Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Äntligen testkörning av Nibe 1226 (öppet system/grundvatten).  (läst 10754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Du bör parallellkoppla växlarna, du har för stor deltaT på KB-in/KB-ut, den ökar om du ökar motttrycket genom att seriekoppla.
Risken är stor att växlaren fryser om du inte ökar effekten OCH flödet genom växlaren så du får ett lägre deltaT på KB.
Hade du haft låg deltaT på KB-in/KB-ut men stort tapp mellan inkommande grundvatten och kb-in så hade du kunnat seriekoppla istället.
Risken för frysning lär väl vara låg med dom här temperaturerna ? Är det så bra att parallell koppla med tanke på att man vill ha lika flöde i båda och det kan ju förändras av ev smuts jag skulle nog köpt 1 större växlare i stället eller kört på som det är det är ju inga dåliga värden i dag heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Någon av er får gärna hjälpa mig om jag har fel men det står i min installatörshandbok att nominella flödet är 0,42l/s vid detta flöde och utag av 7,7 kw så stämmer delta t. Eller ska cp-kb ha högre flöde än 0,42l/s vid 100%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Risken för frysning lär väl vara låg med dom här temperaturerna ? Är det så bra att parallell koppla med tanke på att man vill ha lika flöde i båda och det kan ju förändras av ev smuts jag skulle nog köpt 1 större växlare i stället eller kört på som det är det är ju inga dåliga värden i dag heller.
Med så pass hög deltaT (trots den korta cirkulationen) så bör mottrycket i de två växlarna göra att flödet fördelas jämnt, annars går det ju alltid sätta in ett par kulventiler så man kan stryp in dem individuellt.

Jag har själv ingen erfarenhet av grundvattenvärme, men har hört talas om en anläggning som frös på senvintern, detta trots att de släppte ut det kalla vattnet i ett dike, det återfördes alltså inte marken.
I detta fall får man väl misstänka att det kallare vattnet över tid kan infiltreras tillbaks till vattentaget och ge en viss nedkylning i slutet av säsongen.
Jag vet inte hur mycket grundvattnet i övrigt påverkas i slutet av vintern, men det är ju rimligt att anta att det inte ligger stabilt på 9 grader.
Säg att det kommer ned till 5 grader, med nuvarande deltaT så hamnar man då i ett kritiskt läge.

Någon av er får gärna hjälpa mig om jag har fel men det står i min installatörshandbok att nominella flödet är 0,42l/s vid detta flöde och utag av 7,7 kw så stämmer delta t. Eller ska cp-kb ha högre flöde än 0,42l/s vid 100%

Det där gäller med vanlig brine, när du kör grundvatten är det viktiga vad KB-ut från värmepumpen hamnar på, börjar det närma sig 0 grader så ligger du risigt till.
Nu kanske det är så att grundvattentempen håller sig stabil på runt 9 grader hela året, och då har du inget att oroa dig för.
Med två parallellkopplade växlare så ökar du växlarytan, sänker flödesmotståndet och ökar flödet utan att cirkpumpen behöver förbruka mer energi, det är bra för verkningsgraden på anläggningen.
Du kommer att få lägre skillnad mellan grundvatten in och KB-in, och lägre deltaT på KB-in/KB-ut.

Varje grad mindre tapp mellan grundvatten in och KB-in ger ca 3% högre COP.
För varannan grad minskad deltaT på KB-in/KB-ut så ökar COP med ca 3%.

Jag gissar att resultatet för dig blir ca 1 grad mindre skillnad på grundvatten in och KB-in, samt ca 2 graders lägre deltaT på KB-in/KB-ut, vilket i sin tur borde kunna ge din anläggning runt 6% bättre COP.
Eller, i en normalvilla, ca 360 kWh lägre energiförbrukning/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kopplat in ytterligare en i serie.

gv in 9,3 gv ut 6,7 ej testat flöde än.
kb se bifogad bild.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Med så pass hög deltaT (trots den korta cirkulationen) så bör mottrycket i de två växlarna göra att flödet fördelas jämnt, annars går det ju alltid sätta in ett par kulventiler så man kan stryp in dem individuellt.

Jag har själv ingen erfarenhet av grundvattenvärme, men har hört talas om en anläggning som frös på senvintern, detta trots att de släppte ut det kalla vattnet i ett dike, det återfördes alltså inte marken.
I detta fall får man väl misstänka att det kallare vattnet över tid kan infiltreras tillbaks till vattentaget och ge en viss nedkylning i slutet av säsongen.
Jag vet inte hur mycket grundvattnet i övrigt påverkas i slutet av vintern, men det är ju rimligt att anta att det inte ligger stabilt på 9 grader.
Säg att det kommer ned till 5 grader, med nuvarande deltaT så hamnar man då i ett kritiskt läge.

Det där gäller med vanlig brine, när du kör grundvatten är det viktiga vad KB-ut från värmepumpen hamnar på, börjar det närma sig 0 grader så ligger du risigt till.
Nu kanske det är så att grundvattentempen håller sig stabil på runt 9 grader hela året, och då har du inget att oroa dig för.
Med två parallellkopplade växlare så ökar du växlarytan, sänker flödesmotståndet och ökar flödet utan att cirkpumpen behöver förbruka mer energi, det är bra för verkningsgraden på anläggningen.
Du kommer att få lägre skillnad mellan grundvatten in och KB-in, och lägre deltaT på KB-in/KB-ut.

