃ¥ det hinner komma nya modeller och dÃ¥ mÃ¥ste det jämföras igen med allt och alla och till slut har Ã¥ren gÃ¥tt och man missat flera Ã¥rs besparing  ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad olsjr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #33 skrivet: 14 mars 2018, 13:25:38 »
Folksam gav Daikin Ururu Sarara R35 (alltså storebror till R25) högst betyg i det mesta. Och med R25:ans SCOP på 5,9 är det svårt att argumentera mot.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar



Toshiba Ras25 12900kr + frakt
Låg lägsta ineffekt!
Underhållsvärme 5-13°C
SCOP 5.1
2.20kWmax / 0.58kWnom / 0.09kWmin
Utetemp
10°C +5°C 0°C -5°C -15°C -25°C

COP
5,8      5,0   3,7   2,9    2,4    1,6

Dimensioner höjd      mm   293
Dimensioner bredd mm   831
Dimensioner djup   mm           270



Daikin Sarara Ururu r25   (typ 20000kr med installation)
Högst SCOP i klassen! 5.9
Hela 7.5kW värme vid typ 5-10°C(?)
Närvarosensor
Underhållsvärme +10°C
Automatisk filterrengöring

Effekt in, min, nom, max: 0,10/0,62/2,01


Utetemp:  -5         -10   -15
COP          5,1        4,5    3,9

MÃ¥tt:
Höjd 295 mm
Bredd 798 mm
Djup 372 mm

Dessa värden på Daikinpumpen finns ju inte med i det test du länkat till. Daikin 35:an däremot har COP 5,0 vid +7 och COP 2,6 vid -15 enligt Folksams test. Tror inte på uppgifterna på Daikin 25:an förrän du hänvisar till ett test som bekräftar dessa uppgifter, stämmer dom är ju pumpen nästan dubbelt så effektiv som alla andra pumpar inkl. alla andra Daikin också.

« Senast ändrad: 14 mars 2018, 14:06:55 av olsjr »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #34 skrivet: 14 mars 2018, 14:20:30 »
Folksam gav Daikin Ururu Sarara R35 (alltså storebror till R25) högst betyg i det mesta. Och med R25:ans SCOP på 5,9 är det svårt att argumentera mot.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar

Daikin Sarara Ururu r25   (typ 20000kr med installation)
Högst SCOP i klassen! 5.9
Hela 7.5kW värme vid typ 5-10°C(?)
Närvarosensor
Underhållsvärme +10°C
Automatisk filterrengöring

Effekt in, min, nom, max: 0,10/0,62/2,01

Utetemp:  -5         -10   -15
COP          5,1        4,5    3,9

MÃ¥tt:
Höjd 295 mm
Bredd 798 mm
Djup 372 mm
Ja frågan är väl vart du har fått de här uppgifterna ifrån egentligen, och om de verkligen är trovärdiga, dvs framtagna av ett oberoende testinstitut?? Sc:,h

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #35 skrivet: 14 mars 2018, 14:34:34 »
Ja frågan är väl vart du har fått de här uppgifterna ifrån egentligen, och om de verkligen är trovärdiga, dvs framtagna av ett oberoende testinstitut?? Sc:,h

"Källa:internet"

Nä, det är från produktblad m.m :)

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #36 skrivet: 14 mars 2018, 14:46:34 »
Ja i de resp fabrikanternas produktblad står de rätt mkt, sen om de är fullt trovärdiga det vet man aldrig eftersom de är utformade för att i första hand kunna ge bra reklam för att kunna sälja produkten. Det hänvisas till bl.a SP-tester mm till höger och vänster men de finns aldrig någon möjlighet att kunna följa upp och ta del av de här s.k testerna och då får man bara betrakta dem som mindre trovärdiga.

Utloggad olsjr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #37 skrivet: 14 mars 2018, 15:07:38 »
"Källa:internet"

Nä, det är från produktblad m.m :)
Ja på samma produktblad går att läsa att Daikin 35:an har COP 3,38 vid -15 men i Folksams test COP 2,6 vid -15, viss skillnad alltså. Att plocka uppgifterna från Daikins produktblad och jämföra dom med testvärdena av ett oberoende test av Toshiba pumpen tycker jag inte är en bra jämförelse, särskilt inte då man kan se hur värdena på 35:an diffar mellan produktblad och Folksams test. Daikinpumpen är säkert bra, men knappast så bra som din jämförelse ger sken av. Konstaterade även just att värdena du angivit på Toshiba RAS25 ej heller finns med till det test hos Folksam som du länkat till, men dom värdena verkar ju sannolika.
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 15:44:36 av olsjr »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #38 skrivet: 14 mars 2018, 15:12:13 »
Om det är 3,9 i COP vid -15 ute, vad är det för effekt den levererar då inkl avfrostningar?

Levererar den väldigt lite effekt behöver man stödvärme tidigare och är det med elraddisar så blir inte COP så bra.

Hade nya testerna på KVI visat även mer uppgifter om effekter och effektiviteter vid olika laster och utetemperaturer som dom tidigare testerna som redovisas på energimyndigheten så skulle inte detta behövas diskuteras men av någon anledning så har tillverkarna gemensamt valt att inte redovisa detta längre!!!
Nu ska det bara visas ganska höga besparingar på ca 70%, det måste vara extremt öppet om man ska lyckas med det i verkligheten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #39 skrivet: 14 mars 2018, 16:29:31 »
Ja de är väl helt klart att det finns anledningar när man vill mörka en massa uppgifter om pumparna i KVI:s tester, jag har sagt det tidigare och säger det igen, har man inte mer uppgifter att redovisa så kan man lika gärna lägga ned hela den verksamheten anser jag.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #40 skrivet: 14 mars 2018, 16:46:04 »
Ja på samma produktblad går att läsa att Daikin 35:an har COP 3,38 vid -15 men i Folksams test COP 2,6 vid -15, viss skillnad alltså. Att plocka uppgifterna från Daikins produktblad och jämföra dom med testvärdena av ett oberoende test av Toshiba pumpen tycker jag inte är en bra jämförelse, särskilt inte då man kan se hur värdena på 35:an diffar mellan produktblad och Folksams test. Daikinpumpen är säkert bra, men knappast så bra som din jämförelse ger sken av. Konstaterade även just att värdena du angivit på Toshiba RAS25 ej heller finns med till det test hos Folksam som du länkat till, men dom värdena verkar ju sannolika.

Skrev att Toshiban är en testvinnare, dock inte hos Folksam :)


Nedan ser ni var COP-värdena kom ifrÃ¥n, för bl.a R25:an, (produktbladet),  samt nÃ¥gra Nederländare som testat pumpen.
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 21:09:53 av kWhalp »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #41 skrivet: 14 mars 2018, 16:53:17 »
Ja de är väl helt klart att det finns anledningar när man vill mörka en massa uppgifter om pumparna i KVI:s tester, jag har sagt det tidigare och säger det igen, har man inte mer uppgifter att redovisa så kan man lika gärna lägga ned hela den verksamheten anser jag.

Det är ganska (roligt?) att läsa dina inlägg.
I de fallen det passar dig så hänvisar du till tekniska data från t.ex. Toshibas manualer/databöcker. Bl.a om mineffekter o.dyl. I andra fall så anser du att oberoende testresultat är att föredra.
Kanske dags att bestämma sig för vad som gäller ?
Dessutom så har de flesta tillverkarna testkammare som vida överstiger det som de oberoende testinstituten förfogar över vad gäller kapacitetsmätning/luftfuktighet e.t.c.
Ovanpå detta så är det direkt olagligt att gå ut med data som är felaktiga och vi pratar om miljoner i böter för tillverkarna om de ljuger. De flesta tillverkarna råkar ut för stick kontroller av tillsynsmyndigheter regelbundet, såsom energimyndigheten i Sverige.
Anledningen att vissa data skiljer sig åt mellan bl.a. Folksams rapport är att Folksam ville ha COP vid maxeffekt för sina tabeller. Andra tillverkare kan agne COP vid "rated" frequency som innebär nominell frekvens som används vid alla mätpunkter. Men det förekommer även COP mätningar enligt EN14825 som används vid SCOP beräkningar (baserat på en P-design) för ett givet klimat.
Således kan kunden hitta COP vid en och samma temperatur fast uppmätt vid 3 olika effekter:
1. Rated
2. EN14825 part load
3. Max Hz.

Hur en lekman skall kunna värdera vad som varje innebär är svårt och av denna anledning togs KVI testet fram för att ersätta det gamla SP testet.
KVI testet togs fram tillsammans med SP som en naturlig förbättring med skillnaden att ytterligare en storlek på hus togs fram för att kunna visa 9 olika kombinationer på olika orter.
Att COP / effektmätningarna vid 100/75/50% inte presenteras är för att dessa mätpunkter inte finns med i de SCOP beräkningarna. Skulle dessa mätas så skulle kostnaden för de olika maskinttesterna öka med ca: 100 % och det ansåg alla representanter att det var för höga kostnader som i slutändan skulle resultera i färre testade maskiner samt onödigt ökade kostnader för konsumenten.

