Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet  (läst 18064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #105 skrivet: 02 april 2019, 12:25:08 »
Oerhörd skepsism här frÃ¥n alla som inte köpt Viessmann.  Ã…ngrar ni er och är avundsjuka mÃ¥nne  8)

Kanske Ã¥ngrar ni valet av inverter som kräver uppdatering efter uppdatering. Har läst lite i Thermia trÃ¥den och deras maskin verkar ju värdelös. Varför släpper dem den om det krävs en massa uppdateringar? Bättre dem testar den innan de släpper ut den. 

Undrar hur många kunder som inte är lika duktiga som ni och som har underpresterade maskiner i onödan

7 plus in  30 tillverkat   vad ska cop bli om inte runt 6 ?
Närmare 6 i cop har nog jag också från min 9 år gamla F1245 ligger runt 7 grader in den här tiden på året och ca 30 ut så det är inte så konstigt med bra förutsättningar. Tycker det är rätt seriöst av tillverkarna att släppa uppdateringar när dom inför nya funktioner har uppdaterat min vp flertal gånger och har bland annat fått delta styrda cp nått som inte fanns när min modell såldes.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #106 skrivet: 02 april 2019, 13:27:01 »
Oerhörd skepsism här frÃ¥n alla som inte köpt Viessmann.  Ã…ngrar ni er och är avundsjuka mÃ¥nne  8)

Kanske Ã¥ngrar ni valet av inverter som kräver uppdatering efter uppdatering. Har läst lite i Thermia trÃ¥den och deras maskin verkar ju värdelös. Varför släpper dem den om det krävs en massa uppdateringar? Bättre dem testar den innan de släpper ut den. 

Undrar hur många kunder som inte är lika duktiga som ni och som har underpresterade maskiner i onödan

7 plus in  30 tillverkat   vad ska cop bli om inte runt 6 ?


Nu orkar jag snart inte mer provokation:

Mm.. en källa anger med dagens teknik kring 6.9 teoretiskt för värmepumpar enligt Carnotcykeln, om man antar en effektivitetsfaktor om 0.55 (Palm et al, 2011)
, dvs 45% förluster.

Men om man kikar i F1255:s datablad:

6kW, 12kW, 16kW
0/35 grader köldbärare/varma sidan
Avgiven effekt kW 3,15 5,06 8,89
Tillförd eleffekt kW 0,67 1,04 1,83
COP 4,72 4,87 4,85

0/45
Avgiven effekt kW 2,87 4,78 8,63
Tillförd eleffekt kW 0,79 1,27 2,29
COP 3,61 3,75 3,77

10/35
Avgiven effekt kW 4,30 6,33 11,22
Tillförd eleffekt kW 0,66 1,03 1,84
COP 6,49 6,12 6,11

10/45
Avgiven effekt kW 3,98 5,98 10,92
Tillförd eleffekt kW 0,83 1,30 2,32
COP 4,79 4,59 4,72


..så motsvarar 35°C på varma sidan 50-70% av maxeffekt om man grottar ned sig i siffrorna, så det går ju att få betydligt bättre siffror vid lägsta varvtal med F1255-6, men 0.53 effektivitetsfaktor verkar rimlig för F1255-6.
Då går det att uppskatta COP vid 7/30 som du efterfrågar, som blir:

(273+30)K/((273+30)K-(273+7)K) = 13.17 COP (Carnot)

0.53*13,17 ~ 7 i COP för F1255-6, okänt varvtal, troligen inte det lägsta varvtalet.
För mig slutar värmebehovet vid typ 25-27°C framledning på senvåren (F1255-6 beräknas då nå 8.3 i COP)...är du nöjd nu med valet av din Bwajsman?

Som referens når min F750@20Hz nu över 7 i COP när solen skiner på luftsolfångaren och värmebehovet är lågt ;)... men det är ju inte då värmen egentligen behövs, förutom möjligtvis för varmvattenproduktion.

Så ja, F1255-inverter ger lägre förbrukning och högre SCOP, och kan man dimensionera så att pumpen går på dellast större delen av året, så tjänar man förstås mer.

När jag hjälper farsan att bygga ny stuga och installerar en F1255-6, sÃ¥ lovar jag att se till att en flödesmätare/(energimätare) installeras!  tummenupp


Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #107 skrivet: 02 april 2019, 13:34:06 »
Somliga tÃ¥l inte lite gliringar.   Jag äger ingen värmepump.  Men det hade du vetat om du läst.

Siffrorna du visar...Varför skulle man speca en 12 kw maskin vid 5 kw ?

Jag ville bara fråga Rikard en fråga...och han har svarat på den. tummenupp

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #108 skrivet: 02 april 2019, 13:51:48 »
Siffrorna du visar...Varför skulle man speca en 12 kw maskin vid 5 kw ?

