Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside  (läst 5356 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« skrivet: 11 februari 2018, 06:12:22 »
Godmorgon
Tidiga mornar är bra för kreativiteten, det är då jag får alla tokiga idéer.
Nu funderar jag på följande:
Hur mycket påverkas COP av en förändring av brinetemp?
Min vattenvatten värmepump får vatten med en handfull graders temp på sommaren och noll eller nån minus på vintern.
Om man på något sätt lyckas höja brinetempen under året, säg en grad över hela året eller 5, 10, 15, respektive 20grader över hela året hur mycket skulle det påverkan Coop.
Förbrukningen är en vanlig liten närmare 100 årig villa med kass isoleringsvärde och med hög varmvattenförbrukning.
« Senast ändrad: 11 februari 2018, 09:42:40 av Karl_U »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: COP som funktion av brinetemp
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2018, 08:38:48 »
Är det radiatorer i huset kan man räkna med att COP ändras med ca 2,5 % för varje grad som köldbärartemperaturen ändras. Med golvvärme ca 3 % då det är en lägre temperaturskillnad mellan pumpens kalla och varma sida.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: COP som funktion av brinetemp
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2018, 09:41:56 »
Toppen
Gäller detta nyckeltal även vid större tempförändringar som 10, 20, 30 och 40 grader.
Når man 100 vid 33 grader?
Finns en maxtemp på brinetemp?
Jag har för närvarande en diplomat 8 från 2012 men jag antar att det är liknande värden för alla.

Jag har följande idé.

En vattenreservoar anbringas mellan borrhål och VP.
Först går vattnet i hålet sen via reservoaren på vägen till vp.
Reservoaren värms av solfångare.
Ibland knycker jag värme när jag inte orkar skotta och smälter bort snön genom att sätta fart på en slinga i uppfarten.
Vad sägs?
Är det en bra idé?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: COP som funktion av brinetemp
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2018, 09:45:07 »
Här är en Nibe tabell, som visar inverkan av olika köldbärar- och värmebärartemperaturer
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: COP som funktion av brinetemp
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2018, 17:51:45 »
Här är en Nibe tabell, som visar inverkan av olika köldbärar- och värmebärartemperaturer
g
Tabellen var ju hur ba som hellst
Tillför 1 kW
För varje höjd 5 grad så får man en extra kW ut på 35 grader
Vi är något på spåren...

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2018, 18:08:47 »
Hur skapar man bäst värmelagringen och hur mycket vatten behövs?
Syftet är i temat spara värme från sommaren, syftet är att buffra lite värme från solfångarna och spara värme från dagen så värmepumpen har det på natten, möjligen spar man lite från några soliga fina dagar och har under köldknäppen någon dag senare.

Bör man ha färdiga betongringar?
Behövs botten eller kan man ha en tät duk i stället?
Oavsett tänkte jag att man ska ha lagom mjuk frigolit på insidan av betongen för att ta upp expanderande krafter.
Från borrhålet tänker jag att vattnet ska snurra längs behållarens sidor och låta slangen gå upp varv efter varv längst ut.
Hur många m slang behövs i behållaren?
Värmetillförsel tänker jag ska ske uppifrån i mitten så att det finns en övertrycksventil för vatten som vill ut om det fryser från sidorna
Hur får jag isen att stanna kvar längs sidorna och inte flyta upp.
Jag tänker att det är bra att den fryser fast i sidorna för då sitter den kvar och kan inte åka upp.
Blir det någon expanderande kraft om man har fritt vatten i mitten?
När sväller is? Bara i frysögonblicket eller fortsätter svällandet därefter?



