Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny husägare, Luft/vattenvärmepump, optimal inställning  (läst 1083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roosm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi har nyss köpt hus.
Där sitter en Mitsubishi Ecodan Luft/vatten värmepump.
Den funkar och gör sitt jobb. Dvs värmer huset.

Däremot blir jag inte riktigt klok på hur jag borde ställa in den.
Jag har försökt läsa runt här, men begriper nog helt enkelt inte alla termer osv så oftast lämnar jag tråden utan någon större förståelse.

Bakgrund:
Vi har ett system där vi har 4 slingor, 3 går till golvvärme badrum källarplan, golvvärme rum källarplan och golvvärme kök.
Den 4e går till de radiatorer som sitter på övre plan som tidigare använts tillsammans med någon gammal t ex oljepanna antar jag.

Jag har 3 uponor trådlösa termostater kopplade till de 3 golv-värme-slingorna. Till radiatorerna finns ingen termostat mer än den som sitter på radiatorerna.

Värmepumpen är inställd på en kurva så den styr framledningstemperatur i förhållande till yttertemperatur.
Just nu, ca 0 grader ute, är framledningstemperatur 34 grader.
Dock ser det ut som att retur-temperatur-mätaren också visar 34 grader?

Det sitter en Grundfos Alpha 1 pump på ledningen som jag fattar det som pratar med Uponor-centralen och den står på steg 2 av 4 i flödeshastighet och i något läge där den ska känna av hur mycket kraft som behövs.

Så lite frågor.
1) Hur kan framledningstemp och returtemp vara samma? Kortsluts systemet på något vis?
2) Hur ska man tänka för att få optimal ekonomi i systemet, låg framledningstemp eller högre framledningstemp och lägre flöde?
3) De röda rattarna på tillloppen ska de vara ställda fullt öppna och returen (de blå via trådlösa termostater) reglerar flödet?

Tacksam för svar.

Mikael

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny husägare, Luft/vattenvärmepump, optimal inställning
« Svar #1 skrivet: 28 december 2021, 11:57:33 »
Det sitter ett rör pÃ¥ vänster sida  mellan fördelarrören , är en baypass för att säkerställa flöde genom VP och dÃ¥ kan tempen visa in/ut cairka lika. Ställdonen ska sitta pÃ¥ varmaste röret och inte pÃ¥ returen. Se röda hattarna om det gÃ¥r att vrida pÃ¥ dom är strypningarna för slingorna och flödet justeras in  per slinga. lämplig skillnad mellan in/ut är ca 4 C och dÃ¥ ska alla ställdonens termostater vara pÃ¥ max

Utloggad roosm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny husägare, Luft/vattenvärmepump, optimal inställning
« Svar #2 skrivet: 28 december 2021, 13:36:08 »
Ok, då förstår jag. Men då ser jag ju inte skillnaden mellan in/ut temp.

De röda hattarna går att vrida på, alla är ställda på max skulle jag säga. De är skruvade så långt medurs det går. Står på 7 av 7. Borde dessa justeras till något? Hur vet man isf vad? :)

De blåa ställdonen sitter ju nu på returledningen, om jag inte har helt fel.

Mikael

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny husägare, Luft/vattenvärmepump, optimal inställning
« Svar #3 skrivet: 28 december 2021, 15:54:07 »
Normalt är rum som värms av radiatorer kallare än de som värms av golvvärme.
Det gör att kurvlutningen (önskad framledning vid en viss utetemp) som regel styrs av hur varmt man vill ha i dessa rum.
För att få tillräckligt med flöde till radiatorerna så ska man nog helst inte ha maximalt flöde på golvvärmen.
Huruvida termostaterna sitter pÃ¥ fram eller retur vet jag inte om det spelar nÃ¥gon roll, de styrs ju ändÃ¥ av givare som sitter i rummen.  dontknow

OM värmepumpen gör varmvatten, eller om kompressorn står still så blir temperaturen samma på fram och returledningen, så kolla någon mer gång så lär du nog kunna avgöra vilken som är fram och returledning.

Som 25Focus skriver brukar ett lagom värde på deltaT över golvvärmen vara runt 4 grader.

Du kan stänga bypassen om du istället lyfter av en av termostat-ställdonen för att säkerställa flöde.
Det kan möjligen innebära att du får för varmt i det rummet, och det kan i så fall kanske justeras bort genom att strypa på den röda ratten.

Jag skulle nog försöka hitta något injusteringsprotokoll och ställa golvvärmen på de värden anläggningen är designad för, sedan öppna termostaterna på radiatorerna helt, och därefter se om det går sänka kurvan i värmepumpen utan att det blir för kallt i rum som värms av radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!