Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordfel pÃ¥ 10 Ã¥r gammal Mitsu. Dags att byta.  (läst 3809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2018, 21:48:11 »
Hej

Nu har det blivit kallt och jag noterat lite.

Jag kör just nu Daikin N35 Siesta som enda värmekälla. Utetemperaturen ligger på -10 grader. Jag har kopplat i en effektmätare, och den visar 750-850 W??? När det var lite mildare på dagen idag (-4) så jobbade den på 650 W. Den går alltså inte i närheten av max. Avfrostar väldigt sällan tycker jag.

LÃ¥ter det normalt?

Komihåg att jag klarade mig ganska långt ner i temp med en Mitsu GA25....

EDIT: Nu börjar den vakna till, drar 1100 W. Nu känns det lite mer "normalt". Men 1100 W är en bit lägre än vad hade när jag körde mina båda pumpar, de hade garanterat dragit mer ström än så. Man ser att dagens maskiner är en bra bit bättre....

MVH/Gano
Både X samt XR är effektiva och starka maskiner.
Du får väl kolla på elräkningen hur det kommer se ut.
Jag fick ett mail från en slutkund i borås som när han bytte från sin gamla ras13 till en XR40 sänkte förbrukningen under januari från 2400 till 1450 kWh. Han trodde inte sina ögon. Jag har det lika roligt när jag ser att min berg värmepump lunkar på i 6-800 W och värmer ett hus på 230m2.

Mvh D

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Jordfel på 10 år gammal Mitsu. Dags att byta.
« Svar #16 skrivet: 03 mars 2018, 21:07:29 »
Hej

Ca 300 kWh lägre förbrukning i februari jämfört med förr.

Nu ska jag bara sätta igång solfångaren igen så åker vi ner under 10000-strecket i årsförbrukning. Tror jag.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!