Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innuti en Atlas  (läst 18360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Innuti en Atlas
« Svar #15 skrivet: 11 september 2010, 18:55:53 »
ha inte för stora föväntningar pÃ¥ atlasen om det är kapprör . flash gaser ut i förÃ¥ngaren köldmedel som inte kockar pÃ¥ grund av obalans i förÃ¥ngaren sÃ¥ som den är uppkopplad . tok känslig pÃ¥  fyllnadsmängden . huvuddunk

nej en värmepump med luft som källa ska ine fÃ¥ säljas med kappilär rör  .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #16 skrivet: 11 september 2010, 19:25:07 »
Vet du hur det är med andra snik-pumpar som Coolix tex?

Eftersom min ju inte ens funkar och jag antagligen kommer att reklamera den, kan jag kanske ta pengarna och springa...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35292.0;all
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Innuti en Atlas
« Svar #17 skrivet: 11 september 2010, 21:06:54 »
har inte tittat på en coolix men risk finnes
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #18 skrivet: 12 september 2010, 17:32:35 »
Har uppdaterat den första posten med beskrivningen. Lite små kommentarer + lagt till:

Citera
"Rör-paketet" mellan inne- och ute-delarna

  •   - Rören verkar vara helt oisolerade.
    Klämmer man på slang-paketet, kan man inte känna något mjukt som skulle kunna vara isolering. Rören ligger i tunnväggig plastslang, i 2 separata lager. I bästa fall är det något i den inre plastslangen som åtminstone håller isär dom båda rören. Allra ytterst ligger dessutom ett lager med plastfolie typ cellofan, vad nu det ska vara bra för..?

    Man ska nog i alla fall se till att isolera den del av rören som ligger utomhus...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Aquauno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NA11000 är en ismaskin (Numer sitter där en Bosch)
SV: Innuti en Atlas
« Svar #19 skrivet: 25 september 2010, 09:22:43 »
Hej,
Det där med barnspärr är nog väldigt nära sanningen.
Min gissning är att det går ut ganska stora volymer med AC för att användas i apparatrum, tex mobilbasstationer.
Då beställer man så att pumpen redan från fabrik är fast inställd för att ge AC-funktion med en viss önskad temperatur.
Mobiloperatörer kan nog beställa ganska stora volymer för att hålla alla apparatrum och mobilstationer igång.
Oftast räcker nog egenvärmen från utrustningen för att hålla temperaturen uppe, men man kan nog tänka sig fall där man vill ha VP-mode också.

- Ställ först in önskat driftläge, temp o fläkt
- Stäng av pumpen
- Klipp bygeln
- Starta pumpen

Så är pumpen låst till den inställning man har ställt in.

Jag läste någon tråd här den senaste veckan, där det var någon som ville ha barnspärr på pumpen för (minns inte var/vem). Det här skulle kunna vara svaret på hanns önskan...

Fast det skulle ju förstås kunna vara så att det bara är vid start (power on), som den går igång med samma inställning. Att det sen går att ändra inställningarna när den går - vem vet?
Nå'n som vågat prova..?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #20 skrivet: 25 september 2010, 10:12:33 »
Vet du hur det är med andra snik-pumpar som Coolix tex?

Eftersom min ju inte ens funkar och jag antagligen kommer att reklamera den, kan jag kanske ta pengarna och springa...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35292.0;all

Hej Pi.r! Ja mig veterligt ivf så finns det givetvis inga elektroniska expansionsventiler på några pumpar eller pumpfabrikat i det här billigare sniksortimentet utan det är kappilärrör som gäller för dem. :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #21 skrivet: 25 september 2010, 17:48:29 »
Citera
"Rör-paketet" mellan inne- och ute-delarna

  •   - Rören verkar vara helt oisolerade.
    Klämmer man på slang-paketet, kan man inte känna något mjukt som skulle kunna vara isolering. Rören ligger i tunnväggig plastslang, i 2 separata lager. I bästa fall är det något i den inre plastslangen som åtminstone håller isär dom båda rören. Allra ytterst ligger dessutom ett lager med plastfolie typ cellofan, vad nu det ska vara bra för..?

    Man ska nog i alla fall se till att isolera den del av rören som ligger utomhus...

Jag måste tyvärr göra en pudel... Det där med att rören skulle vara o-isolerade stämmer inte!

Jag kollade lite noggrannare. Dom har en isolering, men den är relativt tunn, och känns som en ganska hård skum-gummi eller nåt.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Innuti en Atlas
« Svar #22 skrivet: 11 oktober 2010, 13:45:00 »
På min satt det väldigt många kablar på utedelens fläkt, och innedelens fläkt är ej inverterstyrd, eftersom lägerna är fasta, alla på de äldre..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #23 skrivet: 11 oktober 2010, 19:44:44 »
Vet inte riktigt vad du syftar på... Men dom nya verkar ju vara lite annorlunda. Ute-delens fläkt går alltid på full-fart (3-ledare: fas, nolla o kondensator). Innedelens fläkt (många trådar...) är steglöst varvtalsstyrd, om än inte med inverter-teknik, utan med "dimmer"-teknik. Billigare men sämre vridmoment och verkningsgrad. Och som på många moderna maskiner... är den auto-styrd så den varvar ner när den tycker det är tillräckligt varmt. Den här har inget "auto"-läge, så det är inte lika bedrägligt som på andra pumpar med "manuell" inställning - med auto i alla fall...

Jag har testat att "tjuvkoppla" fläkten. Dvs att koppla förbi den inbyggda "dimmern" som driver fläkten i vanliga fall. Jag matade den helt enkelt med 230V direkt (med sin kondensator förstås). Det funkade fint. Den har ingen skydds-funktion för för högt varvtal på fläkten, som skulle kunna få den att stanna med någon felindikering. Däremot gick den lite väl fort. Fortare än jag har sett den gå med alla rattar på max. Det kändes inte som en bra ide att köra så i längden, om man vill att den ska hålla i några år...

Jag snodde ihop en egen dimmer som jag kan styra fläkten helt manuellt med (en vanlig "lamp-dimmer" funkar inte). Men jag måste hitta på nåt sätt att stänga av o sätta på fläkten när kompressorn startar o stoppar. Annars står den o går hela tiden, och det gör inte komressorn - ännu...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Innuti en Atlas
« Svar #24 skrivet: 11 oktober 2010, 20:27:47 »
Skruvade sönder den gamla Atlaspumpen 6kw, den hade 6-8 kablar i utedelens fläkt, men hörde aldrig denna fläkt ändra varvtal, dessa kablar måste vara för faskompenseringen, innedelens fläkt hade fasta lägen, vilket funkade bättre än den nya Atlasen, då fläktstyrningen inte alls funkade, den lämnades tillbaka.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!