Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat hög  (läst 22239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Pressostat hög
« skrivet: 11 augusti 2014, 14:23:12 »
Aldrig får man vara riktigt glad, alltid är det nåt. Under hela sommaren har larmet pressostat hög utlösts. Det gäller en IVT greenline C9, jordvärme. Installerad år 2000.

Sedvanliga kontroller enligt manual gjorda, dvs rensat filter och luftat elementen. Nämnas kan att växelventilen är utbytt för knappt ett år sedan.

Det som händer är att när varmvatten skall till att produceras klickar något till strax innan måltemperaturen uppnås. Då har även värmebärare ut (GT 8) ökat och jag tror larmet utlöses när denna når över 61 grader. För mig är det lite märkligt att denna ökar när det är sommar och sol, då kan väl knappast värme i elementen behövas.

Någon som har ett förslag i hur jag går vidare i felsökningen.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Pressostat hög
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2014, 15:04:51 »
Du har något som begränsar flödet, inget igensatt filter du inte hittat (?)eller så är nästan alla radiatorer/gv stängda. Går cirkpumparna?
Är värmebärare fram verkligen 61 °C? Känn efter på rör, om inte fungerar givaren som den ska.
« Senast ändrad: 11 augusti 2014, 15:06:53 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat hög
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2014, 15:48:37 »
Nej, jag har inte hittat något som begränsar flödet. Jag har handkört de olika funktionerna, växelventil, värmebärarpump och radiatorpump. Alla fungerar till synes. Man kan dock inte vara säker på att växelventilen verkligen funkar, den surrar till men om den verkligen växlar går inte att se.

När man öppnar frontplåten strålar det värme och när man lägger handen på värmebärarpump P2 är detta väldigt varm så nog stämmer det att värmebäraren är 61 grader.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Pressostat hög
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2014, 16:50:26 »
Har hänt med min C7 från 2002 flera gånger också.
Efter att jag sänkte (maximala) VV-temperaturen något så har problemen försvunnit.
Min VV-temperatur är nu inställd på 42±5 grader. Upp till 43,5±5 grader fungerar det men sedan börjar den lösa ut i stort sett varje gång VV produceras.

Det konstiga är att problemet började först efter ca 5 år efter installationen och efter min justering har det aldrig hänt igen

Per L
« Senast ändrad: 11 augusti 2014, 16:53:16 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat hög
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2014, 17:15:29 »
När i somras började problemet? Var det när marken hade blivit varm? En bidragande orsak kan vara att köldbäraren är varm sommartid vilket betyder att pumpen ger betydligt högre effekt nu än vintertid. Högre effekt betyder större temperaturdifferenser.

Är varmvattenberedaren luftad? Det är där luften hamnar till slut, det är varmaste stället i systemet och luftens löslighet minskar med ökande temperatur.

Det har varit några som har haft problem med att slangarna i värmepumpen har åldrats. Gummit har svällt och minskat flödet. Prova ett snäpp högre fart på interna värmebärarpumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat hög
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2014, 20:31:24 »
Intressanta svar.

Per Lu: jag har nu ställt ner VV-tempen till 44 grader från att tidigare legat på 48. Får se om det hjälper.

Roland: Problemen började för någon månad sedan. Jag misstänkt sedan tidigare att slingorna ligger för ytligt vilket de stora variationerna i köldbäraren tyder på. Just nu är in-temperaturen ca 17 grader vilket kan jämföras med vintertid när intemperaturen är under noll grader.

Just nu är hastigheten på värmebärarpumparna ställd på mellanläget, om jag ökar hastigheten på radiatorpumpen till högsta läget dunkar det i radiatorerna varför jag undviker det. Kan kanske prova att öka hastigehten på den interna pumpen (P2) och se om det hjälper. VV-beredaren är luftad.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat hög
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2014, 08:20:02 »
En värmepumps effekt ökar med 4-5 % för varje grad högre temperatur i förångaren. Det betyder att pumpen vid +17 grader in ger ungefär dubbla effekten jämfört med noll grader in på köldbäraren. Då är det inte konstigt att det blir högt tryck i kondensorn när pumpen gör varmvatten. Prova med att högre fart på interna pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Pressostat hög
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2014, 09:20:09 »
Angående inställningarna av de externa (P1) och interna (P2) cirkulationspumparna så har du väl, precis som jag, en överledning (av en något klenare rördimension) mellan elementvatten ut och elementvatten in på din VP!?

Temperaturen pÃ¥ detta rör försöker jag hÃ¥lla pÃ¥ ungefär samma nivÃ¥ som returledningen frÃ¥n elementen. Skulle detta rörs tempertur vara mer i nivÃ¥ med temperaturen pÃ¥ rören ut till elementen (dvs om P2 gÃ¥r "för fort") sÃ¥ betyder det att det varma elementvattnet delvis gÃ¥r direkt tillbaks till returvattnet frÃ¥n elementen (utan att gÃ¥ via elementen) och därmed höjer returvattentemperaturen in till VPn. 

