Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123  (läst 11198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenKad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Snart ägare av Sanyo 123
SV: Sanyo 123
« Svar #15 skrivet: 15 november 2007, 10:32:04 »
Hur stort är huset ?
Byggår ?
Förbrukning ?

ca 100m2
1974
ca 13.000kwh


Utloggad mikaelse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo 123
« Svar #16 skrivet: 17 november 2007, 09:40:20 »
Har ocksÃ¥ en Sanyo 123.   Betalade ca 8500 för den och installerade själv.  Läser man tester riktigt noga sÃ¥ har den riktigt bra data. Läst tester larvigt noga. Den springande punkten är ju hur mÃ¥nga kronor den sparar dig. Vid högre temperatur säg +7 gÃ¥r maskinen pÃ¥ delllast och dÃ¥ är COP riktigt bra. Högt COP vid + 7 och full last är inte viktigt dÃ¥ det inte en driftpunkt som normalt används. COP och uteffekt vid lÃ¥ga temperaturer -7 och -15 och hög last är riktigt bra.
Dessutom är innedelen tyst vilket jag uppskattar. Det enda jag har att klaga på är att innedelen är lite "hög" . Ser trångt ut ovanför min ytterdörr där den sitter OCH att innedelen tyvärr är lite ful....
Skulle nog köpa samma maskin igen.

Gratulerar till ett bra köp.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123
« Svar #17 skrivet: 17 november 2007, 10:32:54 »
Har ocksÃ¥ en Sanyo 123.   Betalade ca 8500 för den och installerade själv.  Läser man tester riktigt noga sÃ¥ har den riktigt bra data. Läst tester larvigt noga. Den springande punkten är ju hur mÃ¥nga kronor den sparar dig. Vid högre temperatur säg +7 gÃ¥r maskinen pÃ¥ delllast och dÃ¥ är COP riktigt bra. Högt COP vid + 7 och full last är inte viktigt dÃ¥ det inte en driftpunkt som normalt används. COP och uteffekt vid lÃ¥ga temperaturer -7 och -15 och hög last är riktigt bra.
Dessutom är innedelen tyst vilket jag uppskattar. Det enda jag har att klaga på är att innedelen är lite "hög" . Ser trångt ut ovanför min ytterdörr där den sitter OCH att innedelen tyvärr är lite ful....
Skulle nog köpa samma maskin igen.

Gratulerar till ett bra köp.
Jo, man kan inte beskylla dem för att vara snygga.. Har också en innedel ovaför en ytterdörr.

HenKad: Du har redan låg förbrukning, snudd på ok utan pump tycker jag..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad HenKad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Snart ägare av Sanyo 123
SV: Sanyo 123
« Svar #18 skrivet: 20 november 2007, 19:03:18 »
Så då var den installerad och snurrar på bra tycker jag. =)

Utloggad Visual

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123
« Svar #19 skrivet: 21 november 2007, 08:33:37 »
Har precis beställt en sanyo 123 och undrar om du upplever några vibratioer i utedelen?
Sett här på formet att några har problem med det.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123
« Svar #20 skrivet: 21 november 2007, 08:50:05 »
Har precis beställt en sanyo 123 och undrar om du upplever några vibratioer i utedelen?
Sett här på formet att några har problem med det.

Jo, de låter en del. Vi har satt våra utedelar på den murade delen av souterängplan och man hör dem in i alla fall. Det jag provat att göra är att byta ut till mjukare gummibussningar ( fötter ) och det har hjälpt så nu hör vi inte dem innifrån. Men innan vi bytte så lät det ungefär som att en bil står på tomgång utanför... Ljudet kom vid en viss frekvens, alltså ett visst driftfall. När pumpen gick för fullt så hörde man dem inte. Men, som sagt detta har lösts med hjälp av mjuka gummibussningar. Jag skulle definitivt avråda från att sätta utedelarna direkt på en trävägg.
Det finns även en liten plåtbit på utedelen som kan skallra lite i vissa lägen men även detta är lätt ordnat med en liten gummilist eller dyligt.

