Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: intrimning VP :-)  (läst 18705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
intrimning VP :-)
« skrivet: 17 december 2010, 15:38:56 »
Hej!

Har äntligen fått igång min bergvärme Nibe 1245

Jag undrar lite runt optimering...

Huset är på 140m2 golvvärme och tidigare behov ca 31000khw

Pumpen är en 1245-6 med 135 aktivt hål

När kompressorn går:

4,3 in och 1,4 ut på brine
-1,1 grad ute
värmekurva 5
sista 27 timmarna har den startat 28 ggr och drifttid 13h varav 3h vatten
max diff kompressor 10 grader
driftläge kb pump intermittent
kb pumphastighet 75%
driftläge värmebärarpump kontinuerlig
värmebärarpumphastighet 40% varmvatten och 80% värme
driftprioritering 20 min varmvatten 20 min värme
gradminutinställning start kompressor -60 tillsats -400 diff 100

Kanske svårt att veta på endast 1 dags drift men verkar ovanstående vettigt? Är antal starter normalt? om inte vad bör man förändra?

Tusen tack för ett jättebra forum!

//Peter
« Senast ändrad: 17 december 2010, 16:19:26 av rhoddas »

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: intrimning VP :-)
« Svar #1 skrivet: 17 december 2010, 17:37:29 »
Hej!

Testa att justera gradminuterna för att få ned antalet starter.

Jag kör på -130 och -600 för tillsatsen.

Mvh

/Ola
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #2 skrivet: 17 december 2010, 17:50:14 »
1 start/timme är ganska OK så här runt nollstrecket, det är nu man brukar ha flest start/stopp, men det kan alltid bli bättre. Börja fixa med gradminuterna för kompressorn du. Hur mycket du kan öka (det negativa värdet) beror på hur stora temperaturoscillationer du kan tänka dig och hur ditt klimatskal ser ut. Jag har mina gradminuter på -120 till exempel, försökte med -150 men då blir det kallras från fönstrena när raddarna kallnar för mycket mellan värmekörningarna. Nu när du ska lattja med gradminuter och kurvor föreslår jag att du ställer upp maxdiff kompressor ordentligt till typ 20 grader så att du är säker på att inte den går in och styr.

Vad har du för vb in och ut? Har du radiatorer/golvvärme? Har du kollat så det är bra diff över raddarna?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #3 skrivet: 17 december 2010, 21:27:26 »
VB fram=38,8
VB retur=33,4

Jag har golvvärme (med alla termostater öppna och innegivaren inaktiverad)
Vad innebär att ändra maxdiff kompressor?

Tack för hjälpen så länge

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #4 skrivet: 17 december 2010, 23:05:17 »
VB fram=38,8
VB retur=33,4
Du har för liten diff mellan VBfram och VBretur. Sänk hastigheten pÃ¥ VB-cirkpumpens driftläge värme tills diffen vid kompressorgÃ¥ng (vänta alltid 10-15 minuter in i en värmecykel innan du kollar temperaturerna, allt vatten ska ha hunnit runt en gÃ¥ng)  ligger runt 8.


Vad innebär att ändra maxdiff kompressor?
Din pumps styrdator har två sätt att styra start/stopp:
•Det bästa sättet är att genom gradminuter (kallas även integralstyrning) kontinuerligt balansera värmeunderskott mot värmeöverskott och låta kurvan för framledningens är-temp sakta svänga upp och ner runt den av värmekurvan bestämda bör-tempen.
•Det andra, gammelmodiga sättet att styra är genom att säga att kompressorn ska starta när är-tempen skiljer ett visst antal grader från bör-tempen. Detta kallas maxdiff hos Nibe, ett vanligare ord är hysteres, sök på detta på forat så hittar du mycket.

Eftersom mÃ¥nga vp-ägare är totalt ointresserade av att trimma in sin vp sÃ¥ har tillverkarna bÃ¥de gradminutstyrning och hysteres-styrning aktiverade, hängslen och livrem alltsÃ¥. De är nog helt enkelt rädda för att folk ska fÃ¥ det kallt hemma för att de har risiga inställningar och berätta för sina vänner att bergvärme inte är bra. Du är en intresserad ägare, du hÃ¥ller pÃ¥ att trimma in din vp och fixa en bra drift för den. DÃ¥ finns det ingen som  helst anledning att du ska ha nÃ¥got annat än gradminutstyrning, eftersom detta är bäst för vp-n och för dig när allt är bra inställt. Tyvärr gÃ¥r det inte att stänga av hysteres-styrningen, utan istället fÃ¥r man ställa den sÃ¥ högt att den aldrig kommer i spel, typ 20 grader
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #5 skrivet: 17 december 2010, 23:39:09 »
Tack!

