Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innerdelens placering i trappan viktig.  (läst 6948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Innerdelens placering i trappan viktig.
« skrivet: 18 oktober 2006, 19:32:50 »


Nästa vecka kommer installatören och installerar en Sanyo 123 i vårt hus.
Vardagsrum, hall och kök på undervåningen och sovrummen + arbetsrum på övervåningen.

Innerdelen skall sitta i trappan till övervåningen i vårt 1,5 vånings trähus. 120 m2.

Trappan är av den modellen som vänder 180 grader efter halva höjden och innerdelen skall sitta på ytterväggen efter halva trappan och blåsa rakt in (ner ) i hallen/köket och sedan vidare in i vardagsrummet.

Mina funderingar gäller på vilken HÖJD som innerdelen skall monteras på ytterväggen.

 Det gäller ju att pumpen skall orka med att blÃ¥sa varmluften runt i hela undervÃ¥ningen. Och sedan fÃ¥r luftströmmen inte blockera den luften som skall vidare till övervÃ¥ningen efter att den har varit i vardagsrummet!

Förslag 1. Precis ovanför trappstegen (= så lågt det går att montera).
Förslag 2. 25 cm under takhöjden på undervåningen.
Förslag 3. i jämnhöjd med taket i undervåningen.
Förslag 4. 25 cm eller mer ovanför golvnivån i övervåningen.

Jag räknar inte med att använda luftvärmepumpen som kylare på sommaren.
Ge mig råd. Tack.

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innerdelens placering i trappan viktig.
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2006, 20:08:48 »
Jag har min pump placerad i trappen i mitt hus, den sitter i höjd med golvet på övervåningen. Jag har bra värmespridning i mitt hus. Den varma luften har inga problemmed att ta sig upp på övervåningen.
Det är svårare att kyla övervåningen på sommaren. Kall luft sjunker.
Jag rekommenderar alt.3 eller alt 2.

Lycka till med din pump  *vinkar*
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Innerdelens placering i trappan viktig.
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2006, 22:38:11 »
Tack.
Och de sista orden värmde!

Är det någon mer som har erfarenhet och vill dela med sig av den?
Tack. 

gano

  • Gäst
gano
SV: Innerdelens placering i trappan viktig.
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2006, 23:58:37 »
Hej.

Jag har exakt samma trapptyp, vänder på halva höjden. Har dessutom 2 andra grannar i samma hustyp som har den på samma ställe, bara lite högre upp.

Har visserligen bara pratat med den ene av dem på sistone, men han tycker det blir för varmt på övervåningen och för kallt på bottenvåningen. Om man sänker fläkthastigheten så blir problemet ännu mer märkbart, för då hinner luften stiga upp på övervåningen. Båda två har sina i höjd med golvet på andra våningen, precis i 45-graders vinkeln.

Själv har jag min ca 25 cm ovanför golvet på mellanplanet, jag tycker att det fungerar bra. Bottenvåningen är ju trots allt 50 % större än ovanvåningen och behöver mer värme, dessutom stiger värme av fysikens lagar alltid uppåt. Vill man ha mer värme på ovanvåningen ? - Sänk fläkten, så brukar jag göra.

Ett tips till. Placera innerdelen asymmetriskt mitt för där 1:a halvtrappen går upp. Även om det är öppet mellan trappstegen så bromsar det mer än man tror.

MVH/Gano

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Innerdelens placering i trappan viktig.
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2006, 11:42:29 »
Hej Gano. Tack för tipsen.

Undrar bara vad du menar  med "assymetrisk" placering?

Är det att luftvärmepumpens innerdel sitter helt på den halvan av väggen som vetter mot den halvtrappan som kommer från undervåningen? Alltså pumpen blåser 100 % ner mot undervåningen när den blåser rakt fram?

Eller har du pumpen monterad mer mot mitten av väggen, alltså så att fläkten även blåser en mindre del mot den halvtrappan som leder upp till övervåningen? Kanske 75% nedåt och 25 % uppåt?

Verkar som din trappa har öppna trappsteg. Min trappa har inte öppna steg.


gano

  • Gäst
gano
SV: Innerdelens placering i trappan viktig.
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2006, 14:47:29 »
Hej Gano. Tack för tipsen.

