Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dÃ¥lig värme i huset.  (läst 2873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« skrivet: 14 november 2023, 13:26:57 »
Har i våras köpt ett hus på 111 m2 samt c.a 55 m2 biyta. Pumpen är en NIBE Fighter 1210-4, borrdjup 100 m.

Köpte huset av en äldre släkting och uppmärksammade vad jag tyckte lät som ovanligt hög elförbrukning med tanke på att bergvärme fanns installerat. Tittade då i menyerna och kunde avläsa TS-tid på över 11 000 timmar vilket låter hiskeligt mycket?

Efter att ha läst på i detta forum att elpatronen "inte ska behövas annat än vid rejäla köldknäppar" så valde jag att avaktivera elpatronen helt och hållet. Det har fungerat bra under sommaren, men nu när hösten kom och det blev kallare så hade vi kyligt i huset varpå jag tillät elpatron igen.

Generellt har jag upplevt det svalt i huset, kanske 18-19 grader. Men nu när det blivit kallare ute, ner mot -20 grader nattetid, så har vi så kallt som 16 grader inomhus.

Kurvlutningen är inställd på 8 vilket det ska vara där jag bor enligt manualen. Jag har dessutom vridit upp reglaget för förskjutning av värmekurva till max, detta kanske är helt fel?

Jag tycker ändå att elementen känns varma, inte så att man bränner sig men ändå varma. Elementen längst från bergvärmepumpen är nog något svalare än de som är närmare, kanske är vanligt? Har provat att ha alla element öppna max, men just nu har jag strypt de närmast bergvärmepumpen något (efter att ha läst om det i detta forum).

# Det ena problemet är som sagt att jag inte tycker det blir nog varmt inne i huset. Men om jag upplever elementen som "varma" borde det ju inte bero på pumpen utan annat så som kass isolering eller liknande?

# Det andra problemet är ju att elpatronen går så hiskeligt (?) mycket. Se bifogad tabell där elpatronen i snitt gått 17 tim/dygn sedan jag börjat läsa av mer frekvent. Vad beror detta på?

# Har ej läst av andra värden än det som framgår av tabellen. Har inte heller gjort några andra inställningar än att vrida kurvreglaget till max. Vad kan ni utläsa av dessa värden som är eventuellt problem som kräver justering?

Summerat börjar jag vara lite orolig för hur kallt vi kommer ha det då vi ännu är så tidigt i vintern, det kommer bli perioder ner kring -30 grader. Kommer att ringa en tekniker som får komma och titta på pumpen, men tyvärr är väl mitt förtroende för dem sådär känns som att det finns fler kunniga i detta forum.

Tacksam för alla kommentarer och behövs det mer info får jag komplettera med det!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #1 skrivet: 14 november 2023, 13:53:01 »
Låter som huset är utrustat med ett värmesystem/radiatorer av högtemperaturtyp. Kanske stod där en oljepanna förut? Den kunde ge en framledningstemperatur på 80 grader om det behövdes. Värmepumpar arbetar bara med lägre temperaturer. Med elpatronen kanske värmepumpen klarar ge 60 grader om det är en lite äldre modell. Låter som det är dags att fundera på en ny bergvärmepump. Nuvarande kanske är 25 år gammal nu? Även borrhålet kan eventuellt behöva förnyas. Vissa radiatorer kan också behöva bytas ut eller att man kompletterar med fler radiatorer(?)
« Senast ändrad: 14 november 2023, 14:00:05 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #2 skrivet: 14 november 2023, 14:15:14 »
4kw är för lite 5500w minst, så en 6kw kompressor hade varit bättre.
Prova sänka cirkulationspumpen om den står på högsta fart 3, till 2an, om det blir någon skillnad.
« Senast ändrad: 14 november 2023, 14:16:55 av DonPablo »

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #3 skrivet: 14 november 2023, 14:31:18 »
Låter som huset är utrustat med ett värmesystem/radiatorer av högtemperaturtyp. Kanske stod där en oljepanna förut? Den kunde ge en framledningstemperatur på 80 grader om det behövdes. Värmepumpar arbetar bara med lägre temperaturer. Med elpatronen kanske värmepumpen klarar ge 60 grader om det är en lite äldre modell. Låter som det är dags att fundera på en ny bergvärmepump. Nuvarande kanske är 25 år gammal nu? Även borrhålet kan eventuellt behöva förnyas. Vissa radiatorer kan också behöva bytas ut eller att man kompletterar med fler radiatorer(?)

