Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: injustering av värmekurva, golvvärmetermostat pÃ¥ max?  (läst 329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flaggan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller på att justera värmekurvan efter att ha löst lite problem med min bergvärmepump.

Jag har förstått att man ska ha termostaterna på max på radiatorerna. Gäller det även termostaterna till golvvärmen?

På nedervåningen har jag vattenburen golvvärme med ett antal rumstermostater och på ovanvåningen har jag primärt radiatorer (med undantag för badrummet där det är golvvärme).


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: injustering av värmekurva, golvvärmetermostat på max?
« Svar #1 skrivet: 27 november 2023, 16:34:54 »
Precis, alla termostater pÃ¥ max inkl golven. Men eftersom det är radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen kommer dessa att styra vilken värmekurva som värmepumpen mÃ¥ste jobba med för att det inte ska bli för kallt där uppe. Sedan shuntar man ner denna framledningstemperatur till den som behövs i golven. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Flaggan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: injustering av värmekurva, golvvärmetermostat på max?
« Svar #2 skrivet: 27 november 2023, 16:44:05 »
gott, dÃ¥ är jag pÃ¥ rätt väg hoppas jag :) just nu är det inte för kallt iaf med 23 grader pÃ¥ ovanvÃ¥ningen  ::) men sänker lite kurvan lite varje dag

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!