Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillskottsvärme redan vid -3 C????  (läst 28886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #60 skrivet: 26 januari 2012, 00:06:02 »
Värmepumparna är konstruerade, injusterade, och kontrollerade, för att fungera som bäst i det intervall som rekommenderas.
Det ÄR ingen myt att man BÖR ligga i ett intervall i närheten av det av tillverkaren rekommenderade värdena.

Oraklets inlägg var ett köttben för att dra igång denna typ av debatt, varken mer eller mindre, men rent teoretiskt, eller i en tingsrättsförhandling kanske det inte vore möjligt att leda detta i bevis.

Om du Rinnan inte vet att jag varit djupt inblandad i denna trÃ¥d är det nog DU som skall läsa pÃ¥ lite bättre, eller är det kanske du mer än jag som följer Oraklets inlägg slaviskt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #61 skrivet: 26 januari 2012, 00:13:52 »
ja men visst. Om nu TS delta ligger under 7 får han väl ändra tillbaks det till 9 då. Så var det problemet löst. Sc:,h

Bortsett från att oraklet precis som många andra kunniga tekniker här på forumet i första skedet uttalar sig ganska kryptiskt och kortfattat (för det är han som kylexpert här på forumet inte ensam om) för en icke insatt person (och då menar jag inte Yeti utan jag inkluderar mig själv och 99% av alla på forumet där i, när det kommer till jämförelsen med de som jobbar med kylteknik varje dag) så tycker jag att han reder ut frågan ganska väl och därmed tycker jag fortfarande att det onödiga inlägget som sätter fart på saker och ting är detta (se nedan). För dess för innan (om man går bak och kollar) hade dom rett ut begreppen ganska väl och om inte annat hade ett sansat inlägg som tydliggör frågan på ett lite mer allmänt sätt, från någon som dig eller mig exempelvis, löst det problemet.. utan att hugga på kringströdda köttben i onödan.

Citera
DeltaT på 1 skulle ge ett enormt brusande i radiatorkretsen och ett stort slitage på stammar och rörsystem, troligen skulle det även krävas ingrepp i kylkretsen.
Oraklet vill bara slänga in ett köttben för att få igång debatten, jag rekommenderar er att bortse från hans kommentarer i denna tråd, i vart fall så länge han inte förklarar mer precis hur det skulle åstadkommas, och på vilket sätt det skulle kunna vara bättre
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #62 skrivet: 26 januari 2012, 00:21:15 »
Som sagt, jag har följt tråden från starten, skrivit ett gäng inlägg, och det finns ingen relevans i att påstå att det är en myt att deltaT på en massproducerad VP, tillverkad, injusterad och kontrollerad med vissa uppgivna/rekommenderade deltaT på Vb skall påstås vara myter eller att "det går precis lika bra med deltaT 1.0"
Det var och är ett köttben för att dra igång denna debatt, varken mer eller mindre.

Sen är det som sagt så att det är omöjligt att leda i bevis, och det visste Oraklet när han skrev det, och du vet det.
Anledningen till köttbenet, och den efterföljande debatten lämnar jag öppet för övriga läsare att bedöma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #63 skrivet: 26 januari 2012, 00:23:58 »
+1
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #64 skrivet: 26 januari 2012, 08:06:36 »
Tycker du fick ett väldigt lågt VB :dt: med P2 i läge 3, hade du läge 2 när du uppmätte 9,2 :dt:?

Jag gissar att tillskottet var i vid detta tillfälle, min rekommendation är då läge II på VB-pumpen.

