Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 felkod 92  (läst 494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marmander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 felkod 92
« skrivet: 19 januari 2024, 08:29:04 »
Min F750 ger nu felkod 92, och Ã¥terställning eller omstart av pumpen gör ingen skillnad. Meddelandet pÃ¥ skärmen är "kommunikationsfel mot PCA Accessory DEW", och utäver det har jag  "Inverter mem error code" 60 pÃ¥ register 43382, har dock ingen aning om vad det eventuellt betyder.

Har tidigare haft samma felkod ett fåtal gånger den här vintern, men det har gått fint att återställa, så tänkte inte mer på saken just då.

Har kollat snabbsäkringen på framsidan och den är ok. Locket ovanpå invertern (och därmed säkring X101, om den ens existerar, verkar som att det kan bero på årsmodell?) är fastlimmat och lite klurigt att komma åt, så där har jag inte kollat (än).

Det verkar dock som att kompressorn kickar igång om jag nollställer larm via modbus, dock blir det nutt larm inom sekunder och därmed stängs kompressor av igen. Men hade invertern varit helt körd så borde det ju inte gå få fart på komressorn alls. Inga missljud eller liknande, så tror inte att det rör sig om något mekaniskt, men är givetvis inte säker.

Har svårt att tro att det är åskan som slagit ut något, det har varit vinter-väder och inte ens i närheten av åska sedan ett bra tag nu. Det körs inte heller några gamla 3-fas maskiner eller liknande, så det borde inte vara pga sådana saker heller.

Någon med bättre koll på saken än jag? Något man borde kolla en extra gång?
Redigera inlägg
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 08:32:42 av marmander »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2024, 09:21:33 »
Låter som att invertern har gett upp på nått sätt?
Hur gammal är den? Har du fortfarande trygghetsförsäkring?
Annars är det idé att försöka komma åt den interna säkringen.
Det finns instruktioner på Nibes sida hur man byter inverter, men den kanske inte säger hur man öppnar den?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marmander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2024, 09:39:11 »
Ca 10 år gammal, så risken finns nog... och nej, ingen garanti eller försäkring på den.

Jag vet alltså var invertern sitter, uppe på toppen, under en plastkåpa. Kåpan är skruvad, men den verkar också limmad (eller om tätningslisten helt enkelt kladdat ihop sig). Så jag skulle säkert få loss den, frågan är snarare hur det hela ser ut efter att jag våldat loss limmet/kladdet.

Om säkringen var körd, så borde väl invertern inte funka alls? Det verkar trots allt som att jag kan få den att starta kortvarigt... vilket ju låter osannolikt med en säkring som gått?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2024, 09:49:17 »
Jag är inte 100 på hur invertern funkar, och var säkringen sitter?
I manualen ser det ut som att den sitter pÃ¥ bara en fas sÃ¥ den kanske ger spänning pÃ¥ de andra 2 och lyckas fÃ¥ kompressorn att röra sig innan den bryter?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marmander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2024, 09:56:05 »
Kanske skulle förklara saken, men vore väl en väldans konstig konstruktion... är inte helt säkert att mer än en fas används för inverter/kompressor... vore inte förvånad alls om 2 av faserna bara används till elpatronen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2024, 10:22:48 »
Jo det är bara 1-fas inverter på dessa modeller och el-patronen går på de andra två faserna i första hand. Tillböret DEW är dockningssatsen inkl apparatlåda med den extra varmvattentanken VPB200 för hushåll med extra stort varmvattenbehov.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad marmander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2024, 11:50:44 »
Ohh, det är ju intressant, jag har en sådan, så det här kanske inte ens har med invertern att göra alls... vore ju trevligt om man slapp lägga typ 15k på att byta inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2024, 12:00:37 »
Ohh, det är ju intressant, jag har en sådan, så det här kanske inte ens har med invertern att göra alls... vore ju trevligt om man slapp lägga typ 15k på att byta inverter.
15 kkr på en inverter, menar du bara inverten eller kompressorn.

