Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extern styrning av IVT HE  (läst 1482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Extern styrning av IVT HE
« skrivet: 30 juli 2022, 09:28:06 »
Min, och säkerligen många andras, största förbrukare av el är ju värmepumpen och många fler elfakturor på över 10.000 kr vill jag inte ha!

Min VP är en lite över 10 år gammal IVT HEE11 som inte har en aning om vad Internet är och är allt annat än "smart"...

Det finns ett alternativ som gör den lite "smartare" och eftersom jag får Tibber pris kostar den mig 3500 kr:
https://tibber.com/se/store/produkt/ngenic-tune-smart-termostat

Om jag tittar på förbrukning under november till februari och försöker uppskatta hur mycket VP går under de "dyra" timmarna (07-10 och 15-18 typ) så kunde jag kanske spara 500-600 kr under den fyra månaders perioden på en Tune...

Det blir ju då 7 år lite drygt innan den betalat sig men principen är ju väldigt enkel och min VP har "tidsstyrning via extern givare" så min fundering är hur svårt det är att bygga en styrning..?
I manualen finns information om Extern styrning där man verkar kunna blockera värme och kanske varmvatten, lite otydligt...

Jag tänker mig en Raspberry PI eller liknande som kan hålla koll på elpriset och styra så VP eller varmvatten inte går när elpriset är som högst...
Jag har tidigare byggt övervakning för vår sommarvatten anläggning som övervakar tryck och temperaturer med Raspberry PI så interface och programmeringen är inget problem utan mer runt VP inkoppling, och om det alls är möjligt...?

Jag delar gärna med mig av lösningen (om det nu blir någon)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extern styrning av IVT HE
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2022, 19:34:56 »
Som jag förstår det utan att läst på så lurar dessa grejer bara utetempgivaren så vp tror det är varmt eller svinkallt ute och får då vp att starta eller stoppa. Något motstånd och ett relä eller transistor som styrs av din pi borde fixa det.

Annars så är ju protokollet till diagnoskontakten på gamla IVT med rego något känt så du kan koppla in dig där och läsa att och skriva värden. Jag läste information där och la ut på husets hemsida för många år sedan.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern styrning av IVT HE
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2022, 08:52:43 »
Tack för informationen!

Precis, Tune, "lurar" pumpen med en fejk utetemperatur. Dock inte så sugen på att betala 3500 kr...

Tänkte att försöka utnyttja pumpens "externa styrning" och har undersökt lite mer, men det är något inkopplat redan för styrning av värme på min pump... Kort PEL anslutning 1-c som är extern styrning 1...

Det var främst möjlighet att kontrollera pumpen (värme och varmvatten) jag var intresserad av hur man kan blockera.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!