För att det är den effekten den kommer att ge större delen av tiden. Av samma anledning redovisar man väldigt sällan bränsleförbrukning på bilar vid toppfart på full gas, utan man redovisar vid en hastighet och belastning som är relevant vid normal användning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #109 skrivet: 02 april 2019, 13:55:36 »
Luka 3:
Måste ge dig att du har blivit bättre på att skriva sedan din senaste sejour i forumet, tränat i något annat forum?
Jag har en bekant som köpte en Viessman, efter några månader kom Viessmanfolket och hämtade värmepumpen, de fick den helt enkelt inte att fungera, trots arbetstank, solfångare och hela baletten injusterat både av ägaren (Teknisk Civilingenjör) och Viessmans egen personal på plats.
Minns inte exakt vad det var, men tror han mätte COP och den blev fruktansvärt låg trots helt OK temperaturer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #110 skrivet: 02 april 2019, 14:04:01 »
Somliga tÃ¥l inte lite gliringar.   Jag äger ingen värmepump.  Men det hade du vetat om du läst.

Siffrorna du visar...Varför skulle man speca en 12 kw maskin vid 5 kw ?

Jag ville bara fråga Rikard en fråga...och han har svarat på den. tummenupp

Jag skrev aldrig att du hade en värmepump?  Sc:,h

Jag skrev bara att du "valt Bwajsman", uppenbart som fanboi dvs.

"Oerhörd skepsism här frÃ¥n alla som inte köpt Viessmann.  Ã…ngrar ni er och är avundsjuka mÃ¥nne"

Haha, DERP!

I början av tråden tyckte jag att du var knepig i din framtoning, senare fick du mitt medlidande för att du trots allt hade rätt approach och ifrågasatte "normen", men nu har jag svängt igen och skriver det alla tänker men troligtvis inte vågar skriva:

Du saknar enligt mig vissa grundläggande kunskaper om termodynamik och elektronik för att kunna backa upp dina argument och ibland tillämpar du felaktiga matematiskt resonemang på de uppgifter du ställs inför, därför väljer jag att inte svara på din återigen provocerande och uppenbart retoriska fråga:

"Siffrorna du visar...Varför skulle man speca en 12 kw maskin vid 5 kw ?"

Vidare är din analytiska förmåga bristfällig, det i kombination med konfirmationsbias och högmod gör att du enligt mig är jobbig att ha att göra med på ett forum som detta (och troligen också i arbetslivet).

"Den enbente mannen är Kung i landet utan underkroppar."

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #111 skrivet: 02 april 2019, 17:11:27 »
så låt oss nu återgå till det ursprungliga ämnet för tråden.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #112 skrivet: 02 april 2019, 18:53:38 »
så låt oss nu återgå till det ursprungliga ämnet för tråden.

// Magnus


Helt rätt, ber om ursäkt för min rant.
Och en särskild ursäkt till dig Luka 3, jag blev som du säger, "triggad" av dina gliringar.

Trådens tema var "gissa felet" på F1255-12:

Läste på lite om inverters/drives:


Saxat från:

https://www.worldpumps.com/ancillary-products/comment/the-top-five-things-that-cause-inverter-failure/

"Inverters, drives, VSDs, variable speed drives, variable frequency drives – the category of products used to control an electric motor’s speed and thus reduce energy usage in a variable speed application has more names than Prince. Although, I suppose when you think about it he only has three really, if you include his decision in 1993 to become known by a symbol instead of a word.

Capacitor wear
The first reason for inverter failure is electro-mechanical wear on capacitors. Inverters rely on capacitors to provide a smooth power output at varying levels of current; however electrolytic capacitors have a limited lifespan and age faster than dry components. This in itself can be a cause of inverter failure.

Capacitors are also extremely temperature sensitive. Temperatures over the stated operating temperature, often caused by high current, can reduce the life of the component. However, as the electrolytes evaporate faster at higher temperatures, capacitor life increases when they are run at lower than operating temperature.

Happily, keeping a consistent maintenance regime and regularly replacing capacitors avoids most problems that failed capacitors can cause.

Overuse
Using inverters beyond their operating limit, either by choice or due to oversight or lack of knowledge, can contribute to inverter bridge failure. Using any component at a rating higher than its operating limit will decrease its lifespan and lead to failure, so avoiding this issue simply comes down to checking that all inverters are being run correctly.

Over- and under-voltage
The next two issues that can cause inverter failure are over-current and over-voltage. If either current or voltage increases to a level that the inverter is not rated for, it can cause damage to components in the device, most frequently the inverter bridge. Often this damage will be caused by the excess heat generated by the spike in voltage or current.

Over-current can be avoided with fuses or circuit breakers but avoiding over-voltage can be tricky. Sometimes voltage spikes are man-made, but they can also be caused by lightning or solar flares which are difficult to avoid if, like us, you live on planet Earth.

