Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är inkommande "värme" frÃ¥n bergvärmehÃ¥let lÃ¥gt för en IVT Greenline HE C9?  (läst 1501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bergvärmepumpsmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej hej, ny här.
Jag har sedan april 2023 funderat mycket kring inkommande värme till VP Greenline HE C9. Det började med att serviceteknikern för underhåll av VP nämnde att inkommande värme, "T10 köldbärare in" var låg och att jag skulle ha koll på den. Tror den stod på -2 in. Jag kommer inte ihåg hur varmt det var ute. Efter det har jag gjort kontroller sedan dess.

Är detta normal värden och ska det vara minusgrader in? Skickar med några bilder. Det är olika tidpunkter i december. 28e dec, 18 dec och 4e dec. Olika temperaturer ute.

Allt gott!

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är kanske för liten Borra till storleken på VP och uppvärmd yta ??

Är det en gammal borra ursprungligen gjort till en mindre VP?
Men om du läser runt lite på forumet är det inte direkt ovanligt, många har mer eller mindre problem med det.
(Till ex. den 14.12.2023 vid minus 22°C utettemp. hade jag - 0,8°C KB in och - 2,9°C KB ut.   Just nu vid - 2,6°C utettemp. är det - 0,3°C KB in och - 3,0°C KB ut.)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad bergvärmepumpsmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack föe svar! Installation av bergvärme och borrhål gjordes i maj 2020.
Huset är från 1932. 160 kvm boyta. Borrdjup 160 meter.
Har fler som jag känner som har betydligt varmare inkommande kb in. Iaf plussgrader när vi jämfört. Sen har de haft betydligt äldre vp och borrhål

Men finns det vatten i hållet?


Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nej, jag skulle inte känna mig bekväm med sådana temperaturer.
Som du själv funderar över, finns det vatten i hålet, d.v.s. hur stor är det aktiva djupet på borran?

Och jag har länge förundrats över varför folk som installerar en VP-anläggning inte tar till rejält med borran. Som Hasberg skriver är det ju inte ovanligt att folk har bekymmer med för kort borra. Helt onödiga bekymmer enligt min åsikt.

Min installatör rekommenderade 130m som jag minns det, men jag begärde 170m för att vara på den säkra sidan. När borrningen var igång frågade jag borrkillen vad ytterligare 10m skulle kosta, 1900:- fick jag till svar, valet var enkelt, det blev alltså 180m till slut.

Jag frågade också om råd här på forumet, underligt nog tyckte flertalet att jag överdrev borrdjupet, och det var ändå flera av de som visat sig vara verkligen duktiga på VP-anläggningar som tyckte så.

Jag är idag mycket nöjd med mitt borrhål. Har haft som lägst -0,7 grader på utgående brine vid -20 graders utetemperatur denna vinter, då var det +2,7 grader in.

« Senast ändrad: 29 december 2023, 17:33:28 av EvertL »
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad bergvärmepumpsmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar! Aktivt djup skulle vara på 132 meter.
+2.7 grader in vid minus 20. Inte illa.

De som gjorde borrhålet hos mig skrev först 180 meter men sa de att 160 meter räckte så 160 meter blev det. Inget jag kan göra om nu. Finns det fler där ute som har borrdjup på 160 meter och har samma problem som jag?

Är det något mer jag kan göra för att öka temperaturen kb in? Hur vet jag om jag har vatten i hålet?

Allt gott!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
160 meter är pÃ¥ gränsen för din VP och ligger pÃ¥ ett uttag av ca 30 W per meter. sen beror det pÃ¥ vilken nivÃ¥ vattnet stÃ¥r. Kallas aktivt hÃ¥l. Anta att det stÃ¥r 10 meter ner sÃ¥ är 150  meter aktivt och dÃ¥ blir det för en VP med 30 W per meter en storlek pÃ¥ 8 kW. Sen  om det är kallt och VP snurrar nästan 24/7 kommer hÃ¥let att anta minusgrader och det kan gÃ¥ till en viss del, men VP tappar effekt med fallande  minus pÃ¥ KB.

Utloggad bergvärmepumpsmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar. Finns det något jag kan göra för att förbättra KB in?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Börja med att kontrollera om givarna visar rätt temperatur. Jag tycker temperaturdifferensen in/ut är väl liten för att vara rimligt. Flödet behöver vara så högt att tryckfallet i slangen ligger lite över vad som är rimligt. Att givarna visar tiondels grader betyder inte att de visar rätt. Felvisning på en grad kan förekomma, hetgasgivaren kan visa 5-10 grader fel.