Anser du att detta test inte är något för dig så behöver du inte ta del av det utan du kan basera dina framtida köp på de data du finner i andra tester/tabeller.
Tanken med detta test var att det skulle återspegla verkligheten och det anser SP att vi i KVI har lyckats ta fram på ett bra sätt.

/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #42 skrivet: 14 mars 2018, 17:01:22 »
För att ta bort spekulationer så kan jag informera att testet på Ururu 35 hos SP visade på:

-15C: Maxeffekt: 5,27 kW inkl. avfrostningar COP 2,2 cykeltid mellan avfrostningar: 143 minuter
-15C: Dellast: 3,95 KW inkl. avfrostningar COP 2,6 cykeltid mellan avfrostningar: 227 minuter.

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #43 skrivet: 14 mars 2018, 17:54:59 »
Då har ni redan betalt dom enligt uppgift 100% extra så det är väl bara att publicera ?
Finns högst troligen fler modeller från er och flera andra fabrikat som testat sina modeller men väljer att inte göra detta.

Borde i mitt tycke vara offentliga uppgifter när en statlig instans är inblandad sÃ¥ det inte kan "mörkas"  om man testat nÃ¥got.
Men alla har olika åsikter :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #44 skrivet: 14 mars 2018, 18:06:15 »
För att ta bort spekulationer så kan jag informera att testet på Ururu 35 hos SP visade på:

-15C: Maxeffekt: 5,27 kW inkl. avfrostningar COP 2,2 cykeltid mellan avfrostningar: 143 minuter
-15C: Dellast: 3,95 KW inkl. avfrostningar COP 2,6 cykeltid mellan avfrostningar: 227 minuter.

/D
Ja helt otroligt fina siffror här för Ururu 35-pumpen Daikin, dvs om siffrorna stämmer med verkligheten så kan väl i stort sett alla andra pumpar gå hem och dra något gammalt över sig. Hade ja själv en sån pump och hade testat den med de resultaten så skulle ja visa upp den rapporten både i tid och otid kan ja försäkra dig.
Men nu är de väl så på detta forum att ofta måste man verifiera det man säger eller det man påstår för att det hela skall bli riktigt trovärdigt och för att slippa en massa onödiga diskussioner, och det kan lämpligast ske med en medskickad länk alt en bifogad bild av t.ex en rapport e.d.
Har du möjlighet att verifiera denna test inkl testresultat ifrån SP här på forumet Daikin så att vi kan lägga den här frågan till handlingarna??

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #45 skrivet: 14 mars 2018, 18:12:51 »
Då har ni redan betalt dom enligt uppgift 100% extra så det är väl bara att publicera ?
Finns högst troligen fler modeller från er och flera andra fabrikat som testat sina modeller men väljer att inte göra detta.

Borde i mitt tycke vara offentliga uppgifter när en statlig instans är inblandad sÃ¥ det inte kan "mörkas"  om man testat nÃ¥got.
Men alla har olika åsikter :)
Hej Thomas,

Du får läsa mitt inlägg en gång till.
Jag skrev: "Skulle dessa mätas så skulle kostnaden för de olika maskinttesterna öka med ca: 100%"
D.v.s. det gjordes inga tester på dessa punkter p.g.a. att kostnade skenade iväg.

Utöver detta så är SP (idag RISE) inte ett statligt bolag längre utan ett privat bolag så alla testresultat är kundens egendom. Tidigare så gjordes testerna och bekostades av Energimyndigheten så då var allt publikt.

Alla medlemmarna har testat 2 maskiner var och endast vi har publicerat båda resultaten.
Vissa har publicerat ett resultat, vissa inga alls.
Undrar varför ?

/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #46 skrivet: 14 mars 2018, 18:21:06 »
Ja helt otroligt fina siffror här för Ururu 35-pumpen Daikin, dvs om siffrorna stämmer med verkligheten så kan väl i stort sett alla andra pumpar gå hem och dra något gammalt över sig. Hade ja själv en sån pump och hade testat den med de resultaten så skulle ja visa upp den rapporten både i tid och otid kan ja försäkra dig.
Men nu är de väl så på detta forum att ofta måste man verifiera det man säger eller det man påstår för att det hela skall bli riktigt trovärdigt och för att slippa en massa onödiga diskussioner, och det kan lämpligast ske med en medskickad länk alt en bifogad bild av t.ex en rapport e.d.
Har du möjlighet att verifiera denna test inkl testresultat ifrån SP här på forumet Daikin så att vi kan lägga den här frågan till handlingarna??
Rapporten är inte offentlig men för att ni skall kunna lägga detta till era handlingar så bifogar jag ett utklipp där dessa 2 mätpunkter kan ses.
Be mig inte om att visa mer då jag redan nu gränsar till vad jag kan visa eller inte. OK ?
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #47 skrivet: 14 mars 2018, 18:44:21 »
Har inte en aning om varför inga fler tester visas ännu men hoppas dom får arslet ur vagnen och gör det!
Ska väl fintrimmas nÃ¥got eller vad dom nu sysslar med eller sÃ¥ är dom helt kass  ;)

Vad är det för produktblad som hänvisas till uppger COP på 3,9 vid -15 grader ?
Lite förbryllad över detta hemlighållande av existerande dokument där man har fått bra eller riktigt bra resultat, men sett detta fenomen innan så är inte förvånad men det är märkligt.

Nu testas varenda modell i respektive märkes klimatkammare vid fabrikerna så att testa olika laster, effekter vid olika temperaturer finns redan så det borde kunna redovisas kan man tycka även om det inte är inom "statlig" översyn så tvivlar jag på att dom Japanska märkena skulle våga gå ut med felaktiga uppgifter
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #48 skrivet: 14 mars 2018, 21:11:08 »
Har inte en aning om varför inga fler tester visas ännu men hoppas dom får arslet ur vagnen och gör det!
Ska väl fintrimmas nÃ¥got eller vad dom nu sysslar med eller sÃ¥ är dom helt kass  ;)

Vad är det för produktblad som hänvisas till uppger COP på 3,9 vid -15 grader ?
Lite förbryllad över detta hemlighållande av existerande dokument där man har fått bra eller riktigt bra resultat, men sett detta fenomen innan så är inte förvånad men det är märkligt.

Nu testas varenda modell i respektive märkes klimatkammare vid fabrikerna så att testa olika laster, effekter vid olika temperaturer finns redan så det borde kunna redovisas kan man tycka även om det inte är inom "statlig" översyn så tvivlar jag på att dom Japanska märkena skulle våga gå ut med felaktiga uppgifter

Här är produktbladet jag tidigare hänvisade till:

https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/R-serien_2017.pdf
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 21:15:32 av kWhalp »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #49 skrivet: 14 mars 2018, 21:41:05 »
Om det nu är samma modell som det pratas om så var det en del skillnad i procent.
Produktbladet uppger vid nominell körning och SP Testet visar full och dellast,  framgÃ¥r dock inte vad nominell och dellasten är sÃ¥ det kanske skiljer sig Ã¥t.
Daikin har nog facit  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #50 skrivet: 14 mars 2018, 23:26:47 »
Rapporten är inte offentlig men för att ni skall kunna lägga detta till era handlingar så bifogar jag ett utklipp där dessa 2 mätpunkter kan ses.
Be mig inte om att visa mer då jag redan nu gränsar till vad jag kan visa eller inte. OK ?
/D
Ja se där ja, så skall de se ut Daikin, bra jobbat. :-* Det är sånt här vi gillar här på forumet att kunna få se riktiga fakta. ;) Sen förstår ja inte alls varför det här skulle ligga på gränsen till vad du kan visa och inte visa??

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #51 skrivet: 15 mars 2018, 00:30:22 »
Det är ganska (roligt?) att läsa dina inlägg.
I de fallen det passar dig så hänvisar du till tekniska data från t.ex. Toshibas manualer/databöcker. Bl.a om mineffekter o.dyl. I andra fall så anser du att oberoende testresultat är att föredra.
Kanske dags att bestämma sig för vad som gäller ?
 
