Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt fel pÃ¥ cirkulationspump  (läst 723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
Konstigt fel på cirkulationspump
« skrivet: 02 december 2023, 17:14:22 »
Klockan 8 i morse ringde en bekant och sade att det var kallt i huset och att det hade runnit ut vatten pÃ¥ golvet under värmepumpen. DÃ¥ trycket i systemet var nere i noll hade de försökt fylla pÃ¥ vatten, men dÃ¥ kom det vatten frÃ¥n cirkulationspumpen. Det gick inte att fÃ¥ tag i nÃ¥gon jourrörmokare. Jag tyckte beskrivningen lät väldigt konstig och undrade om det inte var en missuppfattning av läget. 

Väl där konstaterade jag att det var ett ordentligt läckage när man försökte fylla på vatten. Vi skruvade loss motorn från pumphuset och konstaterade att packning och allt annat såg bra ut. Jag begrep inte hur det kunde läcka via packningen men för säkerhets skull lade vi silikontätmassa på bägge sidorna av packningen och skruvade fast motorhuset igen.

När vi  trycksatte systemet började det komma vatten ur hastighetsomkopplardosan. När  den initiala häpnaden hade lagt sig begrep jag vad som hade hänt. Vi hade varit väl frikostiga med silikonet sÃ¥ att nÃ¥gra hÃ¥l i motorhuset hade täppts till. Den enda vägen ut för vattnet var dÃ¥ via elanslutningen till statorlindningarna. Det mÃ¥ste ha blivit ett hÃ¥l i den tunna metallhylsa som omger axeln eller läckage vid dess infästning. När vi hade plockat bort hastighetsomkopplaren sÃ¥g vi att motorhuset var vattenfyllt. Pumpen var skrot.

Det var ett märkligt sammanträffande att jag innan jag blev hämtad på morgonen hade besökt Värmepumpsforum och i förbigående läst ett inlägg där någon hade skrivit att Jula sålde cirkulationspumpar. Julabutiken åtta km bort hade två av rätt bygglängd på lager. Cirkulationspumpen är nu installerad, värmepumpen går och jag är hjälteförklarad.

Jag trodde att Julas pump med tanke pÃ¥ priset (1500 kr ) skulle vara en enkel variant, som fick duga tills det gick att fÃ¥ tag pÃ¥ en bättre pump, men bruksanvisningen ger ett förtroendeingivande intryck. Det finns kapacitetsdiagram. Pumpen gÃ¥r att ställa in i läge för konstanttryck eller konstant hastighet, har för mig att det var totalt Ã¥tta olika inställningar. 

Jag blev förvÃ¥nad över orsaken till problemet. Den här typen av fel pÃ¥ en cirkulationspump har jag aldrig läst om pÃ¥ forumet. Har nÃ¥gon erfarenhet av liknande fel?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4728
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt fel på cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 02 december 2023, 18:09:07 »
Bra att ni tog en från varuhuset, bra pris och duger absolut, en röris hade satt dit en för kanske 4 kkr som skulle vara som en orginal, nu är det nog varmt och skönt. Det med att vatten kommer i plinten är första gången jag hör det. Det är våt pump som det heter och varför kan man inte riktigt veta, men bry dig inte om det fungerar nu som det ska.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 849
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fel på cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 02 december 2023, 18:34:49 »
Bra att ni tog en från varuhuset, bra pris och duger absolut, en röris hade satt dit en för kanske 4 kkr som skulle vara som en orginal, nu är det nog varmt och skönt. Det med att vatten kommer i plinten är första gången jag hör det. Det är våt pump som det heter och varför kan man inte riktigt veta, men bry dig inte om det fungerar nu som det ska.

Jag tycker det är störigt när man läser specifikationen på Jula pumpen.

"Min/max vätsketemperatur: 2-110 °C"

Men det är samma på Biltemas och Grundfos Alpha också. De är till för värmesystem.

Men ni verkar erfarenhetsmässigt veta att de fungerar för brine pumpning, så bra, då kan jag köpa en också som backup. tummenupp

De är våta, kanske därför, inga o-rings packningar som behöver klara minus, kan det vara så??
« Senast ändrad: 02 december 2023, 18:36:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Konstigt fel på cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 02 december 2023, 19:26:07 »
Om man läser recensionerna för 130 och 180 pumparna sÃ¥ skulle jag nog förbereda mig för Rolands ursprungliga plan.  Verkar vara väldigt tveksam i lagren.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Konstigt fel på cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 03 december 2023, 15:20:40 »
Det blev en akt II. I går kväll kom ett nytt nödsamtal. Pumpen stod still och displayen visade att framledningstemperaturen var 99 grader trots att elementen var kalla. Då erinrade jag mig att jag hade sett att det gick in en kabel under isoleringen under cirkulationspumpen. Allt tydde på fuktskadad framledningsgivare.

