Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet  (läst 18049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #60 skrivet: 31 mars 2019, 20:34:49 »
Daikin.  SÃ¥ vitt jag vet är det Scroll i de flesta maskiner. Om en inverter gÃ¥r 6000 timmar om Ã¥ret och som skrevs tidigare i trÃ¥den sÃ¥ hÃ¥ller invertern i 15000 timmar.   Ni räknar med att de kraschar inom 3 Ã¥r alltsÃ¥ ?

Du vill /kan inte presentera siffror utan endast hävda att du har jämn värme.  Det säger mig att ni inte vill lägga ut siffror för de är snarlika de som jag presenterat, dÃ¥liga  tummenupp

99meter   
Ja du har missar ngt. Varför skulle min on off värmepump gÃ¥ lÃ¥ngt över bör ?  Ctc med shunt, Nibe Ivt med tank.  Varför skulle dessa gÃ¥ lÃ¥ngt över bör  dontknow

944 Driver
Jag köper ditt resonemang om det inte vore för att inverters är dyrare än on off. Dessutom sämre cop, och mer som går sönder.

Men det är tydligt att ni alla gillar inverters i alla fall  tummenupp tummenupp :) :) ;)

Förresten Daikin...min grannes montör hette inte Bosse, han hette Lars  a:gl

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #61 skrivet: 31 mars 2019, 20:46:42 »
När on/off värmepumpen gÃ¥r pÃ¥ dellast mÃ¥ste den ju arbeta med högre framledningstemperatur än börvärdet. PÃ¥ en värmepump med 7grader delta pÃ¥ värmebäraren  och t.ex. 50% utnyttjande blir framledningstemperaturen i medel 3.5grader över börvärdet. Man brukar räkna med 2.5% sämre COP för varje grad ökning, sÃ¥ här tappar man 8% som inte redovisas. Eller har jag missat nÃ¥got?

Ja, när pumpen startar är temperaturen pÃ¥ värmebäraren under börvärdet. DÃ¥ är COP bättre än om pumpen hade arbetat mot börvärdestemperaturen. Det blir en liten försämring av COP med en on/off-pump jämfört med en pump som hela tiden arbetar mot börvärdet. Är skillnaden mellan start- och stopptemperatur 5 grader (= standardinställningen pÃ¥ min IVT-pump) blir det en beräknad försämring pÃ¥ 0,6% jämfört med om den hade kunnat arbeta mot börvärdestemperaturen hela tiden. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #62 skrivet: 31 mars 2019, 21:16:13 »
Även en inverter pendlar runt börvärdet i alla fall Nibe som är dom enda som har loggning som jag sett men dom pendlar naturligtvis mycket mindre än på on/off vp men är nått man kanske bör ta med i funderingarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #63 skrivet: 31 mars 2019, 21:50:27 »
Daikin.  SÃ¥ vitt jag vet är det Scroll i de flesta maskiner. Om en inverter gÃ¥r 6000 timmar om Ã¥ret och som skrevs tidigare i trÃ¥den sÃ¥ hÃ¥ller invertern i 15000 timmar.   Ni räknar med att de kraschar inom 3 Ã¥r alltsÃ¥ ?

Du vill /kan inte presentera siffror utan endast hävda att du har jämn värme.  Det säger mig att ni inte vill lägga ut siffror för de är snarlika de som jag presenterat, dÃ¥liga  tummenupp

99meter   
Ja du har missar ngt. Varför skulle min on off värmepump gÃ¥ lÃ¥ngt över bör ?  Ctc med shunt, Nibe Ivt med tank.  Varför skulle dessa gÃ¥ lÃ¥ngt över bör  dontknow

944 Driver
Jag köper ditt resonemang om det inte vore för att inverters är dyrare än on off. Dessutom sämre cop, och mer som går sönder.

Men det är tydligt att ni alla gillar inverters i alla fall  tummenupp tummenupp :) :) ;)

Förresten Daikin...min grannes montör hette inte Bosse, han hette Lars  a:gl

1245 har kolv upp till 10 kW, 12 har scroll. Titta vilken av dessa har bättre cop.
Vem har pratat om 15000 timmar ? Vår kompressor är beräknad till över 72000 timmar vid nominell frekvens, det motsvarar ungefär 160-180.000 timmar normaliserat. Jag vet inte vad det är du förväntar dig att jag/vi skall bevisa ? Undanhåller ingenting.
Mvh
Daikin

