Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget HP larm förrän direkt efter VV körning??  (läst 1212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Av en olyckshändelse var returen helt strypt efter spolning av TWS slingan. Så under natten när integralen hade räknat ner till -200 och det var dags o starta så gick det ju inte så bra... (-200 = -20 i diagrammet).

Men som man ser på bilden så försöker VPn typ var 20e minut. HP larm kommer inte förrän 07:45 när den slår över från en riktigt VV körning till varmvatten. Kaschmack..

I kväll gjorde jag en manuell körning av värmepumpen via installationsmenyn. Med samma STAD helt strypt. Då blev det HP larm direkt (med direkt menar jag när väl kompressorn har tänkt att starta, så den står ju och pustar ca 30 sekunder först).

Kan någon förklara varför inte HP larmet slår vid första försöket i nedan diagram? Max retur är satt till 70 så det är inget sådant som spökar. Senaste lyckade körning var en VV körning, om det påverkar hur pressostaten står.



Att hetgasen och returen går upp samt att brine in ut går ner är normalt för så blev det vid min testkörning i kväll.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Inget HP larm förrän direkt efter VV körning??
« Svar #1 skrivet: 16 september 2011, 20:46:57 »
Citera
Men som man ser på bilden så försöker VPn typ var 20e minut. HP larm kommer inte förrän 07:45 när den slår över från en riktigt VV körning till varmvatten. Kaschmack..
Slår över från VV-körning till varmvatten...?!?
Från värme till vv menar du nog... ::)
Jag tror att det är såhär:
Vid värmekörning hinner kompressorn stanna när RP öppnar. Vid öppen RP och värmekörning stannar komp. direkt.
Vid VV körning öppnar RP och ligger öppen en stund innan vxv växlar eller komp. stannar. Därav HP larm först vid vv-körning.
20 min intervallen är ju startfördröjningen för tryckutjämningen
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inget HP larm förrän direkt efter VV körning??
« Svar #2 skrivet: 16 september 2011, 23:17:46 »
Mja

Varför skulle vv larma. Det var ju framledningen på värmesystemet som var stängd, inte vv framledning.

Och vv körningen gick ju bra. Det är när den växlar över som den smäller.

Jag tänktr som du.

Så när vi gjorden en värmekörning manuellt, ja då larmade den direkt när kompressor försökte starta. Till skillan från under morgonen när den försökte flera gånger.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!