Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla via kulvert  (läst 1066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hardly

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vlösa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frikyla via kulvert
« skrivet: 18 juli 2018, 10:56:21 »
Finger trubbel pga mig så kanske dubbelpost.....

När jag installerade värmepumpen, Nibe 1215 8,5, valde jag att ställa den i ett utrymme i mitt fristående garage och lägga en kulvert in i huset. Garaget står i vinkel mot huset hörn i hörn (ca 3,5 - 4 meter emellan). Värmebäraren är brine.
Nu vill jag ha kyla på bägge planen med föslagsvis infälld enhet med avstick i taket på övervåningen och en konventionell vägg enhet på bottenplan därför söker jag en teknisk lösning på detta.
Finns det kulvertar som klarar brine eller får man leva med pexkulvert utanför huset och gå över till koppar inne?
NÃ¥gon som gjort en dylik installation?
Luftvärmepump(ar) kommer säkert att föreslås men då jag köper det mesta av materialet till frikylan till inköpspris vill jag sondera möjligheterna.
« Senast ändrad: 18 juli 2018, 13:13:54 av Hardly »
Nibe 1215-8,5, 165 m, 180 kvm 1 & 1/2 plans villa från -77 + 100 kvm garage. Golvärme på bottenvåningen och radiatorer på andra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla via kulvert
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2018, 13:46:13 »
Tänkte du pumpa köldbäraren direkt i fläktkonvektorerna eller ska du värmeväxla i garaget?
Fördelen med att värmeväxla kylan från brine till vatten är att du kan köra med PEX istället för koppar i huset.
Nackdelen är en extra cirkpump.

Etanol/vatten kan man väl köra i vilken kulvert som helst, det är väl inte särskilt aggresivt?
Enda att tänka på är brandrisken vilket kräver koppar inne i huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!