Det står inte var i Sverige huset ligger, det betyder mycket för köldbärartemperaturen.

Med tanke pÃ¥ köldbärar- och värmebärartemperaturerna ger nog pumpen inte mer än 8 kW vilket betyder att den tar runt 5600 W frÃ¥n borrhÃ¥let vilket blir ca 36 W/m om det är 155 meter aktivt borrhÃ¥l. Har pumpen gÃ¥tt kontinuerligt ett antal dagar och huset ligger i mellersta Sverige är köldbärartemperaturen i lägsta laget men inte orimlig. 

Att man har beställt 160 meter borrhål behöver inte betyda att man har fått det. Jag fick tillbaka 1000 kr för att det saknades 4 meter när jag lodade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
Har fler som jag känner som har betydligt varmare inkommande kb in. Iaf plussgrader när vi jämfört. Sen har de haft betydligt äldre vp och borrhål

Men finns det vatten i hållet?

Din värmepump har faktiskt ungefär lika verkningsgrad som en 15 år gammal värmepump, till och med äldre ändå.

Mitt borrhål från 1994 har jag ingen data om exakt borrdjup då förre ägaren borrade , förmodligen "svart" , SGU saknar data.

Var mycket orolig vintern 2011-2012 då det under februari 2012 var under -9 grader i medeltemp ute. Som kallast var det -26 och då var KB in -2 och KBut -5.

Denna vinter ser ut att gÃ¥ till historien som kallast hittills (sedan 2003 dÃ¥ vi köpte huset) och redan nu kan jag se -0,5 KBin vid -20, sÃ¥ det blir spännande att se utvecklingen.  Har i regel 3 grader diff KBin/KBut.

För att kolla ungefärligt djup kan man kanske mäta tiden det tar frÃ¥n kompressor start innan KBin gÃ¥tt varvet runt och börjar minska . Hos mig tar det c 11-12 minuter.  Muntligen nämnde förre ägaren att det antingen är 160, eller 180m, själv tror jag 160m. Mitt hÃ¥l har större diameter än de normala hÃ¥len pga en jetsub är nedsänkt i samma borra för bevattningsvatten.  Själva hÃ¥let har dock funkat bra efter byte av värmepump för 14 Ã¥r sedan. Kör inget tillskott.

Nu är dock vår pump överdimensionerad, skulle räckt med offererad 7kW , men det kostade bara typ 2000kr med för 2kW mer. (Gamla värmepumpen från 1994 var 10kW med fast kondensering och R22 gas) Förre ägaren gick från oljepanna till bergvärme och var tvungen konvertera från radiatorer till golvvärme i markplanet, då det blev ren eldrift parallellt med kompressorn under minus 10.

Har du tillskott aktiverat, kanske det som behövs för att få kompressorn att stoppa vid kyla ?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad bergvärmepumpsmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Citera
Det står inte var i Sverige huset ligger, det betyder mycket för köldbärartemperaturen.
VP finns utanför Göteborg, på ett litet berg kan man säga.

Citera
Har du tillskott aktiverat, kanske det som behövs för att få kompressorn att stoppa vid kyla ?
Eltillskott är aktiverat och går in när den behövs

Såhär ser det ut nu på kvällen KB in -3 och Kb ut -5.3
Minus 12.5 grader ute

Säger uppgifterna från SGU.se något? Skickar med bild

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Borrprotokollet ser ju väldigt bra ut. 3m till berg och artesiskt vatten, kan ju inte bli bättre. Men det måste väl inte nödvändigtvis betyda att du har kraftig sidoströmning av vatten i hålet?
Om nu givarna visar rätt, vilket man nog kan anta - båda två visar ju på en sannolik inbördes skillnad. Så kan man väl gissa på att du har ett lite för stort hus, som kanske inte har den optimala isoleringen, för att värmas av den pumpen? Så att pumpen får slita i hårdaste laget?
Då skulle jag nog i dina skor bita i det sura äpplet och borra ett hål till, gärna 200m, och parallellkoppla dessa och sätta strypventil på det kortare hålet och termometer på båda, för att balansera.
« Senast ändrad: 04 januari 2024, 23:43:36 av EvertL »
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Installation av bergvärme och borrhål gjordes i maj 2020.
Huset är från 1932. 160 kvm boyta. Borrdjup 160 meter......
..... och SGU protokollet

