Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: appliance 09SCH  (läst 98951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #165 skrivet: 15 december 2007, 19:33:56 »
Hej på er i helgaftonens kväll
Nu är min pump i drift . Den värmer och går viskande tyst.

/Börje    studs
« Senast ändrad: 15 december 2007, 19:36:20 av utanpump/ nu med pump »
:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #166 skrivet: 15 december 2007, 19:37:33 »
Hej på er i helgaftonens kväll
Nu är min pump i drift . Den värmer och går viskande tyst.

/Börje   javascript:void(0);
javascript:void(0);

Kul, kan du mäta värmen på luften vid utblåset?

Min ger 44 grader vid 0 gradigt, då mäter jag från att den startat tills den slutar.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #167 skrivet: 16 december 2007, 09:47:41 »
Första natten med LL VP  *vinkar*

ca 45 grader vid utblås och nollgradigt ute, förbrukar ca 875W, den har maxat på 1050W enligt en energimätare från Claes Olsson från Ide Line PM-200

/Börje
« Senast ändrad: 16 december 2007, 13:51:59 av utanpump/ nu med pump »
:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #168 skrivet: 16 december 2007, 10:05:26 »
Hej, låter som de ger likvärdig värme vid samma temp.

Jag återkommer med mina förbrukningssiffror senare.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #169 skrivet: 16 december 2007, 22:03:53 »
Hej
Jag har samlat lite av erfarenheten som jag fått under de senaste veckorna under arbetet med Appliance L/L VP på en websida se nedan. Där har jag lagt ut diverse manualer som jag har hittat.

/Börje   tomte::
:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: appliance 09SCH
« Svar #170 skrivet: 16 december 2007, 22:50:33 »
up/nMp

Jag tror att Lookalike midea faktiskt innehåller den modellen, men utan PTC.

Appliance 11000 är gjord av midea, utom all tvekan.

modelnummer tror jag i så fall är MSV1-09HRN1 och den finns i servicehandboken. Som du ser så stämmer inte alla siffror, men ingen annan stämmer bättre vad jag kunde se. Kolla gärna.
Lutade lite åt denna modell MSV1-12HRN1. minns inte varför det inte var just denna enligt min jämförelse.
Att siffror om BTU/Kw/h/Cop inte stämmer börjar bli en vana med denna pump. Inte ett papper som är klistrat/ följer med/ finns i manualer är likadant.
Jag liter dock mer på de från Midea än de andra. Så du kan säkert använda servicemanualen till allt utom elen för PTC-delen, och gashanteringen, där just denna är värdelös. Vacuumsugningen är dock en exakt kopia av Panasonincs och den är ok.

Om någon vet bättre, så rätta det gärna.

Men, trevlig site.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #171 skrivet: 18 december 2007, 20:28:39 »
Hej,

1. Daniel har du kommit på något sätt att bara köra fläkten i innedelen på Appliance? ( Jag har nämligen en kakelugn i samma rum som VP'n och skulle vilja ha lite rotation på den värme som kakelugnen genererar, vid de tillfällena som jag eldar)

2. Nätet runt lamellerna, klippte du bort det eller monterade du isär utedelen och avlägsnade plastnätet? Jag har sett att det fryser på lite extra mellan nätet och lamellerna och det kan ju inte vara bra ut effektivitets synpunkt.

/Börje

:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #172 skrivet: 18 december 2007, 20:39:16 »
Hej.

Jag kör min på fläktläge 2 för det mesta, åtminstone när jag sitter i TV rummet där innedelen är. Är det riktigt kallt kör jag läge 3, men mest om jag inte är i TV rummet. Det bästa är att köra så högt läge man kan utan att man störs av det.

Plastnätet klippte jag bort på min då jag såg att det blev is mellan det och lamellerna. Det går att klippa så att man får loss hela från skruvarna så att inget blir kvar. Nätet ska definitivt bort, enligt mig en kvarleva från kylmaskin för att hindra löv och större saker. Ska man ha ett nät som skydd så måste det monteras längre ifrån lamellerna och då kanske man kan ha lite nytta av det.

Här är det nu - 5 grader och min pump ger 40 grader värme, varmt och skönt i TV soffan. Hur går din?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #173 skrivet: 18 december 2007, 21:08:35 »
Hej
Pumpen går alldeles utmärkt tycker jag.

1. Daniel har du kommit på något sätt att bara köra fläkten i innedelen på Appliance? ( Jag har nämligen en kakelugn i samma rum som VP'n och skulle vilja ha lite rotation på den värme som kakelugnen genererar, vid de tillfällena som jag eldar)

och du har heller inte kommit pÃ¥ om det gÃ¥r att köra pÃ¥  bara luftcirkulation
:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad htguy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: appliance 09SCH
« Svar #174 skrivet: 26 december 2007, 09:22:36 »
Håller som bäst på att installera min Appliance Design som jag köpte i november för 2999:- Saken är den att den ska sitta i ett litet hus på 45 kvm med ganska lågt i tak. Den enda platsen som den gick att montera är mitt i huset på en innervägg mellan köket och vardagsrum (planlösningen är öppen), där sitter den inkilad mellan en bärande balk och portalen in i köket, det finns mellan 10 och 15 cm luft ovanför innerdelen. För att kunna dra rören så tog jag upp ett 20x10 cm stort hål i väggen och drog ut rören bakåt och cirka 10 cm uppåt från nederdelen. Kommer den här nivåskillnaden på cirka +10 cm att medföra problem för dräneringen, eller räcker det fall som senare blir på 2m? Jag föreställer mig att dräneringsröret börjar lite högre upp i innerdelen. Eftersom det här var vår första pumpinstallation och vi saknade en ordentlig installationsanvisning så fick vi använda oss av det som fanns att tillgå (en GDS-manual för Panasonic från Onzza). Jag är lite orolig för hur vi har böjt rören, det är svårt att se om det har blivit några veck då de är isolerade. Att anlita installatör var uteslutet då de som finns på orten vägrar att befatta sig med andra pumpar än sina egna.