Undrar bara vad du menar  med "assymetrisk" placering?

Är det att luftvärmepumpens innerdel sitter helt på den halvan av väggen som vetter mot den halvtrappan som kommer från undervåningen? Alltså pumpen blåser 100 % ner mot undervåningen när den blåser rakt fram?

Eller har du pumpen monterad mer mot mitten av väggen, alltså så att fläkten även blåser en mindre del mot den halvtrappan som leder upp till övervåningen? Kanske 75% nedåt och 25 % uppåt?

Verkar som din trappa har öppna trappsteg. Min trappa har inte öppna steg.



Just precis så menade jag med assymetrisk placering. Jag har tyvärr min placerad i mitten. Innerdelens utblås är ju dessutom förskjutet åt vänster på innerdelen på grund av att all elektronik sitter till höger, vilket gör att 70% av min luftström går mot trappstegen. För att motverka detta har jag vinklat utblåset åt sidan (mot det öppna hålet), men även denna snedvinkling bromsar luftströmmen litegrann.

MVH/Gano

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Innerdelens placering i trappan viktig.
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2006, 19:51:01 »
Tack igen Gano.
Nu vet jag hur innerdelen skall placeras i sidled.

Men jag förstår inte riktigt av ditt resonemang om hur högt innerdelen skall sitta.
 Du skrev

Citera
Jag har exakt samma trapptyp, vänder på halva höjden. Har dessutom 2 andra grannar i samma hustyp som har den på samma ställe, bara lite högre upp.
Har visserligen bara pratat med den ene av dem pÃ¥ sistone, men han tycker det blir för varmt pÃ¥ övervÃ¥ningen och för kallt pÃ¥ bottenvÃ¥ningen.  BÃ¥da tvÃ¥ har sina i höjd med golvet pÃ¥ andra vÃ¥ningen, precis i 45-graders vinkeln.
Själv har jag min ca 25 cm ovanför golvet på mellanplanet, jag tycker att det fungerar bra. Bottenvåningen är ju trots allt 50 % större än ovanvåningen och behöver mer värme, dessutom stiger värme av fysikens lagar alltid uppåt. Vill man ha mer värme på ovanvåningen ? - Sänk fläkten, så brukar jag göra.

Jag trodde att ju högre innerdelen placeras på väggen desto varmare borde det bli på övervåningen.
Men då tycker jag inte att det stämmer nte med att dina grannar får varmare på övervåningen fastän du har din innerdel 25 cm högre placerad än dom har.
Har jag fattat fel?

Så frågan kvarstår: Skall innedelen placeras 25 cm under bottenvåningens taknivå, i nivå med bottenvåningens taknivå, i nivå med övervåningens golvplan eller 25 cm ovanför övervåningens golvplan? Eller på någon annan höjd??
Tacksam för svar.

gano

  • Gäst
gano
SV: Innerdelens placering i trappan viktig.
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2006, 21:04:13 »
Helt riktigt, ju högre placering, desto varmare övervåning.

Var och kontrollmätte för säkerhets skull:

Min innerdel: 35 cm ovanför trappans "vändplan". Ungefär 145 cm ovanför golvnivå bottenplan:)

Grannarna: 100 cm högre, dvs 135 cm ovanför trappans "vändplan". I nivå med golv våning 2.


MVH/Gano
« Senast ändrad: 22 oktober 2006, 21:07:52 av gano »

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Innerdelens placering i trappan viktig.
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2006, 22:03:46 »
Nu förstÃ¥r jag.  :)
Tack för hjälpen, Gano.

Ju mer horisontelt innerdelen kan skicka iväg den varma luftströmmen desto längre kan den blåsa runt värmen i undervåningen.

DÃ¥ kommer ytterligare en frÃ¥ga: Kan utblÃ¥set pÃ¥ Sanyo  123 ställas sÃ¥ att luftströmmen gÃ¥r helt horisontelt?
Eller hur många grader ungefär upp respektive ned från horisontalplanet kan utblåset ställas?
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!