Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första stegen pÃ¥ första huset  (läst 17005 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #30 skrivet: 02 november 2017, 22:33:40 »
Över ett år sen sist jag skrev, men nu börjar det förhoppningsvis hända något.

Loggern jag installerat har samlat massa data åt mig så att jag ska kunna utröna energibehovet för mitt hus med nuvarande uppvärmningslösning.

Det har inte blivit någon kamin eller annan värmekälla ännu, men som det ser ut i skrivande stund så hoppas jag att allt ska gå vägen imorgon då jag planerar införskaffa en bättre begagnad CTC EcoAir 109 som jag sedan tänkt ansluta till min befintliga EcoEl. Jag blir dock inte klok på om den pumpen kan kommunicera direkt mot pannans styrning eller om jag kommer få köra pumpen med fast kondensering mot pannan. Jag tror att min panna ska vara av första generationens CTC EcoEl (se bild). Enligt säljaren av värmepumpen (som av bilderna att döma har en likadan panna) så kommunicerar inte hans pump med hans panna. Jag vet inte heller om jag kanske behöver nån annan komponent för att få det att fungera i så fall (typ CTC EcoTolk). Jag har dock förstått att om jag ska ansluta pumpen mot pannan så finns det förberedda anslutningar för det under pannan (se bild). Jag har dock ingen aning om vad det är för anslutningar eller hur något av det ska kopplas in... Är det någon här som har en likadan kombination (samma generation pump och samma generation panna) som kan kolla och kanske posta några bilder här? Jag tror att jag kommer få med lite kablar och sånt som suttit mellan säljarens enheter.

Jag har även läst tråden "Så fungerar EcoEl-EcoAir" så jag hoppas verkligen att jag kan få igång kommunikationen mellan enheterna så att jag kan få ett hyffsat effektivt system (även om komponenterna har några år på nacken).

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Första stegen på första huset
« Svar #31 skrivet: 03 november 2017, 02:34:42 »
Överväg gärna Daikins Monoblock, lätt att installera och funkar fint. Installerade en 7 kw för några veckor sedan. Köpt via polarpumpen.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #32 skrivet: 10 november 2017, 09:13:20 »
Ja, men nu fick jag tag på en CTC EcoAir 109 BILLIGT. 9kW bör räcka till ganska bra här nere i Skåne (hoppas jag, det vore trevligt om jag knappt behövde köra värmepatronerna överhuvudtaget). Den står nu i garaget och väntar på installation. Jag hoppas på att imorgon kunna ta mig till någon bygghandel och kolla efter material till installationen. Jag behöver rör/slang mellan pannan och pumpen (tar tacksamt emot förslag, just nu lutar det åt 22mm kopparrör och flexsslang). Pumpen visade sig vara av samma generation som pannan, och det följde med kablage (även om det kanske inte räcker till, så jag måste nog leta reda på ny kabel - men jag kan ju behålla kontakterna! :D). Jag tittar lite i installationsmanualen till pumpen och funderar på hur jag enklast nu, innan vintern tar fart ordentligt, gör en genomförbar, enkel, billig men ändå hyffsad/bra installation. I manualen så står det att man ska lägga en fuktspärrsmatta/-duk mot källargrunden på huset och sedan fylla på med grus/makadam för att kondensvattnet ska kunna ta vägen nånstans. Finns det några bra tips och råd när man ska göra "stenkistor" eller liknande till sånahär installationer? Min första tanke annars var att samla upp vattnet i en ränna och sedan vidare ut från huset, men är det -10 grader ute så kommer det ju inte flöda nåt vidare utan frysa på ganska snabbt är jag rädd. Nästa idé blev därför att utgå ifrån teckningen i manualen, lägga någon form av fuktbarriär (duk/matta) närmast huset ner på frostfritt djup och sedan ut från grunden. Sedan fylla mattan en aning så att man kan stapla upp leca-block upp ett par decimeter eller så över marknivå med lagom mellanrum så att pumpen kan stå på dessa "pelare". Utrymmet mellan de två pelarna tänkte jag sedan fylla med grus/singel så att kondensvattnet kan få droppa rätt ner på detta material och enkelt rinna ner (vid mildväder) och ut från huskroppen. Den tilltänkta platsen för pumpen är mitt i en rabatt så det gör inte så mycket om det blir en iskaka där emellanåt.

För information så har jag källargrund och utrymmet innanför där pumpen står är inrett (hobbyrum).