Nu har jag ändrat gradminuter till -90 samt ändrat VB pumphastighet från 80 till 70.

Kanske dumt att ändra flera värden samtidigt men det skall bli intressant att följa

Skall man skruva på vv pumphastigheten? den står på 40 nu...

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #6 skrivet: 17 december 2010, 23:44:18 »
Tack!

Nu har jag ändrat gradminuter till -90 samt ändrat VB pumphastighet från 80 till 70.

Kanske dumt att ändra flera värden samtidigt men det skall bli intressant att följa

Skall man skruva på vv pumphastigheten? den står på 40 nu...


Låt vv-pumphastigheten vara på fabriksvärdet. Eftersom vvb sitter i maskinen så borde ju Nibe veta vad som är optimalt flöde för den kretsen, till skillnad från vid värmedrift där det helt är husets övriga värmesystem som avgör hur stort flöde den behöver pumpa.

Har du inte ändrat maxdiff? Jag som försökte förklara sÃ¥ fint  :'(, är det nÃ¥got du är tveksam över?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #7 skrivet: 18 december 2010, 00:03:12 »
Sorry - jag glömde bara skriva att jag ändrat max diff kompressor till 20 (var på 10 innan) (under max diff framledn) också :-)

Skall man ändra ändra max diff tillsats? (står på 7)

PS: Jo det var mycket pedagogiskt och lärorikt förklarat!! Kanon!!

//Peter

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #8 skrivet: 18 december 2010, 00:12:03 »
Sorry - jag glömde bara skriva att jag ändrat max diff kompressor till 20 (var på 10 innan) (under max diff framledn) också :-)

Skall man ändra ändra max diff tillsats? (står på 7)

PS: Jo det var mycket pedagogiskt och lärorikt förklarat!! Kanon!!

//Peter

Max diff tillsats pÃ¥verkar bara styrningen om vp är ställd i driftläge Tillsats, alltsÃ¥ dÃ¥ du kör den som elpanna utan kompressor. SÃ¥ lÃ¥t den vara som den är, den gör ändÃ¥ ingenting. Lycka till! Ã…terkom med nya VB-temperaturer och gÃ¥ngtider imorgon, men nu är det bingen som gäller för mig  *vinkar*
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #9 skrivet: 18 december 2010, 10:31:11 »
nu har den startat 9 ggr på 9 timmar drifttid 4 timmar varav vv 0
VB fram är 40,3 och VV retur 34,1 dvs fortfarande för låg trots sänkning av pumphastighet. Skall jag sänka den mer? Finns risk att golven "känns kall längst bort i huset?"

Hur skall jag framöver göra med rumstermostaterna då jag vill kunna ha kallare i ex.vis några sovrum?

utetemp=-4





Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #10 skrivet: 18 december 2010, 10:59:22 »
nu har den startat 9 ggr på 9 timmar drifttid 4 timmar varav vv 0
VB fram är 40,3 och VV retur 34,1 dvs fortfarande för låg trots sänkning av pumphastighet. Skall jag sänka den mer? Finns risk att golven "känns kall längst bort i huset?"

Hur skall jag framöver göra med rumstermostaterna då jag vill kunna ha kallare i ex.vis några sovrum?

utetemp=-4


Golven är svÃ¥rt att säga nÃ¥got om, det beror pÃ¥ hur slingorna ligger, har slingläggaren koll sÃ¥ har de lagt slingorna för att klara en bra VB-diff för vp. Men skulle det bli svalt golv nÃ¥gonstans är det  hur som helst inget farligt, det är värt att prova att optimera sÃ¥ mkt som möjligt för värmepumpens drifts skull, skulle du sen märka att det blir dÃ¥lig värmekomfort nÃ¥gonstans fÃ¥r man gÃ¥ tillbaka och göra en kompromiss mellan bästa drift och komfort.

Tycker att du ska fortsätta ändra lite, men som du sa tidigare kan det vara bra att ändra en sak i taget. Föreslår att du först sänker vb-cp ett steg till till 60 och sen kollar diffen. När du förhoppningsvis kommit upp i 7-8 graders diff, så är vi nöjda med det. Då kan du prova att höja gradminutinställningen till -120 för att få ner antalet starter lite till, det ska inte vara några problem att köra så eftersom du bara har golvvärme, och golvet i sig är värmetrögt. Att öka gradminutinställningen minskar inte den totala värmen som produceras.

Vad är det för golvvärmesystem? Slangar i betong, eller flytspackel, eller lagt i bjälklag med värmeplåtar, eller spårade plattor? Har du något injusteringsprotokoll för golvvärmen där det står hur långa slingorna är och vilken vattenvolym du har i golvvärmesystemet?