Tråkig läsning, är ju som att ha köpt en nitlott för sådär 70 000.- Kr
Huset är ju lite äldre än mitt, men storleken obetydligt större och borrhålet nästan lika djupt, men du bor ju dessutom ca 70 mil längre söderut och har så mycket kallare KB?
Att borra ett ännu djupare hål på samma plats är jag tveksam till med vad det kostar.
Kanske en bra LLVP för att avlasta bergvärmen är en bättre och definitivt billigare lösning.?
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
På västkusten ska bergets temperatur på 100 meters djup vara lite över +8 grader. Med tanke på det verkar köldbärartemperaturerna låga men vi vet inget om bergets värmeledningsförmåga.

Ett borrhål till ökar inte pumpens effekt så mycket. Man brukar räkna med 4-5% högre effekt för varje grad högre köldbärartemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bjorsi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VP finns utanför Göteborg, på ett litet berg kan man säga.
Eltillskott är aktiverat och går in när den behövs

Såhär ser det ut nu på kvällen KB in -3 och Kb ut -5.3
Minus 12.5 grader ute

Säger uppgifterna från SGU.se något? Skickar med bild

Så där ser det ut för mig med.
-3 in, -6 ut.
Kör första året med en Geo608.
Denna vinter har varit ovanligt kall och börjat ovanligt tidigt här nere.
Vi har haft 235 kWh tillskott sedan maj.
Det ska till ganska mycket tillskott för att räkna hem ett till hål.
IVT Geo 608 (installerades i maj, tidigare IVT Greenline compact C5 från 97).
Borrhål 102 m
166 kvm i suterräng + 23 kvm förråd + 23 kvm garage.
Nya fönster och dörrar 2016.
Omdränerat 2019, isolerat med isodrän.
Mekanisk frånluft utan återvinning.
Härryda kommun (strax öster om Göteborg)

Utloggad bergvärmepumpsmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar, mycket uppskattat!

Citera
Borrprotokollet ser ju väldigt bra ut. 3m till berg och artesiskt vatten, kan ju inte bli bättre. Men det måste väl inte nödvändigtvis betyda att du har kraftig sidoströmning av vatten i hålet?

Vad betyder kraftig sidoströmning?

Citera
Så kan man väl gissa på att du har ett lite för stort hus, som kanske inte har den optimala isoleringen, för att värmas av den pumpen? Så att pumpen får slita i hårdaste laget?

Jag har ett utrymme i källaren, precis när man kommer ner från trappen, där det finns ett element. Utrymmet har runt 13 grader på vintern men elementet är varmt. Betongväggarna har ingen isolering. Samt golvet har kallt klinker på betonggolv. Det utrymmet är mot berg/jord och man kan se att fukt tränger in på vissa ställen då färgen lossnar. Jag bor i sutteränghus och den delen är mot berg/jord. Så man kanske ska försöka isolera det utrymmet?

Är det någon vits att isolera kopparvärmerören i utrymmet där vp-finns? Det är många meter som inte har rörisolering.

Citera
Tråkig läsning, är ju som att ha köpt en nitlott för sådär 70 000.- Kr
Huset är ju lite äldre än mitt, men storleken obetydligt större och borrhålet nästan lika djupt, men du bor ju dessutom ca 70 mil längre söderut och har så mycket kallare KB?

Jo jag kanske har insett att det eventuellt har med isoleringen att göra i utrymmet? Att KB in är så kall. Jag kan börja undersöka om det går att isolera utrymmet som har fuktiga väggar.

Citera
Kanske en bra LLVP för att avlasta bergvärmen är en bättre och definitivt billigare lösning.?
Det är ett alternativ. Ska fundera på saken. Men att isolera utrymmet får jag nog prioritera.


Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!

"Vad betyder kraftig sidoströmning?"

Jag har ingen geologutbildning, men har uppfattningen att allt vatten i bergrunden rör sig mer eller mindre, och sidledes framförallt. Och då mer i sluttande terräng gissar jag. Sådant vatten tar ju då upp omgivande bergs temperatur, som i sin tur överförs till bergvärmeslangarna.