Finns det något ungefärligt CC-mått på benen som man kan utgå ifrån på denna storlek av LVVP? Jag tänker så man kanske slipper göra om fundamentet om det skulle vara så att man byter pump nån gång i framtiden?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Första stegen på första huset
« Svar #33 skrivet: 10 november 2017, 09:20:17 »
28 mm cu rör bör du nog ha....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #34 skrivet: 10 november 2017, 14:00:51 »
Behövs det verkligen så stor dimension? I installationsmaterialet till pumpen står det 22mm kopparrör. Jag hade annars hoppats på att kunna använda mig av PEX eller liknande för att slippa skarvar och för att få lite mjukare krökar än de "knäckarna" som det blir med 90-graders-kopplingarna (som dessutom är svindyra då jag inte har kunskap om annat än klämringskopplingar). Med en krökt slang så slipper man ju ifrån ganska mycket tryckförluster dessutom jämfört med klämringskopplingar. Dessutom tror jag att rör/slang-dragningen skulle bli ganska mycket lättare med slang eftersom jag har en ventilationskanal bland annat som är lite i vägen... Får/bör/kan man dra PEX (eller nån annan plastslang) i en sån här installation?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Första stegen på första huset
« Svar #35 skrivet: 10 november 2017, 14:33:38 »
Jag har en 6 kw luftvattenpump......när den värmer, blir mina cu 28 rör så heta att jag ej kan hålla handen på rören.

För dåligt flöde riskerar dessutom att högtryckspressostaten löser ut.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #36 skrivet: 10 november 2017, 14:43:11 »
Nu har jag precis börjat sätta mig in i detta, men av vad jag läst mig till så får du väl inte så hög effektivitet i systemet om rören är så varma att du inte kan ta i dom. För det första bör de väl vara isolerade så att du inte kan komma åt röret, men sen så är det väl så att värmepumpar har en högre effektivitet ju lägre temperaturer de jobbar med. Jag har tänkt att min pump ska få jobba på runt 40-45 grader (när vi legat runt nollan så har vi inte legat över 40 grader i framledningstemperatur), och jämför man det med att ta en riktigt varm dusch så är det väl i det spannet man ligger? Flödet går väl att bestämma till viss del med hjälp av cirkulationspumpen också? PEX klarar väl ganska mycket högre temperaturer än så? Jag bara spånar idéer nu, och jag är tacksam för ditt svar! Jag försöker bara diskutera fram den bästa lösningen för mig nu innan jag ger mig på att börja gräva, borra och kopplas (och framförallt handla)...

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #37 skrivet: 25 januari 2018, 13:20:20 »
Då var det dags för en liten uppdatering av min tråd igen. Jag var tvungen att slutföra ett annat renoveringsprojekt innan jag kunde fortsätta med värmeanläggningen, och det är nu gjort!

Därför har det hänt en hel del de senaste två veckorna med mitt värmeprojekt. Precis innan nyår fick jag tag i den sista "huvudkomponenten" till projektet - 25mm diffusionstät isolerad PEX-slang. Så det jag gjort nu är att jag har röjt lite i rabatten och flyttat hortensiorna längre bort i rabatten (om de dör så gör det inte så mycket, men om de klarar flytten så är det ju trevligt). Därefter har jag införskaffat det material som jag behövde - "platonmatta", markduk etc. och därefter började jag gräva. Hade jag istället grävt innan jag handlade hade jag upptäckt röret märkt "markavlopp" tidigare. Men eftersom jag redan hade de andra prylarna bestämde jag mig för att göra en "hybridlösning". Jag har kopplat upp markavloppsröret så att jag kan leda ner kondensvattnet i det röret när jag sen vill. Jag har dragit fram el till både värmepump samt ett uttag för eventuell frostskyddskabel. PEX-slangen går från pannrummet, genom hobbyrummet och ut till platsen där värmepumpen ska stå. Gropen har jag fyllt med natursten och de övre lecablocken har jag täckt med betongskivor eftersom jag tyckte att det såg snyggare ut samtidigt som de fördelar trycket över lecablocken på ett bättre sätt. De övre två lecablocken går enkelt att gräva fram och justera i sidled om man i framtiden skulle vilja ha en annan värmepump som har ett annat CC-mått mellan benen som den står på. Nu väntar jag egentligen bara på att få lite hjälp med att bära ut pumpen och ställa upp den, därefter ska den kopplas in med vatten och el. Förhoppningsvis så hinner jag med det mesta av detta idag innan jag måste iväg till jobbet.
Cirkulationspumpen jag har är en Wilo RS 25/60 r, och den tror jag tyvärr är för klen för den långa ledningen (12-15m), men jag kommer börja med den för att se om komponenterna överhuvudtaget fungerar.

