Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Markkollektor. Måste jag slå gräset?  (läst 1418 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Markkollektor. Måste jag slå gräset?
« skrivet: 30 mars 2018, 22:30:51 »
I somras grävde jag ner 400m kollektorslang på en äng. Den har fungerat mycket bra under vintern, och jag har fortfarande plusgrader in till 7kW-pumpen så här i slutet av den kalla årstiden.
Gräset brukar växa nästan meterhögt på ängen under sommaren, så jag undrar om det är nödvändigt att slå gräset och frakta bort det för att solen ska kunna värma marken under sommaren?
Hur gör ni som har markvärme?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Markkollektor. Måste jag slå gräset?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2018, 22:42:38 »
Nej du behöver inte slå gräset. Låter du det vissnade gräset ligga kvar på hösten så isolerar det ju en del så att dom kalla höstvindarna inte kommer åt att kyla marken lika mycket som om den är "naken".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Markkollektor. Måste jag slå gräset?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2018, 08:13:54 »
Håller med, slå gräset på hösten. Jag har märkt att det blir betydligt mindre tjäle under gräsmattan jämfört med bar jord. Det viktiga är att tjälen hinner gå ur marken under sommaren och det gör den även när det är högt gräs. Mycket av värmen utvinns genom att frysa marken runt markslingan så det gäller att hindra vinterkylan att frysa marken.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Markkollektor. Måste jag slå gräset?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2018, 10:12:17 »
Tack för svaren. Då vet jag att jag inte behöver slå gräset, annat än möjligtvis på hösten.
Man kanske även kan tänka sej att gräset fungerar som ”solfångare” och ”värmeledare” som via rötterna värmer upp jorden med värme från solstrålar och varma sommarvindar. Bara en fundering......

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Markkollektor. Måste jag slå gräset?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2018, 10:17:17 »
Gräs leder inte värme speciellt bra utan fungerar bättre som isolering. Däremot tillför ett sommarregn mycket värme till jorden och vattnet tar med sig värmen djupare ner i marken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!