I den övriga debatten så har PerJ förklarat det hela väldigt bra, hittar inte hans inlägg men slutsatsen är att COP ökar med högre :dt: på varma sidan, samtidigt som COP minskar med högre kondenseringstryck (och temp). Så rekommendationen med ett :dt: på 7-8 ºC är en kompromiss mellan :dt: på kondensorn och kondenseringstryck, som jag fattade det.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 08:12:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #65 skrivet: 26 januari 2012, 09:06:23 »
Hej Carl
Det är riktigt, i mitt första inlägg sÃ¥ har jag ett  :dt:pÃ¥ 9.2 ºC med VP samt tillskott i drift.
Min andra avläsning var direkt efter jag ändrat på pumpen så jag vet inte hur mycket den avläsningen ger.
Kontroll i morse gav ett  :dt:pÃ¥ 5.3 ºC sÃ¥ den borde vara pÃ¥litlig ,ska kolla igen när jag kommer hem frÃ¥n jobbet.

Tidigare i vinter (omkring +5 ºC utetemp) har VB :dt: legat mellan 7-8 ºC som rekommenderat.
Ska läsa på i tråden som Yeti rekommenderade vid tillfälle.

Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #66 skrivet: 26 januari 2012, 09:37:22 »
Henriks pump klarar -3 utan tillsats. Det gör min också i ett lite kallare klimat. Sedan min pump gick igång maj 2002 har den behövt ca 7600 kWh tillsatsel (2254 timmar à ca 3 kW) vilket betyder att en bättre dimensionerad pump skulle ha dragit ca 500 kWh mindre el per år. Lite tråkigt men inget att gråta över. Tillsatsen på Henriks pump har gått 3840 timmar.

Nu hör det till saken att min pump normalt går med tillsatselen urkopplad vilket t.ex. innebär att det i går morse var 19,5 grader inne i stället för önskade 21. Någon enstaka dag kan man leva med det (nu är det åter 21 grader inne), blir det kallt en längre tid är det bara att koppla in tillsatselen. När det är lägre temperatur på natten än vad pumpen klarar kan tillsatsen gå in trots att medeltemperaturen under dygnet är högre än vad pumpen klarar. Det händer framför allt i februari/mars när det börjar bli större skillnad mellan natt och dagtemperatur. Med tillsatsen urkopplad slipper man att det går tillsatsel utan att den egentligen behövs.

Det gäller bara att se till att den är inkopplad när man är bortrest vintertid, annars tar inte elpatronen över om pumpen havererar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #67 skrivet: 26 januari 2012, 09:44:06 »
För att undvika det där har jag på min pump ställt in 1500 gradminuter som startvärde för eltillskott, då går den sällan in om det bara är en kall natt som genererar gradminutunderskott.

Vet inte hur högt man kan ställa ramptiden på IVT, men JAG skulle ställa den väldigt högt för att slippa tillskott p.g.a kalla nätter eller större tappningar av tappvarmvatten.
Även med högt ställda TS-min eller ramptid så blir det knappt märkbart kallare inne innan tillskottet går in, de defaultvärden som är inställda från fabrik är hysteriskt överdrivna mot optimal komfort helt utan hänsyn till onödiga tillskottstimmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #68 skrivet: 26 januari 2012, 09:49:17 »
Så värsta boven i dramat är väl då oraklet som vanligt :)
Men jag vidhåller att intentionerna nog var väldigt goda från hans sida och enbart syftade till att informera om myten om att deltat måste vara 7-10 är felaktig.


Byte man måste mot bör är det ingen myt. Det finns ett deltaT där pumpen drar minst el vid önskad innetemperatur och det ligger runt 7 grader. Men det blir alltid fullständig kondensering oavsett vilket deltaT det är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #69 skrivet: 26 januari 2012, 10:06:09 »
Det gäller bara att se till att den är inkopplad när man är bortrest vintertid, annars tar inte elpatronen över om pumpen havererar.

I Regomanualen ser det ut som att tillskott aktiveras vid larm och legionellabränningar, trots att den är nekad i meny 5.5.