De bifogade bilderna visar inkopplingen av pannan, och uppställningsplatsen för värmepumpen före ingreppet, efter inpassningen av lecablocken och avloppröret samt efter färdigställandet av uppställningsplatsen.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #38 skrivet: 25 januari 2018, 16:14:14 »
Pumpen på plats men bottenventilen innan cirkulationspumpen tvärvägrar att röra sig. 5mm insex gick till sist runt... Nån som har något bra förslag?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Första stegen på första huset
« Svar #39 skrivet: 25 januari 2018, 17:18:46 »
du får öppna kulventilen......nu är den stängd....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #40 skrivet: 26 januari 2018, 06:18:04 »
Det var det jag försökte med när jag drog runt insexnyckeln i ventilen utan att ventilen flyttade sig det minsta. Men jag har fått tag i en slagmejselsats nu, så när jag kommit hem så ska jag ge den ett nytt försök...

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Första stegen på första huset
« Svar #41 skrivet: 26 januari 2018, 09:31:32 »
det brukar räcka med en vanlig skruvmejsel

jag gissar att du testade åt båda håll......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #42 skrivet: 27 januari 2018, 08:16:24 »
Nej, "vanlig skruvmejel" räckte inte alls. Spåret är 2,0x12mm spår. Sådana bits är svåra att få tag på. Jag har än så länge bara hittat en fast mejsel på Hornbach av den dimensionen att köpa. Som tur var lyckades jag låna en slagmejselsats där den storleken på bits fanns med. Med hjälp av den och min slagskruvdragare har jag igår motionerat ventilen tre hela varv samt öppnat den. Därefter gjorde jag hela avluftninsproceduren och driftsatte hela rasket. Jag har även spärrat pannan till 0kW och spärrat den nedre värmepatronen (temporärt) för att se så att värmepumpen verkligen klarar av att värma huset som temperaturen är nu (cirka 4°C har det legat på senaste dygnet här).

Som det ser ut nu så verkar det inte som att pumpen har några som helst problem att hålla varmt i huset, men den vill däremot gå oftare än vad säkerhets-inställningarna tillåter. Efter att nedre pannan (och värmepumpen) nått 50°C slår den ifrån och sen dröjer det cirka 2 minuter tills det står "STARTFÖRDRJÖJ. KOMPRESSOR" i dipslayen. Då har nedre elpannan och värmepumpen sjunkit till 45°C. Pumpen fortsätter vara avstängd i ytterligare cirka 8 minuter (totalt cirka 10 minuters paus) innan den drar igång igen. Då ligger nedre panntempen samt värmepumpen på 43°C. Därefter tar det cirka 10 minuter för värmepumpen att åter nå 50°C. Av vad jag sett hittills så värmer pumpen alltid till 50°C och jag har inte sett hetgasen gå över 83°C (är det bra?).

I tråden "Så här fungerar EcoEl-EcoAir" så står det fler parametrar att justera än vad jag har i mina menyer. Med hjälp av kod 831 så kommer jag åt fyra parametrar som jag har ställt in till följande:
- Hetgaslarm vid:  130°C
- Värmepump MAX:    55°C
- Värmepump MIN:    30°C
- Sommardrift:      16°C


Vid drift så drar panna, värmepump och cirkulationspumpar lite drygt 3,4kW och faserna lastas cirka 5,2, 5,6 respektive 5,9A till kompressorn (borde de inte ligga lite mer lika?)

Den vanliga listan av inställningar har jag ställt till följande:
- Rumsgivardrift: Med
- Kompressor tillåten: Ja
- Max effekt elpanna: 0,0kW (under de första försöken, funderar på att ställa den till 1,5kW senare)
- Temp ELP: 30°C (denna siffra vill jag hålla hyffsat låg eftersom jag har en VVB som får förvärmt vatten från pannan men som sen ser till att det blir lagom varmt vatten ut i systemet därefter)
- ELP nedre: Spärrad (under de första försöken, kommer senare ändras till "Tillåten")
- ELP nedre: 60°C
- Shunt fördröjd: 180 min
- Framledningtemperatur vid -15°C: 52°C (Jag har termostater på de flesta elementen på bottenvåningen, men alla källarelementen har gamla "kranar" som inte styrs av temperatur. De i källaren står alla på max. Det finns även ett liknande element i garaget som jag försökt justera så att det fungerar mer som en frostvakt.)
- Värme från vid utetemp: 30°C (här har jag valt en så hög temp som möjligt för att kunna hålla värme till källaren även på sommaren)
- Max framledningtemperatur: 80°C
- Min framledningstemperatur: 30°C
- Nattsänkning: Nej

Jag kollade även över diagnosen (aktuellt/bör):
- Framl.:    43/47°C
- ELP:       43/54°C
- ELP nedre: 43/60°C
- VP:        43/50°C



Är det någon som direkt kan se några parametrar som jag bör/kan ändra för att få systemet att jobba mer effektivt?

