Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har ni för temp pÃ¥ VV?  (läst 17681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Vad har ni för temp på VV?
« skrivet: 06 november 2007, 19:26:50 »
Har en Thermia TWS 10 och jag tycker inte varmvattnet blir så varmt som det borde. Det vill gärna ligga runt 45-46 i toppen av beredaren, kanske 47 men då måste den ladda minst två gånger. Framledningen under VV-laddning går upp till 55-56 så kompressorn ger värme så det räcker, men det verkar som beredaren har problem att ta emot denna värme.

Är detta normal VV-temp för VP:ar i allmänhet, eller vad har ni för temp på ert varmvatten?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2007, 19:35:04 »
Jag har 56 ºC i topp och 50 ºC i botten efter en laddning, 58 ºC på framledningen vid stopp.
Jag har 250 liters mantelvolym och 250 liters förrådsberedare.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2007, 22:14:53 »
Min maskin laddar till 55-56C° i toppen när den gör varmvatten och då ligger temperaturen runt 50-52 i botten, blir inte vattnet nog varmt så kanske det är nått fel på pressostaten som bryter VV-prod. Du har en andra pressostat som bryter vid lite högre tryck (den ger då lite varmare vatten) som sitter lite närmare kompressorn det är bara att flytta dom grå kablarna och prova. Blir skillnaden stor med en vattentemperatur på runt 60° har du nog fel på den "normala" pressostaten, stiger temperaturen till 52-54° så kanske givaren är felande eller behöver kalibreras
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2007, 08:53:25 »
Jag skulle nog tippa på att någon tempgivare visar fel. Testa hur varmt varmvattnet är vid närmsta kran med en termometer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2007, 19:34:01 »
Har nu provat med termometer - givaren i toppen på tanken stämmer väl med tempen man får på varmvattnet i kranen så därmed borde det inte vara givarfel. Provade även att skifta pressostat till den med högre bryttryck men fick endast 2-3 grader varmare VV, det gick då upp till ca 48-49, någon gång även 50. Det motsvarar ju inte ens vad svenske kocken får på sin normala pressostat... Sc:,h

Det som slÃ¥r mig är att skillnaden mellan kompressorns max framledning under en VV-körning jämfört med tempen i toppen pÃ¥ beredaren efter avslutad dito skiljer ca 8-9  ºC hos mig. Hos Ville Vessla skiljer det bara 2 ºC 

Det verkar som slingan i beredaren har svårt att överföra värmen från kompressorn till vattnet i beredaren. Kan det vara så att slingan är feldimensionerad för min 10kw pump? Det kanske sitter en beredare med slinga anpassad för en 6kw pump.

Finns det någon annan som råkar ha en TWS 10 och som kan rapportera VV-temp. Vore intressant att se vad likadana maskiner presterar.

 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2007, 20:08:22 »
Tjena,

för mig låter det onekligen som du har mycket luft i slingan. Någon stans bromsar det upp, helt enkelt. Du behöver nog lufta slingan. --/
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #6 skrivet: 07 november 2007, 21:17:49 »
Misstänkte också luft från början så jag har luftat, men ingen luft kommer ut. Jag provade t.o.m att ta loss och vända på cirkpumpen för att kunna köra vattnet baklänges (och därmed uppåt) i slingan för att ev. kvarvarande luft skulle ställa sig högst. Sen stängde jag av cirkpumpen en bra stund och provade att lufta, men det hjälpte inte. Så luft tror jag inte det är. Såvida det inte fastnat luft någonstans i slingan som är omöjlig att få ut utan att cirkulera med jetpump.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2007, 21:44:45 »
Kan cirk-pumpen gå för fort vid uppvärmningen av V.V ? (finns det reglermöjlighet ?)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2007, 22:03:53 »
Cirkpumpen gÃ¥r pÃ¥ högsta hastighet (av 3 olika). Med denna hastighet ligger deltat vid VB-laddning pÃ¥ 7-8  ºC. Deltat vid VV-laddning ligger pÃ¥ ca 3-5  ºC. Har även provat läge 2 men märkte ingen större skillnad pÃ¥ VV-temp, sÃ¥ därför fÃ¥r den gÃ¥ pÃ¥ 3:an som ger bäst delta vid VB-laddningen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #9 skrivet: 07 november 2007, 22:14:49 »
??
Menar du att den använder samma cirk-pump för både cirkulation av radiatorvärme och varmvatten-tillverkning i tanken ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #10 skrivet: 07 november 2007, 22:22:55 »
Ja det är samma cirkpump. Det sitter en trevägsventil som skiftar mellan radiatorvärme eller VV-tillverkning. Tror det är standard-lösning hos både Thermia och Nibe.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #11 skrivet: 07 november 2007, 22:23:11 »
Jag tror inte att det är olika slingor/beredare beroende på kompressoreffekt utan det är nog samma vv-beredare. jag har ungefär 4 graders delta vid varmvattenladdning. Har du kontrollerat så att du inte har för kort TID på varmvattnet, den tid som pumpen ska göra varmvatten är ställbar mellan 5 min och upp till 40 min. Fabriksinställningen är 20 min. På min tar det ungefär 35 min att höja från 42° till 55° men den är ju lite mindre.
Och det är samma pump och samma hastighet både för värme och varmvatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #12 skrivet: 07 november 2007, 22:40:28 »
Med gemensam pump är kockens svar nog det enda som egentligen kan variera din vv-temp.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #13 skrivet: 07 november 2007, 22:52:45 »
Jag tror inte att det är olika slingor/beredare beroende på kompressoreffekt utan det är nog samma vv-beredare.

Hade själv gissat på att slingan borde vara bättre tilltagen i beredaren hos den största, 16kw modellen, i TWS-familjen än i 6kw modellen. Fick därför för mig att jag fått "för liten" slinga i min 10kw:are eftersom kompressorn slår i taket och bryter på pressostaten innan vattnet i beredaren hunnit bli tillräckligt varmt. Men om det är samma slinga i alla modeller kan jag utesluta denna teori.

Tiden för vv-tillverkning ligger kvar på fabriksinställda 20 min, men så länge går den aldrig.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #14 skrivet: 08 november 2007, 00:08:46 »
Hej

Jag har i princip samma pump fast storleken större istället och en separat vvb på 300l, men tekniskt ska det vara samma lösning.

I slutet av vv-produktion så är vattnet i toppen på vv-beredaren 55-56 grader varmt. Jag har snarast undrat hur vattnet kan bli så varmt vatten. Vattentemperaturen i topp är i princip samma som framledningstemperaturen, vilket förvånar mig!
Har även kontrollmätt varmvattnet vid tappställen och det är där cirka 54 grader efter en körning. Så givarna visar korrekta värden.

Jag har i princip standard inställningar med undantag på starttemperaturen på varmvattenproduktion som jag har satt till 30 grader, vilket ger få men lite längre drifttider på varmvattenproduktionen. Det fungerar bra, vilket antagligen beror på stor vvb och hög effekt på pumpen.


Tiden för vv-tillverkning ligger kvar på fabriksinställda 20 min, men så länge går den aldrig.

Som jag har förstått allt så påverkar inställningen på 20 minuter bara om det är ett SAMTIDIGT behov av värme till huset, annars så producerar pumpen varmvatten tills pressostaten stoppar. Jag antar att det värmeproduktionen inte är så stor redan nu...
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!