I övrigt har det inte varit några bykymmer ännu, de värmer hela huset med lätthet så här långt i alla fall. Dessutom så har det blivit mycket jämnare temperatur inne av någon anledning. Vet inte ifall det har att göra med att vi har det varmare inomhus nu än innan vi skaffade pumpen.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Visual

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123
« Svar #21 skrivet: 21 november 2007, 13:30:12 »
Hmmm...har trävägg. Finns det nåt annat märke som bättre när det gäller vibrationer i utedelen?

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123
« Svar #22 skrivet: 21 november 2007, 13:44:52 »
Hmmm...har trävägg. Finns det nåt annat märke som bättre när det gäller vibrationer i utedelen?

Jag tror att Sanyoutedelarna lever om mer än andra, men rådet att inte sätta utedelen på en trävägg gäller nog generellt. Har du ninget val så sätt den på ett gjutet fundament på marken.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Visual

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123
« Svar #23 skrivet: 21 november 2007, 13:53:03 »
Om man sätter den på väggen och tycker att det blir för mycket vibrationer kan man då flytta den så att den står på ett fundament istället eller blir det för mycket jobb?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sanyo 123
« Svar #24 skrivet: 21 november 2007, 19:09:31 »
De toshiba och panasonic jag lyssnat på har inte vibrerat så att det hörts in, men det kan säker skilja mellan ilka individer av värmepumpar, för att inte tala om mellan olika modeller även om tillverkaren är densamma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123
« Svar #25 skrivet: 21 november 2007, 20:50:07 »
De toshiba och panasonic jag lyssnat på har inte vibrerat så att det hörts in, men det kan säker skilja mellan ilka individer av värmepumpar, för att inte tala om mellan olika modeller även om tillverkaren är densamma.

Det spelar även in vilket driftfall pumpen råkar jobba i. Dessutom så hade jag nog monterat mina pumpar alldeles för stumt i stativen. Jag köpte först några bussningar från Biltema som vidarbefodrade ungefär alla vibrationer till stativen. De senare ( som fungerar ) köpte jag på Rubber. Det är möjligt att ifall man använder tillräckligt mjuka gummibussningar att det fungerar även på trävägg, men jag blev avrådd att sätta den på trävägg så jag har ingen personlig erfarenhet av att sätta den på trävägg, men det kanske det finns andra som har.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad voluptas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123
« Svar #26 skrivet: 21 november 2007, 23:27:03 »
Nope!!
Sanyo funker ikke på trevegg samme hva du gjør huvuddunk

Utloggad HenKad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Snart ägare av Sanyo 123
SV: Sanyo 123
« Svar #27 skrivet: 22 november 2007, 08:25:59 »
Nope!!
Sanyo funker ikke på trevegg samme hva du gjør huvuddunk


Min sitter på trävägg och det går inga som helst vibrationer i väggen, dock satte montören extra gummin mellan konsollerna och väggen.



Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123
« Svar #28 skrivet: 22 november 2007, 08:36:26 »
Nope!!
Sanyo funker ikke på trevegg samme hva du gjør huvuddunk


Min sitter på trävägg och det går inga som helst vibrationer i väggen, dock satte montören extra gummin mellan konsollerna och väggen.



Ok, det var också en lösning. Mina gummibussningar sitter mellan pumpen och stativet som i sin tur sitter stumt mot murad vägg. Alltså fungerar det då, åtminstone i vissa fall... Antar att det spelar roll hur huset är byggt också.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Visual

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123
« Svar #29 skrivet: 11 december 2007, 19:35:44 »
Har fått min Sanyo 123 installerad nu. Satte den på markstativ. Den har gått ett dygn och jag tycker att utedelen brummar en hel del. Kommer från högra sidan utedelen. Är det normalt eller går det att fixa?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!