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #43 skrivet: 31 januari 2018, 17:37:50 »
Jag råkade få tag på en lite kraftigare cirkulationspump, så nu har jag bytt ut min "Wilo RS 25/60 r" till en "Wilo TOP-S25/7" som har ganska mycket bättre skjuts och tryckhöjd. Något jag gissade skulle kunna vara till fördel med tanke på att jag har cirka 30m ledning totalt mellan pump och panna. Jag har dock inte märkt mycket skillnad i mina tester än så länge, men tror att det kanske kan medföra lite kraftigare turbulens i nedre pannan och därmed jämnare temperatur i vattenmassan (så att så mycket av möjligt av vattenmassan lagrar maximalt med energi innan värmepumpen bryter vid 50°C). En sak som jag dock lyckats se är att delta-T till och från värmepumpen har ändrats från 6°C till 3°C, så flödet över värmeväxlaren verkar onekligen ha ökat.

Vidare har jag även observerat att när jag tar ut varmvatten så sjunker övre panntempen ganska mycket (exempelvis från 45°C till 33°C). Detta lyckades min bror gissa sig till bero på att kamflänsslingan är felkopplad. Normalt ska det kalla vattnet gå in i bottnen (i den vänstra anslutningen) och huvudsakligen värmas upp av den nedre delen av pannan, för att sedan värmas upp lite till i övre delen av pannan. Men tyvärr har installatören gjort fel här så att det alltså går tvärt om (och har så gjort i 12 år!). Detta medför att vi inte får lika hög temperatur på utgående vatten vid normal drift. Nu har jag kopplat bort övre pannans elpatroner, så det tillförs inte mer energi till den delen mer än det som (knappt) strömmar genom skiktplåten. Om jag då har cirka 40°C i övre pannan och 45°C i nedre pannan, men behöver en framledningstemperatur på 47°C så kommer motorshunten försöka ta värme till radiatorslingan endast från den del av pannan som normalt sett är varmast - övre delen. Därför har jag tidigare frikopplat motorn och istället manuellt rattat in shunten till så nära mitten jag kunde komma så att radiatorslingan får vatten i princip endast från nedre delen av pannan (det vatten som värms av värmepumpen). Men idag återställde jag allt efter att ha möblerat om rören lite så att vattnet nu går på rätt håll genom kamflänsslingan. Med cirka 45°C i pannan så får man inte så värst hög temperatur ut ur systemet, men vattnet förvärms bara innan det går in i varmvattenberedaren som står en liten bit bort.

När min logger fungerade innan så lyckades jag ta reda på att jag vid ungefär den utomhustemperaturen som råder nu tidigare hade en energiförbrukning på cirka 89kWh per dygn för varmvatten och husvärme. De senaste två dygnen som värmepumpen gått och ensam stått för uppvärmning av huset, tillsammans med VVB som står för större delen av varmvattnet, blev förbrukningen cirka 48kWh. Detta betyder att jag just nu gör en besparing just nu på cirka 46%.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #44 skrivet: 01 februari 2018, 20:04:04 »
Jag har en fråga som jag hoppas att någon här kan ge mig svar på. Jag har ju förberett för att koppla upp så att kondensvattnet huvudsakligen rinner ner i markavloppet. Jag har köpt en bit hängränna som jag tänkte fästa under pumpen. Men vad händer om det är låt säga -5°C eller kallare en längre tid? Då borde det ju byggas på en hel del is, och jag tänkte sätta rännan ganska nära själva "kroppen" på värmepumpen undertill. Bör man ha en frostvakt (värmekabel)? Eller gör det inget om det till sist bygger upp is lite överallt runt rännan? När pumpen kör sina avfrostningscykler, kommer det då i så fall bli så att isen byggs på under pumpen på marken då? I så fall spelar det mindre roll kan jag tycka i mitt fall, eftersom jag har makadam och platonmatta. Det jag är mest orolig över är att jag ska riskera att skada pumpen på något sätt. Annars har jag ju förberett lite (inte helt ännu) att kunna koppla in en värmekabel i vägguttag bakom pumpen, och jag såg att Hornbach hade värmekabel på lösmeter, så i så fall skulle man kunna göra en egen kabel som man lägger ett varv i hängrännan, samt kanske nån meter ner i avloppsröret.

Jag tar tacksamt emot förslag och råd!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!