Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet  (läst 18064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #30 skrivet: 30 mars 2019, 10:38:49 »
Men ingen av er vet ?  Jag gillar att veta

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #31 skrivet: 30 mars 2019, 11:06:10 »
Vet och vet, jo vi vet att elektronik av den typen har förluster på någon/några %. Vi vet även att förluster på 16% är så mycket att det inte är trovärdigt. Det förstår alla som har lite djupare insikt i elvärldens hemligheter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #32 skrivet: 30 mars 2019, 11:08:21 »
Min granne installerade en ny Viessmann 333 G för 3 veckor sedan och har dessa siffror som jag bifogar. Hans maskin är on-off som sitter i ett 1rörs radiatorsystem från 70 talet.

Vad fÃ¥r Rikard för siffror?  Han bytte ju ganska nyligen och om dessa Viessmann siffror stämmer sÃ¥ borde Rikard ha minst 7 för att man skall fundera pÃ¥ att byta, pga inverter kan gÃ¥ sönder osv.
Eller tänker jag fel ? 

Viessmann kan jag inte ha dock. Den maskinen som min granne köpte finns tydligen inte längre, nu är alla Viessmann 2m höga och det får jag inte in i min källare, tyvärr.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #33 skrivet: 30 mars 2019, 13:18:53 »
Jag var över till grannen. I takt med att det blir varmare ute blir ju cop bättre. 

Men en inverter mÃ¥ste ju ha närmare 10 i cop nu dÃ¥ när den gÃ¥r i dellast hela tiden eftersom de är bättre , eller  Sc:,h

Jag förstår ju att dessa siffror kommer bli mkt sämre när det blir kallt, men eftersom den enda fördelen med inverter är vid dellast så måste det ju bara sjukt bra siffror nu.

Det lutar Ã¥t On-off  IVT för mig just nu.   dontknow

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #34 skrivet: 30 mars 2019, 17:40:25 »
En nackdel med inverter, som inte togs upp är att den alstrar radiostörningar. Jag som lyssnar på kortvåg kan inte ha någon sådan i huset. Den enda invertern jag har, är en ny tvättmaskin från Electrolux och den för ett väldigt oväsen.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #35 skrivet: 30 mars 2019, 18:14:15 »
Men ingen av er vet ?  Jag gillar att veta
Då kan man göra som jag har gjort: leta på nätet. Man finner då att AC/AC omvandlare med likström som mellansteg har en verkningsgrad på typiskt 97%. Om man i slutsteget vill göra växelström med annan spänning eller annan frekvens ska inte spela någon roll.

Vet men en del om värmepumpar inser man att 16% förluster är orimligt mycket. En inverterpump skulle dÃ¥ dra mer el än en on/off plus att den är dyrare. Marknaden för sÃ¥dana pumpar skulle vara mycket liten. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #36 skrivet: 30 mars 2019, 19:03:04 »
Faktum är ju att de drar mer el, eftersom de har sämre cop

Jag tror nog allting går att sälja med mördande reklam

Grannens Viessmann 333 har ett cop på 5,0. Det är då när den ger 10,3 kw , full fart.

En Inverter av samma märke har 4,8 i cop vid nominell värmeeffekt 5,31 kw. Det är vid 50 hz.  Sedan kan den dra pÃ¥ upp till 11,4 kw  men dÃ¥ sjunker cop kraftigt.   Vart tar all effekt vägen ?   Varför blir cop sämre ?   Kan det vara sÃ¥ att det blir förluster i invertern som ger det sämre cop:t , jag tycker ju att maskinen borde ge samma cop pÃ¥ full fart och inte bara pÃ¥ halvfart. Dessutom är det sämre än om ord maskinen även vid halv fart.

Thermias inverter ger högsta cop pÃ¥ växel 2 och 1800 varv  4.9  vid 0/35
Vid högsta växel 4300 varv
4.4 i cop. Varför blir det så ?

Ska vi ha samma cop får inte kompressorn ta mer en 2551 watt men nu tar den 2900 vid högsta fart.
Den tar alltså 12% mer el eftersom 1% är 29 watt . Delar du mellanskillnaden i watt som är 349 watt så är det 12 och lika mycket i % .

Dessa siffror stÃ¥r i Thermias papper som jag fÃ¥tt Ã¥tergivet av mig fÃ¥r  samma kyltekniker som jag litar pÃ¥ och som jag i vart fall trodde kunde räkna hyffsat bra.
« Senast ändrad: 30 mars 2019, 19:43:58 av Luka 3 »

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #37 skrivet: 30 mars 2019, 20:00:08 »
När jag talade med honom sÃ¥ sa han att det var ännu större skillnad pÃ¥ stora maskiner,  som i fastigheter tex

4.86 i cop  vid växel 1
3.94 vid växel 10

Värmepumpen drar   18.06 kW pÃ¥ växel 1 och den drar 22,27 kw pÃ¥ växel 10 skillnaden är 4,21 kW eller 18.9%   
1% är 222.7 watt vart tar all vägen om nu inte invertern är boven   dontknow

Jag har bestämt mig. ON/OFF BLIR det.   IVT leder före Nibe följt av Thermia. Viessmann är avpolletterat pga av höjden som är 2m pÃ¥ maskinen. Synd, jag ville egentligen ha samma som min granne .

Rikard . Hoppas du ser detta,  vad för du för siffror i din Nibe inverter ?  :)
« Senast ändrad: 30 mars 2019, 20:51:53 av Luka 3 »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #38 skrivet: 30 mars 2019, 21:43:12 »
Vad gäller verkningsgraden hos invertern beror den rimligen på hur mycket effekt man tar ut, vid riktigt låga effekter är troligen verkningsgraden sämre men samtidigt är förlusten i watt ändå liten, samtidigt som det är värme som inte går förlorad utan värmer fastigheten.