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2018, 18:43:03 »
Om syftet är att göra det på ett lönsamt sätt, att minskad elförbrukning till pumpen betalar installationen av värmelagret är det bara att glömma idén. Ingen har hittills lyckats åstadkomma lönsam lagring av värme från sommar till vinter i en villainstallation. Kyler man ett ton vatten 10 grader tar man ut lite mer än 11 kWh. Det behövs alltså ett lager som innehåller hundratals ton vatten om man vill lagra värme från sommaren till vintern. Vill man lagra värme från dagen till natten gör man det enklast genom att värma borrhålet på dagen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2018, 07:30:06 »
Om man lagrar värme i borrhålet från dagen till natten, hur gör man då för att få termoseffekten för att få varmvatten samt ha förmåga att från berget därefter få kallvatten?
Att lagra från sommar till vinter har inte varit tanken, snarare att fånga upp värme på dagen eller de dagar det finns värme på vintern.
Jag tyckte det var svårt att hitta fina tabeller motsvarande nibetabellen.
Det närmaste är elproduktionstabellerna här
http://www.swedensol.se/lonsamhet-%C3%A5terbetalningstid-solceller
De antyder att vissa dagar blir det noll och att de är vanliga kring årsskiftet men att det faktiskt finns
Fullproduktionsdagar även kring årsskiftet
Jag föreställer mig att vi dels kan räkna med större tempskillnad än 10och att vi har isbildningavärmen när vi vill undvika att brinetemp in har minusgrader.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kul idé tycker jag!

Apropå maximal temperatur på brine så verkar värmepumparna ha en gräns på 20 °C. Min värmepump (CTC) kör brinepumpen en stund (några sekunder till en minut) innan den startar kompressorn. När värmebehovet är lågt kan det tagit lång tid sedan tidigare körning och därför är brinetemperaturen i värmepumpen runt rumstemp, min gissning är därför att den cirkulerar tills temperaturen stabiliserat sig och ligger under 20 °C. Detta kan vara ett problem för dig, men det kanske går att lösa med en blandningsventil (om det finns sådana som går att ställa så lågt som 20 °C)?

Jag provade att göra en figur med COP mot  :dt: för 10 kW-pumparna (pdf:en i inlägg 4), där  :dt: är temperaturskillnad mellan Brine in och Värmebärare ut.


Förutom att  :dt: minskar med ökande Brine-in ökar även COP vid samma  :dt:. Intressant tycker jag.

Kan du rita en skiss över hur du tänker mer praktiskt? En tank under mark?

Det krävs lite styrning såklart, så att cirkulationspumpen för solfångaren bara går när den ska. Men det borde vara ganska lätt ordnat med en Arduino och lite temperaturgivare.

/Anton

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2018, 13:55:38 »
Max brine in på 20 grader blir problem om man har slangarna i sjön på sensommaren.
Min lösning kommer under de delar av året då solfångarna har högre effekt än värmebehovet att ha tämligen varmt vatten i termosen. Långt mer än 20 grader...
Eller så är det så att de delarna av året så låter man värmepumpen vara stilla och bara kör på panelerna. Men då har man den aspekten att jag vill kunna låta 7 personer duscha länge och då krävs det en rätt stor tank inomhus och den tanken tar plats som jag inte vill allokera till mer än en 0,6*0,6 plats för värmepumpen och 0,6*0,6 för en extra burk...

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2018, 16:42:10 »
Som sagt, det är svårt att finna hårda fakta om effekt som funktion av väder
Men denna text hittade jag på
http://www.svensksolenergi.se/fakta-om-solenergi
”Solstrålningen har momentant upp till 1000 W effekt per kvm och innehåller drygt 1 000 kWh energi per kvm och år i Sverige.

Solfångare genererar momentant upp till 700 W värme­effekt per kvm och från 200 till 700 kWh värme per kvm och år och beroende på typ av system.

