Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥ga om censurering/radering  (läst 16244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Fråga om censurering/radering
« skrivet: 04 oktober 2012, 00:00:38 »
vafan är detta nu då?
Är tråden uppdelad. Jag har inte ens märkt det. Jag noterar att ett inlägg jag gjorde alltså har blivit början till en ny tråd. Men.. jag söker med lykta och saknar en massa inlägg som jag till 100% vet att jag skrivit men inte tycks hitta.

Kan det stämma? Har jag skrivit något olämpligt?

EDIT
Mitt sista inlägg i den här trÃ¥den är tydligen frÃ¥n kl 12:38 pÃ¥ dagen i tisdags. sedan är allt borta fram till klockan 02:32 natten till onsdag? Är jag censurerad där i mellan eller ligger detta i en tredje trÃ¥d? 
« Senast ändrad: 04 oktober 2012, 00:04:40 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2012, 06:54:41 »
Du undrar över de inlägg som gjordes i tråden "Dimensioneringsproblem bergvärme" och som följde på ett försök från min sida att få ett klargörande från cocacola.
Då själva sakfrågan diskuterats fram och tillbaka hur många gånger som helst, utan att något nytt framkommit - men svaren förstörde möjligheterna att få fram ett klargörande mellan mig (och vissa andra) och cocacola så valde jag att radera de inlägg som du och jag skrivit.
Min förhoppning med detta är att cocacola skall svara på de påståenden som jag gjort, för att klargöra vad deltaT är, och att det kan vara flera olika saker som benämns delta eller deltaT, beroende på vad man talar om.

Eftersom du inte svarade på frågorna, utan förde in diskussionen på andra frågor valde jag alltså att radera inläggen, som inte tillförde någonting - utan bara var upprepningar av det käbbel som varit i ämnet under flera dagar.

Som moderator är det upp till mig att avgöra när en diskussion riskerar göra så stor skada att det drabbar enskilda personer och/eller forumet, jag valde i detta fall att radera ett antal inlägg som gjorts efter mitt försök att komma till konsensus med i detta fall cocacola.

Av samma anledning har jag delat upp ämnet i olika frågor, för att vi skall kunna fortsätta att diskutera olika sidospår, men lämna möjligheten för cocacola att kommentera mitt försök till ett avslut där vi är eniga om vad som gäller angående deltaT vid olika tillfällen.

Jag överväger även att dela upp tråden ytterligare en gång, f.o.m den punkt där diskussionen övergick från att handla om "Dimensioneringsproblem bergvärme" till att bli en fråga om deltaT och vad det betyder, och hur ordet kan/bör/skall användas i olika situationer.

Raderingarna i fråga har inget alls med censur att göra, utan gjordes för att inte dränka mitt försök att komma till konsensus i frågan, så att diskussionen skulle kunna få ett slut.
De inlägg som du och jag gjorde efter detta försök dränkte helt enkelt dessa möjligheter, och gjorde det mer eller mindre omöjligt för cocacola att kommentera mitt försök att avsluta tråden på ett civiliserat sätt där vi var eniga om benämningens olika betydelse i olika situationer.

I fall som dessa finns det säkert de som anser att jag gjort fel som raderat, och det finns säkert de som anser jag gjort rätt - jag vet att det är omöjligt att göra alla nöjda, men gör naturligvis det som står i min makt för att säkra kvaliten på forumet på bästa sätt.

Mitt mål med agerandet är alltså att jag och cocacola skall kunna komma till konsensus i sakfrågan, vad är deltaT, och hur skall man använda ordet i olika situationer.
Tyvärr verkar ju cocacola ha bestämt sig för att undvika att svara, varför vet jag inte, men det har gjort att mitt försök att komma till konsensus ser ut som att jag raderat ett antal inlägg som av någon anledning skulle vara "skadliga för mig som person".
Detta är naturligtvis inte fallet, jag tar gärna en diskussion både om deltaT, och om mitt sätt att moderera, men just i detta fall, efter mer än 200 inlägg i samma ämne, så ansåg jag att ämnet krävde ett sakligt och klargörande slut - och det var alltså därför jag valde att radera ett stort antal upprepningar av det som redan skrivits i samma ämne tidigare.

Alla inlägg finns kvar, och kan återinföras i forumet, men om det blir något allmänt krav att så skall ske så kommer även dessa att hamna i ett nytt ämne, så att det ursprungliga ämnet får en chans att avslutas på ett sätt som klargör vad deltaT är i olika situationer.
« Senast ändrad: 04 oktober 2012, 06:56:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2012, 07:18:07 »
Är du verklig?