På pappret är ju invertern en överlägsen lösning men sedan finns det utmaningar som tillverkarna verkar haft lite svårt att hantera. Troligen är det så att volymen för bergvärmepumparna har så enormt mycket mindre volymer än luft-luft att NIBE/Danfoss i detta fall inte ännu lärt sig få invertern skottsäker.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #39 skrivet: 30 mars 2019, 21:56:44 »
Vad är invertern överlägsen pÃ¥  :)   för mig dÃ¥ verkar den som en totalt värdelös lösning

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #40 skrivet: 30 mars 2019, 23:12:52 »
Den här frÃ¥gan var uppe pÃ¥ forumet för ca 10-12 Ã¥r sedan, sÃ¥ använd sökfunktionen sÃ¥ slipper vi upprepa vad vi skrev dÃ¥.  ;) Där kan du även bilda dig en uppfattning om vad olika "intressenter" ansÃ¥g dÃ¥ och troligen anser även i dag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #41 skrivet: 31 mars 2019, 00:33:01 »
Jag var över till grannen. I takt med att det blir varmare ute blir ju cop bättre. 

Men en inverter mÃ¥ste ju ha närmare 10 i cop nu dÃ¥ när den gÃ¥r i dellast hela tiden eftersom de är bättre , eller  Sc:,h

Jag förstår ju att dessa siffror kommer bli mkt sämre när det blir kallt, men eftersom den enda fördelen med inverter är vid dellast så måste det ju bara sjukt bra siffror nu.

Det lutar Ã¥t On-off  IVT för mig just nu.   dontknow

Det ser ut som en av Bosses installerade maskiner. Om det är det så tror jag att du bör fråga vilken temp på brine de har på den maskinen. COP på invertrarna du syftar på är alla mätta med 0 C på brine i alla mätpunkterna (SCOP) samtidigt som maskinen du hänvisar till har andra förutsättningar. Sedan skulle jag ta de inbyggda energimätarna med en nypa salt då noggrannheten svajar en del.

Att gÃ¥ pÃ¥ en on/off är helt ok och du mÃ¥ste känna dig nöjd själv  det är det viktigaste.
För mig blir det inget annat än inverter då jag uppskattar jämn temperatur. Den maskinen jag har hemma nu modulerar mellan 0,8-10 kW. Sjukt jämn värme.

Med vänlig hälsning
Daikin 

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #42 skrivet: 31 mars 2019, 01:02:08 »
Vad är invertern överlägsen pÃ¥  :)   för mig dÃ¥ verkar den som en totalt värdelös lösning


Enkelt!

COP blir bättre ju lägre :dt: du har i alla steg i värmepumpsprocessen!

Om allt är samma (förångare/kondensor/radiator(golvvärme)/borrhål), , frånsett kompressorstyrningen, får du alltså vid lägre frekvens på kompressorn (dellast) ett högre COP.

En AC-motor (on/off-kompressor) ger typ 80% effektivitet i snitt.
En inverter och DC-motor ger ofta mer än 95% effektivitet.
Förlusterna i invertern är nån enstaka procent.

Japanerna anger ca 30% skillnad i SEER vid kylning mellan inverter och on/off-luftluftvärmepumpar.
Blir förstås mindre för SCOP (gissningsvis 10%, vilket brukar vara skillnaden i produktbladen mellan inverter/onoffpumpar av samma tillverkare/klass).

Se bifogad fil för mer info!

Invertern Yaskawa V1000 9A i min Nibe F750-FLVP kostar 16000kr som reservdel. SHIT POMEMES!  help
Men dÃ¥ är den ocksÃ¥ byggd med Japansk kvalité och garanterar drift i 15 Ã¥r vid full rulle. 

Om jag tolkade DonPablo rätt, så verkar det som att Nibe har kopplat ihop taskigt styrsystem med invertern på ett dåligt sätt, därav problemen med stillestående pumpar, (men ej fysiskt trasiga inverters???)

DonPablo, har invertrarna i sig, någonsin brunnit/dött elektronikdöden? Eller är det de tillhörande 'bufferkorten' som pajat?
« Senast ändrad: 31 mars 2019, 01:12:14 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #43 skrivet: 31 mars 2019, 08:03:33 »
Busterkortet har varit trasigt en gång, av alla de vi bytat. De flesta som bytts ut har antingen dött av åska, eller spänningsspikar eller strömavbrott, de sistnämnda är väl de vanligaste dock. Vad som pajjat vet jag ej, men i början var det kondensatorer som spytt ut sin sörja blandannat. På 750 och 730 har vi haft väldigt lite inverterproblem, inte många på de år jag skruvat, kanske 3st

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #44 skrivet: 31 mars 2019, 08:49:03 »
Daikin.
Du har inga siffror att redovisa?  Vad har ni för cop vid 0/35 dellast och 0/35 fullt drag.  Är det samma cop dÃ¥ ?

Jag vet inte om den som monterade hette Bosse, men jag ska fråga.

Det är sÃ¥klart möjlugt att Viessman har en dÃ¥lig cop mätning, de är ju tyskar liksom VW  ::)  men här sÃ¥ är ju hÃ¥let varmt dÃ¥ en äldre maskin byttes och det är varmt ute nu sÃ¥ därför blir det dessas siffror. Tänkte att Rikard borde ha ännu bättre siffror eftersom han precis gjort det samma och tagit en inverter.
Kan man tagga honom här ? 

« Senast ändrad: 31 mars 2019, 08:54:33 av Luka 3 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!