I morse blev det nytt besök i huset. Det var ordentligt vÃ¥tt runt givaren. Den var dessutom monterad med anslutningskabeln uppÃ¥t sÃ¥ att vatten som rann längs kabeln mÃ¥ste rinna över kabelns anslutning till givaren. Givaren plockades bort och ugnsbakades i 60 grader ca en kvart. Sedan satte vi tillbaka den. Den fungerade perfekt, den visade exakt samma temperatur som returgivaren vid rundpumpning. Nu är givaren för säkerhets skull monterad ovanför  cirkulationspumpen. 

Ett problem Ã¥terstÃ¥r. Pumpen är pÃ¥ 10 kW, det är bara ca 150 liter vatten i radiatorsystemet. Fabriksinställningen pÃ¥ integralen är 60 och det är förmodligen den inställningen som gäller nu. Hur ändrar man värdet pÃ¥ en Thermia Villa? Hittade inget om det i handboken. Har för mig att det är nÃ¥gon meny man mÃ¥ste logga in till. 99 ska vara högsta möjliga värde vad jag vet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 849
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fel på cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 03 december 2023, 16:32:25 »
Här instruktion, om denna modell

https://www.bruksanvisni.ng/thermia/villa-classic-75/bruksanvisning?p=

Service 0 till 1
Stega till integral, se sid 8
Gå in där

Lite meckigt innan man fattar tycker jag
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 849
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fel på cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 04 december 2023, 09:04:06 »
Hur ändrar man värdet på en Thermia Villa? Hittade inget om det i handboken. Har för mig att det är någon meny man måste logga in till. 99 ska vara högsta möjliga värde vad jag vet.

Nog gett dej fel beskrivning, på min Villa Classic är max integral - 250 för vp drift.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt fel på cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 04 december 2023, 09:50:03 »
Klockan 8 i morse ringde en bekant och sade att det var kallt i huset och att det hade runnit ut vatten pÃ¥ golvet under värmepumpen. DÃ¥ trycket i systemet var nere i noll hade de försökt fylla pÃ¥ vatten, men dÃ¥ kom det vatten frÃ¥n cirkulationspumpen. Det gick inte att fÃ¥ tag i nÃ¥gon jourrörmokare. Jag tyckte beskrivningen lät väldigt konstig och undrade om det inte var en missuppfattning av läget. 

Väl där konstaterade jag att det var ett ordentligt läckage när man försökte fylla på vatten. Vi skruvade loss motorn från pumphuset och konstaterade att packning och allt annat såg bra ut. Jag begrep inte hur det kunde läcka via packningen men för säkerhets skull lade vi silikontätmassa på bägge sidorna av packningen och skruvade fast motorhuset igen.

När vi  trycksatte systemet började det komma vatten ur hastighetsomkopplardosan. När  den initiala häpnaden hade lagt sig begrep jag vad som hade hänt. Vi hade varit väl frikostiga med silikonet sÃ¥ att nÃ¥gra hÃ¥l i motorhuset hade täppts till. Den enda vägen ut för vattnet var dÃ¥ via elanslutningen till statorlindningarna. Det mÃ¥ste ha blivit ett hÃ¥l i den tunna metallhylsa som omger axeln eller läckage vid dess infästning. När vi hade plockat bort hastighetsomkopplaren sÃ¥g vi att motorhuset var vattenfyllt. Pumpen var skrot.

Det var ett märkligt sammanträffande att jag innan jag blev hämtad på morgonen hade besökt Värmepumpsforum och i förbigående läst ett inlägg där någon hade skrivit att Jula sålde cirkulationspumpar. Julabutiken åtta km bort hade två av rätt bygglängd på lager. Cirkulationspumpen är nu installerad, värmepumpen går och jag är hjälteförklarad.

Jag trodde att Julas pump med tanke pÃ¥ priset (1500 kr ) skulle vara en enkel variant, som fick duga tills det gick att fÃ¥ tag pÃ¥ en bättre pump, men bruksanvisningen ger ett förtroendeingivande intryck. Det finns kapacitetsdiagram. Pumpen gÃ¥r att ställa in i läge för konstanttryck eller konstant hastighet, har för mig att det var totalt Ã¥tta olika inställningar. 

Jag blev förvÃ¥nad över orsaken till problemet. Den här typen av fel pÃ¥ en cirkulationspump har jag aldrig läst om pÃ¥ forumet. Har nÃ¥gon erfarenhet av liknande fel?   
Axialtätningen på pumpaxeln hade gett upp (keramik) Inget ovanligt fel generellt. Vanligtvis skall vattnet som läcker förbi ta sig ut igenom något av de 4 små hålen som finns på baksidan av axialtätningen så att inte rotorn/statorn fylls med vatten.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!