Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?  (läst 15683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2009, 20:13:17 »
Okay, då vet vi det.
Är du osäker på om pumpen ger den effekt den ska så testa att köra den på bara tillskottet (finns i en installationsmeny) och låt den gå så några timmar för att allt ska stabilisera sig. Kolla sedan vad det ger för temperaturdifferans ut/in när det är tex 6kW tillskott i drift. Får du tex 8 ºC kan du sedan räkna ut att pumpen ger 6kW/8 ºC * (36 ºC-27 ºC) = 6,75kW med dina tempvärden från förra inlägget. Det är ett enkelt sätt att kolla så pumpen gör vad den ska. (Förutsätter bara att flödet är det samma, dvs att man inte petar på ev. strypventiler och cirk.pumpens inställning.) Ännu bättre blir det om du har möjlighet att mäta hur mycket tillskottet verkligen drar för med lite avvikande nätspänning kan du få en avvikelse för märkeffekten. Mina 6kW är tex snarare 5,75kW visa det sig.

//Magnus

edit: nu med rätt i matematiken...
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 21:02:43 av 944_Driver »
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2009, 20:26:05 »
Okay, då vet vi det.
Är du osäker på om pumpen ger den effekt den ska så testa att köra den på bara tillskottet (finns i en installationsmeny) och låt den gå så några timmar för att allt ska stabilisera sig. Kolla sedan vad det ger för temperaturdifferans ut/in när det är tex 6kW tillskott i drift. Får du tex 8 ºC kan du sedan räkna ut att pumpen ger 6kW/8 ºC * (36 ºC-27 ºC) = 7,875 kW med dina tempvärden från förra inlägget. Det är ett enkelt sätt att kolla så pumpen gör vad den ska. (Förutsätter bara att flödet är det samma, dvs att man inte petar på ev. strypventiler och cirk.pumpens inställning.) Ännu bättre blir det om du har möjlighet att mäta hur mycket tillskottet verkligen drar för med lite avvikande nätspänning kan du få en avvikelse för märkeffekten. Mina 6kW är tex snarare 5,75kW visa det sig.

//Magnus
Tack för tipset. Jag ska prova det oxå. Men jag fick inte ihop din uträkning. Blir det inte 6,75 kw på sättet som du räknade? 6/8=0,75 sedan 36-27=9 sedan 0,75x9=6,75 menar du inte så?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2009, 21:01:24 »
Tack för tipset. Jag ska prova det oxå. Men jag fick inte ihop din uträkning. Blir det inte 6,75 kw på sättet som du räknade? 6/8=0,75 sedan 36-27=9 sedan 0,75x9=6,75 menar du inte så?

Ööö  ::) Jo, det ska bli 6,75 naturligtvis. Pinsamt för en ingenjör att räkna sÃ¥ fel...

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2009, 21:14:18 »
Hur mycket isolering har du under sulan?

Du bör ha minst 200 mm för att få ekonomi på golvvärmen.
Om värmepumpen fungerar som den skall så är det som tidigare sagt, energin försvinner inte, den värmer huset.

En sak till, om ni förbrukar 3500 kWh/månad så kan upp till 1500kWh var hushållsel, ni är ju många i hushållet.

Om du har en dåligt isolerad sula, en kulvert som "läcker energi" och stor tappvarmvattenförbrukning är det inte omöjligt att ni skulle haft en större VP.

Men rent generellt håller jag med, det är nåt som inte verkar stämma om värmepumpen går hela tiden, på vilket sätt har de mätt upp uteffekten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2009, 21:55:36 »
Hur mycket isolering har du under sulan?

Du bör ha minst 200 mm för att få ekonomi på golvvärmen.
Om värmepumpen fungerar som den skall så är det som tidigare sagt, energin försvinner inte, den värmer huset.

En sak till, om ni förbrukar 3500 kWh/månad så kan upp till 1500kWh var hushållsel, ni är ju många i hushållet.

Om du har en dåligt isolerad sula, en kulvert som "läcker energi" och stor tappvarmvattenförbrukning är det inte omöjligt att ni skulle haft en större VP.

