Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet  (läst 18051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #90 skrivet: 02 april 2019, 08:07:09 »
Du har inga siffror i din maskin eller

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #91 skrivet: 02 april 2019, 08:12:13 »
Nej, tyvärr sitter det ingen värmemätare i.
Den beräkning jag tidigare gjorde bör ligga rätt nära sanningen  i och med att jag rätt precis vet vÃ¥rt hus energibehov.
Ca 4.5 i COP vid intermittent drift (On/off) med huvudsakligen min uteffekt när kompressorn går.
Skulle tro att min maskins optimala uteffekt ligger vid ca 6-7 kW uteffekt, då blir cirkpumparnas driftskostnad mindre i förhållande till uteffekten, men värmeväxlarna är fortfarande "överdimensionerade".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #92 skrivet: 02 april 2019, 08:16:54 »
Du skulle ju sätta in en egen värmemätare i den? Har du inte gjort det sÃ¥ tappar du ju all trovärdighet...  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #93 skrivet: 02 april 2019, 08:31:05 »
Mmm, det gick tyvärr inte, fanns plats på baksidan, sitter väl en i de finska som jag förstått, men röret som går upp där var heldraget och så var det insvetsat avstick till VVB längst upp, gick inte komma åt ens kapa av röret.
Jag hade kunnat sätta in en på enbart värmen, men det kändes som en halvmesyr.
Vi får väl se om jag får upp ett arbetsil i sommar och gör nåt då.
Hade ju varit lite kul ändå att se vad det faktiskt är för COP under drift.

Det man skulle kunna göra är ju annars att köra med elpatron och fast varvtal på cirkpumparna för att avgöra deltaT vid en viss effekt och sedan göra en egen värmemätare av loggerdatan som finns tillgänglig, men inte heller det blir ju någon exakt vetenskap.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #94 skrivet: 02 april 2019, 08:36:42 »
Det sitter ingen värmemätare i Viessmann heller.   Teknikern tog nÃ¥gra kylvärden.    Har du inga kylvärden i din Nibe?

I min bild sÃ¥ fÃ¥r deras Viessmann 4,1 i cop i VV drift. SÃ¥ när hÃ¥let blir kallare o maskinen gör 45 grader i snitt sÃ¥ kanske cop blir typ 4.  Det är väl ok i ett äldre hus.   Jag tänkte att du oxÃ¥ hade ett varmt hÃ¥l o ny maskin sÃ¥ därför kunde vi jämföra  :)   jag vann lätt  8)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #95 skrivet: 02 april 2019, 08:53:03 »
När maskinen gjorde 30 grader sÃ¥ är cop i teorin 6,88 och maskinen drar 1,91 kw när den ger 13,15 kw samt drar 3,78 A och pumpar runt 59,40 g/s R410A  med en kyleffekt om 11,35 kw , han hade nÃ¥got program som han körde siffrorna i.

När jag stoppade in 30 grader kondenseringstemperatur och R410A i Coolpack fick jag med -5 graders förångningstemperatur COP=4,85.

Valde jag -2 grader förångningstemperatur, 100 % verkningsgrad på kompressorn och inga värmeförluster blev COP 6,76. Det ska alltså till en hel del brist på realism för att få siffror i den storleksordningen.

Det finns en massa parametrar som påverkar resultatet förutom förångningstemperaturen. Man måste specificera tryckfall i förångare och kondensor, kompressorns isentropiska verkningsgrad, värmeläckage från kompressor, typ av arbetscykel osv. Så vad COP i teorin är beror väldigt mycket hur man specificerar teorin.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #96 skrivet: 02 april 2019, 08:59:40 »
HÃ¥let är som jag skrivit  7 grader. Det gör ju sitt.  Därför ville jag jämföra med Rikard.   Synd att inte Nibe kan visa nÃ¥gra siffor som du kan lägga in i ditt program  :) roligt att jämföra

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #97 skrivet: 02 april 2019, 09:03:09 »
Et tu Boeing...


Till Smurfen:
Du har helt rätt i resonemanget att det är oklart i dagsläget, men sålänge man har bra smörjning* så ger "tid på tomgång" inte samma slitage som "tid vid högvarv".

*Var tidigare ett problem med dålig kompressorsmörjning vid låga varvtal, men det sägs vara fixat nu (?).
Visst är det så men om jag fattat rätt är det ofta mindre kompressor i en inverter tex en motsvande 10 kw kompressor till en inverter som lämnar max 16 kw nu är det sällan den övervarvar och går på fullt varvtal men den går ju ganska ofta på 8-10 kw beroende på dimensioneringen jag tror inte livslängden blir så mycket längre om man plockar ut under tex 8 kw ur en 10 kw kompressor så det motsvarar det ökade antalet timmar för med låg min effekt blir det väldigt många drift timmar. Tittar man lagringar/växellådor generellt så får dom inte så väldigt mycket längre livslängd om man överdimensionerar men dom får väldigt mycket kortare livslängd om man underdimensionerar dom vet inte om det är lika på inverters men gissar att det är nära sanningen men som sagt en gissning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #98 skrivet: 02 april 2019, 09:11:06 »
Viessmanns beräknade COP vid värme/tappvarmvatten tror jag inte på.
Deras siffror är helt enkelt inte trovärdiga.

