Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sälja begagnad jordvärmepump och byta till vad?  (läst 1312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasFolkesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, jag har sedan 12 år en Varmitek jordvärmepump på 6 kw men har planer på att bygga en nedgrävd pool och då vi har markslingor på hela tomten behöver jag byta uppvärmningssystem också! Frågan är om det finns någon begagnadmarknad för en så pass gammal värmepump, den fungerar helt perfekt.

Sedan är det frågan vad jag ska sätta in istället? Vi har ca 80 meter sand innan berggrunden så bergvärme känns inte som något alternativ, om man inte kan få en billig borrning och befintlig värmepump kan användas. Funderar annars på en luft-vätskepump.

Tips och råd mottages tacksamt!

Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sälja begagnad jordvärmepump och byta till vad?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2016, 15:51:03 »
Hej!
Fundera en gång till, är mitt råd.
Det finns snygga lösningar med ovanjordspool som funkar lika bra men är betydligt enklare att bli av med den dagen du tröttnar på poolen.
Dessutom kan du då behålla din värmepump, för även om den funkar felfritt är gamla värmepumpar svårsålda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Sälja begagnad jordvärmepump och byta till vad?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2016, 16:20:24 »
Hej, jag har sedan 12 år en Varmitek jordvärmepump på 6 kw men har planer på att bygga en nedgrävd pool och då vi har markslingor på hela tomten behöver jag byta uppvärmningssystem också! Frågan är om det finns någon begagnadmarknad för en så pass gammal värmepump, den fungerar helt perfekt.

Sedan är det frågan vad jag ska sätta in istället? Vi har ca 80 meter sand innan berggrunden så bergvärme känns inte som något alternativ, om man inte kan få en billig borrning och befintlig värmepump kan användas. Funderar annars på en luft-vätskepump.

Tips och råd mottages tacksamt!

Jonas

Enligt diverse standarder har en värmepump en teoretisk livslängd på ca. 15 år. Att sälja den ger väl inga stora pengar.

Kanske kan du använda den i andra värmelösningar.

Utloggad JonasFolkesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sälja begagnad jordvärmepump och byta till vad?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2016, 16:43:59 »
Hej!
Fundera en gång till, är mitt råd.
Det finns snygga lösningar med ovanjordspool som funkar lika bra men är betydligt enklare att bli av med den dagen du tröttnar på poolen.
Dessutom kan du då behålla din värmepump, för även om den funkar felfritt är gamla värmepumpar svårsålda.

Tack för tipset, vi har redan en pool som står på backen och den tar ganska mycket av sikten och vi känner att en nedgrävd hade varit en bra, och kul, investering. Inser att jag inte får mycket för den gamla värmepumpen men det hade kännts bra om den inte gick till skrot utan kunde fortsätta få värma någon annans hus.

Det är ett år kvar innan vi kommer göra en pool så jag hinner säkert ändra mig många gånger.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!