/D
Ja men det tycker jag är positivt att du tycker att det är roligt att läsa mina inlägg Daikin, de är faktiskt delvis menade att uppfattas som roliga men inte enbart roliga utan också förhoppningsvis kunna väcka lite extra funderingar och tankar bland övriga deltagare här på forumet.
När de gäller Toshibas manualer/databöcker så är ja riktigt dålig på att använda dem skall ja säga, faktiskt egentligen inte alls. Mina uppfattningar som ja delger om Toshiba kommer egentligen helt av egen erfarenhet eftersom ja själv har en Toshibapump, visserligen av lite äldre modell men f.ö i riktigt bra skick med undantag för att ja misstänker att det fattas ett antal hg gas i den samt att fläktmotorn i innerdelen kvittrar lite då och då och signalerar väl att det börjar bli dags för ett byte. Detta gör att man kan förutsätta att de keramiska lagren i innerdelsfläktmotorerna håller i ca 9-10 år, så till våren/försommaren så åker det in en fläktmotor med nya lager samt att ja skall kosta på den ett gasbyte, sen går den förhoppningsvis med fullt klös i ca 10-11 år igen.
Vad ja spec gillar med Toshiba är att avfrostningarna fungerar så otroligt bra och att de kan gå ned på en låg mineffekt vilket gör att man slipper en massa on/off-gång vid lägre värmebehov, sen har den hittills alltid räckt till för att hålla värmen oavsett vinter.
När ja tittar på pumpar av olika fabrikat (som ev skulle kunna vara aktuell för bl.a egen del) så tittar ja allra först på värmeeffekten vad gäller både min, nom och maxeffekt, som nr 2 tittar ja på pumpens ingående elförbrukning i kw när det gäller både min, nom och max eleffekt, tyvärr finns inte alltid denna uppgift med på alla pumpars produktblad bl.a en del Dakinpumpar. Här ett exempel: http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Daikin-Caldo-XR30-och-XR40.pdf
Så för min del och det borde det kanske tycker ja även vara för många andra kanske att en pump skall kunna gå ned till en låg värmeeffekt utan att gå ned i off-läge, dvs max minsta avgivna värmeeffekt ca 500-600 watt (vid +7 ute och +20 inne) och sen är ja alltid väldigt intresserad av tester vid oberoende testinstitut av pumparna inkl redovisade resultat gärna med dellaster och vid max värmeeffekter vid olika utetemperaturer.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #52 skrivet: 15 mars 2018, 09:00:14 »
Helt klart är det oerhört svårt att jämföra olika maskiner utifrån produkt- och datablad och tester då olika värden anges och att de dessutom beräknas olika.
Ururu Sarara verkar ju vara en fantastiskt kraftfull och effektiv pump, det finns dock undantag här på forumet och att det inte åtgärdats snabbt är en gåta då det ger mycket negativ reklam. Tyvärr kan man inte ta hem ett par tre olika maskiner och testa innan man bestämmer sig. En del nya modeller som släpptes förra året verkar ha vissa inkörningsproblem. Vår erfarenhet av Daikins nya XR40 var inte direkt inte positiv då denna 'kraftfulla' pump inte alls levde upp till förväntningarna.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #53 skrivet: 15 mars 2018, 09:56:12 »
Helt klart är det oerhört svårt att jämföra olika maskiner utifrån produkt- och datablad och tester då olika värden anges och att de dessutom beräknas olika.
Ururu Sarara verkar ju vara en fantastiskt kraftfull och effektiv pump, det finns dock undantag här på forumet och att det inte åtgärdats snabbt är en gåta då det ger mycket negativ reklam. Tyvärr kan man inte ta hem ett par tre olika maskiner och testa innan man bestämmer sig. En del nya modeller som släpptes förra året verkar ha vissa inkörningsproblem. Vår erfarenhet av Daikins nya XR40 var inte direkt inte positiv då denna 'kraftfulla' pump inte alls levde upp till förväntningarna.
På vilket sätt levde den inte upp till era förväntningar ?
Mvh
Daikin

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #54 skrivet: 15 mars 2018, 14:06:35 »
Hejsan har en Ururu 35 som sitter i ett hus i norra Sveriges inland ,(obs min) erfarenhet av denna pump är inte så bra som testet visar , är rätt så besviken om jag ska vara ärlig på denna pump , har varit mycket fel på den , Inte Daikins fel utan den jag köpte pumpen av. Så var noga med att köpa en pump där återförsäljaren kan stå upp och fixa den om det blir något fel

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #55 skrivet: 15 mars 2018, 14:16:15 »
Knackarn skulle jag vara dig skulle jag titta nog på Mitsubishi eller Fujitsu bara mitt tips

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #56 skrivet: 15 mars 2018, 14:52:19 »
Hejsan har en Ururu 35 som sitter i ett hus i norra Sveriges inland ,(obs min) erfarenhet av denna pump är inte så bra som testet visar , är rätt så besviken om jag ska vara ärlig på denna pump , har varit mycket fel på den , Inte Daikins fel utan den jag köpte pumpen av. Så var noga med att köpa en pump där återförsäljaren kan stå upp och fixa den om det blir något fel

Är det värmen eller besparingen ni är missnöjd med?


Kan man avaktivera luftbefuktningen?

Hur stor förbrukning har ni?

Vad kostade kalaset?

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #57 skrivet: 15 mars 2018, 15:15:33 »
Hejsan kWhalp är både värmen och besparingen som jag är missnöjd med , luftbefuktningen går att aktivera men funkar bara till typ -10 grader, sen avfrostar den stup i kvarten (men det är något annat.... fel som ej verkar gå att fixa)
Betalade typ 22000 kr med rotavdrag det är två och ett halt år sen nu

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #58 skrivet: 15 mars 2018, 15:45:35 »
Hejsan kWhalp är både värmen och besparingen som jag är missnöjd med , luftbefuktningen går att aktivera men funkar bara till typ -10 grader, sen avfrostar den stup i kvarten (men det är något annat.... fel som ej verkar gå att fixa)
Betalade typ 22000 kr med rotavdrag det är två och ett halt år sen nu

Totalförbrukning före/efter ?

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #59 skrivet: 15 mars 2018, 15:50:31 »
Före låg jag på ca 17000-18000kwh
Nu med pumpen ligger jag på ca 12000-13000 beroende på hur vintern är

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #60 skrivet: 15 mars 2018, 16:21:15 »
Före låg jag på ca 17000-18000kwh
Nu med pumpen ligger jag på ca 12000-13000 beroende på hur vintern är



Lite oväntade siffror.. tror jag..? :o
Edit:Stuga? Andel hushållsel är nog minimal?

Samtidigt har du hursomhelst igen besparingen på ca 4-5 år.

Har du koll på hur ineffekten
varierar över året?

Storlek på stugan (90m2) och geografiskt läge(Norrbottens inland)?


Edit:
17000-18000 kWh med direktel ?

Hur många element har ni nu i

1. Drift

Och
2. som "reserv"?



COP minlast 6    100Win/600Wut
COP nom 5   1000Win/5000Wut
COP max 3.55  2530Win/9000Wut
« Senast ändrad: 15 mars 2018, 18:37:59 av kWhalp »

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #61 skrivet: 15 mars 2018, 19:06:16 »
På vilket sätt levde den inte upp till era förväntningar ?
Mvh
Daikin

Ja det var i höstas runt nollan och vi tyckte inte den gav på tillräckligt med värme. Det var innan uppdatering av mjukvaran så kan tänkas att det rättats till.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #62 skrivet: 15 mars 2018, 20:00:51 »
Fortsätter lite på min egna tråd på sätt o vis, den har kanske blivit längre än vad man först kunde tänka sig men det är å andra sidan bara kul.

Som läget är nu så lutar jag nog mer åt en Mitsubishi Hero LN25. Får besök imorgon av den sista som ska lämna offert.

Två frågor:

Vad är normal/rimlig timkostnad för en kyltekniker ?
När på året är det bäst pris/kampanjer på försäljning av luftvärmepumpar ?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #63 skrivet: 15 mars 2018, 20:08:13 »
Fortsätter lite på min egna tråd på sätt o vis, den har kanske blivit längre än vad man först kunde tänka sig men det är å andra sidan bara kul.

Som läget är nu så lutar jag nog mer åt en Mitsubishi Hero LN25. Får besök imorgon av den sista som ska lämna offert.

Två frågor:

Vad är normal/rimlig timkostnad för en kyltekniker ?
När på året är det bäst pris/kampanjer på försäljning av luftvärmepumpar ?

Ju mer input i tråden desto bättre :)


Skaffa ett konto pÃ¥ prisjakt och lägg bevakningar pÃ¥ de produkter du är intresserade av, dÃ¥ fÃ¥r du pÃ¥minnelser vid bra prisjusteringar!  8)

(Var det inte några som hävdade att Hero-modellerna hade avfrostningsbekymmer?)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #64 skrivet: 15 mars 2018, 20:16:46 »
Ja det var i höstas runt nollan och vi tyckte inte den gav på tillräckligt med värme. Det var innan uppdatering av mjukvaran så kan tänkas att det rättats till.

Uppdateringen förändrar ingenting ovanför -15C.
Effekten kring nollan är mer än vad som är specat i databladen.
Du kanske hade en lägre fläkthastighet vald ?

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #65 skrivet: 15 mars 2018, 21:01:12 »
Fortsätter lite på min egna tråd på sätt o vis, den har kanske blivit längre än vad man först kunde tänka sig men det är å andra sidan bara kul.

Som läget är nu så lutar jag nog mer åt en Mitsubishi Hero LN25. Får besök imorgon av den sista som ska lämna offert.

Två frågor:

Vad är normal/rimlig timkostnad för en kyltekniker ?
När på året är det bäst pris/kampanjer på försäljning av luftvärmepumpar ?

