Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här med COP-värden  (läst 14009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Det här med COP-värden
« Svar #15 skrivet: 25 november 2005, 12:43:07 »
Svar till Martin X.
Ställ en mätcylinder under slangen och mät vattenmängden från värmepumpen då den avtinar.
Det är intressant att vå veta vattnets bidrag till COP.
Får man bäst COP vid låg eller hög luftfuktighet.
COP=(c+a+(dxe))/c
d= vattnets vikt kg
e=vattnets ångbildningsvärme kWh/kg
En sak till, tänk på att luftens densitet är större när det är kallt ute.

Utloggad Allan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det här med COP-värden
« Svar #16 skrivet: 01 december 2005, 12:22:55 »
Fråga till Genki.

Vad får du för några COP-värden??

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Det här med COP-värden
« Svar #17 skrivet: 01 december 2005, 12:41:00 »

.... däremot så är jag faktiskt lite osäker på om det är så att det verkligen är den aktiva effekten i slutänden som vi "betalar för" ???????


Jag är inte hundra att dagens elmätare fungerar annorlunda men till 99,9% säker är det verklig effekt.
Annars är det ju felaktigt specificerad faktura, för på min står xxxxx kWh. ;)

http://www.sparkraft.nu/dialog/infoshow3.asp?sida=66&meid=12594

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #18 skrivet: 05 december 2005, 14:29:09 »
Fråga till Genki.

Vad får du för några COP-värden??

Bra fråga för jag har ju lovat att återkomma. Jag har i helgen hållt på för fullt och har tänkt att nu inom kort presentera mina erfarenheter så fort jag sammanställt mätresultaten. Ha lite till tålamod bara.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #19 skrivet: 14 december 2005, 21:14:27 »
Jag har nu gjort en del mätningar vid 0 graders utetemperatur och tänkte redovisa resultaten som jag lovade tidigare. Kommer att fortsätta mätningarna vid lägre temperaturer.

Den maskin som jag mäter på är en Panasonic CU-2E18CBPG-SPK med 2 x CS-ME12CKPG-SPK. Enligt tillverkaren lämnar den 2 x 3,6 kW vid + 7 grader utomhus temperatur och 21 grader inomhustemperatur och COP anges då till 4,63.

Grundformeln som jag använder är: COP = (1,293 x q x deltaT) / (U x I).

1,293 är luftens densitet. q är luftflödet i kubikmeter/s. deltaT är skillnaden mellan lufttemp in och ut på innedelen.

Som diskuterats tidigare på forumet så är flödet den mest kritiska parametern och kanske den mest svår bestämda om man inte kan mäta flödet. Detta var jag medveten om varför jag bestämde mig för att mäta det faktiska flödet vid mättillfället. Jag bestämde flödet genom att mäta flödeshastigheten vid mättillfället och multiplicera detta med innedelens utblåsarea. Till min hjälp hade jag en luftflödeshastighetsmätare.

Uppmätt flödeshastighet = 4 m/s
Utblåsarea = 0,6 x 0,055 = 0,033 kvadratmeter.
Aktuellt luftflöde = 0,6 x 0,055 x 4 = 0,132 kubikmeter per sekund = 132 l/s (fläktläge II, full fart)

Då nedisningen på utedelen påverkar pumpens prestanda bestämde jag mig för att göra en mätning strax efter avfrostning efter att effektuttaget "stabiliserat sig" samt en mätning efter ca 40 min då utedelen isat igen efter vad som är brukligt vid 0 graders ute temperatur och hög luftfuktighet.

Innedel 1:
Efter ca 10 minuters gång efter avfrostning stabiliserade sig utedelens effektuttaget till 1,350 kW.
Flödeshastighet = 4 m/s ger luftflöde 0,132 kubikmeter/s.
deltaT = 16
Börvärde innetemp = 22 grader

Värmeeffekt innedel 1 = 1,293 x 0,132 x 16 = 2,73 kW

Innedel 2:
Efter ca 10 minuters gång efter avfrostning stabiliserade sig utedelens effektuttaget till 1,350 kW.
Flödeshastighet = 4 m/s ger luftflöde 0,132 kubikmeter/s.
deltaT = 17
Börvärde innetemp = 22 grader

Värmeeffekt innedel 2 = 1,293 x 0,132 x 17 = 2,90 kW

Total avgiven värmeeffekt vid mättillfället = 2,90 + 2,73 = 5,63 kW

COP = 5,63 / 1,350 = 4,17

Gjorde om samma mätning men med "frost" på utedelen och då sjönk COP talet till 3,2.

Runt noll grader ute och hög luftfuktighet är inte speciellt bra för "COP talen" och i den del av Sverige som jag bor i är denna typ av förhållanden inte så ovanliga.

Fortsättning följer

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Det här med COP-värden
« Svar #20 skrivet: 15 december 2005, 12:41:01 »
1. Luftens densitet varier kraftigt med temperaturen. Se i någon fysik eller teknikhandbok. Använd de aktuella värdet på densiteten.
2. Avfrostningen måste räknas in i COP värdet.
Om pumpen avfrostar 9 minuter i timmen alltså 15 procent av tiden måste korrektion göras enligt.
  Pea= Eleffekt vid avfrostning
 Pev=Eleffekt vid uppvärmning
 Ptv= Värmeeffekt vid uppvärmning

COP  =  0,85xPtv /(0,15xPea+ 0,85xPev)

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #21 skrivet: 16 december 2005, 08:43:39 »
Jag är fullt medveten om att metoden inte kan konkurrera med t.ex. SP-tester i fråga om t.ex. mätnoggrannhet. Jag vill påpeka att det är det momentana COP värdet jag mäter och inte några COP-tal över en längre tidsperioder. Den maskin jag mäter på avfrostar på 5-10 minuter och effekt ca 700 W, vilket motsvarar max 0,12 kWh.

I praktiken förändras inte luftens densitet särskilt mycket. Densiteten påverkas dels av lufttryck och dels av temperaturen. Luftens densitet vid 20 grader och RF=50% är 1,1987, så jag håller med om att 1,293 är något mer, men inte mer än att det i praktiken inte har någon betydelse. Räknar man med denna densitet så hamnar COP-talet strax under 4.

I den mätning som jag presenterade så kan jag hålla med om att det exakta resultatet på 4,17 inte ska anges med tre siffrors noggrannhet utan mer rätt är att påstå att COP vid mättillfället var omkring 4.

Den noggrannheten anser jag var fullt tillräcklig för en så förhållandevis enkel metod som man ändå får betrakta att detta är. Den ger en uppfattning av vilka COP-nivåer maskinen jobbar med momentant under de förutsättningar som gäller vid det aktuella mättillfället och ger mig en bra fingervisning om man maskinen jobbar som de ska eller ej.

HÃ¥ller ni inte med om detta ?




Utloggad jpg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det här med COP-värden
« Svar #22 skrivet: 27 december 2005, 14:02:50 »
hej interesant.... har diskutera samma frÃ¥ga pÃ¥ andra utlenska forum....  mÃ¥nga som inte vet vad det är... trots att det är lika gammal som kylskop...

pÃ¥ ett ungeför kan man runda luft densitet till 1,3 ....  teker förluster som afrost, isbildning mm

optimerar man en värmepump och COP är dålig... kan felplasering vara en orsåk....

enkel och bra metod..... 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!