Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: framledningstemp kontra returtemp nibe vvm320-f2120 tacksam för svar  (läst 2232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jogr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
god kväll tänkte se vad experterna har att säga ang framledning kontra returtemperaturen.

är ny i värmepumpsträsket då jag nyligen konverterade om huset från direktverkande el till luft vatten.

det blev en nibe vvm 320 med en f2120 utedel. nedervåningen har jag golvärme med shuntventil, pump och på övervåningen har jag fyra nya radiatorer (utan termostater). och jag kör endast med utegivaren inkopplad

tycker det verkar lustigt att returtempen skiljer sig väldigt lite mot framledningen. skall det vara så ?
även på morgonen då det är betydligt kallare och framledningstempen ökar skiljer det sig väldigt lite.
i skrivande stund ligger framledningstemp (BT2) på 32* samt retur (BT3) på 31,4* utetempen (BT1) ligger nu på 10,7*

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Jag har med precis installerat vvm 320/f2120 och upplever samma som dig, min gissning är att avgiven effekt inte är så stor än då det fortfarande inte är så kallt men sen tror jag samtidigt att iallafall i mitt gamla radiatorsystem att flödet är för snabbt om det inte är injusterat?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Cirkpumpen vär värmesystemet är manuell, gissar att installatören vridit upp den på max och tryckt på on.
Detta är nått som man bör trimma in, både flödet på pumpen och flödet över enskilda radiatorer och fördelare bör ses över.
Man kan fixa detta själv, det fins mycket skrivet om detta i forumet om man söker lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!