Timdebitering lär skilja sig Ã¥t ordentligt men frÃ¥n 450:-+ moms  och uppÃ¥t
Du får väl ett fast pris installerat och klart så Timdebitering är väl av mindre betydelse.
Förr var det ofta lite bättre priser vid den här tiden om det fanns stora osålda lager kvar, tycker inte jag kan se något mönster i kampanjer på senare år.
Mitsubishi Electric hade nyligen kampanj på LN vilket gav slutkunden en tusenlapp i rabatt men tror den är över.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #66 skrivet: 15 mars 2018, 21:48:42 »
Var det ingen som kom på en logisk förklaring till den relativt stora skillnaden på COP som var uppe lite tidigare i tråden?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #67 skrivet: 15 mars 2018, 23:02:54 »
Tittar man på priser för "standardinstallation" på nätet (bl.a hos Polarpumpen vill jag minnas) så ligger de på runt 4000kr efter ROT och då utgör ROTen ca 1500kr.

Installationskostnad som jag fÃ¥tt av mer än en är snarlik den kostnaden (nÃ¥gon nÃ¥got högre dock) och dÃ¥ säger mer än 1 att tiden för nedmontering och montering av ny tar 3-5h.  En hade t.ex installationskostnad (tid+material) pÃ¥ 5500kr och dÃ¥ är ROT 1650kr. Det innebär ju isÃ¥fall ca 1000-1200kr/h (om det tar 4-5h)

Ligger väggstativ+kabelkanal+signalkabel+rör (5m) på knappt 500kr ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #68 skrivet: 15 mars 2018, 23:34:26 »
Vad tex polarpumpen och andra nätföretag tar för en installation är en sak, vad dom sedan betalar företaget som utför själva installationen är en annan sak.
Nu kan även se hos en del firmor att dom säljer själva aggregatet extremt billigt och sedan kostar installationen skjortan för att få ett högre rot avdrag och då ett skapligt totalpris men efter ett högt rot avdrag.

Varianterna är många därute tummenupp

Se till så du har en bra återförsäljare / montör för ett vettigt totalpris och jag skulle nog inte lägga så mycket energi på vad varje offert innebär just för timdebitering.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad olsjr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #69 skrivet: 16 mars 2018, 06:24:48 »
Var det ingen som kom på en logisk förklaring till den relativt stora skillnaden på COP som var uppe lite tidigare i tråden?
Vet inte om du tänker tillbaka på min kritik angående en kommentar. Två pumpars värden jämfördes där, fast värdena hämtade från helt olika förhållanden. Den jämförelsen som gjordes hade ett syfte, att få folk att tro att Daikinpumpen är mkt bättre än annat/andra fabrikat. Jämförelsen var så pass dålig att det är i min värld en oseriös marknadsföring av ett fabrikat. För den som inte läst det inlägget ska förtydligas att det inte var signaturen Daikin som skrev det inlägget. Tråkigt när såna inlägg förekommer, tycker forumet är och har varit bra för att få input inför framtida inköp, men den sortens inlägg kan ju grundlura någon.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #70 skrivet: 16 mars 2018, 06:59:54 »
Det där är väl precis den typ av påståenden och "data" som vi slagit hål på i alla år, en av de stora nyttorna som forumet haft under årens lopp.
Så även i detta fall.
Att Daikin inte vill gå närmare in på skälet till att det finns så olika siffror som florerar måste man förstå.
Som jag ser det så kan det inte vara något annat skäl till de höga siffrorna än att de preciserat nominell effekt vid extremt gynnsamma förhållanden för sin värmepump.
Kanske är det så att ingen annan i branschen har samma specifikationer för nominell effekt.
Den benämningen borde för övrigt standardiseras så det inte går trixa med siffrorna bara genom att ha verkligt (t.ex) låg uteffekt som angiven nominell uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #71 skrivet: 16 mars 2018, 07:05:04 »
Tittar man på priser för "standardinstallation" på nätet (bl.a hos Polarpumpen vill jag minnas) så ligger de på runt 4000kr efter ROT och då utgör ROTen ca 1500kr.

Installationskostnad som jag fÃ¥tt av mer än en är snarlik den kostnaden (nÃ¥gon nÃ¥got högre dock) och dÃ¥ säger mer än 1 att tiden för nedmontering och montering av ny tar 3-5h.  En hade t.ex installationskostnad (tid+material) pÃ¥ 5500kr och dÃ¥ är ROT 1650kr. Det innebär ju isÃ¥fall ca 1000-1200kr/h (om det tar 4-5h)

Ligger väggstativ+kabelkanal+signalkabel+rör (5m) på knappt 500kr ?

Ett företag som driver en verksamhet i Sverige idag behöver runt 1000 kr/h för att det skall gå ihop, speciellt när det gäller småjobb som dessa.
Ersättningen skall som regel inte bara betala gubben som kommer ut och gör installationen, inte sällan föregås detta av ett möte på plats för att lämna offert, det innefattar beställning av de insatsvaroror som behövs, dessa skall hämtas ut någonstans, och sedan har du ju resan till och från jobbet.
De flesta företag har dessutom bilar, lokaler och administrativ personal anställd som också skall betals med de vinster som installationerna genererar.
Jag tycker att timtaxan i branschen är låg, därför blir de fasta priserna "skyhöga" om man räknar bakåt efter att jobbet är utfört.
Det är samma på bergvärme, jordvärme och luft/vatteninstallationer.
Det företag som tog på sig den typen av jobb på löpande för under 500 kr/h skulle gå i konkurs efter ett år.
OM de inte hade stora marginaler på maskiner och andra insatsvaror, men det har ju blivit svårt att ta ut 20 000 extra på en värmepump idag när de säljs mer eller mindre utan marginaler via webben...

T.o.m en frissa behöver 1000 kr/h för att det skall vara mödan värt.
Bilprovningen tar väl ca 1500 kr/h, minst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #72 skrivet: 16 mars 2018, 07:23:22 »
Vet inte om du tänker tillbaka på min kritik angående en kommentar. Två pumpars värden jämfördes där, fast värdena hämtade från helt olika förhållanden. Den jämförelsen som gjordes hade ett syfte, att få folk att tro att Daikinpumpen är mkt bättre än annat/andra fabrikat. Jämförelsen var så pass dålig att det är i min värld en oseriös marknadsföring av ett fabrikat. För den som inte läst det inlägget ska förtydligas att det inte var signaturen Daikin som skrev det inlägget. Tråkigt när såna inlägg förekommer, tycker forumet är och har varit bra för att få input inför framtida inköp, men den sortens inlägg kan ju grundlura någon.

Var det min jämförelse mellan Toshiba och Daikin du syftade på?

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #73 skrivet: 16 mars 2018, 12:18:47 »
Hur är Fujitsus pumpar idag, hänger de med i utvecklingen, pris och kvalité ?
Någon av de som är bättre än Hero LN25 eller Daikin Caldo XR30 ?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #74 skrivet: 16 mars 2018, 13:40:19 »
Det där är väl precis den typ av påståenden och "data" som vi slagit hål på i alla år, en av de stora nyttorna som forumet haft under årens lopp.
Så även i detta fall.
Att Daikin inte vill gå närmare in på skälet till att det finns så olika siffror som florerar måste man förstå.
Som jag ser det så kan det inte vara något annat skäl till de höga siffrorna än att de preciserat nominell effekt vid extremt gynnsamma förhållanden för sin värmepump.
Kanske är det så att ingen annan i branschen har samma specifikationer för nominell effekt.
Den benämningen borde för övrigt standardiseras så det inte går trixa med siffrorna bara genom att ha verkligt (t.ex) låg uteffekt som angiven nominell uteffekt.
Jag tycker att jag har kommenterat detta med COP redan men för tydlighetens skull så tar jag det igen.

COP kan mätas vid:
1. Nominell frekvens (inte mineffekt, samma frekvens som maskinen mäts vid +7/20 punkten) detta är ett standardförfarande i branschen.
2. Maximal frekvens (maxeffekt) denna typ av mätningar görs för våra nordiska maskiner
3. Varialbel frekvens (olika frekvens vid olika temperaturer) enligt EN14825.

Just för Ururu så har jag inga mätdata för COP mid maximal frekvens och av denna anledning så har nominell frekvens angivits.

COP för nominell frekvens kan du hitta för bl.a: Mitsubishi och Toshiba.

/D

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #75 skrivet: 16 mars 2018, 15:11:45 »
Jag kan rekommendera Fujitsu Nordic Premium Power LZCAN09 - denna har funkat bra i Lappland (installerad i januari 2017). Den 5 Februari 2018 var -30,4°C i Rovaniemi och min Fujitsu LZCAN09 blåste då värme +37°C.


