Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kan nÃ¥gon hjälpa mig förklara skillnaderna?  (läst 10347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2011, 11:30:22 »
var hittar man en IR-termometer och hur funkar den? Clas Ohlsson? Elfa? Några bra länkar? Riktar man den bara mot röret och ser vilken temp det har? Tacksam för all hjälp! En kollega pratade om någon typ av mätare som kunde se vart den varma luften i huset läckte ut/kall luft drog in. Är det nåt liknande man använder till detta?


Clas Ohlsson, Jula och liknande. Har du blanka rör så bör du sätta en bit matt tejp på mätstället eftersom termometern blir förvirrad av refkeltioner.

Din kollega pratade nog om en IR-kamera. Principen är densamma, men istället för att mäta på en punkt så får man en blid av rummet med olika färger beroende på temperaturen.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2011, 12:09:23 »
Black & Decker har en enklare variant som visar med olika färger
finns på Jula
http://www.jula.se/ir-varmelackagedetektor-tld100-30-150-c-138551
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2011, 12:32:24 »
Black & Decker har en enklare variant som visar med olika färger
finns på Jula
http://www.jula.se/ir-varmelackagedetektor-tld100-30-150-c-138551

Hur mycket finns det att vinna på att täta läckor? Är det i den änden man ska börja eller sluta om man vill börja där det gör störst skillnad?

(vårt hus är totalrenoverat 2007 så isolering, fönster mm är helt nytt. Däremot finns det några hål i källaren ut i grunden som inte är helt täta ännu men det är på gång med en dörr som tätar bättre än den skiva som står för hålet ut till gamla tanken.)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2011, 12:53:32 »
Hur mycket finns det att vinna på att täta läckor? Är det i den änden man ska börja eller sluta om man vill börja där det gör störst skillnad?

(vårt hus är totalrenoverat 2007 så isolering, fönster mm är helt nytt. Däremot finns det några hål i källaren ut i grunden som inte är helt täta ännu men det är på gång med en dörr som tätar bättre än den skiva som står för hålet ut till gamla tanken.)

Citera
Om källaren blir lite varmare borde även den värmen komma övriga våningar tillgodo och minska eventuell fuktrisk och värma golvet i rummet ovanför??

Det finns mycket att tjäna på att få bort de största värme läckorna
tex. sÃ¥ kan din källare bli varmare,din värmepump behöver kanske inte lika mycket spetsel för att orka hÃ¥lla värmen i huset,din värmepump behöver kanske inte jobba i onödan  och du behöver kanske inte elda sÃ¥ mycket.

Allt beror på hur stora läckage det är och var dessa läckage är.
men att tjäna på att åtgärda dem skulle du definitivt göra

Skall tillägga att det går bra att använda en vanlig IR termometer (behöver inte vara Black & deckern) för att se var det är kallt någonstans
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2011, 20:35:43 »
Här kommer massor av siffror som efterfrågades tidigare och som inte säger mig så mycket, hoppas ni kan förklara dem för mig!

T1 Framledning         22,4
Värmesystem start                   20,1
Värmesystem stopp      28,9
T2 Utetemperatur                    0,3
T3 Varmvatten         49,5
Varmvatten start                   49
Extra varmvatten start      60
Extra varmvatten ...      65
Varmvattenspets stopp      65
Temperatur         65,4
T6 Kompressor         65,6
T8 Värmebärare ut                   49,4
T9 Värmebärare in                   45
Varmvatten stopp                   53
temperatur         48,4
varmvatten stopp                   53
T10 kondensator         48,5
T11 köldmedie         0,4
T12 Lufttemperatur      0,8

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2011, 21:07:20 »
Du får 45°C in i värmepumpen(T9) och 49,4°C ut ur värmepumpen (T8) men din framledning (T1) är bara 22,4°C

Detta tyder på att värmepumpen just när du tittade höll på att producera varmvatten. (en kran i displayfönstret)

Skulle du kunna kolla temparna när ett element syns i displayfönstret?

Det som är viktigt är
T1 Framledning
T2 Utetemperatur
T3 Varmvatten
(T5 Rumsgivare om sådan finns)
T6 Kompressor
T8 Värmebärare ut
T9 Värmebärare in
T10 kondensator
T11 köldmedie
T12 Lufttemperatur
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2011, 21:30:31 »
nytt försök med element utan vattenkran!
T1 Framledning         27
Värmesystem start      19,2
Värmesystem stopp      29,8
T2 Utetemperatur      0,3
T3 Varmvatten         49,5
Varmvatten start      50,3
Extra varmvatten start      60
Extra varmvatten ...      65
Varmvattenspets stopp      65
Temperatur         65,4
T6 Kompressor         46,6
T8 Värmebärare ut      28,5
T9 Värmebärare in      23,1
Varmvatten stopp      53
temperatur         48,4
varmvatten stopp      53
T10 kondensator         26,7
T11 köldmedie         -5,5
T12 Lufttemperatur      0,4