Varje grad mindre tapp mellan grundvatten in och KB-in ger ca 3% högre COP.
För varannan grad minskad deltaT på KB-in/KB-ut så ökar COP med ca 3%.

Jag gissar att resultatet för dig blir ca 1 grad mindre skillnad på grundvatten in och KB-in, samt ca 2 graders lägre deltaT på KB-in/KB-ut, vilket i sin tur borde kunna ge din anläggning runt 6% bättre COP.
Eller, i en normalvilla, ca 360 kWh lägre energiförbrukning/år.
Frysrisken bör väl infinna sig när grundvatten ut närmar sig nollan om kb ut ligger på nollan kan ju fortfarande grundvatten ut vara flera plusgrader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
flödet på gv sidan sjönk till 2455L/h medans delta t grundvatten ökade något. Men uttagen effekt ur grundvattnet sjönk till 6830 w trotts att kb in höjdes med en grad.
Jag kan inte förstå detta på annat sätt än det Rickard skrev att det blir för högt motstånd på kb sidan.

Återstår att antingen testa koppla in parallellt eller använda 4 vvx och köra både parallellt och i serie. Annars tycker jag ändå att som smurfen skrev att värdena är rätt bra som dom va med bara 1 vvx.

Dessa värmeväxlare kommer från fjärrvärmeanläggningar innan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
4 växlare borde bli  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Frysrisken bör väl infinna sig när grundvatten ut närmar sig nollan om kb ut ligger på nollan kan ju fortfarande grundvatten ut vara flera plusgrader.

Nja, så snart det blir minus ut från värmepumpen så kan det börja frysa i grundvattenväxlaren, då minskar växlarytan och KB-tempen sjunker ytterligare, med accelererande påfrysning som följd.
Exakt var gränsen går för när det kan börja frysa i växlaren kan jag inte säga, men jag skulle i alla fall inte släppa KB-ut ned under 0.0 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
flödet på gv sidan sjönk till 2455L/h medans delta t grundvatten ökade något. Men uttagen effekt ur grundvattnet sjönk till 6830 w trotts att kb in höjdes med en grad.
Jag kan inte förstå detta på annat sätt än det Rickard skrev att det blir för högt motstånd på kb sidan.

Återstår att antingen testa koppla in parallellt eller använda 4 vvx och köra både parallellt och i serie. Annars tycker jag ändå att som smurfen skrev att värdena är rätt bra som dom va med bara 1 vvx.

Dessa värmeväxlare kommer från fjärrvärmeanläggningar innan.
Värdena var mycket bra, och som sagt, skulle grundvattnet hålla sig på 8-9 grader hela vintern så har du inget problem.
Jag tror dock inte att så blir fallet, jag tror att den kommer att sjunka succesivt hela vintern, och får vi en längre period med kallt väder i slutet på vintern så kan du hamna i problem.

Det är ytterst få som kör med grundvattenvärmepump, så det finns liten erfarenhet av detta i forumet, så mina spekulationer måste ses som spekulationer, inte sanning eller ett påstående om att det KOMMER att bli på ena eller andra sättet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är denna inkopplad. Fick även en effektmätare installerad på samma gång.

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kb in verkar va likvärdig men delta t kb ligger på 3,3-3,4
effeltutaget ur vattnet har ökat något.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Då blev det ju ungefär som jag uppskattade, 1-2 grader lägre deltaT på KB ger ca 1.5 till 3% högre COP = du tar mer energi från marken och mindre el för att driva värmepumpen.
Du borde rimligen också få varmare inkommande KB, då flödet på både grundvattnet och KB-flödet bör ha ökat med parallellkopplade värmeväxlare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt nog verkar inte kb in ökat. hela värmepumpen med 100% på cp-kb och 100% på cp-vb har dragit 1,97 kwh på en timma. Jag trodde nog att den skulle dra lite mindre. Är det normalt ?

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ytterligare en fråga (hoppas ni har tålamod men en okunnig)

Jag inte något tryck än på kb sidan, endast det lilla som en meter vatten/sprit pelare bidrar med (borde väll va 0,1 bar). Är detta skadligt på något sätt? Jag valde nämnligen att starta innan jag trycksatt denna sida efter att läst här inne att det inte skulle göra något.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet

KB-in "verkar inte ha ökat"...
Det kanske skulle blivit lägre med det högre flödet som de två värmeväxlarna och det större effektuttaget innebär, eller beroende på att du nu kört värmepumpen i några dygn, temperaturer är vanskliga att mäta - speciellt om vi talar om bara tiondels grader i skillnader.
Rent logiskt borde KB in ABSOLUT ha ökat en aning då du fördubblat värmeväxlarytan och ökat flödet.

Det finns de som menar att det skulle kunna orsaka kavitering i pumphuset om trycket är för lågt på sugsidan av cirkpumpen.
NÃ¥gra hektos tryck skadar absolut inte i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!