"Jag har ett utrymme i källaren, precis när man kommer ner från trappen, där det finns ett element. Utrymmet har runt 13 grader på vintern men elementet är varmt. Betongväggarna har ingen isolering. Samt golvet har kallt klinker på betonggolv. Det utrymmet är mot berg/jord och man kan se att fukt tränger in på vissa ställen då färgen lossnar. Jag bor i sutteränghus och den delen är mot berg/jord. Så man kanske ska försöka isolera det utrymmet?

Är det någon vits att isolera kopparvärmerören i utrymmet där vp-finns? Det är många meter som inte har rörisolering."

Ja, det där är ju en vanlig och tråkig byggkonstruktion typisk från den tiden. Jag har det likadant i ett hus med vanlig källare.
Att ha element varma i sådan utrymmen blir lite som att elda för kråkorna, det är svårt att höja temperaturen mer än några grader, väggar och golv suger mycket energi.
Men kan trots allt vara ide att ha elementen påkopplade, luften blir ju inte lika rå då, och en viss luftcirkulation är ju bra.
Jag har märkt att om man inte har föremål nära väggen, så släpper färgen inte lika mycket.
Och att isolera på insidan är ju riskabelt och blir svårt och dyrt om man skall göra det på rätt sätt med tanke på fuktvandringen.
Återstår att göra det från utsidan, men även det är ju ett omfattande projekt och dyrt.

Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
om temperaturerna är korrekta (Mät  givarna mot en behÃ¥llare med kallvatten med en referens termometer tex en sÃ¥n här https://www.heraco.se/termometer-lab-precision) sÃ¥ kan du inte ta ut mer ur hÃ¥let än du gör .


DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r  att  minska förlusterna genom  tilläggsisolering , eller värmeÃ¥tervinning av frÃ¥nluft  endera FTX   eller  ett system som värmer inkommande brine som VBX2 ifrÃ¥n IVT .  Man tjänar kanske 2 kw https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71224.0

eller så kompletterar du med en luft luft VP som är mer potent.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad bjorsi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser temperaturerna ut nu när det blivit vår?'
Vi låg som "värst" på -3,5 KBin och -6,5 KBut.
IVT Geo 608 (installerades i maj, tidigare IVT Greenline compact C5 från 97).
Borrhål 102 m
166 kvm i suterräng + 23 kvm förråd + 23 kvm garage.
Nya fönster och dörrar 2016.
Omdränerat 2019, isolerat med isodrän.
Mekanisk frånluft utan återvinning.
Härryda kommun (strax öster om Göteborg)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sätt in en avfuktare i källaren, den torkar ut golv och väggar och gör att det inte går lika mycket energi som om det är fuktigt i källaren.
En avfuktare fungerar också med "värmepumpsteknik", så den ger värme med bättre COP än en vanlig elradiator i alla fall.
Se över tätningar i fönster och dörrar, har du kopplade 2-glasfönster ska du sätta in dammtätningslister mellan bågarna, det kan spara rätt mycket energi - blev tydlig skillnad hos oss när jag gjorde det. (Bild och länk nedan)

Att mäta temp med en termometer som föreslås tidigare känns väldigt osäkert tycker jag, bättre då köpa en vanlig inne/utetermometer som du sätter på KB-in och isolerar ordentligt utvändigt.
"En vattenbehållare" som hålls mot röret kommer ta upp så mycket värmer från rummet att mätningen garanterat kommer visa varmare än vad det faktiskt är.
Kan inte tänka mig annat, och jag har arbetat hela mitt liv med temperaturmätningar och kalibrering av tempgivare.

OM dammtätingslister:
Citera
Våra dammlister monteras mellan bågarna på kopplade fönster och släpper igenom luft men inte smuts. Våra dammlister minskar behovet av fönsterputsning mellan glasen. Dammtätningslisten ger också varmare innerglas, minskar kallras och reducerar trafikbuller. Ibland kan man behöva lämna ett utrymme i t ex hörnen för att minska risken för kondens mellan bågarna.

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/fonster/fonstertillbehor/fonsterdrev-och-tatningslist-fonster/dammlist-leif-arvidsson-sjalvhaftande/p-1841098-1841099?utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwztOwBhD7ARIsAPDKnkBJTTC9i4q6bRMghARzmq1iZrvSog1GIhoT-EgQfyErt3EOt8hL6Y8aAujfEALw_wcB

« Senast ändrad: 10 april 2024, 07:45:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!