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #64 skrivet: 31 mars 2019, 22:27:56 »
Jo LUKA 3. Tänk dig att du har en on/off värmepump som har/kräver ett delta på värmebäraren på 7 grader (407C). Tänk att du för tillfället har ett effektbehov 50% av maxeffekten. Kompressorn kommer då att gå och stå stilla lika lång tid. Så fort kompressorn startar så kommer framledningstemperaturen omedelbart att stiga med 7 grader och och sedan succesivt öka tills att grdminuterna är noll och kompressorn stannar. Då kommer temperaturen att direkt sjunka 7 grader för att succesivt sjunka tills startvärdet är uppnåt och det hela börjar om. Eftersom framledningstemperaturen i medel måste vara lika med börvärdet så är det lika många gradminuter under börvärdet när kompressorn står stilla som det är över börvärdet när kompressorn går. Därför kommer medeltemperaturen att vara 7/2 grader över börvärdet när kompressorn går 50%. Hur stor en eventuell buferttank är påverkar inte detta.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #65 skrivet: 01 april 2019, 08:10:47 »
Baserat på det jag vet om mitt hus så har jag ett toppeffektbehov vid DUT (-31) på ca 8 kW.
De senaste dagarna har dygnsmedeltemperaturen varit ca 0 grader och min värmepump har förbrukat ca 15 kWh/dygn.
Bruttoenergibehovet borde vara ca 68 kWh/dygn och COP har alltså varit ca 4.5.

Visst, det är inte speciellt bra med tanke på att VBF har legat på 36-39 grader när kompressorn gått, men det är avsevärt mycket bättre än jag någonsin räknade fram att min gamla on/off-värmepump hade. (COP 3.2 har jag uppskattat den till - som bäst)
Kanske skulle en ny on/off har lite högre COP, men det har i vart fall jag svårt att tro, och om de har det så är det i så fall marginellt.

Den höga COP som kolvkompressorerna ger när de är nya må vara bra, men utifrån den lilla utredning jag gjorde förra veckan så har ju min tidigare kolvkompressor tappat i kyleffekt/COP över tid, den installerades 2003 och hade då ca 5 graders deltaT på KB när kompressorn gick.
2012 hade den 4.3
2017 hade den 3.6
November 2018 hade den 2.9
Veckan innan haveriet den 13 mars var den nere på 1.9 i deltaT på KB.

OM min gamla värmepump var typisk för en kolvkompressor så kanske det inte skall lyftas fram som en absolut sanning att kolvkompressorer ger högre COP? (över tid)

Jag håller med om att livslängden på de varvtalsstyrda värmepumparna är ett orosmoment då drifttimmarna blir fler, men å andra sidan så är det ju svårt att säga något säkert om hur den kommer att påverkas.
OM jag får gissa så kommer tillverkarna att satsa allt mer på kvalitet på de komponenter som visar sig "slitas" ut i förtid.
Om det varit/är problem med invertrarna så kommer mer krut att satsas på att de håller längre.
Allt annat vore ren och skär idioti - då det är helt uppenbart att invertrarna kommit för att stanna.
Som jag ser det kommer on/off att vara historia inom några få år.
Hur ofta går invertrarna sönder på en luft/luft-värmepump?

Dessutom, om det nu blir ett stort problem sÃ¥ kommer säkert nÃ¥gon börja reparera dem till ett överkomligt pris via nÃ¥gon webbsida.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #66 skrivet: 01 april 2019, 08:49:48 »
Luka.

Enligt energimyndigheten så har Nibe 1255 högre COP än on/off Nibe 1245.
http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/bergvarmepumpar/bergvarmepumpar/?productTypeVersionId=1637

Drygt 5.0 på invertern och 4.6 på on/off.

Viessmanns beräknade COP vid värme/tappvarmvatten tror jag inte på.
Deras siffror är helt enkelt inte trovärdiga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #67 skrivet: 01 april 2019, 08:58:37 »
Jag har ju givetvis ingen möjlighet att kontrollera sanningshalten i den mätningen.  Jag kan bara konstatera att det stÃ¥r sÃ¥.

Jag tror som du att inverters kommer vara det enda som finns inom en snar framtid, jag köper därför sÃ¥ fort jag kan en ny on-off  tummenupp 

NIBE har väl säkert som de andra,  lite högre pÃ¥ dellast och sedan 1 helt cop sämre vid full fart. 


Tack för svaret :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #68 skrivet: 01 april 2019, 09:19:50 »
Den höga COP som kolvkompressorerna ger när de är nya må vara bra, men utifrån den lilla utredning jag gjorde förra veckan så har ju min tidigare kolvkompressor tappat i kyleffekt/COP över tid, den installerades 2003 och hade då ca 5 graders deltaT på KB när kompressorn gick.
2012 hade den 4.3
2017 hade den 3.6
November 2018 hade den 2.9
Veckan innan haveriet den 13 mars var den nere på 1.9 i deltaT på KB.
Värdena från 2003 och 2012 avser de samma marktemperatur och värmebärartemperatur? Det kan göra en hel del på deltaT även om pumpen är i samma kondition.

Jag har mätt effekten på min pump till ca 4,9 kW där den enligt databladen ska vara 5,2 kW men jag har inte sett någon ändring i hetgastemperaturen under årens lopp. Sjunker effekten på grund av att inre läckaget ökar ska hetgastemperaturen öka. Då jag tvivlar på att jag har mätt 6% fel är jag lite undrande över skillnaden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #69 skrivet: 01 april 2019, 09:36:13 »
Luka.