Ultrasonic vibrations
The final problem on the list is one that contributes to the mechanical stress placed on an inverter. Ultrasonic vibrations originating in the cores of inductive components cause friction, adding to the unwanted heat generated by the device and further damaging components in the inverter.

When European Automation buys a drive for future re-sale, we ensure that it’s free of these problem and others. However, you should be aware that the European Design Directive puts a limit on the amount of repair work you can do without beings considered to be ‘introducing a new product to the market’, rather than repairing an existing one. "


Sammanfattningsvis, fem saker som kan "slita" på en inverter:

Kondensatorslitage

Överanvändning

Överspänning

Underspänning

Ultraljudsslitage


Och som DonPablo redan tydliggjort, verkar busterkortet (Hundnamn? : ) , alltså kortet som producerar variabel-frekvens-AC från likriktarbryggans AC/DC-omvandling, vara känslig för störningar.

Störningar som är vanligast förekommande som:

Överspänning på nätet pga åsknedslag.
Överspänning på nätet pga egna/grannars induktionsmotorer som agerar generatorer vid övervarvning (såsom hissar, lyftar, vissa vedklyvs-/sågkonstruktioner).
Överspänning orsakad av att kompressorn nödstoppar, eller utsätts för strömavbrott vid hög belastning.


Blev så nyfiken kring detta, att jag hittade en till bra artikel:

https://www.precision-elec.com/vfd-overvoltage-fault/

Kortfattat sagt, så finns det mycket som kan djävlas med en inverter oavsett tillverkare...

Ska prova ringa Nibes kontor för att se om man kan fÃ¥ ut lite mer info om reklamationer/garantiärenden pÃ¥ inverterpumparna!   .,;-

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #113 skrivet: 03 april 2019, 06:08:10 »
Capacitor wear
The first reason for inverter failure is electro-mechanical wear on capacitors. Inverters rely on capacitors to provide a smooth power output at varying levels of current; however electrolytic capacitors have a limited lifespan and age faster than dry components. This in itself can be a cause of inverter failure.

Capacitors are also extremely temperature sensitive. Temperatures over the stated operating temperature, often caused by high current, can reduce the life of the component. However, as the electrolytes evaporate faster at higher temperatures, capacitor life increases when they are run at lower than operating temperature.

Detta var problem i början i alla fall, invertern sitter ju inne i modul(förstår det på grund av ljuden den ger i från sig) men den sitter på varva vvx, den kan ju bli riktigt varm vid vv körningar framförallt, så då undrar man hur kylningen blir, med tanke på att invertern utvecklar värme i sig sjölv också. Att ha inverter på kalla växlaren, är nog inte heller ett alternativ, på grund av kondens.
Sen finns kondensatorer i olika värmeklasser, och desto billigare de är, desto sämre värme klarar de.

Busterkortet är det som kommunicerar med invertern, den sitter fasstryckt på ett annat kretskort.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #114 skrivet: 03 april 2019, 06:13:50 »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #115 skrivet: 03 april 2019, 11:20:54 »
kommkort buster https://cdn.jsenergi.com/media/catalog/product/cache/1/image/300x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_0264_6.jpg

sitter monterat på grundkortet position 34 på 1255
Vad får det för fel eller vilken komponent på kortet bör bytas för att det ska fungera igen?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #116 skrivet: 03 april 2019, 19:23:51 »
Jag har aldrig varit med om att komkortet (buster) varit trasigt, kollegan har bytt ett sÃ¥dant. Det har varit inverter, varje gÃ¥ng jag har varit ut pÃ¥ inverterlarm 100. Men jag provbyter alltid just busterkortet först, för det kostar nÃ¥gon 100 lapp, jämfört med inverter som kostar över 10000 kr.  För om jag inte missminner mig, sÃ¥ är inverterlarm 100 ett kommunikationslarm.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #117 skrivet: 03 april 2019, 20:00:20 »
Jag har aldrig varit med om att komkortet (buster) varit trasigt, kollegan har bytt ett sÃ¥dant. Det har varit inverter, varje gÃ¥ng jag har varit ut pÃ¥ inverterlarm 100. Men jag provbyter alltid just busterkortet först, för det kostar nÃ¥gon 100 lapp, jämfört med inverter som kostar över 10000 kr.  För om jag inte missminner mig, sÃ¥ är inverterlarm 100 ett kommunikationslarm.
Blivit bytt två gånger hos farsan. 1255-16
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #118 skrivet: 03 april 2019, 21:05:22 »
Blivit bytt två gånger hos farsan. 1255-16

Ã…fan..
Buster eller invertern?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #119 skrivet: 04 april 2019, 06:08:56 »
Vet ni vad som orsakat busterkortkraschen? strömavbrott, spänningsspikar, åska, eller bara random gått sönder?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!