Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga till inomhusgivare AeroMax 11 själv?  (läst 1971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shudnawz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lägga till inomhusgivare AeroMax 11 själv?
« skrivet: 28 oktober 2014, 09:24:20 »
Hej!

Har precis köpt hus med en Autoterm AeroMax 11 (eller CombiMax, den har eltillskott). Till detta sitter, så vitt jag kan se, ett Uponor golvvärmesystem.

Den första installatören verkar ha fumlat utegivarens position och satt den på östra (NÄÄÄJ, västra så klart. Fan ta mitt lokalsinne) väggen, där den blir solbelyst mer eller mindre hela eftermiddagen. En ny givare har monterats på korrekt plats (norr, i skugga) men är inte kopplad än.

Manualen till pannan verkar antyda att man kan ha en inomhusgivare till den för att den ska kunna anpassa framledningstemperaturen till uppvärmningssystemet bättre, men jag blir inte klok på hur detta kopplas.

Min tanke är att koppla in den nya utegivaren istället för den felaktigt placerade, och då flytta in den gamla utegivaren och försöka koppla in den som en inomhusgivare istället. Är det något ni tror skulle fungera, och hur/var ska den isåfall kopplas? Jag hittade en tabell över motstånd givarna ska ge vid olika temperaturer och båda är inom några % felmarginal, så de verkar fungera bra båda två.

Om så önskas kan jag skruva upp kopplingspanelen på pannan och fota plintarna.
« Senast ändrad: 28 oktober 2014, 09:49:58 av Shudnawz »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lägga till inomhusgivare AeroMax 11 själv?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2014, 09:43:11 »
I min värld så är östra väggen solbelyst på för middagen...
Men hur som haver, de flesta väljer norra sidan för utomhusgivaren, det är så det står i installationshandledningar.
Har man besvär av solinstrålning så är det många som satt utomhusgivaren på södra sidan. Den "stänger av" VP när den inte behövs.
Samma funktion kan du få med en inomhusgivare i de sydliga rummen, men då dröjer det längre innan effekten av solen når givaren. Eftersom det är en tröghet inbyggt i systemet så tror jag att det funkar bättre med utomhusgivare på södra väggen, möjligen kombinerat med inomhusgivare för finjustering. Skaffar du inomhusgivare så ska du ändå vänta med att koppla in den tills du har trimmat in rätt värmekurva.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lägga till inomhusgivare AeroMax 11 själv?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2014, 23:09:40 »
Rumsgivaren ska anslutas till Ai4 - GND på I/O kortet, T1, T2 och T3 sitter på platserna ovanför.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shudnawz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga till inomhusgivare AeroMax 11 själv?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2014, 08:11:48 »
Tackar ödmjukast, Carl N! Precis vad jag var ute efter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!