Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett Ã¥r med Daikin bergvärme - erfarenheter, funderingar och verkligt COP  (läst 21558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pts

  • Frekvens styrd VP Bergvärme+ kyla
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Spanga, Stockholm, Sweden
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rumsluft ventilerad luftspalten är bra isolering. Jag har samma typ. Det som jag skulle titta på är hur det ser ut när det blåser, hur tät är huset. Beroende på fasaden kan det vara lätt eller svårt att täta eftersom man måste få fuktspärrarna rätt.

I ett gammalt hus byggt för självdrag så bör man tänka till hur luftflödet fungerar och se till att det inte blir för tät en viss förlust kan vara ofrånkomlig.

När det gäller golvvärme så har vi en Wirsbo push 10 och den fungerar som en radiator och den behöver en viss cirkulation och delta T för att fungera, jag har ca 39 grader vid 0 dvs ligger högt. Se till att ha cirkulation hela tiden.
Termostaterna kommer att dra ned temperaturen vid lågt behov.
 
Varmvatten produktion gör att system behöver högre temperatur än om det kunde ha en konstant framlednings cirkulation . Varmvatten produktion gör också att VP måste köra ikapp temperaturen i radiatorkretsen vilket ökar EL effektbehovet.

Mät temperatur pÃ¥ golv värmen och även vad du fÃ¥r för temp pÃ¥ radiatorerna.  Temperatur och tiden avgör vilken värme som du fÃ¥r ut i rummet och bestämmer hur mycket energi som du mÃ¥ste skjuta till dvs temperatur och cirkulation/flöde. Flödet  bestäms av hur mycket energi (frekvens) som invertern produceras och som skall transporteras.   

VP har  dragit 5600 Kwh enl elmätaren sedan installation ~Jul 2014.
Vilket skall jämföras med ca 3.5 m3 olja per år med oljepanna.
Huset är pÃ¥  2 plan fasadtegel och 115+120 m2 och när det blÃ¥ser sÃ¥ blir det kallt och när solen ligger pÃ¥ sÃ¥ blir det fort varmt plan2.

Vi har blå lättbetong med radon så jag ser att hellre bra än dåligt luftutbyte, sedan får det kosta lite mera el men vi ligger klart billigare än tidigare.
2 vån Hus 234m2 1968 tegel + platt tak, Daikin Bergvärme med Frikyla.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvet du har lär inte ackumulera värmen på samma sätt som om slingorna legat i betongen men hos dig hade inte heller det blivit bra utan isolering mot marken.

Skaffa dig en laserpicka och mät alla dina slingors ut-temp kontra retur så att du har ordentlig cirkulation överallt till att börja med.

/C

Så här ser det ut just nu:

Värden från VP
Framledningstemperatur: 35,8
Retur: 30,6
Utetemp: +4,6
Flöde cirkulationspump: 8 l/min

Uppmätt med IR-termometer vid fördelaren:
Framledningstemperatur: 35,9
Retur kök: 29,9
Retur wc+hall: 31,2
Retur vardagsrum: 30,5
Retur arbetsrum: 30,6
Retur sovrum 1: 32,0
Retur sovrum 2: 25,7
Retur badrum: 30,6

Innetemperatur: 25

Jag vet inte om man kan dra några slutsatser av detta? Det som sticker ut är sovrum 2 men där har vi valt att ha lite kallare. Kök och vardagsrum är de slingor som är öppna, resten strypta. Jag har ganska hög innetemperatur nu, det kan vara en förklaring till hög förbrukning, jag kanske har haft högre temperatur än 22-23 som jag trodde jag legat på. Jag har ingen termometer inne utan har mätt nån gång ibland med IR-termometern och då har det legat lägre.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Så här ser det ut just nu:

Värden från VP
Framledningstemperatur: 35,8
Retur: 30,6
Utetemp: +4,6
Flöde cirkulationspump: 8 l/min

Uppmätt med IR-termometer vid fördelaren:
Framledningstemperatur: 35,9
Retur kök: 29,9
Retur wc+hall: 31,2
Retur vardagsrum: 30,5
Retur arbetsrum: 30,6
Retur sovrum 1: 32,0
Retur sovrum 2: 25,7
Retur badrum: 30,6

Innetemperatur: 25 °C
 
Jag vet inte om man kan dra några slutsatser av detta? Det som sticker ut är sovrum 2 men där har vi valt att ha lite kallare. Kök och vardagsrum är de slingor som är öppna, resten strypta. Jag har ganska hög innetemperatur nu, det kan vara en förklaring till hög förbrukning, jag kanske har haft högre temperatur än 22-23 som jag trodde jag legat på. Jag har ingen termometer inne utan har mätt nån gång ibland med IR-termometern och då har det legat lägre.

Det visar väl på att slingorna är igång om än klent på vissa ställen (medvetet då), jag reagerar på FLT:n nära 36° vid +4,6 ute men så har du ju även 25° inne nu. Ditt värmegolv verkar inte leverera som de normalt brukar av nån anledning, kanske är det typen av GV som avgör. Känns golvet "randigt" eller jämnvarmt?

Jag vet inte riktigt men känns det inte som om volymen i dina slingor är i minsta laget men det får nog nån som vet svara på.

Vad hade du i total förbrukning inkl el-raddar på öp och hh-el.

Själv får jag revidera min avläsning lite.

12905kWh totalförbrukning och inte 12850kWh.

Pga några kalla nätter (-5) kanske det skvätter några 10-tals kW över 5600 i drivenergi. Definitiv årsavläsning för drivenergi sker som sagt var 2:e maj.

Ett normalvarmt/kallt år räknar jag med att det går 6500-7500 och ett kallt kanske runt 8000-9000kWh i drivenergi, det går trots allt en del energi till att värma nära nog 300m2 i sträng kyla även om kåken är relativt bra isolerad. Nåt passivhus är det ju inte.

/C
« Senast ändrad: 17 april 2015, 08:34:37 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Plm

  • Gäst
Antal kompressorstarter låg i oktober på över 100/dygn men minskade med hälften sen jag ökade framledningstemperaturtoleransen från 1 till 3 grader. Sen slutet av november har kompressorn gått hela tiden och antal starter har legat konstant på ca 6/dygn sen dess, vilket antagligen beror på VV-produktionen.


Jag har haft min Daikin sedan Nov 2015 och hittade denna tråd. En första fråga, var hittar jag uppgifter om antal starter?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!