Det stämmer att det stod en oljepanna där förut.

Kan säkert vara aktuellt att fundera på ny bergvärmepump men vill först reda ut vilka eventuella inställningar jag ska ändra på för att få den att fungera bättre. Verkar ju egentligen inte vara något fel på den, speciellt inte då jag aldrig upplevt det kallt då tidigare släkting bott där i många år. Det tyder i och för sig på att någonting skett om jag nu har det kallare.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #4 skrivet: 14 november 2023, 14:33:54 »
4kw är för lite 5500w minst, så en 6kw kompressor hade varit bättre.
Prova sänka cirkulationspumpen om den står på högsta fart 3, till 2an, om det blir någon skillnad.

Har förstått att 4 kW är för lite, tyvärr är det ju vad som redan är installerat.

Sänka cirkulationspumpen gör man genom att avlägsna frontplåten nertill och där hitta något reglage på pumpen?

Är ju även nyfiken på hur pumpens hastighet påverkar värmen. Varför tyder det i mitt fall på att pumpen cirkulerar för fort? Den höga tempen på VB både fram och retur?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #5 skrivet: 14 november 2023, 14:53:52 »
Visst låter det lite med 4 kW till ditt hus. Men värmepumpar var relativt dyra redan på den tiden och det kostar att borra. Det var inte ovanligt att göra en ekonomisk avvägning. Man kan ju säga att du får ju ut maximalt ur din värmepum, ca 4 ggr 4kW, vilket spar pengar i jämförelse med direktel. Du får ju även värmepumpspris på varmvatten hela sommarhalvåret. Så investeringen i den lilla 4kW pumpen har säkerligen sparats in. Jag ser även att den gå för fullt. På stigaren har du ofta 55C vilket är max vad den kan prestera. Även returen ligger nära 49C, vilket är max vad pumpen tillåter, tyvärr även med elpatroonstöd. Den ger allt!

Idag hade man satt in en större pump som kan ge högre stigartemperatur, men som även kommer att kräva en dyrare djupare borra.
Jag hade nog inte börjat justera cirkulationspumpens hastighet med tanke på att du ligger redan på högt C ut och max C in. Skulle du höja exempelvis circulationshastigheten kommer returen gå upp till över 49C, och då går den automatiskt över i 100% elvärme tills returen sjunkit till ca 46C. Det kan ta tid om du har mycket eleffekt inkopplat.
Det var ett mål jag hade med min gamla 1210, att när det var kallt och elvärmen gick till, skulle den med pump och värmetillskott ej ha en retur på 49C.
Kurvlutningen har nog inte så mycket inverkan i ditt fall, pumpen ger ju redan "järnet".

Du skall nog börja fundera på byte av pump och djupare borra, eller alternativa stöduppvärmningar typ kamin.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #6 skrivet: 14 november 2023, 15:54:48 »
Visst låter det lite med 4 kW till ditt hus. Men värmepumpar var relativt dyra redan på den tiden och det kostar att borra. Det var inte ovanligt att göra en ekonomisk avvägning. Man kan ju säga att du får ju ut maximalt ur din värmepum, ca 4 ggr 4kW, vilket spar pengar i jämförelse med direktel. Du får ju även värmepumpspris på varmvatten hela sommarhalvåret. Så investeringen i den lilla 4kW pumpen har säkerligen sparats in. Jag ser även att den gå för fullt. På stigaren har du ofta 55C vilket är max vad den kan prestera. Även returen ligger nära 49C, vilket är max vad pumpen tillåter, tyvärr även med elpatroonstöd. Den ger allt!