Kvi test jämförelse: https://kvi.se/kvi-test-luftvarmepumpar/?pump%5B%5D=3976&pump%5B%5D=3953&pump%5B%5D=3951&pump%5B%5D=3949&pump%5B%5D=3924&pump%5B%5D=3920

Jag satte en list av de populära 9/25-serien luft/luft värmepumpar för baserat på pris och energimärkning:
https://napapiirinilppi.blogspot.fi/2017/11/parhaat-0925-sarjan-ilmalampopumput.html
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 15:16:52 av Jartim »
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Ny LVP
« Svar #76 skrivet: 16 mars 2018, 15:50:53 »
Ett företag som driver en verksamhet i Sverige idag behöver runt 1000 kr/h för att det skall gå ihop, speciellt när det gäller småjobb som dessa.
Ersättningen skall som regel inte bara betala gubben som kommer ut och gör installationen, inte sällan föregås detta av ett möte på plats för att lämna offert, det innefattar beställning av de insatsvaroror som behövs, dessa skall hämtas ut någonstans, och sedan har du ju resan till och från jobbet.
De flesta företag har dessutom bilar, lokaler och administrativ personal anställd som också skall betals med de vinster som installationerna genererar.
Jag tycker att timtaxan i branschen är låg, därför blir de fasta priserna "skyhöga" om man räknar bakåt efter att jobbet är utfört.
Det är samma på bergvärme, jordvärme och luft/vatteninstallationer.
Det företag som tog på sig den typen av jobb på löpande för under 500 kr/h skulle gå i konkurs efter ett år.
OM de inte hade stora marginaler på maskiner och andra insatsvaror, men det har ju blivit svårt att ta ut 20 000 extra på en värmepump idag när de säljs mer eller mindre utan marginaler via webben...

T.o.m en frissa behöver 1000 kr/h för att det skall vara mödan värt.
Bilprovningen tar väl ca 1500 kr/h, minst.


Om folk bara visste vad firman DOM jobbar pÃ¥ debiterar slutkunden. 

Vi slutade i somras med att göra jobb till privatpersoner, känns taskigt att neka gamla kunder, vi kom fram till att vi betalade mellan 300-500kr/timmen för att hjälpa privatpersoner och det har vi inte råd med. Istället för att slå på den summan och för att undvika tjafs säger vi bara att vi har fullt upp och rekommenderar dom en annan firma. "Det bästa beslut vi gjort"

Sen finns det dom som påstår att dom gladligen betalar en hög timpenning och inget materialpåslag fast det är bara Löfvenare, dvs lögnare.


För att sen hoppa tillbaka till tråden, jag läste igenom testresultat förut och att skriva att man är bäst när det skiljer hundradelar är pinsamt när dessutom inköpspriset inte lirar ihop med besparingen, inte ens rea får egentligen kallas rea om det inte skiljer 10%. *roflmao* Undra om dom diskuterar såna petitesser på ett bilforum?

Köp pumpen på den du litar på och som helst ligger i din närhet, då kan man utgå från att man får snabb hjälp om det strular. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #77 skrivet: 16 mars 2018, 16:28:12 »
Men skillnaden vid nominell som ni anger till COP 3.9 vid -15 kontra Testet som visas på dellast med COP 2.58 borde du väl kunna kommentera eller ligger nominell så pass långt ifrån dellast vad nu den är, det verkar inte redovisas vad jag såg.

Rimligtvis borde väl dellast ligga närmare verkligheten om det är -15 grader ute, för norrlänningarna i vinter har det väl snarast varit full last  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #78 skrivet: 16 mars 2018, 16:37:42 »
Men skillnaden vid nominell som ni anger till COP 3.9 vid -15 kontra Testet som visas på dellast med COP 2.58 borde du väl kunna kommentera eller ligger nominell så pass långt ifrån dellast vad nu den är, det verkar inte redovisas vad jag såg.

Rimligtvis borde väl dellast ligga närmare verkligheten om det är -15 grader ute, för norrlänningarna i vinter har det väl snarast varit full last  :)
Du blandar ihop maskinerna.
3,9 i COP gäller för Ururu 25. Siffrorna jag visade var för Ururu 35.
Nominellt COP för Ururu 35 är 3,38 (2,23 kW ut/0,66 kW in)
/D

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny LVP
« Svar #79 skrivet: 16 mars 2018, 17:12:08 »
Diagrammet för RAS 25 verkar konstigt, var har du, Daikin, fått det ifrån?
COP vid ex.vis -15 ligger på drygt 4! Det måste väl vara vid typ 50% dellast som kurvan avser.
COP enligt Toshiba själva, datablad, ligger på 2.56

Det kan ju lura någon annars att tro att COP för RAS 25 ligger så högt som 4 vid -15 grader.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #80 skrivet: 16 mars 2018, 17:17:14 »
Ok, då är det er nominella på 3,38 kontra COP 2,6 vid dellast enligt test som man är nyfiken på.
Dellast känns som mer relevant om det är -15 ute
Blir snurrig när olika modeller nämns!!

Uppge nominella COP utan att visa effekter blir lite märkligt tycker jag men det kanske jag är ensam om, är det fler som numera uppger nominella COP uppgifter vid olika temperaturer?
Om alla visade dellast på 50 / 75% och full effekt tillsammans med COP som dom gamla testerna via SP gjorde tillsammans med eventuell besparing för några orter vore enklast för konsumenterna.
Nu visar KVI testerna i mitt tycke orimliga procenttal i besparing som ytters få kan få.

Med största sannolikhet finns redan alla uppgifter via fabriksdata så någon större kostnad borde det inte vara.

Tur man inte är köpsugen konsument och försöker fÃ¥ bättre koll via produktblad frÃ¥n olika tillverkare  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny LVP
« Svar #81 skrivet: 16 mars 2018, 17:30:13 »
Om dellast är mer relevant då det är -15 ute beror ju på var man bor och hur kåken är isolerad och storlek.
Bor man i en dåligt isolerad kåk även söderut så kanske fullast är intressant!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #82 skrivet: 16 mars 2018, 18:23:40 »
Ok, då är det er nominella på 3,38 kontra COP 2,6 vid dellast enligt test som man är nyfiken på.
Dellast känns som mer relevant om det är -15 ute
Blir snurrig när olika modeller nämns!!

Uppge nominella COP utan att visa effekter blir lite märkligt tycker jag men det kanske jag är ensam om, är det fler som numera uppger nominella COP uppgifter vid olika temperaturer?
Om alla visade dellast på 50 / 75% och full effekt tillsammans med COP som dom gamla testerna via SP gjorde tillsammans med eventuell besparing för några orter vore enklast för konsumenterna.
Nu visar KVI testerna i mitt tycke orimliga procenttal i besparing som ytters få kan få.

Med största sannolikhet finns redan alla uppgifter via fabriksdata så någon större kostnad borde det inte vara.

Tur man inte är köpsugen konsument och försöker fÃ¥ bättre koll via produktblad frÃ¥n olika tillverkare  :)
HÃ¥ller med.
Men betänk att COP vid +7/20 är en dellastmätning vid nominell effekt. Den frekvensen som maskinen jobbar med där är samma frekvens som används vid alla andra nominella effekter och temperaturer. Likväl som nominell frekvens är fel vid -15C så är det fel med nominell frekvens vid +7 och ändå talar alla om COP vid +7. En FH 35 har 4 kW vid +7 C och nominell frekvens. Vem behöver 4 kW vid +7C ?
Av just denna anledning har branschen tagit fram SCOP som återspeglar en verklig last som ökar med fallande utomhustemperatur. Problemet är att alla tillverkare har olika P-design och det gör jämförelsen svår. Av denna anledning har KVI jämfört maskinerna mot samma P-design.

Mvh Daikin

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #83 skrivet: 16 mars 2018, 18:44:27 »
Jag kan rekommendera Fujitsu Nordic Premium Power LZCAN09 - denna har funkat bra i Lappland (installerad i januari 2017). Den 5 Februari 2018 var -30,4°C i Rovaniemi och min Fujitsu LZCAN09 blåste då värme +37°C.


Kvi test jämförelse: https://kvi.se/kvi-test-luftvarmepumpar/?pump%5B%5D=3976&pump%5B%5D=3953&pump%5B%5D=3951&pump%5B%5D=3949&pump%5B%5D=3924&pump%5B%5D=3920

Jag satte en list av de populära 9/25-serien luft/luft värmepumpar för baserat på pris och energimärkning:
https://napapiirinilppi.blogspot.fi/2017/11/parhaat-0925-sarjan-ilmalampopumput.html


Den såg tämligen intressant ut! Var hittar man prisuppgifter på Power-serien?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #84 skrivet: 16 mars 2018, 19:08:46 »
Om dellast är mer relevant då det är -15 ute beror ju på var man bor och hur kåken är isolerad och storlek.
Bor man i en dåligt isolerad kåk även söderut så kanske fullast är intressant!

Dellast mer relevant än nominell hoppas jag framgick, beroende på vad för procentsats som avses vid respektive.
Bor man i en dÃ¥ligt isolerad  kÃ¥k med öppen planlösning spelar det nog ingen roll vart i landet det är om det är -15 ute   :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #85 skrivet: 16 mars 2018, 21:54:04 »
Jag kan rekommendera Fujitsu Nordic Premium Power LZCAN09 - denna har funkat bra i Lappland (installerad i januari 2017). Den 5 Februari 2018 var -30,4°C i Rovaniemi och min Fujitsu LZCAN09 blåste då värme +37°C.