Angående sänkningen i vissa rum så är det klart bästa om du kan få till det med fasta instrypningar, men termostater kan också vara helt OK för en del av systemet. Men du, ta den "rums-relativa" biten sist. Det du jobbar med nu är inställningar för optimerad kompressordrift samt att låta vp styra hela husets totala värmebehov på ett bra sätt, då bör du ha öppna dörrar mellan rummen. Som du själv sa, en sak i taget är bra.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: intrimning VP :-)
« Svar #11 skrivet: 18 december 2010, 11:01:32 »
Sorry - jag glömde bara skriva att jag ändrat max diff kompressor till 20 (var på 10 innan) (under max diff framledn) också :-)

Skall man ändra ändra max diff tillsats? (står på 7)

PS: Jo det var mycket pedagogiskt och lärorikt förklarat!! Kanon!!

//Peter

Max diff tillsats pÃ¥verkar bara styrningen om vp är ställd i driftläge Tillsats, alltsÃ¥ dÃ¥ du kör den som elpanna utan kompressor. SÃ¥ lÃ¥t den vara som den är, den gör ändÃ¥ ingenting. Lycka till! Ã…terkom med nya VB-temperaturer och gÃ¥ngtider imorgon, men nu är det bingen som gäller för mig  *vinkar*

Vart har du läst att det ska vara så gäller det inte när tillsatsen hjälper till Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #12 skrivet: 18 december 2010, 11:21:30 »

Vart har du läst att det ska vara så gäller det inte när tillsatsen hjälper till Sc:,h

Hej Smurfen, tack för påpekandet, har nu lusläst installatörsmanualen, det är lite tvetydig terminologi där. Du har nog rätt, det är inte så att det ska vara "DRIFTLÄGE ENDAST TILLSATS" som är aktiverat för att MAX DIFF TILLSATS ska komma i spel, utan det är "FUNKTION TILLSATS" som ska vara aktiverat, dvs att om tillsats är tillåten som "funktion" så kommer MAX DIFF TILLSATS vara relevant även i driftläge AUTO, som jag förutsätter att trådskaparen har vp:n på.

Hursomhelst så gäller fortfarande min åsikt att trådskaparen inte ska ändra på detta värde, eftersom det bara stänger av tillsatsen när VBfram-ÄR blir 7 grader högre än VBfram-BÖR. Funktionen kommer alltså aldrig att starta tillsats. Istället kommer den att (när tillsats redan har satts igång för att kompressorn själv inte orkar höja VBfram tillräckligt) se till att stänga av tillsatsen när styret har börjat beta av minusgradminuter, och därmed ge kompressorn chansen att själv fortsätta beta av minusgradminuter. Det kommer alltså att spara tillsatsström. Samma funktion finns på min Thermia, där stängs tillsatsen av när ÄR-tempen är 3 grader högre än BÖR-tempen.

« Senast ändrad: 18 december 2010, 11:28:24 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: intrimning VP :-)
« Svar #13 skrivet: 18 december 2010, 11:37:37 »

Vart har du läst att det ska vara så gäller det inte när tillsatsen hjälper till Sc:,h

Hej Smurfen, tack för påpekandet, har nu lusläst installatörsmanualen, det är lite tvetydig terminologi där. Du har nog rätt, det är inte så att det ska vara "DRIFTLÄGE ENDAST TILLSATS" som är aktiverat för att MAX DIFF TILLSATS ska komma i spel, utan det är "FUNKTION TILLSATS" som ska vara aktiverat, dvs att om tillsats är tillåten som "funktion" så kommer MAX DIFF TILLSATS vara relevant även i driftläge AUTO, som jag förutsätter att trådskaparen har vp:n på.

Hursomhelst så gäller fortfarande min åsikt att trådskaparen inte ska ändra på detta värde, eftersom det bara stänger av tillsatsen när VBfram-ÄR blir 7 grader högre än VBfram-BÖR. Funktionen kommer alltså aldrig att starta tillsats. Istället kommer den att (när tillsats redan har satts igång för att kompressorn själv inte orkar höja VBfram tillräckligt) se till att stänga av tillsatsen när styret har börjat beta av minusgradminuter, och därmed ge kompressorn chansen att själv fortsätta beta av minusgradminuter. Det kommer alltså att spara tillsatsström. Samma funktion finns på min Thermia, där stängs tillsatsen av när ÄR-tempen är 3 grader högre än BÖR-tempen.



Tycker det är rimligt att ändra till 3 grader finns ingen anledning att ligga 7 grader över bör med elspets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #14 skrivet: 18 december 2010, 12:06:52 »
ok jag skall ändra till 60% på VB hastigheten.

En annan sak jag funderar på - KB diff tycker jag är lite lågt kanske 2 grader - kan jag ändra KB pumphastighet något? den står idag på 75%

Återigen är jag mycket tacksam för alla goda råd och att ni tar er tid!

//Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!