Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varvtalsstyrd eller ej -- fördelar / nackdelar -- vad välja?  (läst 20447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har tyvärr inte tillgång till Nibes program men Rickard kanske kan göra en kalkyl på ett hus som har ett topp effekt behov av 12 kw. Sen tillkommer troligtvis kostnaden för högre huvud säkring för 1226 saknar effekt vakt och behöver troligtvis 20 amp säkring men det går säkert att köpa till liksom innegivare som också saknas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torkel25

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur är COP på en inverter pump när den inte går på 50Hz?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har tyvärr inte 1255 i mitt program, men 1250.
Skiljer ett par tusen kWh/Ã¥r i besparing.
På 10 år blir det i runda slängar 20 000 kr.

Som jag tidigare sagt så tror jag på invertrarna, men de måste bevisa att de håller måttet.

« Senast ändrad: 14 november 2014, 19:21:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Gissar att det skiljer närmare 1000 kwh till mot en 1255 den har snåla auto styrda cp vilket bör göra en del på en inverter med många gång timmar och 1255 har bättre cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Konstigt att det överhuvud taget säljs on/off pumpar om dom är sÃ¥ mycket sämre  Sc:,h. Man tycker att dom som säljer lätt skulle visa hur mycket dom förlorar pÃ¥ en on/off  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Trösklarna är nog dels högre investeringskostnad, och osäkerheten med de mer avancerade konstruktionerna.
Men som sagt, långsiktigt ser jag inget alternativ till invertrar.

Vem köper en on/off-luftvärmepump idag?

De har funnits i typ 25 år... Kanske bergvärmepumparna behöver lite mer tid?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Men jämför man en 1245 med 100% effekt täckning mot en 1255 lär det inte skilja många kronor. Men klarar man sig med en 8 kw vp skiljer det ju en del slantar mot inverter. Jag tror det säljs många inverters i dag och fler lär det bli men inte för att dom spar mera än on/off utan för att det är lite nytt och modernt och lätt att dimensionera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag fick samma fråga från en nybyggare. Valet var nibe 1245 10kw eller 1255 4-16. 1255 är 1500euro dyrare. Och 1255 blev det. Tror även jag själv skulle ta en sådan om jag bytte idag. Tror det kan vara en fördel med inverter och golvvärme bara pumpen går helst hela tiden.

Blir intressant att följa med hur den pumpen går. Borrhålet var 180m och huset är 180m2 + 70m2 garage.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Tja!
On/off är som att köra en bilmotor på maxvarv för att ladda ett batteri som sedan driver en elmotor med variabel spänning eller som med inverter motorn körs på ett varvtal där rätt spänning levereras.
Prisökningen och elektroniken talar emot inverter.
Finns idag ingen anledning till prisökningen och framförallt inte varför en on/off inte kostar hälften av vad den gör idag.
Problemet är inte tekniken i inverter, teknik och inverterteknik är billigt idag.
I stort sett allt körs med frekvensomformare idag, problemet är att värmepumpstillverkarna kan lägga på upp till 10 gånger på priset.
Arbetar med frekvensstyrd elektronik dagligen och det fungerar bra, men visst pumpar från 60-talet som reglerar flöde med ventiler efter pumpen står där än idag på sina ställen.
Men de kostar pengar i form av ström!
Har själv en inverterpump som levererar bra, men det finns även nackdelar.
Ofta köper man en modell större vilket betyder att pumpen kör på minläge stora delar av året, och minläget är ofta för högt för husets last.
Det betyder i sin tur att stora delar av året har man en on/off pump.
Pumpen försöker dra ner allt vad den kan men den klarar inte att dra ner tillräckligt och gradminuterna börjar räkna ner och den går mot stopp.

Om jag skulle investera i ett nytt uppvärmningssystem idag är jag inte helt säker på att det blivit en inverter eller ens en värmepump för den delen..
Jag bor i skåne och efter diverse energieffektiviseringar så går pumpen som on/off så pass stora delar av året att det är frågan om det egentligen är lönt.
Sett i efterhand.
Har man bergvärme så kan det se annorlunda ut.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag bor i skåne och efter diverse energieffektiviseringar så går pumpen som on/off så pass stora delar av året att det är frågan om det egentligen är lönt.

På vilket sätt är det inte lönt när den går on/off?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

gastis

  • Gäst
gastis
SV: Varvtalsstyrd eller ej -- fördelar / nackdelar -- vad välja?
« Svar #25 skrivet: 16 november 2014, 10:05:28 »
Tycker att det blir omväxlande varmt och kallt inne med on off pump, inne givaren står på 0,5C skillnad, är detta normalt?
Om man skaffar en buffert tank, blir det jämnare temp inne då (känns det i praktiken)?
Varvtalsstyrd pump (Nibe 1255-6kW) borde väl bli den bästa lösningen för optimal komfort?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om allt är rätt ska man ha jämn värme inne med en on/off vp. Starta en egen tråd och beskriv vad du har för grejer och ditt problem så får du säkert hjälp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
När temperaturen är över nollstrecket så går pumpen i mitt fall på min 25 Hz och levererar en framledningstemp upp till en bit över 40 grader som mest på minlast.
Detta ger en strömförbrukning på mellan 4,2-4,5A 1~fas.
Detta är samma som vår llvp panasonic DKE drar vid samma förhållanden.
Drivströmen är mycket lägre än för on/off, men blir slutkostnaden lägre för inverter med extra inköpspris och möjligen extra kostnader för att laga den extra tekniken.
Man läser titt som tätt här om folk får rådet av installatörer att köpa 14-16kWh pumpar trots att de beräkningsmodeller som används rekomenderar pumpar på ca 10kWh.
Detta för att till varje pris undvika elspets, men oftast till priset av högre lägsta effekt.
Så frågan blir, hur många dagar om året får man normalt elspets jämfört med hur många dagar går pumpen på mineffekt.
Så här långt så verkar inte inverter hålla sämre än andra men det får nog gå några år till innan vi definitivt vet svaret.
Och då vet vi om det var ekonomiskt försvarbart.
En annan sak är att det kräver betydligt mer av ägaren för att få till regleringen optimalt för att få till bra komfort med så få start/stopp som möjligt.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tror inte det gör nått om vp har en lite för hög lägsta effekt så länge den har en bra reglering vid on/off drift. En vp som kan gå ner riktigt lågt i effekt kommer att få lite starter men fler drift timmar vad är sämst en inverter kommer ju hur som helst inte att få många starter men många drift timmar Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Hög lägsta effekt ger förutom högre strömförbrukning även fler start/stopp jämfört med en inverter med något lägre maxeffekt.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!