Men rent generellt håller jag med, det är nåt som inte verkar stämma om värmepumpen går hela tiden, på vilket sätt har de mätt upp uteffekten?
Jag vet inte exakt men som det är på ritningen så ska det vara 200mm men jag tror det bara är 100mm under själva sulan. På ritningen skulle det ligga en hårdare isolering på 100mm som även gick ut ca 600mm från grunden. på den skulle kantblocket stå och botten på det ligger väl på 100mm.Men killen som gjorde grunden la en lös skiva utanför som bara är 50 mm tjock och 600mm bred. Resten av plattan skulle vara 300mm men dom har tagit bort en skiva ca 1meter in för att förstärka plattan pga tyngden från väggarna. Så där dom tagit bort isolering är det 200mm betong + sula. Så det är ganska mycket att värma uppute vid sulan, men den borde även hålla värmen när den väl blir varm. Många mått men hoppas du förstår. Ja det är nog inte orimligt med hushållsel på 1500kwh. Men vi satt in en separat elmätare på pumpen den 9 januari och den har gått ca 1400-1500kwh. Dom har kollat amperen hoch gjort någon uträkning som inte jag begriper. Även en elektriker har kollat på effekten. Som sagt pumpen borde vila ibland om allt vore riktigt.

//Micke

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2009, 21:57:32 »
Tack för tipset. Jag ska prova det oxå. Men jag fick inte ihop din uträkning. Blir det inte 6,75 kw på sättet som du räknade? 6/8=0,75 sedan 36-27=9 sedan 0,75x9=6,75 menar du inte så?

Ööö  ::) Jo, det ska bli 6,75 naturligtvis. Pinsamt för en ingenjör att räkna sÃ¥ fel...

//Magnus
He he och jag är bara en simpel kakelsättare  ;D

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2009, 22:20:40 »
Nu har slingorna i garaget varit avstängda i 24h som luckyman tyckte att jag skulle börja med. det får stå så i ett dygn till sedan vill jag slå på lite värme i plattan så det inte fryser eller blir något tok om det blir riktigt kallt. Lite förändringar har skett. Se nedan.
 
                  Gt 1       Gt2     Gt8     Gt9   Pumph    kwh pÃ¥ egen mätare till pumpen
090129     30,1 26,2   -2,3    35,8    26,1   2462     1469

090130     30,2 27,3   -2,4    36,8    27,2   2486     1530

Pumpen har tydligen stannat till i max en timme på ett dygn. Förbrukning på 2,5kwh i snitt. Inget tillskott har förbrukats på den här tiden. Tillskottet är blockerat från -3grader. Någon som blir klokare?

//Micke

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2009, 23:58:31 »
NÃ¥gon som blir klokare?

Man få en känsla av att alla marginaler i ditt hus och värmesystem är åt fel håll så att säga...
men innan vi ber Plus Sverker ta fram soptunnan så försök kolla upp att pumpen ger den förväntade effekten. Gör den det så är nog ända sättet att börja spara på värme eller börja bygga om något. Surt som f*n i ett nytt hus fiR:

Hoppas någon annan har en mera positiv syn på det hela och kan hjälpa dig.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #23 skrivet: 31 januari 2009, 10:34:07 »
Pumpen har varit i drift lite mindre än 4 månader och har gått 2414 timmar plus 213 timmar tillsats. Fungerar den som den skall göra har den inkl. tillsatsel levererat ca 23 000 kWh. Oktober tom januari är lite mer än halva årsförbrukningen av värme. Ett nybyggt hus på 200 m2 boendeyta som skulle behöva 40 000 kWh/år för uppvärmning (förutsätter normal varmvattenanvändning) det verkar inte rimligt.

Det som är lite märkligt är att 2414 timmar är 3,3 månader vilket innebär att pumpen har gått nästan kontinuerligt sedan installationen.

Jag kulle köra pumpen på 9 kW elpatron ett tag och jämföra skillnaden GT8 och 9 mot värdena när pumpen går. Vill man finlira bör man kontrollera med elmätaren att 9 kW elpatron verkligen är 9 kW.

Hur är kulverten konstruerad? Finns det någon möjlighet att det läcker en massa värme där?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2009, 14:24:32 »
Det går även varmvattencirkulation i den som borde hålla den lite extra varm.