Idag hade man satt in en större pump som kan ge högre stigartemperatur, men som även kommer att kräva en dyrare djupare borra.
Jag hade nog inte börjat justera cirkulationspumpens hastighet med tanke på att du ligger redan på högt C ut och max C in. Skulle du höja exempelvis circulationshastigheten kommer returen gå upp till över 49C, och då går den automatiskt över i 100% elvärme tills returen sjunkit till ca 46C. Det kan ta tid om du har mycket eleffekt inkopplat.
Det var ett mål jag hade med min gamla 1210, att när det var kallt och elvärmen gick till, skulle den med pump och värmetillskott ej ha en retur på 49C.
Kurvlutningen har nog inte så mycket inverkan i ditt fall, pumpen ger ju redan "järnet".

Du skall nog börja fundera på byte av pump och djupare borra, eller alternativa stöduppvärmningar typ kamin.

Tack för svaret. Jag tolkar det som att allting är grönt sett till den pump jag har, att jag helt enkelt inte kan göra någonting annat för att optimera? Om så är fallet får jag helt enkelt gilla läget och stödelda i kaminen varje jäkla dag! :)

Det här jag läst i forumet om att "elpatron ska ej behövas annat än i extremtemp" är det bara skitsnack? Det vill säga kan jag avaktivera elpatronen och förvänta mig samma värme, förmodar att så inte är fallet? Den frågan kommer såklart av att elpatronen går 17 tim/dygn vilket såklart märks på elräkningen och man har ju hört allt snack om att "bergvärme är så fint går knappt någon el"!

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #7 skrivet: 14 november 2023, 16:20:48 »
Du kan ev prova att ställa att din elpatron går in lite senare, nu verkar vpn stanna och starta 1 gång per timma, kanske vpn borde gå längre utan att stanna, därefter kickar elpatronen in senare.
Öka grad minutunderskott för elpatron el ngt sådant, kan inte Nibe.

Men i stort nog som säjs,
Isolera hus, mer element, större vp
« Senast ändrad: 14 november 2023, 16:29:20 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #8 skrivet: 14 november 2023, 16:27:11 »
Det verkar som värmepumpen precis går på gränsen för vad den max kan ge. Möjligen något över gränsen ibland så kompressorn kopplas bort vissa tider? Helst ska ju kompressorn gå non-stop om värmebehovet är stort. Vill man ha högre framledningstemperatur för att få varmare inne får man köra med 100% elpatron (och ingen kompressor) hela tiden eftersom temperaturerna blir för höga.

Äldre bergvärmeinstallationer dimensionerades normalt till bara en bråkdel av husets värmebehov och det var enkel on/off-styrning som gjorde att man inte kunde dimensionera 100%. Numera finns varvtalsstyrda bergvärmepumpar och borrar man då tillräckligt djupt går det att dimensionera 100% värmepump och nära 0% el-patron.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #9 skrivet: 14 november 2023, 17:05:30 »
Och för att åter förtydliga något som kan drabba dig som du bör kolla. (jag skrev lite om detta). När returen överstiger 48C stannar kompressorn, men patronerna jobbar vidare som vanligt. Dyrt.
Du vill ju helst använda el kompressor som går 100% av tiden när det är kallt och backas upp av elpatroner. 1210-Kompressorn tillåter ej varmare retur.
Jag la ganska mycket energi pÃ¥ just detta och reducerade faktiskt mina elpatroner till 4 eller 5kW (intern elkoppling beskriven i manualen.)  Med kompressorn gÃ¥ende för fullt kunde jag dÃ¥ fÃ¥ ut 54 grader, vilket i mitt gamla hus och gamla element klarade -14C. DÃ¥ lÃ¥g returen pÃ¥ max 48C, precis under 49C. Om jag ökade effekten i elpatronkopplingen till exempelvis 6kW, blev stigartemperaturen 56C, men returen över 48C, och kompressorn la av utan nÃ¥gra egentliga felkoder, värmepumpen fortsatte pÃ¥ 100% elpatron tills returen var nere pÃ¥ 46C. DÃ¥ blev kompressorn automatiskt resettad och drog igÃ¥ng. SÃ¥ var det pÃ¥ Nibe Fighter -tiden. Innaan jag förstod detta, blev jag smÃ¥tt förbannad pÃ¥ värmepumpen som  stoppade kompressorn när den behövdes som mest.