Om du menar skärmdumpen tidigare i tråden så håller jag med. Man måste gå in manuellt och ställa in "förbrukningen" på cirkulationspumpar vid installation för att COP räknaren ska visa rätt. Installatören kan ha missat det.
Men annars så ska energimätaren visa nära sanningen, var bara några enstaka % fel. Finns det som har jämfört på finska och tyska forum. Tror jag har postat i någon tråd om det och referens.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #99 skrivet: 02 april 2019, 09:49:46 »
Jag har bestämt mig. ON/OFF BLIR det.   IVT leder före Nibe följt av Thermia. Viessmann är avpolletterat pga av höjden som är 2m pÃ¥ maskinen. Synd, jag ville egentligen ha samma som min granne .

Om höjden är problem och du vill ha en Viessmann så finns ju 300-G. Då behöver du fristående VVB. Har själv en sådan, är otroligt nöjd. Dock kommer jag inte upp i några COP 6 :)
Arbetstank lär kanske behövas?. Viessmann verkar vara väldigt måna om sina produkter/installationer. Dvs att installationen ska ha rätt förutsättningar för att värmepumpen ska gå så bra som möjligt. De brukar förordar arbetstank om det behövs. Det är mer än vad majoriteten av andra plug and play installatörer brukar göra fast det kanske skulle ha behövts.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #100 skrivet: 02 april 2019, 10:10:55 »
HÃ¥let är som jag skrivit  7 grader. ...

I mellersta Sverige är bergets temperatur ca 7 grader på 100 meters djup. Det betyder att förutsättningen var fräscht borrhål eller att det var i september, alldeles i början av uppvärmningssäsongen. Med +2 grader som förångningstemperatur och förlustfri kompressor ska det bli över 7 i COP, har inte räknat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #101 skrivet: 02 april 2019, 10:24:20 »
Om maskinen har en kyleffekt om 11350W  och drar 1910W
Hur mkt sjunker cop om 2 cirkpumpar drar 40w st  dontknow räknas tomgÃ¥ngskörning och oljekörning in i inverter cop?  Jag sÃ¥g i en annan trÃ¥d att Thermia gjorde sÃ¥nt.
Jag tänker bara att inverters bör vara mkt bättre än on off , varför annars köpa ngt mer avancerat och som då blir mer känsligt ?

Rikard.  StÃ¥r dina siffror i din nya maskin?  AlltsÃ¥ , kan man se de värden som krävs för att lägga in dem i samma program  ? 😊    dÃ¥ borde man väl kunna se ngt , eller ?

Hur ofta kommer nya programvaror pÃ¥ onoff ?  Thermia verkar vara uppe i en 10 olika uppdateringar ju.  Men detta kanske är brac dontknow

Hasberg   du kan ju läsa i andra trÃ¥dar eller hoppas pÃ¥ att ngn moderator kan ändra och fixa mitt grova övertramp  :-*

Cirkulationspumpen på kalla sidan drar inte 40W när maskin lämnar 11kW ut, snarare 200W. På varma sidan är 40W mer rimligt. Räknar du på det ser du snart att denna extra förbrukning påverkar COP rätt mycket.

Sedan tror jag man ska vara skeptisk till det som visas i displayen och som teoretisk räknas fram utifrån kylprocessen. Det blir förluster i verkligheten och små mätfel som snart ger siffror som måste tas med en hel del salt.

Nibe visar inte några siffror på COP eller effekt i displayen så ska man ha fram det får man mäta själv. Jag har gjort det och du hittar det nog om du söker.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #102 skrivet: 02 april 2019, 10:27:47 »
I det här fallet kommer det givetvis inte bli 6 i cop efter 1 Ã¥r. Det kommer förhoppningsvis hamna pÃ¥ 4.  HÃ¥let är fräscht pga defekt äldre värmepump som bytts ut precis som hos Rikard.   Jag ville sett att han haft 6 och min granne 4.  Han skulle ju haft fördelen av dellast osv.  Detta gör att inte kommer köpa inverter, varför ha mer saker som kan gÃ¥ sönder om de inte presterar sÃ¥ mkt bättre .

Jag kan inte ha Viessmann 300 G   fÃ¥r inte plats, och deras nya är som sagt för höga för mig med sina 2m plus att rören är uppÃ¥t. Det blir ju 210-215  som rören hamnar pÃ¥ och det kräver ännu säkert 230 i tak för att man ska fÃ¥ plats .  Vill man ha expansionskärlet och sÃ¥nt ovanpÃ¥  dÃ¥ mÃ¥ste ju taket vara minst 250 typ.

Lutar Ã¥t IVT, men en jobbarkompis sade att Thermia var bra.    IVT är dock snyggare och det gör ju en del  ::)

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #103 skrivet: 02 april 2019, 10:35:56 »
Oerhörd skepsism här frÃ¥n alla som inte köpt Viessmann.  Ã…ngrar ni er och är avundsjuka mÃ¥nne  8)

Kanske Ã¥ngrar ni valet av inverter som kräver uppdatering efter uppdatering. Har läst lite i Thermia trÃ¥den och deras maskin verkar ju värdelös. Varför släpper dem den om det krävs en massa uppdateringar? Bättre dem testar den innan de släpper ut den. 

Undrar hur många kunder som inte är lika duktiga som ni och som har underpresterade maskiner i onödan

7 plus in  30 tillverkat   vad ska cop bli om inte runt 6 ?

« Senast ändrad: 02 april 2019, 10:58:48 av Luka 3 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #104 skrivet: 02 april 2019, 11:36:18 »
Cirkulationspumpen på kalla sidan drar inte 40W när maskin lämnar 11kW ut, snarare 200W. På varma sidan är 40W mer rimligt. Räknar du på det ser du snart att denna extra förbrukning påverkar COP rätt mycket.

Just det, cirkulationspumparna tillkommer. De COP-värden beräknade i Coolpack jag presenterade tidigare var utan några cirkulationspumpar alls.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!