Kvi test jämförelse: https://kvi.se/kvi-test-luftvarmepumpar/?pump%5B%5D=3976&pump%5B%5D=3953&pump%5B%5D=3951&pump%5B%5D=3949&pump%5B%5D=3924&pump%5B%5D=3920

Jag satte en list av de populära 9/25-serien luft/luft värmepumpar för baserat på pris och energimärkning:
https://napapiirinilppi.blogspot.fi/2017/11/parhaat-0925-sarjan-ilmalampopumput.html

Var köpte du pumpen?

Hittar länk men inget pris

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-9-lz

Fujitsun verkar både billig(?) och sjukt bra! :)


Edit: hittar ett pris 19900kr
https://www.gransbygden.se/rsg09lzca?ref=prisjakt
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 22:11:16 av kWhalp »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #86 skrivet: 16 mars 2018, 22:39:28 »
Jag kan rekommendera Fujitsu Nordic Premium Power LZCAN09 - denna har funkat bra i Lappland (installerad i januari 2017). Den 5 Februari 2018 var -30,4°C i Rovaniemi och min Fujitsu LZCAN09 blåste då värme +37°C.


Kvi test jämförelse: https://kvi.se/kvi-test-luftvarmepumpar/?pump%5B%5D=3976&pump%5B%5D=3953&pump%5B%5D=3951&pump%5B%5D=3949&pump%5B%5D=3924&pump%5B%5D=3920

Jag satte en list av de populära 9/25-serien luft/luft värmepumpar för baserat på pris och energimärkning:
https://napapiirinilppi.blogspot.fi/2017/11/parhaat-0925-sarjan-ilmalampopumput.html

SÃ¥g din lista och undrar enligt nedan.

Borde du inte jämföra SCOP för det kalla kalla klimatet, speciellt då du verkar bo i Finland?
Jämför du ljudnivåer vid samma flöde eller bara via min-max på produktblad?
Antar att priserna varierar en del mellan återförsäljare runt om i Finland om ni nu har samma konkurrens som här i Sverige så poängen för prisbild borde variera en del.

Har ingen koll på Fujitsu maskinen men generellt brukar dom vara prisvärda.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #87 skrivet: 17 mars 2018, 13:32:16 »
Var köpte du pumpen?

Hittar länk men inget pris

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-9-lz

Fujitsun verkar både billig(?) och sjukt bra! :)


Edit: hittar ett pris 19900kr
https://www.gransbygden.se/rsg09lzca?ref=prisjakt
Jag köpte denna frÃ¥n Rovaniemi, Finland och den kostar nu här i Finland ca 19050SEK (1890EUR) med installering. AlltsÃ¥ denna är här lite billigare än t.ex. Daikin Perfera 30 (=Caldo XR30),  Mitsubishi MSZ-LN25 eller Toshiba Premium 25. Samt bÃ¥de innedel och utedel är tystare än dessa 3 andra.

Jag har varit mycke nöjd om Fujitsu LZCAN09 här i norra delen i Finland - den tycks ha höga värme-effekter även vid låga utomhustemperaturer.
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #88 skrivet: 17 mars 2018, 13:55:40 »
SÃ¥g din lista och undrar enligt nedan.

Borde du inte jämföra SCOP för det kalla kalla klimatet, speciellt då du verkar bo i Finland?
Jämför du ljudnivåer vid samma flöde eller bara via min-max på produktblad?
Antar att priserna varierar en del mellan återförsäljare runt om i Finland om ni nu har samma konkurrens som här i Sverige så poängen för prisbild borde variera en del.

Har ingen koll på Fujitsu maskinen men generellt brukar dom vara prisvärda.
Jag har inte ännu tillräckligt pengar att testa själv flera pumpar och därför jag gjorde jämföring enligt energimärkningar :D
Du är rätt att denna energiemärknings SCOP berättar bara +7°C temperatur och situationen i -20°C och kallare kan vara olik. Här är bra tabell från tekniska manual av Fujitsu LZCAN att hur det påvärkar om temparatur blir kallare både inne i huset och utomhus:


Jag tog ljudnivåer från energimärkningar (EU-standard).

Jag har just kollat på priserna med installering av Fujitsu LZCAN09 här i Finland och de varierar mellan 1850EUR och 1990EUR.
« Senast ändrad: 17 mars 2018, 14:16:37 av Jartim »
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #89 skrivet: 17 mars 2018, 15:49:12 »
Du behöver väl inga pengar för att kolla energimärkningen i den kalla zonen  :)
Du bor ju i Finland så din poängskala borde gå efter den istället för som nu mellanzonen.

Problemet kan i och för sig vara att alla märken inte visar den kalla zonen.

Ska man jämföra ljudnivåer så bör man försöka ett någorlunda gemensamt flöde på dom olika modellerna via produkt/servicemanual om det ska bli någorlunda rättvist för din egen skull.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #90 skrivet: 17 mars 2018, 16:03:13 »
Du behöver väl inga pengar för att kolla energimärkningen i den kalla zonen  :)
Du bor ju i Finland så din poängskala borde gå efter den istället för som nu mellanzonen.

Problemet kan i och för sig vara att alla märken inte visar den kalla zonen.

Ska man jämföra ljudnivåer så bör man försöka ett någorlunda gemensamt flöde på dom olika modellerna via produkt/servicemanual om det ska bli någorlunda rättvist för din egen skull.


Som du säger får man ju en fingervisning av den SCOP som de oftast anger (i mellanzonen).
Även antal kWh den förbrukar enligt märkningen ger en fingervisning.

Jag har aldrig sett en sÃ¥ lÃ¥g förbrukning som Fujitsu Nordic Premium Power 9  (LZCAN09) anger: 659 kWh/Ã¥r i mellanzonen!

Högt SCOP (5,3), medelhög effekt  (2,5kW) och lÃ¥g elförbrukning (659 kWh) i energimärkningen borde indikera en effektiv pump ;)
(åtminstone i den för oss nordbor knepiga mellanzonen).

Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du?
Hur många el-raddar som stöd?
« Senast ändrad: 17 mars 2018, 16:06:07 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #91 skrivet: 17 mars 2018, 16:11:44 »
Jag köpte denna frÃ¥n Rovaniemi, Finland och den kostar nu här i Finland ca 19050SEK (1890EUR) med installering. AlltsÃ¥ denna är här lite billigare än t.ex. Daikin Perfera 30 (=Caldo XR30),  Mitsubishi MSZ-LN25 eller Toshiba Premium 25. Samt bÃ¥de innedel och utedel är tystare än dessa 3 andra.

Jag har varit mycke nöjd om Fujitsu LZCAN09 här i norra delen i Finland - den tycks ha höga värme-effekter även vid låga utomhustemperaturer.

Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du? Rovaniemi?
Hur många el-raddar har du som stöd?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #92 skrivet: 17 mars 2018, 17:06:11 »

Som du säger får man ju en fingervisning av den SCOP som de oftast anger (i mellanzonen).
Även antal kWh den förbrukar enligt märkningen ger en fingervisning.

Jag har aldrig sett en sÃ¥ lÃ¥g förbrukning som Fujitsu Nordic Premium Power 9  (LZCAN09) anger: 659 kWh/Ã¥r i mellanzonen!

Högt SCOP (5,3), medelhög effekt  (2,5kW) och lÃ¥g elförbrukning (659 kWh) i energimärkningen borde indikera en effektiv pump ;)
(åtminstone i den för oss nordbor knepiga mellanzonen).

Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du?
Hur många el-raddar som stöd?

Jo men han bor i rovaniemi i norra Finland sÃ¥ att inte jämföra  SCOP för den kalla zonen i hans poängskala verkar i mina ögon märkligt men man fÃ¥r självklart göra sina egna val  :)

En del gÃ¥r efter lägsta ljudvolym vid lägsta flöde och det kan man ocksÃ¥ göra om man tycker det är en bra idé  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #93 skrivet: 17 mars 2018, 19:03:36 »
Jo men han bor i rovaniemi i norra Finland sÃ¥ att inte jämföra  SCOP för den kalla zonen i hans poängskala verkar i mina ögon märkligt men man fÃ¥r självklart göra sina egna val  :)

En del gÃ¥r efter lägsta ljudvolym vid lägsta flöde och det kan man ocksÃ¥ göra om man tycker det är en bra idé  ::)

Som sagts tidigare, SCOP för kalla regionen finns ju väldigt sällan med! :(

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #94 skrivet: 17 mars 2018, 19:11:14 »
Om jag inte minns helt galet så måste man redovisa även den kalla zonen på nya modeller så distributören borde ha den.
Eller sÃ¥ minns jag helt jäkla galet och fÃ¥r skylla pÃ¥ febern och magsjukan  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #95 skrivet: 17 mars 2018, 19:46:23 »

Som du säger får man ju en fingervisning av den SCOP som de oftast anger (i mellanzonen).
Även antal kWh den förbrukar enligt märkningen ger en fingervisning.

Jag har aldrig sett en sÃ¥ lÃ¥g förbrukning som Fujitsu Nordic Premium Power 9  (LZCAN09) anger: 659 kWh/Ã¥r i mellanzonen!

Högt SCOP (5,3), medelhög effekt  (2,5kW) och lÃ¥g elförbrukning (659 kWh) i energimärkningen borde indikera en effektiv pump ;)
(åtminstone i den för oss nordbor knepiga mellanzonen).

Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du?
Hur många el-raddar som stöd?
Det är inte konstigt att årsförbrukningen är låg då P-design är endast 2.5 kW.

Titta hur LZ12 ser ut med årsförbrukningen med sin högre P-design (samma maskin men högre effekt)
/D

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #96 skrivet: 17 mars 2018, 22:10:50 »
Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du? Rovaniemi?
Hur många el-raddar har du som stöd?
Detta är över 50Ã¥r gammal 120m2 L-form hus med 2 vÃ¥ningar i Rovaniemi, Finland  - det är pÃ¥ samma nivÃ¥ nära Polcirkeln som Jokkmokk i Sverige. Vi användar huset som en sommarstuga.

När vi är borta på vintertiden där är vanligt +16°C grundvärme på som Fujitsu LZCAN09 kan håller på ensam till ca. -25°C utomhustemperatur och om det blir mellan -25-30grader så har jag en 1500W elvärmare med termostat i badrummet och om det blir ännu kallare så har jag i pannrummet 6kW elpatron. Allt är automatiserad och jag kan justera sättningar av Fujitsu LZCAN09 samt värmepanna via internet om behövs.


På vintertiden vi bor 600km söderut från detta hus och jag tittar situationen via internet dagligen. Det gick nu 2 månader från Julen till den 25 Februari att där var ingen på platsen, men Fujitsu funkade bra. Jag bara tittade situationen via övervakningskamera hur isberget under utedel växte. Den 25 Februari jag kom till platsen och var tvungen att använda en motorsåg för att få 1m3 isberget borttaget. Från jorden till nedre delen av utedel är 95cm. Bottensplåt av utedel har 20 håler för smältvattnet, varav 12 var helt frusna, men dessa var snabbt öppna när tog jag en propellsgaller bort och genom denna väg hällde jag 1 liter varmt vatten på bottensplåt. Jag lär mig nu att jag måste besöka på platsen lite oftare på vintern.

Övervakningskamera i October 2017:


Övervakningskamera i Februari 2018:

« Senast ändrad: 17 mars 2018, 22:35:01 av Jartim »
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #97 skrivet: 17 mars 2018, 22:50:27 »
onekligen häftigt
men uppenbart levererar fujitsu
kanske för att den har R410A

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #98 skrivet: 17 mars 2018, 23:23:20 »
Oavsett om maskinen skulle ha R410 eller R32 så är jag alltid lika häpen hur man kan hålla +16 vi -25 med 3.3kW vilket blir ca 35W per kvadratmeter och eventuellt är det ännu lägre w/m2 om det tillkommer avfrostningar i fg Nordics effektuppgifter.

Ett par riktigt kalla nätter hux flux är inte konstigt då det finns lagrad energi i fastigheten men detta handlar om Finska lappland.
Bara att gratulera till ett lÃ¥gt energibehov även när det är -25  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #99 skrivet: 18 mars 2018, 10:31:38 »



Vad har Fujitsun för min-effekt in? 900W/5.3 = 155W?
« Senast ändrad: 18 mars 2018, 12:34:20 av kWhalp »

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #100 skrivet: 18 mars 2018, 11:05:22 »

Vad har Fujitsun för min-effekt in? 900W/5.3 = 155W?
Kan man räckna det exact så där? Jag tänkte bara att t.ex fläkten tar olik mängd med olik hastighet - 23W (4), 13W (3), 9W (2) & 5W (1) http://af.fgnordic.se/media/1809/asyg09-14lzca_aoyg09-14lzcan_dt_eng.pdf
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #101 skrivet: 18 mars 2018, 12:03:56 »
Oavsett om maskinen skulle ha R410 eller R32 så är jag alltid lika häpen hur man kan hålla +16 vi -25 med 3.3kW vilket blir ca 35W per kvadratmeter och eventuellt är det ännu lägre w/m2 om det tillkommer avfrostningar i fg Nordics effektuppgifter.

Ett par riktigt kalla nätter hux flux är inte konstigt då det finns lagrad energi i fastigheten men detta handlar om Finska lappland.
Bara att gratulera till ett lÃ¥gt energibehov även när det är -25  tummenupp

Det man missar ibland är skillnaden mellan att värma upp en yta kontra att underhållsvärma samma yta. Att underhållsvärma en fastighet t.ex 20 grader inomhus vid t.ex -25 grader utomhus kräver ju inte lika mycket effekt som att värma upp från t.ex 5 grader inomhus vid samma utomhustemp (-25). Dessutom bör COP bli högre också vid underhålsvärming än uppvärmning. Jag gjorde en dålig variant för många år sedan genom att köra timern på pumpen, den var avstängd typ mellan 10.00-22.00 och sedan igång övrig tid. Numera går pumpen kontinuerligt under vintersäsongen. Finns andra fördelar också att låta den gå konstant såsom slitage m.m..

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny LVP
« Svar #102 skrivet: 18 mars 2018, 12:22:14 »
Knackarn, har du köpt någon pump än?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #103 skrivet: 18 mars 2018, 12:32:06 »
Kan man räckna det exact så där? Jag tänkte bara att t.ex fläkten tar olik mängd med olik hastighet - 23W (4), 13W (3), 9W (2) & 5W (1) http://af.fgnordic.se/media/1809/asyg09-14lzca_aoyg09-14lzcan_dt_eng.pdf

Det är ett rimligt antagande.  ::)
De brukar ju specificera mineffekt kring 90-200W, dvs den effekt den lägst kan "ge värme" vid.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #104 skrivet: 18 mars 2018, 15:31:21 »
Det man missar ibland är skillnaden mellan att värma upp en yta kontra att underhållsvärma samma yta. Att underhållsvärma en fastighet t.ex 20 grader inomhus vid t.ex -25 grader utomhus kräver ju inte lika mycket effekt som att värma upp från t.ex 5 grader inomhus vid samma utomhustemp (-25). Dessutom bör COP bli högre också vid underhålsvärming än uppvärmning. Jag gjorde en dålig variant för många år sedan genom att köra timern på pumpen, den var avstängd typ mellan 10.00-22.00 och sedan igång övrig tid. Numera går pumpen kontinuerligt under vintersäsongen. Finns andra fördelar också att låta den gå konstant såsom slitage m.m..

Ja huset ska hållas vid 16 grader men det är -25 och 120kvm och jag tar för givet att det finns ventilation och att dörrar och fönster läcker lite om det nu inte är ett nybyggt passivhus.
Jag tycker 35W/m2 vid -25 och 120kvm är  lÃ¥gt och det kanske är ännu lägre om inte avfrostningar ingÃ¥r i uppgiven effekt.

Precis som med din egen fastighet ska du " hålla" önskad temperatur men som du märkt på elräkningen så går det åt mer energi när det är kallare ute.
« Senast ändrad: 18 mars 2018, 15:52:04 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #105 skrivet: 18 mars 2018, 21:27:17 »
Knackarn, har du köpt någon pump än?

Nej, inte än. Går o klurar på vilken det blir och om jag ska vänta tills slutet av sommaren, våren är sakta på intågande här ser det ut som.
Sen är ju pumparna jag väljer mellan nya modeller, tills nästa säsong så är säkerligen förbättringar gjorda och en del barnsjukdomar åtgärdade.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #106 skrivet: 19 mars 2018, 17:32:07 »
Eventuella barnsjukdomar lär vara "botade" där det funnits efter denna vargavinter så nu är det nog ganska säkert att göra ett köp.
Att dom nya skulle få bättre prestanda lär inte hända utan det sker i så fall med nya modeller.

Sitter du inte sjön kan man alltid ha lite is i magen och hoppas pÃ¥ nÃ¥gra kampanjer, kommer det inga sÃ¥ är nackdelen att du gÃ¥tt miste om del besparing med att vänta  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #107 skrivet: 19 mars 2018, 19:21:36 »
Sitter inte i sjön. Ekonomisk vinst/förlust på de resterande dagarna med kallt klimat kan ses som nära noll. Skulle kompressorn gå innan säsongen är slut så eldar vi bara lite extra i vår kamin. Idag hade vi 6 plusgrader. Som läget är nu hoppas jag på någon kampanj/prisnedgång tills aug/sept.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #108 skrivet: 19 mars 2018, 19:32:27 »
September börjar det bli mycket att göra för dom flesta sÃ¥ tveksamt om det skulle komma nÃ¥gra kampanjer dÃ¥ men man vet aldrig  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #109 skrivet: 21 mars 2018, 11:15:13 »
Jag gjorde en list enligt av Folksam 12-serie luft/luft värmepumptest.
https://www.folksam.se/media/sammanstallning-samtliga-varmepumpar-2016

Jag tittade 3 bästa pumpar av 7 olika kriterier som jag tycker att är som viktigaste.