EDIT nÃ¥gon som vet, hur styrs inverten/frekvensomriktaren frÃ¥n datan, med  0 - 10 V eller annat sätt, samt är den bara en länk mellan matning och kompresssor. Finns ju massor av frekvensare som är mycket billigare.
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 12:13:56 av 25fOCUS »

Utloggad marmander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2024, 12:45:37 »
En liten uppdatering, jag stängde av DEW i systemet, och nu funkar det igen! Utan extra varmvatten troligen, men det är definitivt inte fel pÃ¥ invertern, sÃ¥ jag slipper bända loss en limmad plastkÃ¥pa, och jag slipper köpa ny inverter  tummenupp

Efter att jag stängt av det fick jag felkod 50, men nollade och det rullade på fint. Är inte helt säker på om det är relaterat till DEW eller bara en följd av att den gått på bara elpatron nu, det återstår att se.

Här hittade jag för övrigt info om VPB 200: https://www.nibe.eu/assets/documents/15136/031938-3.pdf om någon skulle behöva veta lite mer om den.

Invertern kostar mellan 9500 och 12000 om man går på vad för priser man hittar på nätet, och sen får man väl räkna med en tekniker som tar bra betalt för att göra jobbet också. Men ja, jag tycker att det är svindyrt för något som borde kosta betydligt mindre med tanke på hur billigt det är med kraftelektronik idag.

Har inte gjort överdrivet mycket efterforskningar, men det verkar vara en sådan här som sitter i dem: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f750-cu-3x400v-066036/159-inverter-ni1ab-2-9kw.html

Sen om det är lika beroende på årsmodell, det vet jag inte. Ser dock ut så, om man tittar på olika versioner av installationsmanualer. Om jag hittar vilka kablar som går till den, och kommer åt dem, så kan jag mäta spänning och meddela... ska ändå in och rota för att se om det är kabelbrott till min VPB 200.

Verkar förresten som att en ny "DEW 40" kostar nästan lika mycket som en inverter... dock är det en hel sats, osäker på om man kan köpa bara styrenheten: https://www.vvsobadrum.se/varme/franluftvarmepumpar-1/tillbehor-for-franluft/nibe-dockningssats-dew-40

Hutlöst överprisat, vill jag påstå.
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 13:13:46 av marmander »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2024, 13:12:31 »
Det finns minst två olika inverters för F750 beroende på version/årsmodell. Titta på de första siffrorna i serienumret på din F750 innan du tittar i JS Energi reservdelslista så kan du vara säker på att det blir rätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad marmander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2024, 14:26:31 »
Tack! Men det verkar som sagt inte vara invertern, som tur är.

Just nu verkar det vara antingen ett kabelfel, eller något fel på tillbehörskortet i den extra varmvattensberedaren, och jag tror det är ett sådant här (men ska kolla nummer etc för att vara helt säker): https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-styrenheter/smo-40-067225/029-tillbehorskort-res-d.html

Men först lite mätning pÃ¥ kablar... blir bra som helg-projekt, nu när pumpen gÃ¥r som den ska. GÃ¥r trots allt fint att klara sig pÃ¥ lite mindre varmvatten, till skillnad frÃ¥n föregÃ¥ende ägare av huset sÃ¥ har jag inga tonÃ¥rsdöttrar, sÃ¥ varmvattenskonsumtionen är betydligt lägre  ::)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2024, 14:40:14 »
Glöm inte kolla säkringen på tillbehörskortet när du mäter upp kablarna!
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2024, 16:51:34 »
Det är bara kortet som behövs, kolla dip-switcharna så att de blir korrekt inställda.
Men jag är inte säker på att det där är rätt kort?
Kortet heter AA25 på Nibe-språk, kolla att det verkligen är detta?
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 17:10:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2024, 17:53:41 »
Enligt NIBE egen reservdelslista så innehåller DEW40 det tillbehörskort som länkats ovan. Art nr: 718338.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 felkod 92
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2024, 19:34:14 »
det står på sista sidan i serviceinfo vad du har för inverter, heter den yaskawa, så är den 3 fas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!