Det är inte ens din tråd. Du vill ha ett klargörande från CC? Vad surrar du om?

Snacka om att det här är din lilla sandlåda Rickard.

Du kan ju inte ta bort mina inlägg bara för att du vill ha ett svar på en specifik fråga. Det enda du behöver göra är det som alla andra på detta forum måste göra och det är att citera din egen fråga så kommer den upp till toppen igen.

Du kommer aldrig inför mig kunna motivera varför du som aktiv i debatterna skulle åtnjuta verktyg för att forma debatten eller på annat sätt påverka med mindre än att det finns folk som skrivit olämpliga inlägg.

Jag vill inte lägga tid på ditt forum under den typen av omständigheter. Det är galet förstår du inte det?

Mina inlägg under perioden kan vara helt oviktiga i sammanhanget. Det är attityden och tillvägagÃ¥ngsättet. Att inte säga nÃ¥got. Att lÃ¥tsas som ingenting. Att hoppas att ingen märker och bara köra pÃ¥. Tror du pÃ¥ alvar att jag tycker det är världens roligaste sak att sitta och debattera ett ämne med dig för att ett dygn senare notera att du raderat allt som skrivits. Jag har lagt ner tid. Funderat och formulerat. Säkerställt att jag inte skriver nÃ¥got som i onödan kan sÃ¥ra nÃ¥gon. Förkovrat mig. Försakat andra saker jag ocksÃ¥ behöver göra. Och sÃ¥ tar du bort skiten. 

Om du inte vill föra debatten så får du väl tänka efter före i så fall.

du har aldrig funderat över hur du skulle reagera i fall någon gjorde så mot dig?

Om det nu är så viktigt att TS tråd som spårar ur och diskuterar deltan skall avslutas på just det sätt att just DU har rätt att avkräva svar från någon annan så må det väl va något du kan göra och vi andra får snällt sitta och titta på. Men att i samband med detta ta bort inlägg finner jag helt galet.

Om du nu vill dela upp tråden och på ditt bevåg skapa en ny tråd med ny rubrik i mitt namn utan att ens informera mig så kan du väl ändå göra detta med alla inläggen i stället för att låta flera timmars skrivande försvinna ut i världsrymden.

Jag tycker känslan av demens är jävligt olustig. Jag har nu postat över 5000 poster pÃ¥ detta forum. Om du inte tycker att en persons engagemang i detta forum tillför nÃ¥got kan du väl stÃ¥ upp och säga det i stället för att göra folk förbannade.  Jag har skrivit mycket pÃ¥ nätet och olika forum och jag har aldrig varit med om nÃ¥gon som själv är sÃ¥ engagerad i ett ämne sedan gÃ¥ in och redigera det med den motivering du har angivit.

Varenda inlägg och forumläsning som jag och andra gör här genererar trafik, annonsintäkter och skapar ett långsiktigt oantastligt värde för dig och ditt företag. Det minsta du kan ge tillbaks till användarna är att du behandlar dom med respekt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2012, 07:36:45 »
Jag försöker behandla alla med respekt.
Då du uppenbarligen vill att jag återinför våra inlägg så gör jag det, de borde vara läsbara ett par minuter efter att jag postar detta svar.

Jag trodde naturligvis att du noterade att inläggen försvann, annars hade jag självklart informerat dig om detta personligen.
Det var uppenbarligen fel av mig att förutsätta detta, och för det ber jag självklart om ursäkt.
Då du inte kommenterade raderingarna förutsatte jag att även du ansåg att det var vettigt att jag och cocacola kunde komma till en gemensam formulering som ett avslut i frågan, men som sagt, det var ett misstag av mig att tro det.

Mitt försök att avsluta ämnet på ett sätt som klargör vad deltaT är, och att det kan vara olika saker vid olika tillfällen verkar alltså gå om intet, jag överlever det, men det är inte bra för forumet eller dess besökare.

Kanske är yttrandefrihet och upprepningar viktigare än att försöka klargöra fakta, vem vet, jag har i alla fall försökt att klargöra fakta, inte bedriva censurering för att rädda mitt eget ansikte, det hoppas jag att alla förstår.