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #22 skrivet: 18 januari 2011, 22:44:36 »
Ja det ser lite bättre ut men helst skulle pumpen fått gå ett tag (ca 10minuter) innan man läser av detta,avläsningen borde vara gjord ganska nära efter pumpen har startat eftersom T6 kompressor bara hunnit bli ca46°C

Det vi vill kontrollera är hur tempdifferansen är mellan T8 och T9, lagom brukar vara ca7-8°C
en låg differans kan tyda på att cirkulationspumpen för värmepumpen (sk. laddpump) har ett för högt flöde/läge

Sen vill vi kontrollera temperatur differansen mellan T8 och T1 och här skall skillnaden helst vara så liten som möjligt
en hög differans här kan tyda på att cirkulationspumpen för radiatorerna har för lågt flöde/läge varpå värmepumpen suger lite vatten från elpanna och stannar därmed för snabbt.

Sen måste jag dubbel checka vilken kurva du kör på (var det 20-60?)
om det var det så vid 0,3°C utetemperatur borde du få ut ca 40°C varmt vatten till radiatorerna (T1) men du har bara 27°C ut
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #23 skrivet: 18 januari 2011, 22:57:13 »
nu har kranen varit framme varje gång jag kollat till pannan, vet inte om det var kvällsduschen och badet som tog slut på varmvattnet. Får kolla i morgon bitti igen och se om siffrorna ser bättre ut.

Jag kollade kurvan igen, när det är plus 20 står den på 20 och när det är -35 står den på 60,6.

Frågan är dock om semesterinställningen på 12 graders sänkning är förklaringen från 40 till 28 eller är jag helt fel ute?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #24 skrivet: 18 januari 2011, 23:10:40 »
Ja vi tar nya värden i morgon

Sen kan det nog vara semestersänkningen som gör skillnaden (stämmer bra med sänkningen på 12°C eftersom de diffar 13°C mellan din framledning och förväntad framledning)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2011, 08:10:44 »
kollade nu igen på morgonen och fick följande siffror

T1 Framledning          29,2
T8 Värmebärare ut      30,8
T9 Värmebärare in      26,4

om jag tolkar det du skriver på rätt sätt, innebär det då att skillnaden mellan T8 och T9 borde vara större och detta i sin tur kan bero inställningen för cirkulationspumpen?

Bör skillnaden, hur stor den en är, ändå vara relativt konstant? Är det värt att hålla koll några dagar och se att den oavsett temperatur är ungefär lika stor hela tiden?

Går det läsa av något värde på pumpen eller är det bara testa att vrida lite åt något håll och se om det blir någon skillnad?

Som jag skrev tidigare har jag problem med elementen som ligger längst ut i "kedjan", de blir inte riktigt lika varma som övriga, därav har vi testat att ändra inställningarna till cirkulationspumpen. Inte ens när övriga huset var uppe i närmre 23 grader kom jag upp i mer än 17 i det kallaste rummet när ett likvärdigt rum med liknande förutsättningar hade 21. Teknikern kände då bara med handen på rören och konstaterade att det ändå kom värme. Tidigare har vi även öppnat upp elementen så att de har maximalt flöde.

Ska se vad ir-termometern visar när jag får tag på en sådan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2011, 10:02:24 »
Vad har du för värmekurva?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2011, 10:08:22 »
Differansen mellan T8 och T9 skall för att pumpen skall må bäst ligga på ca 7-8°C
eftersom du har lite låg diff så kan man sänka cirkulationspumpen som är till värmepumpen (bakre) med ett hack om den inte redan står på lägsta.

sen kan man se på T9 och T1 om cirkulationspumpen till radiatorerna har rätt fart
troligt vis står den redan högt men kontrollera inställningen och om den inte reda står på 2 eller tre så kan du öka den ett hack

temperaturdifferansen brukar vara konstant efter att man ställt in den så hittar du bara det bästa läget så skall du förhoppningsvis inte behöva skruva på det igen.

Appråpå dina kalla radiatorer, vad har du för termostater på dessa radiatorer (Bild?)
man kan misstänka att ventilkäglorna kanske fastnat på dessa.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2011, 11:05:43 »
Vad har du för värmekurva?

från 20 vid plus 20 till 60,6 vid minus 35

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2011, 11:08:25 »


Appråpå dina kalla radiatorer, vad har du för termostater på dessa radiatorer (Bild?)
man kan misstänka att ventilkäglorna kanske fastnat på dessa.

sitter på jobbet nu, men ska försöka fixa bild i kväll!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!