Solceller genererar momen­tant upp till 150 W eleffekt per kvm och från 50 till 150 kWh elenergi per kvm och år beroende på typ av system”
Samläst med elproduktionsdatan ovan så ger det en fingervisning om att man ligger långt från maxeffekten på vintern.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2018, 10:03:16 »
Jag hittade följande data:
http://www.svesol.se/images/stories/pdf/certifikat/solfangare_favorit_max_k423.pdf
http://www.svesol.se/images/stories/pdf/certifikat/solfangare_premium_wagner_euro_l20_ar.pdf
Nov-jan är det blott 20 kwh instrålning per m2 och månad så även med mycket högre utbyte än vid 25 grader när man går ner till 0 eller 5 grader så blir det inte mycket värme per m2.
Beaktar man total instrålning med sisådär 10 m2 fångaryta så får allt meck med vattentanken inte kosta så mycket...
Möjligen om man kan slippa borra ett till borrhål så ligger det plötsligt en peng som möjliggör ett sånt här projekt...
Redan i februari däremot blir det mer solinstrålning.


Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #12 skrivet: 02 april 2018, 08:56:30 »
såg den här tråden först nu. Du tänker rätt fast för litet. Det finns flera som gjort så här men som Roland skrev så blir det mest lönsamt i storformat, http://www.energi-miljo.se/energi-miljo/solvarmt-aret-om-i-haninge

För villor är det lönsamt i nyproduktion:sök på Ases och Bollebygd
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #13 skrivet: 02 april 2018, 10:09:22 »
såg den här tråden först nu. Du tänker rätt fast för litet. Det finns flera som gjort så här men som Roland skrev så blir det mest lönsamt i storformat, http://www.energi-miljo.se/energi-miljo/solvarmt-aret-om-i-haninge

För villor är det lönsamt i nyproduktion:sök på Ases och Bollebygd

Tanke väckt av den länken: Göra ett värmelager under mitt existerande källargolv. Det är betong/cement, säkert utan armering, på en botten av snäcksand. Gräv ner slingor för solfångarbrine och brine till värmepumpen. Hur hög temperatur kan man räkna med? Vad vore COP i så fall jämfört med bergvärmen som ligger på 0-4°?
Kan snäcksanden duga eller ska man byta ut sanden mot stenmjöl? Räckar källargolvytan till? (90m2) Husets Eenergibehov är 40MWh/år.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #14 skrivet: 02 april 2018, 10:42:36 »
Du kan ju börja och söka lite i dom g:a trådarna om just värmelager
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #15 skrivet: 02 april 2018, 11:21:47 »
Kan snäcksanden duga eller ska man byta ut sanden mot stenmjöl? Räckar källargolvytan till? (90m2) Husets Eenergibehov är 40MWh/år.
Vid 20 graders temperaturskillnad mellan laddat och urladdat värmelager går det att lagra ca 5 kWh/ton. Det behövs alltså runt 600 ton värmelager = ungefär 7 ton/m2 golvyta. Lagret skulle behöva vara runt 4 meter djupt. I praktiken behövs ett betydligt större lager då värmeförlusterna neråt och åt sidorna blir stora. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #16 skrivet: 02 april 2018, 16:04:12 »
jag räknade en gång på ca 120 m3 stort lager i lera med laddning i mitten av tre slinkylager och uttag i det övre och undre  och kom fram till att det skulle hjälpa till i några månader på hösten. 
Roligare att värma en dam eller en pool och ev ta tillbaka värmen
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #17 skrivet: 02 april 2018, 17:48:13 »
Helt klart roligare att värma en dam  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #18 skrivet: 02 april 2018, 18:02:10 »
Vid 20 graders temperaturskillnad mellan laddat och urladdat värmelager går det att lagra ca 5 kWh/ton. Det behövs alltså runt 600 ton värmelager = ungefär 7 ton/m2 golvyta. Lagret skulle behöva vara runt 4 meter djupt. I praktiken behövs ett betydligt större lager då värmeförlusterna neråt och åt sidorna blir stora.
Tack Roland! precis vad jag behövde veta.  tummenupp Så djupt vill jag inte gräva och även om jag kan minska lagringsbehovet till netto efter hushållsel dvs 35MWh så blir det för svettigt under huset. Hur stora solfångare skulle ha behövts var nästa fråga, men jag återgår till solelstankar istället.. .,;-
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!