Jag uppskattar självklart ditt engagemang i forumet, och jag anser att du är en tillgång för forumet, tro inte annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2012, 08:04:03 »
En sak är säker .
Du kan ladda pennan,
Respekt är en ömsesidig Balansfaktor, Ej som många tror Auktoritet,
Respekten tex i ett inlägg .
ska fel bli rätt för att jag ska mÃ¥ bra .   hahaha!   mmm Det är Respekt eller?
fÃ¥r sen skribenten svar pÃ¥ sin skrift dÃ¥ hakan stuckits ut Försvann hela den respekt som skribenten kanske önskar sig  Det kallas för Karma  ;)  En del pratar bort situtionen (politiker) en del skriver  bort redigerar lägger till vänder kappan . Journalister/skribenter 7 Advokater/diktatorer ,
Dom ser pennan och pennan är ett mördande vapen i handen pÃ¥ dom människor som fÃ¥tt förmÃ¥gan att utnyttja den . 
Så ska dom ha någon respekt får dom plocka fram sin ödmjuka sida . annars är bemötandet Karma.
pissar dom i mina fotspår är det snart fullt och det rinner tillbaka med Ränta.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2012, 08:12:15 »
 Sc:,h

Vi är uppenbarligen fortfarande inte eniga om att deltaT betyder olika saker beroende på vad man vill beskriva och huruvida man mäter upp det, eller använder dess betydelse från tabeller i dess användning i matematiska beräkningar.
Jag tycker det är synd, och vill även fortsättningsvis att vi tillsammans skall kunna formulera ett sätt att använda ordet deltaT på ett sätt som gör att det blir begripligt för både oss själva och för andra som läser.

Att denna diskussion blivit så lång som den blivit tror jag beror på att det finns ett antal personer i detta forum som anser det vara viktigare att smutskast mig och mina uppfattningar, än att vi skall komma till konsensus i sakfrågan.
Det är rätt uppenbart att så är fallet, vilket jag tycker är beklagligt.
Ni kan skriva vad ni vill om mig, det får stå för er, och jag tror att de flesta som följt debatten förstår vad jag är ute efter, och att vissa medlemmars uppträdande i denna fråga beror på att de vill undergräva min auktoritet i forumet och få mig att framstå som okunnig.
Jag tycker att det är tråkigt, och ger forumet en bitter eftersmak, i många andra forum skulle det innebära bannlysning att uttrycka sig som du gör här cocacola, jag har dock en annan syn på denna typ av påhopp, och vill gärna att vi reder ut de sakfrågor som diskuteras istället för att komma med personangrepp.
Visst, jag raderar vissa personangrepp, både när de avser mig, och andra, men det är gängse sätt att agera som moderator - och inget att uppröra sig över.
« Senast ändrad: 04 oktober 2012, 08:18:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2012, 08:25:38 »
Ã…Ã…Ã…H tror du nu att allt detta va riktat till dig?
hade jag tyckt det hade jag skrivit det.
ser inte dig som någon brännvins advokat.
du skriver inte som skribent i min lokaltidning
du skriver inte som lokal politikers sandlåde snack i lokaltidningen
vart är deras respekt .
ett klargörande av inlägget
cc
Deltat är en annan tråd och är för mig glasklart hur vad och när det andvänds då det är ett praxis som andvänds av alla inom vvs
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2012, 08:36:04 »
Respekt skall vara ömsesidig, om du vägrar svara på direkta frågor så visar du inte respekt.
Jag vill att vi klargör (i detta fall vad deltaT betyder i olika fall) en sakfråga, och du svarar inte på frågan - är det respekt?

Om du har fel i sakfrågan, låt oss förutsätta att så är fallet rent teoretiskt.
Är det då fel av mig att skriva som jag gjorde, att fel skall få bli rätt bara för att du skall må bra = att jag har visat dig respekt genom att ge dig rätt trots att du har fel?

Jag tycker själv att det är ett respektfullt inlägg, visst, det kanske kan uppfattas som kränkande, men för de som anser att du har fel är det nog inte det.

Skall man hårrdra det hela så är det ju respektlöst att överhuvud taget ifrågasätta någon annans uppfattning, allt beror ju bara på hur den man debatterar med ser på saken.
« Senast ändrad: 04 oktober 2012, 08:38:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2012, 08:37:24 »
Inte förrän Oraklet gjorde ett inlägg sent i går kväll var det möjligt för mig att notera att tråden var kapad och mina inlägg raderade. Ingen annan hade svarat i den gamla tråden och jag trodde bara du hade bytt rubrik på den gamla tråden. Inte att den var uppdelad.

Hade jag varit lite mer uppmärksam hade jag kanske noterat det tidigare. Och kanske då också blivit mindre förbannad över det. Det värsta är ju att sent i efterhand upptäcka det. Tro att något är färdigdiskuterat och så helt plötsligt upptäcka att det är borttaget.