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #175 skrivet: 26 december 2007, 10:54:14 »
För att kunna dra rören sÃ¥ tog jag upp ett 20x10 cm stort hÃ¥l i väggen och drog ut rören bakÃ¥t och cirka 10 cm uppÃ¥t frÃ¥n nederdelen. Kommer den här nivÃ¥skillnaden pÃ¥ cirka +10 cm att medföra problem för dräneringen, eller räcker det fall som senare blir pÃ¥ 2m?  vägrar att befatta sig med andra pumpar än sina egna.

Hej
Du får förmodligen problem med detta. Jag vet inte exakt i vilken höjd droppplåten ligger, men den bör ju ligga någonstans från mitten och neråt. Vattnet kommer ju då att rinna över droppplåten, igenom fäkten och ut i rummet. Du måste ha ett fall utför från avrinningen. Jag tror att avfrostning i inomhusdelen endast sker när du kör på kyla? När du kör på värme är det utedelan som avfrostas.
Om du inte kan fÃ¥ fall ut genom väggen fÃ¥r du väl släppa ner droppslangen inomhus och  ha ett snyggt kärl under inomhusdelen som samlar upp det eventuella vattnet som kommer där.

God fortsättning på helgen

/Börje
:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: appliance 09SCH
« Svar #176 skrivet: 26 december 2007, 11:40:55 »
För att kunna dra rören sÃ¥ tog jag upp ett 20x10 cm stort hÃ¥l i väggen och drog ut rören bakÃ¥t och cirka 10 cm uppÃ¥t frÃ¥n nederdelen. Kommer den här nivÃ¥skillnaden pÃ¥ cirka +10 cm att medföra problem för dräneringen, eller räcker det fall som senare blir pÃ¥ 2m?  vägrar att befatta sig med andra pumpar än sina egna.

Hej
Du får förmodligen problem med detta. Jag vet inte exakt i vilken höjd droppplåten ligger, men den bör ju ligga någonstans från mitten och neråt. Vattnet kommer ju då att rinna över droppplåten, igenom fäkten och ut i rummet. Du måste ha ett fall utför från avrinningen. Jag tror att avfrostning i inomhusdelen endast sker när du kör på kyla? När du kör på värme är det utedelan som avfrostas.
Om du inte kan fÃ¥ fall ut genom väggen fÃ¥r du väl släppa ner droppslangen inomhus och  ha ett snyggt kärl under inomhusdelen som samlar upp det eventuella vattnet som kommer där.

God fortsättning på helgen

/Börje


 det kommer bara kondensvatten om du kör kyla AC
 mvh kjell tomte::
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad appliance

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: appliance 09SCH
« Svar #177 skrivet: 26 december 2007, 12:16:02 »
Jag värmer upp hela mitt enplanshus 60 kvm med en Appliance, vid 10 minus ligger temperaturen inomhus på 22 grader, pumpen går hela tiden och hela husets energiförbrukning blir då 1200 W per timme.

Ska bli mycket intressant att kolla av hur mycket el som spars med denna lösning. Utan pump var husets totala elförbrukning ca 10 000 Kwh

/ H

Utloggad htguy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: appliance 09SCH
« Svar #178 skrivet: 26 december 2007, 12:57:39 »
Hej
Du får förmodligen problem med detta. Jag vet inte exakt i vilken höjd droppplåten ligger, men den bör ju ligga någonstans från mitten och neråt. Vattnet kommer ju då att rinna över droppplåten, igenom fäkten och ut i rummet. Du måste ha ett fall utför från avrinningen. Jag tror att avfrostning i inomhusdelen endast sker när du kör på kyla? När du kör på värme är det utedelan som avfrostas.
Om du inte kan fÃ¥ fall ut genom väggen fÃ¥r du väl släppa ner droppslangen inomhus och  ha ett snyggt kärl under inomhusdelen som samlar upp det eventuella vattnet som kommer där.

God fortsättning på helgen

/Börje

Tack, då tar jag upp ett hål ner till min krypgrund och släpper ut kondensvattnet där. Då behöver jag "bara" oroa mig för att jag har veckat rören och om det hela håller tätt. Min momentnyckel tar bara hylsor så jag har handdragit dem på "känn", vilket inte är optimalt.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: appliance 09SCH
« Svar #179 skrivet: 26 december 2007, 14:39:55 »
Hej
Du får förmodligen problem med detta. Jag vet inte exakt i vilken höjd droppplåten ligger, men den bör ju ligga någonstans från mitten och neråt. Vattnet kommer ju då att rinna över droppplåten, igenom fäkten och ut i rummet. Du måste ha ett fall utför från avrinningen. Jag tror att avfrostning i inomhusdelen endast sker när du kör på kyla? När du kör på värme är det utedelan som avfrostas.
Om du inte kan fÃ¥ fall ut genom väggen fÃ¥r du väl släppa ner droppslangen inomhus och  ha ett snyggt kärl under inomhusdelen som samlar upp det eventuella vattnet som kommer där.

God fortsättning på helgen

/Börje

Tack, då tar jag upp ett hål ner till min krypgrund och släpper ut kondensvattnet där. Då behöver jag "bara" oroa mig för att jag har veckat rören och om det hela håller tätt. Min momentnyckel tar bara hylsor så jag har handdragit dem på "känn", vilket inte är optimalt.

Krypgrunden vill man väl ha torr? Sc:,h

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!