Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död  (läst 3573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Tredje stora felet pÃ¥ denna 6 Ã¥r gamla Nibe 470 :( 

Först trasigt expansionskärl för exakt ett år sedan, november 2019 kokade pannan och då var det elpatronkort och trasigt överhettningsskydd, och nu igår kväll dog pannan helt. En av säkringarna (en av faserna) hade slagit ut vid proppskåpet och automatsäkringen på själva pannan hade också slagit ut. Provade att slå på automatsäkringen igen och slå på strömmen men direkt slås fasen ut och automatsäkringen.

Någon form av kortslutning känns det som och säkert svårt att säga vad det kan vara men vill ändå höra här bland er proffs om ni har en bra gissning?

Ingen av kretskorten ser brända ut om man bara tittar på dem men så enkelt kanske det inte är. Kan man misstänka att det nya elpatronkortet orsakat kortslutning eller borde det då hänt direkt vid bytet om han installerade fel?

Tacksam för synpunkter!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2020, 13:57:40 »
Skulle vara bra att mäta resistans och isolation på själva el-patronens slingor. Eftersom det bara gick en säkring i proppskåpet kan det bara vara 1-2 slingor på el-patronen som är dåliga i så fall. Ganska troligt att felet finns i kraftelektroniken. Tycker man bör ha 12 mån garanti på reservdelar om det skulle vara el-patronkortet igen som är fel på. En "klassiker" bland frånluftsvärmepumpar är tyvärr att kondensvatten från förångare och avfrostningar letar sig neråt och rinner in i elektroniken. Kolla noga om det ser ut att vara fuktigt eller kalkfläckar som torkat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2020, 14:16:47 »
Skulle vara bra att mäta resistans och isolation på själva el-patronens slingor. Eftersom det bara gick en säkring i proppskåpet kan det bara vara 1-2 slingor på el-patronen som är dåliga i så fall. Ganska troligt att felet finns i kraftelektroniken. Tycker man bör ha 12 mån garanti på reservdelar om det skulle vara el-patronkortet igen som är fel på. En "klassiker" bland frånluftsvärmepumpar är tyvärr att kondensvatten från förångare och avfrostningar letar sig neråt och rinner in i elektroniken. Kolla noga om det ser ut att vara fuktigt eller kalkfläckar som torkat.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta resistans och isolation. Jag undrade just om det betydde något särskilt att bara en av faserna slagit ut. Håller med om garantin, om det nu hänger ihop. Gör det inte det har jag lust att reklamera hela j-la pannan. 6 år gammal panna ska inte ha så här mycket fel tycker man ju.

Jag noterade föresten att det lilla "huset" som är runt kompressorn var ganska varm. Är det normalt att kompressorn blir varm? kanske den smältihop?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2020, 14:25:22 »
Ja det känns riktigt tråkigt när det pajar efter bara några år. Här var det kompressorerna som havererade efter bara 3-4 år på 310P efter införandet av propan som köldmedia då freon hade förbjudits.

För att felsöka på F470 tror jag man kan dra ur kontakten på anslutningsplint X10 på elpatronkortet. Denna matar följande kretskort och håller automatsäkringen FA1 då är det något av de följande korten det är fel på. Givetvis med strömmen helt avstängd på väggen eller elcentralen när man kopplar om något.

Kompressorn blir väldigt varm när den arbetar (kan vara uppåt 80-90 grader) och för att minska riskerna med köldmediet propan så tror jag det sitter en värmeslinga nertill på kompressorn som ska hålla den varm när kompressorn inte går.
« Senast ändrad: 11 januari 2020, 14:27:56 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2020, 16:13:29 »
Citera
6 år gammal panna
Har du inte sådan där 10 års garanti (eller rättare sagt, självrisk- och värdeminskningsförsäkring). Nibe har väl erbjudit sådan rätt många år nu
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2020, 16:28:53 »
Har du inte sådan där 10 års garanti (eller rättare sagt, självrisk- och värdeminskningsförsäkring). Nibe har väl erbjudit sådan rätt många år nu

Jo vi har både hemförsäkring och trygghetsgaranti som fortfarande gäller och som kommer ta självrisk och åldersavdrag så det är inget att klaga på. Det är mest komforten och mecket med att få hit en reparatör, beställa reservdel och så måste man vara hemma och släppa in o.s.v. ni vet...tröttsamt..

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2020, 16:42:36 »
Javisst är det så, förstår precis, jag bävar själv inför dagen som definitivt kommer komma nån gång, måste då montera ut en massa; torkskåp, tvättmaskin, tumlare m.m
Skönt att du hade försäkringar som täcker, vår går ut om ett år så då pajar väl nått
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2020, 16:51:14 »
Ja det känns riktigt tråkigt när det pajar efter bara några år. Här var det kompressorerna som havererade efter bara 3-4 år på 310P efter införandet av propan som köldmedia då freon hade förbjudits.

För att felsöka på F470 tror jag man kan dra ur kontakten på anslutningsplint X10 på elpatronkortet. Denna matar följande kretskort och håller automatsäkringen FA1 då är det något av de följande korten det är fel på. Givetvis med strömmen helt avstängd på väggen eller elcentralen när man kopplar om något.

Kompressorn blir väldigt varm när den arbetar (kan vara uppåt 80-90 grader) och för att minska riskerna med köldmediet propan så tror jag det sitter en värmeslinga nertill på kompressorn som ska hålla den varm när kompressorn inte går.