Enligt energimyndigheten så har Nibe 1255 högre COP än on/off Nibe 1245.
http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/bergvarmepumpar/bergvarmepumpar/?productTypeVersionId=1637

Drygt 5.0 på invertern och 4.6 på on/off.

Viessmanns beräknade COP vid värme/tappvarmvatten tror jag inte på.
Deras siffror är helt enkelt inte trovärdiga.
Hänger inte riktigt med pÃ¥ varför F1245 har högre scop i ett hus med högre effektbehov är det för att andelen vv pÃ¥verkar scop eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #70 skrivet: 01 april 2019, 09:39:52 »
Baserat på det jag vet om mitt hus så har jag ett toppeffektbehov vid DUT (-31) på ca 8 kW.
De senaste dagarna har dygnsmedeltemperaturen varit ca 0 grader och min värmepump har förbrukat ca 15 kWh/dygn.
Bruttoenergibehovet borde vara ca 68 kWh/dygn och COP har alltså varit ca 4.5.

Visst, det är inte speciellt bra med tanke på att VBF har legat på 36-39 grader när kompressorn gått, men det är avsevärt mycket bättre än jag någonsin räknade fram att min gamla on/off-värmepump hade. (COP 3.2 har jag uppskattat den till - som bäst)
Kanske skulle en ny on/off har lite högre COP, men det har i vart fall jag svårt att tro, och om de har det så är det i så fall marginellt.

Den höga COP som kolvkompressorerna ger när de är nya må vara bra, men utifrån den lilla utredning jag gjorde förra veckan så har ju min tidigare kolvkompressor tappat i kyleffekt/COP över tid, den installerades 2003 och hade då ca 5 graders deltaT på KB när kompressorn gick.
2012 hade den 4.3
2017 hade den 3.6
November 2018 hade den 2.9
Veckan innan haveriet den 13 mars var den nere på 1.9 i deltaT på KB.

OM min gamla värmepump var typisk för en kolvkompressor så kanske det inte skall lyftas fram som en absolut sanning att kolvkompressorer ger högre COP? (över tid)

Jag håller med om att livslängden på de varvtalsstyrda värmepumparna är ett orosmoment då drifttimmarna blir fler, men å andra sidan så är det ju svårt att säga något säkert om hur den kommer att påverkas.
OM jag får gissa så kommer tillverkarna att satsa allt mer på kvalitet på de komponenter som visar sig "slitas" ut i förtid.
Om det varit/är problem med invertrarna så kommer mer krut att satsas på att de håller längre.
Allt annat vore ren och skär idioti - då det är helt uppenbart att invertrarna kommit för att stanna.
Som jag ser det kommer on/off att vara historia inom några få år.
Hur ofta går invertrarna sönder på en luft/luft-värmepump?

Dessutom, om det nu blir ett stort problem sÃ¥ kommer säkert nÃ¥gon börja reparera dem till ett överkomligt pris via nÃ¥gon webbsida.  ;)
Vet du att allt annat var ok tex mängden köldmedia ? Hur många timmar hade dim vp gått totalt vid haveriet och om du har uppgifter på timmarna vid de ovanstående åren vore det intressant att se när om det nu stämmer effekten bör gå ner. Gick din kompressor fler och fler timmar per år vilket den bör ha gjort med märkbart skillnad med så stor skillnad i effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #71 skrivet: 01 april 2019, 12:49:08 »
Hänger inte riktigt med pÃ¥ varför F1245 har högre scop i ett hus med högre effektbehov är det för att andelen vv pÃ¥verkar scop eller  Sc:,h

Då Energimyndigheten redovisar SCOPkombi (inkl. VV) så påverkas det stööre huset positivt då den %-ella andelen VV minskar. Utöver det så är det mindre on/off drift och då blir det inget straff för överproducerad effekt. (ON/OFF penalty)

Mvh
Daikin

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #72 skrivet: 01 april 2019, 13:16:19 »
Hur många kwh måste invertern spara in för att kompensera den miljöpåverkan som all elektronik i den innebär ?

Varför skulle man vara tvungen att ha 7 i DT ? Varför måste on-off överproducera energi ?

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #73 skrivet: 01 april 2019, 13:36:01 »
Varför köper du inte bara det du vill ha dontknow
Varför måste du försöka att "omvända" hela forumet till din åsikt help 8)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #74 skrivet: 01 april 2019, 14:19:20 »
Jag köper sÃ¥klart det jag vill ha. Tyckte det var roligt att debattera frÃ¥gan dock.  Ursäkta mig dÃ¥ mkt jag ska inte fortsätta.

Viktigpettrar som du gör att man inte ens vill frÃ¥ga nÃ¥nting pÃ¥ olika forum.  Synd
« Senast ändrad: 01 april 2019, 14:20:52 av Luka 3 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!