Som min rörmokare sa 1999, när det riktigt kallt, dra på långkalsongerna och räkna alla pengar du har tjänat. Det var ingen som ansåg att man skulle klara alla kalla nätter. Då skaffade jag några el-element som värmde mig när jag räknade pengar. Idag med min F1255 kan jag räkna pengar klädd i T-shirt, eftersom den kan arbeta med högre temperaturer.
« Senast ändrad: 14 november 2023, 17:07:13 av Valiant »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #10 skrivet: 14 november 2023, 17:13:15 »
Under tiden från 5/11 till 14/11 kl 13 har 217 timmar förflutit. Under den tiden har pumpen gått 38 timmar och tillsatsen 160 timmar. Antar man att pumpen ger 3 kW (hög framledningstemperatur) och tillsatsen 3 kW har huset tillförts ca 600 kWh vilket ger en medeleffekt på 2,7 kW. Det känns orimligt lite så elpatronen har säkert varit inkopplad med 6 kW ibland. Räknar man med 5 kW elpatron i snitt blir tillförd värme lite över 900 kWh och medeleffekten 4,1 kW. Om värmepumpen levererar den effekt den ska vid en framledningstemperatur den klarar skulle den klara husets uppvärmning rätt bra. Det verkar ju ha varit ordentligt kallt under början av november.

Problemet måste vara radiatorerna som behöver alldeles för hög framledningstemperatur för att en värmepump ska fungera bra.
 
Jag instämmer i Don Pablos rekommendation. Sänkt hastighet på cirkulationspumpen gör att returtemperaturen blir lägre. Det betyder att värmepumpen kan gå längre tid efter det att elpatronen har kopplats in.

Valiant har ett bra förslag. Stäng av elpatronen och skaffa elelement. Då kan pumpen gå hela tiden utan att elpatronen stänger av värmepumpen när tillsatsen kopplas in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #11 skrivet: 15 november 2023, 08:58:34 »
Jag började studera tabellen. Den bekräftar det jag påstått i tidigare inlägg. Ju varmare returen blir, desto mindre går kompressorn. D.v.s. att returen kommer upp i över 48C, och stoppar kompressorn, varvid du enbart kör vidare på elpatron.
Bästa lösningen är alltså att minska effekten på eltillskottet genom elektrisk omkoppling, procedur finns i bruksanvisningen. Minska så att returvattnet ej kommer upp i 49C. Det hjälper även att minska cirkulationspumpens hastighet, då får vattnet längre tid på sig att svalna i elementen, innan det kommer tillbaks till pannan.
1) Sänk circulationspumpens hastighet så att returen aldrig blir över 48C
2) Funkar inte råd nr 1, minska elpatronernas maxeffekt, så att kompressor + elpatroner returen aldrig blir över 48C
3) Elda kamin och kör värmefläkt som komplement. Det är bättre att kompressorn alltid går, för den sparar max energi, sedan om resterande elvärmen kommer från inbyggda elpatroner eller elfläktar, så är det samma kostnad för erforderlig elenergi.

Utloggad LnACE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #12 skrivet: 17 november 2023, 08:03:21 »
Tusen tack för alla vettiga och förhoppningsvis bra svar, jag litar på er! :)

Jag börjar helt enkelt med att dra ner på cirkulationspumpen, det borde kort och gott minska TS-tiden? Vad jag förstått gör jag detta bakom frontplåten och att jag relativt enkelt ska kunna se ett reglage på pumpen mellan 1-3? Kommer denna insats innebära en lägre temperatur i mina element eller kommer VB-fram vara oförändrad d.v.s samma temperatur fram till elementen? Endast VB-r påverkas av att dra ner cirkulationspumpen?