Även denna tråd. Är ju skapad från ett inlägg i ursprungstråden. Det gör ju att den kan förefalla lite underlig och borde kanske inte existera. Vad vet jag, det är inte jag som skapat den så att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2012, 08:45:22 »
Ja, som sagt, jag antog att du direkt märkte att det hände, det var fel av mig, och jag har bett om ursäkt, och har återställt alla inläggen i avsedd tråd.
Jag kan inte göra mycket mer än sÃ¥.  dontknow

Oavsett vad folk tror låg bakom så var min tanke att vi skulle kunna avsluta tråden med att bli eniga om att deltaT kan vara olika saker beroende på i vilken kontext man använder det.
Du och jag Rinnan är eniga om det, och jag tyckte därför att det var onödigt att vi två fortsatte debattera frågan, jag ville bara att tråden skulle få ett värdigt slut där även cocacola kunder skriva under på det jag tror alla andra anser vara riktigt.

Nu kanske det inte blir fallet, och då känns det som att det bästa kanske vore att låsa tråden då den förgiftar stämningen i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2012, 08:59:25 »
Jag tackar och bockar för att tråden är återställd och tror jag bättre förstår varför du gjorde det.

Jag vill bara kortfattat förklara varför jag tror att det är en dum idé att ändra tråden.

Anledningen är att du och jag nådde en ganska bra konsensus genom att vi debatterade ämnet. Vi kände nog oss ganska nöjda med de olika begrepp och tankar som stötts och blötts. Det hade nog varit mycket enklare om andra, som sov under tiden, direkt dagen efter hade kunnat få ta del av denna dialog för att kanske då också känna att man nått ungefär samma konsensus.

Nu tycker jag det blev lite olyckligt och upphackat och risken blir ju att diskussionen startar om från en gammal ståndpunkt. Vi får se vart det leder.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2012, 11:40:05 »
Respekt skall vara ömsesidig, om du vägrar svara på direkta frågor så visar du inte respekt.
Jag vill att vi klargör (i detta fall vad deltaT betyder i olika fall) en sakfråga, och du svarar inte på frågan - är det respekt?

Om du har fel i sakfrågan, låt oss förutsätta att så är fallet rent teoretiskt.
Är det då fel av mig att skriva som jag gjorde, att fel skall få bli rätt bara för att du skall må bra = att jag har visat dig respekt genom att ge dig rätt trots att du har fel?

Jag tycker själv att det är ett respektfullt inlägg, visst, det kanske kan uppfattas som kränkande, men för de som anser att du har fel är det nog inte det.

Skall man hårrdra det hela så är det ju respektlöst att överhuvud taget ifrågasätta någon annans uppfattning, allt beror ju bara på hur den man debatterar med ser på saken.

Det finns dom som jobbar ocksÃ¥. har du tänkt pÃ¥ det. IgÃ¥r tex när jag kommer hem efter en hel dag i Tangit  och renniger ,,, Migrän illamÃ¥ende och huvudvärk... (men solen skiner pÃ¥ mig i alla fall)..  dÃ¥ gÃ¥r det inte att läsa allt du skriver , jag klarar inte det
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2012, 13:06:01 »
Mmm, jag har ju också ett jobb att sköta, har arbetat 15 timmar/dag sedan denna debatt startade i slutet av förra veckan.
Är det verkligen så kränkande att erkänna att det i vissa situationer är helt ok att säga att deltaT över radiatorn är 10 grader om det är det deltaT man mäter upp?
Ett enda litet ord, ja - så är ju frågan ur världen, det hade du kunnat svara i torsdags, men har vägrat.

Hur svårt kan det vara?
Eller menar du att det är fel att använda ordet deltaT om man mätt upp en difftemp över radiatorn?
Jag har fortfarande efter typ 300 inlägg som rör denna fråga inte lyckats få detta klart för mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2012, 17:23:51 »
Rickard, du raderade en tråd för mig som blev ett missförstånd mellan dig och mig, det var bara du å jag som hade skrivit i tråden och den raderingen tycker jag var bra tummenupp
"Det var bara en skitsak som inte ens hade någonting med detta forum att göra!!"

Tack för ett kanonbra forum, du måste lägga ner oerhört många timmar på detta..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om censurering/radering
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2012, 17:43:44 »
Tack för det tågråttan.
Visst, många timmar blir det med detta forum, men jag har ju ytterligare 2 forum, webbshopen, offerttjänsten och Logger 2020-konceptet som skall skötas, så när det blir så extremt som det varit de senaste dagarna blir det oerhört långa arbetsdagar.
Och allt detta bara för att vi inte kan enas om vad vi skall kalla uppmätt deltaT och det deltaT som beror på värmeavgivning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!