Kan du se på pumpen hur stor del av dess arbetstid som går åt för varmvatten? VVC i en halvbra kulvert på 25m (50m tur och retur) kan ha stor del i era elräkningar.

Prova att stänga av VVC några dagar och se vad som händer. Man kan även sätta timer på cirkpumpen för VVC så den endast går de tider man använder mycket varmvatten (för morgonduschen och eventuellt på kvällen). Annars finns det dom som helt skippar VVC och sätter en liten elberedare på 30 liter i huset för att få varmt vatten när man ska tappa lite i kranen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2009, 15:20:34 »
Kan du se pÃ¥ pumpen hur stor del av dess arbetstid som gÃ¥r Ã¥t för varmvatten? VVC i en halvbra kulvert pÃ¥ 25m (50m tur och retur) kan ha stor del i era elräkningar. 

En klar poäng här, speciellt som varmvattnet är klart mycket varmare än det för uppvärmningen av huset, det bör ge större förluster i kulverten. Dessutom jobbar pumpen sämre när den ska göra 55 ºC varmvatten än 35 ºC till uppvärmningen.

Stänger du av VVC så ta då också och kolla temperaturfallet över kulverten igen för uppvärmningsvattnet, det kan vara så att du tidigare haft ett för bra värde här pga att varmvattnet hjälpt dig hålla kulverten varm och 'maskerat' den verkliga förlusten. Förvisso har det inte varit förlorad energi men energi som kostar mer att göra pga lägre COP vid 55 ºC. (spola inte varmvatten på någon timma innan du mäter så kulverten hinner kallna lite)

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #26 skrivet: 31 januari 2009, 18:10:13 »
Det är tydligen många saker som kan göra att pumpen går konstant. Kulverten är en färdig kulver (svart plastslang) utan skarv med 5 isolerade typ pexslangar i. Jag pratade faktiskt med elektrikern tidigare och han nämde att någon hade satt in en beredare i huset och skippat vv cirkulationen precis som ni sa. Jag slår av den i kväll när slingorna i garaget varit avstängda i två dygn. Tyvärr har jag lämnat tillbaks instrumentet för att mäta temperaturen på slingorna. Pumpen har gjort ca 30% varmvatten och 70% värme utan tillskott. Tillskottet har används till 20% varmvatten och 80% värme. Temperaturen på varmvattnet står på 51 grader. Det stämmer oxå att pumpen har gått i stort sätt konstant sedan installation. Det var därför som jag reagerade omgående och ringde installatören när tillskottet gått 77 timmar på bara några dagar fast det inte var kallt ute. Insåg direkt att något är riktigt galet. Jag är evigt tacksam för all hjälp jag får här i från.

//Micke

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #27 skrivet: 31 januari 2009, 19:08:04 »
Pumpen har gjort ca 30% varmvatten och 70% värme utan tillskott.

Det lÃ¥ter mycket med 30% varmvatten, särskilt som pumpen nästan gÃ¥r konstant. I och för sig 4 barn i hushÃ¥llet, men det lÃ¥ter ändÃ¥ mycket. Som 944_Driver skriver är det ocksÃ¥ dyrare att göra varmvatten än värme till golvvärmen. 

Eftersom ni har 25m till VP kommer ni få spola länge för att få varmvatten, men du kan ju under någon veckas prövotid slå av och på VVC manuellt när ni behöver VV.

Sök på VVC här i forumet, jag minns att jag läst ganska mycket om ämnet. Bl.a. har någon i forumet rörelsevakt kopplad till cirkpumpen för vvc, någon har timer, och någon har en manuell strömbrytare som endast är på när man behöver varmvatten.



Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #28 skrivet: 31 januari 2009, 19:08:47 »
Pumpen har gjort ca 30% varmvatten och 70% värme utan tillskott. Tillskottet har används till 20% varmvatten och 80% värme.

Med tanke på att det är sena höst- och vintermånader är det enligt min uppfattning väldigt höga siffror för varmvattnet. Det hade varit höga siffror även om sommarmånaderna, då pumpen enbart går för att göra varmvatten, hade varit med.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #29 skrivet: 31 januari 2009, 19:22:21 »
Jag håller med. Som jag hört så brukar det ligga på ungefär 20/80. Stämmer det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!