En annan fundering är vilken temperatur ska jag förvänta mig på elementen? Beror förmodligen på vilka element man har antar jag. Men som det är nu så upplever jag dels vissa element klart varmare än andra, men vissa element är på sin höjd ljumna. Någonting jag bör kontrollera/justera på elementen? Tror inte alla är helt öppna, detta för att jag försökt dra ner elementen i garage/ekonomidel med förhoppning att elementen i huset ska bli varmare.

Köper det alla säger att någon extra värmekälla behövs. Eldar i kamin men det är ju ett pyssel med att hålla en brasa igång. Elvärmefläktar eller el-element känns spontant in supereffektivt, jag är inne på att skaffa en luftvärmepump hiss eller diss?

Kommer även ringa någon VP-installatör för att höra vad de anser att jag kan göra med mitt befintliga 100m hål. Tror ni det finns bättre pumpar att köpa eller är det totalt lönlöst utan att borra nytt/djupare?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #13 skrivet: 17 november 2023, 09:27:50 »
En sak som inte nämns är optimeringen av radiatorerna, kanske kan du få ut lite mer värme om du ser till att du har lika flöde/deltaT över alla radiatorer, det kan finnas radiatorer som kortsluter flöde och orsakar onödigt snabbt stigande returtemp.
Tror alla förutsätter att du har fullt öppna termostater också, men jag vill ändå ställa frågan - har du det?
Annars kan kurvan vara onödigt hög, och det i sin tur orsakar att returtempen blir för hög.

Om allt detta är kontrollerat och justerat så håller med med föregående talare, försök begränsa effekten på elpatron till 2 eller 3 kW (levereras med 3 + 2 kW elpatroneffekt kopplad)
Jag skulle också öka värdet för TS-min till 500 så du får lite längre tid för kompressorn att jobba innan elpatron går in.
Enklast är väl nästan att koppla ur relä 10 eller 67 för att justera effekten på elpatron, du slipper du koppla om på själva elstaven.
(Koppla bara loss manöverspänningen på en av kontaktorerna)
Sidan 20 i manualen: https://www.nibe.eu/assets/documents/11192/611411-2.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: NIBE 1210-4 mycket TS-tid samt dålig värme i huset.
« Svar #14 skrivet: 17 november 2023, 09:42:47 »
VBfram kommer i snitt att hållas på samma nivå då det är givaren på framledningen som via reglersystemet styr pumpen. Men då returtemperaturen kommer att sjunka något när cirkulationspumpens fart minskar, och därmed radiatorernas medeltemperatur, måste man kompensera för radiatorernas minskade värmeavgivning genom att öka värmekurvan något.

En bättre värmepump kommer inte göra att borrhålet fungerar bättre.

Däremot är det viktigt att flödet till radiatorerna trimmas in så att det inte finns radiatorer där vattnet passerar rakt igenom utan att kylas av nämnvärt. Kontrollera i första hand radiatorer nära värmepumpen och små radiatorer. En IR-termometer är mycket praktisk att använda, rent av nödvändig om man vill nå ett bra resultat. Det finns instruktioner för hur man gör på forumet. Det kan vara så att snedfördelning av radiatorvattenflödet är huvudorsaken till problemen. Ser efter postning att Rickard är inne på samma sak.

GÃ¥r det att fÃ¥ värmepumpen att gÃ¥ kontinuerligt tror jag den kommer att stÃ¥ för en sÃ¥ stor del av värmebehovet att det inte lönar sig med en luftvärmepump. Den skulle dessutom gÃ¥ bara när det är som kallast ute och dÃ¥ är verkningsgraden inte sÃ¥ imponerande. 

Det verkar som om den tidigare ägaren hade noll koll på hur en värmepump fungerar och vad som krävs för att den ska fungera bra. Sade hen aldrig något om att värmepumpen inte motsvarade förväntningarna, att den inte gav den utlovade besparingen?
« Senast ändrad: 17 november 2023, 09:48:12 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!