Testade som som du sa att dra bort kontakten på plint x10. Slog på strömmen (men själva pannan var i off-läge) Inget hände, dvs ingen säkring löste ut. (Testade att starta pannan men ingen skillnad.). Satta tillbaka kontakten där vid x10 och slog på strömmen, direkt gick både automatsäkringen och såg en gnista, samma fas gick i proppskåpet.

Är slutsatsen då att det är elpatronkretskortet som är paj?
« Senast ändrad: 11 januari 2020, 17:00:44 av Grumman »

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2020, 16:55:06 »
Javisst är det så, förstår precis, jag bävar själv inför dagen som definitivt kommer komma nån gång, måste då montera ut en massa; torkskåp, tvättmaskin, tumlare m.m
Skönt att du hade försäkringar som täcker, vår går ut om ett år så då pajar väl nått

Ja exakt och med vår historik kommer väl kompressorn gå sönder dagen efter trygghetsförsäkringen går ut.

Men vad är alternativet? Trodde Nibe var bäst på marknaden. Bygger jag nytt överväger jag direktvärkande eluppvärmning, själv-drag och en värmvattenberedare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2020, 17:11:26 »
Då borde felet finnas i något av de följande kretskorten som matas med 230 V från ena fasen via automatsäkringen FA1. Skulle också kunna vara fel på någon slinga i el-patronen men har man vanligt bra kommunalt vatten är nog risken låg för sådan korrosion. Minns jag sett ett bränt fläktkort från en F370 här på forumet så kanske det också är en känslig punkt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2020, 17:55:36 »
Då borde felet finnas i något av de följande kretskorten som matas med 230 V från ena fasen via automatsäkringen FA1. Skulle också kunna vara fel på någon slinga i el-patronen men har man vanligt bra kommunalt vatten är nog risken låg för sådan korrosion. Minns jag sett ett bränt fläktkort från en F370 här på forumet så kanske det också är en känslig punkt.

Ok Tack!. Jag är inte så bra på el som du märker :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2020, 18:26:13 »
Har läst lite i trÃ¥den om ev.fel som kan vara,tveksamt om det skulle vara nÃ¥got fel pÃ¥ ett kort, dÃ¥ ska det lukta bränt och ett kort ska inte se bra ut, sönderbränt och gÃ¥r att se klart och tydligt. Det som kan vara är att EL-patron har en kortis i sig till jord eller invertes. Finns det jordfelsbrytare sÃ¥ brukar dom slÃ¥ ut ganska omgÃ¥ende om en slinga i patronen om det är sprucken, i vissa fall hinner den inte att lösa innan en säkring löser,  problemet är att felsöka, mÃ¥ste dÃ¥ vara nÃ¥gon som kan det el att mäta patronen.

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2020, 18:48:42 »
Har läst lite i trÃ¥den om ev.fel som kan vara,tveksamt om det skulle vara nÃ¥got fel pÃ¥ ett kort, dÃ¥ ska det lukta bränt och ett kort ska inte se bra ut, sönderbränt och gÃ¥r att se klart och tydligt. Det som kan vara är att EL-patron har en kortis i sig till jord eller invertes. Finns det jordfelsbrytare sÃ¥ brukar dom slÃ¥ ut ganska omgÃ¥ende om en slinga i patronen om det är sprucken, i vissa fall hinner den inte att lösa innan en säkring löser,  problemet är att felsöka, mÃ¥ste dÃ¥ vara nÃ¥gon som kan det el att mäta patronen.

Ja, alla kort ser "fina" ut så gott man kan se. Hoppas få hit någon på måndag. Sist de bytte elpatron kort och iväntan på nytt kort kopplade han bort elpatronerna och lät pannan gå med möjlighet att värme med kompressorn. Det kanske skulle gå nu också så vi ändå kan få varmvatten och ventilation. Men det vet jag inte hur man gör, alltså kopplat bort elpatronerna.

Felet som var i november när elpatronkortet byttes var ju att pannan inte slutade värma och gick över natten och det blev 103 grader i pannan. Man undrar ju om detta brände sönder någon av elpatronerna? Skulle det va möjligt?
« Senast ändrad: 11 januari 2020, 18:51:46 av Grumman »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2020, 19:38:25 »
DÃ¥  november sÃ¥ kar ett relä klistrat som det kallas, orsak är att kontakterna i det har svetsat ihop och värmer det hela tiden till överhettningsskydet  ( 100 grader )  ska lösa, löser det inte sÃ¥ blir det Ã¥nga i  tanken. Det ska gÃ¥ enligt manualen att spärra patronen, men jag är inte sÃ¥ bevandrad i modellen sÃ¥ nÃ¥gon annan vet säkert bättre.
Sen sÃ¥g även att denna är av typ som kan spärras enligt de av BBR utsatta regler och en Ã¥ngervecka ( 7 dagar ) efter att det är gjort sÃ¥ är det kört att öka pÃ¥ effekten, ett nytt kort mÃ¥ste dÃ¥ till för  nÃ¥gra tusenlappar,finner det märkligt med det 

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 automatsäkring löst ut pannan helt död
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2020, 07:13:32 »
Citera
Trodde Nibe var bäst på marknaden
Definitivt störst, men bäst?Nja...
Efter att ha "levt" på det här forumet ett antal år så känns det faktiskt inte så vad gäller FLVP. Osäkert fipplande med styrprogramvara i otal versioner, rena konstruktionsmissar som leder till avsevärda avfrostningsproblem, tja, möjligt att uppfattningen om deras BVVP och LVVP är annorlunda
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!