Panasonic VZ12 tog 4 podiumplatser och till andra platsen kom Fujitsu LZCAN12 med 3 podiumplatser.
« Senast ändrad: 21 mars 2018, 11:17:24 av Jartim »
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #110 skrivet: 21 mars 2018, 17:24:24 »
Är det inte läge att kolla med distributörerna om SCOP för den kalla zonen snart dÃ¥ du bor som du gör  tummenupp
VZ brukar vara galet dyra.
Tänk på att reservdelar till en dyra modeller rätt ofta är betydligt dyrare om något skulle gå sönder efter garantitiden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #111 skrivet: 22 mars 2018, 06:30:15 »
Vi har en Fujitsu LECN12 (Tror det var den ordningen på bostäverna) i vår vävstuga i byn, den har fungerat utomordentligt bra, helt klockren avfrostning och inga som helst problem på 5 år, men nu är det lagerljud på fläkten i utedelen.
En nackdel med "så bra" avfrostning är att den avfrostar rätt länge, det tar minst 10 minuter från att den stänger ned för avfrostning innan den är uppe i full effekt.
Den ersatte en Sanyo EHN9 som har lägre uteffekt, men Sanyon orkade hålla kåken varm ned till samma utetemp tack vare dess snabba avfrostningar (ca 6 minuter).
Problemet med Sanyon var dock att den aldrig frostade av ordentligt, blev mycket is i och runt bottentråget.
Kretskortsfel var det som tog död på den pumpen dock, inte de "dåliga" avfrostningara.
OM Fujitsu på senare modeller snabbat upp avfrostningen en aning så är det säkert jättebra maskiner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #112 skrivet: 23 mars 2018, 14:49:05 »
Är det inte läge att kolla med distributörerna om SCOP för den kalla zonen snart dÃ¥ du bor som du gör  tummenupp
VZ brukar vara galet dyra.
Tänk på att reservdelar till en dyra modeller rätt ofta är betydligt dyrare om något skulle gå sönder efter garantitiden.
Du är rätt - den kostar för mycket. Panasonic VZ09 kostar här i Finland typiskt 3150€ (=31717.99Kr) med installering
(https://www.xn--lmppumppuhuolto-0kb22a.com/index.php/ilmalaempoepumput/ilmalampopumput-panasonic/panasonic-vz9ske) och du får t.ex Fujitsu LZCAN09, Mitsubishi LN25, Toshiba Premium 25 och Panasonic HZ09 vanligt i priskategorie 1800-1900€ (18124.57-19131.49Kr) installerad.

Om SCOP är bara runt 1,0 bättre det tar många år att spara skilnaden tillbaka med Panasonic VZ09 och som du sade också reservdelar till en dyra modeller är troligen betydligt dyrare.

Men det finns alltid någon, som har mera pengar och tänker att det viktigaste är att enheten är ett högkvalitativt varumärke och en av de mest kraftfulla.
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #113 skrivet: 23 mars 2018, 15:20:45 »
Vi har en Fujitsu LECN12 (Tror det var den ordningen på bostäverna) i vår vävstuga i byn, den har fungerat utomordentligt bra, helt klockren avfrostning och inga som helst problem på 5 år, men nu är det lagerljud på fläkten i utedelen.
En nackdel med "så bra" avfrostning är att den avfrostar rätt länge, det tar minst 10 minuter från att den stänger ned för avfrostning innan den är uppe i full effekt.
Den ersatte en Sanyo EHN9 som har lägre uteffekt, men Sanyon orkade hålla kåken varm ned till samma utetemp tack vare dess snabba avfrostningar (ca 6 minuter).
Problemet med Sanyon var dock att den aldrig frostade av ordentligt, blev mycket is i och runt bottentråget.
Kretskortsfel var det som tog död på den pumpen dock, inte de "dåliga" avfrostningara.
OM Fujitsu på senare modeller snabbat upp avfrostningen en aning så är det säkert jättebra maskiner.
Fujitsu värmepumpar är kända för sin hållbarhet - i finska värmepumpforum är medlem Pökö som har Fujitsu ASY9LB från 2006 och det fungerar fortfarande bra: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=profile;u=297

Avfrostningen av min Fujitsu LZCAN09 har funkat väldigt bra. Som du troligen vet Fujitsu brukar minska innedelens blåsningshastighet redan några minuter före avfrostingen börjar därför att en stor del av den energi som avfrostingen kräver är "lånad" från inomhusenhetens cell genom att kyla massan. Ju hetare inomhusenhetens cell är, desto mindre kompressor måste arbeta att göra avfrostingen till slut. Jag har installerat framför innedelen TechnoLine-MA10660 blåsmätare, så att jag kan ta reda på hur mycket och när styrkan varierar. Jag fick reda på att Fujitsu aktivt reglerar blåsvolymen även om fjärrkontrollen har manuell blåsning vid full intensitet. Jag kan använda nu den mätaren för att beräkna den verkliga COP när jag vet hur mycket blåsvolymen har varit vid varje given tidpunkt.

Mätaren mäter vindhastigheten i sin helhet och svarar på vindförändringar med en fördröjning på 0,02 sekunder. Mätaren visar avläsningarna var 7 minut med 2 avläsningar - genomsnittlig vindhastighet på 7 minuter och högsta vindhastighet i den 7 minutersperioden.

Här är ett diagram på mindre än 6 timmar igår som visar hur Fujitsu börjar minska blåshastighet före avfrostingen börjar:
« Senast ändrad: 23 mars 2018, 15:33:55 av Jartim »
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #114 skrivet: 26 mars 2018, 07:32:44 »
Det kan vara ytterligare en orsak att deras 6 kW maskin inte klarar att värme lika mycket som Sanyos 5 kW maskin, inte bara tar avfrostningarna längre tid, den drar dessutom ned uteffekten redan innan avfrostning.
Jag kan spontant tycka att det vore bättre att helt stänga av luftflödet och fortsätta köra kompressorn tills värmepaketet inne är 55 grader varmt, sedan stoppa kompressorn, låta den tryckutjämna, och sedan växla till avfrostning.
Som jag tolkat LECN:s avfrostningar (Att det tar sååå lång tid) är dels att den tryckutjämnar länge, den varvar upp långsamt både under själva avfrostningen, OCH när den skall börja värma igen.
Det kanske är jättebra för livslängden, men det minskar den tillförda effekten till huset under en viss tid jämför med andra värmepumpar som har kortare tryckutjämningstid och varvar upp snabbare både vid avfrostning och när den skall börja värma igen.
Om jag inte minns fel så tog det mellan 2 och 3 minuter efter avrostning innan den varvade max igen (Börvärde ställt på 30 grader vid utvärderingen).
Nåt liknande var det när den avfrostade, kompressorn smyger igång och varvar extremt sakta upp till full effekt både vid själva avfrostningen och när den sedan skall börja värma igen.

Men som sagt, utöver att fläkten har missljud så levererar maskinen ännu precis som när den var ny för ett antal år sedan, och det får väl anses vara ett gott betyg.
När man talar med installatörer i Pitetrakten så verkar i alla fall Toshiba och Fujitsu vara populära hos dem, och de vill nog minst lika gärna installera problemfria maskiner som kunderna vill köpa problemfria maskiner.
Sen kanske det finns andra som har högre uteffekt och bättre COP, eller passar bättre i lite varmare klimat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #115 skrivet: 13 juni 2018, 15:07:09 »
Hej på er alla

Nu är det dags för lägga order.

Blir en ME Hero LN25 eller Hero LN35. Skiljer 900kr i pris.
Finns det någon anledning att inte välja den större ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #116 skrivet: 13 juni 2018, 15:21:09 »
Ja har du inget behov av den extra kyl eller värmeeffekten sÃ¥ är det bortkastade pengar är det enkla svaret  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #117 skrivet: 14 juni 2018, 06:58:04 »
Å andra sidan, vem har inte behov av effekten på årets kallaste dag?
Jag skulle aldrig välja en liten värmepump om vi talar om att värma ett helt hus.
OK om det är ett garage på 30 m2, eller ett uterum, men inte om man skall värma större delen av ett hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #118 skrivet: 14 juni 2018, 11:06:06 »
Hej på er alla

Nu är det dags för lägga order.

Blir en ME Hero LN25 eller Hero LN35. Skiljer 900kr i pris.
Finns det någon anledning att inte välja den större ?
Köp den större. Det finns en risk att du ångrar köpet av LN25 medans med LN35 har du mer kräm och i värsta fall överkapacitet för de riktigt kalla dagarna.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #119 skrivet: 14 juni 2018, 19:39:56 »
Hej

Vad är den korrekta kompletta benämningen av LN25 resp. LN35 pumpen för att den ska komma från svenska generalagenten ?

/M

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #120 skrivet: 14 juni 2018, 20:01:14 »
Finns ingen specifik beteckning pÃ¥ maskiner som är levererade av Mitsubishi Electric Sverige och dÃ¥  med 5Ã¥rs garanti via dom.
Vill du vara säker på att maskinen kommer via Sverige måste du nog ringa dom och fråga om återförsäljaren handlar från dom, alternativt om återförsäljaren står med som återförsäljare på www.mitsubishivillavarme.se.

Utedelen oavsett vart den kommer ifrån ska ha ändelsen VGHZ efter då modell LN25,35 eller 50 för att vara bäst anpassad för vårt klimat.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!