Jag skulle tro att det finns situationer då detta inte är speciellt bra. Om inte annat så kan för hög returvattentemperatur göra att VPn löser ut på "Hög retur till VP"

Per L
 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Inge Olsson

  • Gäst
Inge Olsson
SV: Pressostat hög
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2014, 15:00:31 »
Hej, har samma problem med en C9. Har fått samma besked att inkommande vatten i marken är för varmt, hur det nu kan va det?
Har bytt flexslangarna och tvättat ur värmeväxlaren. Det blev mycket bättre men hjälpte inte helt. Har sänkt temp på VV till 43* sen har det funkat.
Detta betyder för mig att värmepumparna inte är färdigutvecklade efter så många år. Varför kan inte databoxen styra mer. Varför har de inga utbytesdelar som kan sättas in som löser problemet. Ja man undrar om de tror att man ska köpa nytt men vad hjälper det?
Dags att branschen tar tag i detta för sin egen trovärdighet.
Att snacka om att öppna termostaterna gör ju att värmen gick ut på elementen och returvattnet var 39*. Vad är besparingen då med värmepump?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pressostat hög
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2014, 16:08:25 »
Att snacka om att öppna termostaterna gör ju att värmen gick ut på elementen och returvattnet var 39*. Vad är besparingen då med värmepump?

Menar du att VP'n hela tiden gör värmevatten varmare än 40 grader som du stryper bort med termostaterna? I så fall har du ett större problem med din anläggning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifch

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat hög
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2014, 19:31:23 »
hade problemet med min ivt c9 ifrÃ¥n Ã¥r dec 1999.larmade för hög  preostat temp.2 gÃ¥ngen detta händer nu 4 Ã¥r sedan sist.reparatören kollade flexslangarna och den ena var hÃ¥rd och han rensade den och där kom ut mycket svart hÃ¥rd beläggning .sedan spolade han värmeväxlaren .sedan fungerade pumpen igen ,flexslangen sitter vikt nästan väldigt dummt ha sÃ¥dan böj där .därför belälningen sätter sig där i slangen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat hög
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2014, 20:20:33 »
Angående inställningarna av de externa (P1) och interna (P2) cirkulationspumparna så har du väl, precis som jag, en överledning (av en något klenare rördimension) mellan elementvatten ut och elementvatten in på din VP!?

Temperaturen pÃ¥ detta rör försöker jag hÃ¥lla pÃ¥ ungefär samma nivÃ¥ som returledningen frÃ¥n elementen. Skulle detta rörs tempertur vara mer i nivÃ¥ med temperaturen pÃ¥ rören ut till elementen (dvs om P2 gÃ¥r "för fort") sÃ¥ betyder det att det varma elementvattnet delvis gÃ¥r direkt tillbaks till returvattnet frÃ¥n elementen (utan att gÃ¥ via elementen) och därmed höjer returvattentemperaturen in till VPn. 

Jag skulle tro att det finns situationer då detta inte är speciellt bra. Om inte annat så kan för hög returvattentemperatur göra att VPn löser ut på "Hög retur till VP"

Per L

Helt riktig kommentar, tänkte inte pÃ¥ det i och med att huset inte värmdes nu pÃ¥ sommaren. Om högre fart pÃ¥ P2 hjälper nu gÃ¥r det att ställa ner farten igen när det blir kallar och huset ska värmas. Köldbärartemperaturen har dÃ¥ förmodligen minskat sÃ¥ pass mycket att det inte längre blir nÃ¥gra larm. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inge Olsson

  • Gäst
Inge Olsson
SV: Pressostat hög
« Svar #12 skrivet: 13 augusti 2014, 14:09:43 »
Menar du att VP'n hela tiden gör värmevatten varmare än 40 grader som du stryper bort med termostaterna? I så fall har du ett större problem med din anläggning...

Ja det klart men det räckte med att i förra veckan gick värmen ut och det var 30* på returen. Det blev 28* inne då inga termostater slog ifrån. Sen kan man inte köra ut 40* på golvvärmen heller på de ställen jag har det.
På vintern när jag eldar i kaminen vill jag att termostaten ska slå ifrån och i sovrummet vill jag ha 17-18*.
När jag har gäster så vill jag att värmen i salongen ska stänga av så de inte behöver klä av sig.
Med andra ord utan termostater fungerar inte värmen i huset så man har en god komfort.
Jag anser att värmepumpar är felkonstruerade då de inte kan styras till det behov man har. Det är som att ha full gas men använda handbromsen för att få rätt hastighet.
Hörde av en rörläggare att de sätter upp ett termostatlöst " dummy" element som ska ta hand om värmen som pytsas ut när växelventilen vänder.
Detta borde gå att styra med REG 600 om det vore klass på den. Man kan styra det mesta med ordentliga datasystem.
Hade från 1977 till 2002 en Termia som inte hade dessa problem men tyvärr började den släppa ut gas och då var det kört.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pressostat hög
« Svar #13 skrivet: 13 augusti 2014, 22:55:08 »
Om det blir för varmt inne när VP'n går är det väl bara att sänka kurvan? Då stannar värmepumpen istället för att den gasar på mot bromsande termostater.

Att det kommer ut nån liter varmvatten i värmesystemet när växelventilen slår om efter en varmvattencykel är inget problem (förutom att det kan uppstå störande ljud). Vattenmängden är så liten att den inte förmår påverka rumstemperaturen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
SV: Pressostat hög
« Svar #14 skrivet: 15 augusti 2014, 10:01:07 »
Min svärmor har liknande problem med sin IVT. Vill bara kolla om jag förstått tänkbara orsaker och lösningar rätt:

Igenproppade ledningar, filter, VVX -> Rengör
Luft i systemet -> Lufta
Stillastående cirkulationspump -> Byt
Torkad/krympt flexislang-> Byt/gör rent
För varm KB -> Höj farten på KB-pump
Trasig växelventil -> Byt (ev. smörjas??)

Har jag fattat rätt? Hon har luftat och rengjort filter själv. Vilken åtgärd är mest naturlig att gå vidare med?
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!