Val av funktion tillskott ja/nej
• Inställning av tillskottsfunktion.
Ja: Tillskott aktiveras vid behov i värme- och varmvattendrift.
Nej: Tillskott kan bara aktiveras under larm och varmvattenspets.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #70 skrivet: 26 januari 2012, 10:16:10 »
Citerar intressant inlägg i äldre trÃ¥d jag tidigare hänvisat till, det är kanske inte alla som vill ha  :dt: 1 ºC 8)

PerJ
Guldmedlem
Expert på värmepump

Antal inlägg: 261

 SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #47 skrivet: 19 mars 2008, 20:33:21 »CiteraCitat från: Roland skrivet 19 mars 2008, 19:10:42
Citat från: PerJ skrivet 18 mars 2008, 22:19:41

Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide.

Jag tror att jag uttryckte mig lite oklart. I alla fall hittar jag ingen motsägelse i min tankegång även om den kanske finns där i skriften. R407C har en glide vid 40 grader som verkar vara ca 5 grader. Lägger man till inverkan av vätskans underkylning och tryckgasöverhettningen så är rekommenderade 7-10 grader temperaturdifferens på värmebäraren helt rimlig. För ett köldmedium utan glide skulle jag gissa att bästa tempereraturdifferens är en så där 4-5 grader. Det är det jag menar med att differensen skall vara relaterad till gliden. Men det är riktigt att det inte är någon principiell skillnad om köldmediet har glide eller inte, det är mer en gradskillnad i ordets rätta bemärkelse.

Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide.
Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 , kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.

Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.


PerJ
 Loggat

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #71 skrivet: 26 januari 2012, 10:22:00 »
För att gå tillbaks lite till ursprungsfrågan...
Har du 54 grader börvärde på framledning när det är -4 ute? Är inte det väldigt högt redan vid -4...
Jag säger som Rickard, det där med tillskott är väldigt mycket hjärnspöke, jag tycker inte att dimensioneringen av värmepumpen är dålig alls. Satsa lite pengar på isolering så kommer en 7a sitta som handen i handske... Jag tror inte det är värt att byta ut alla element, men det kan vara värt att tänka på om man gör någon form av renovering osv. att värmepumpen skulle bli väldigt glad över att kunna sänka framledning...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #72 skrivet: 26 januari 2012, 11:02:57 »
Vet inte hur högt man kan ställa ramptiden på IVT

Tillskottstimern i Rego600 kan ställas upp till 300 minuter och ramptiden till 60 minuter d.v.s. med 3 kW maxeffekt kan man hålla tillskottet borta i 6 timmar.

När väl tillskottet är aktiverat så ligger timern kvar och vaktar för nästa behov d.v.s. uppstår ett tillskottsbehov igen, så är fördröjningen endast inställd ramptid.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #73 skrivet: 26 januari 2012, 14:10:51 »
@Sad_ant
"Har du 54 grader börvärde på framledning när det är -4 ute? Är inte det väldigt högt redan vid -4..."

Nej vid -4 (-3.8 ºC)verklig temperatur har jag börvärde 39.9 ºC på VB ut ,fast vid den här temperaturen visar min utegivare -0.7 ºC.
Om du refererar till temperaturerna i mitt första inlägg så hade jag vid den tidpunkten ställt in Varmvattnets temp på 54 ºC (GT3).

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #74 skrivet: 26 januari 2012, 14:32:45 »
I Regomanualen ser det ut som att tillskott aktiveras vid larm och legionellabränningar, trots att den är nekad i meny 5.5.

Val av funktion tillskott ja/nej
• Inställning av tillskottsfunktion.
Ja: Tillskott aktiveras vid behov i värme- och varmvattendrift.
Nej: Tillskott kan bara aktiveras under larm och varmvattenspets.

Det står något liknande i min manual men det fungerar inte så. Har vaknat ett par gånger till kallt hus när expansionsventilen har haft hyss för sig. Men programmeringen kan ha ändrats till senare årsmodeller. Rekommenderar i alla fall att kontrollera att det verkligen fungerar som det bör göra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!