Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pellets eller värmepump? Vad välja?  (läst 34530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Pellets eller värmepump? Vad välja?
« skrivet: 09 oktober 2010, 22:18:32 »
Behöver en ny värmekälla i huset och funderar på att ev skaffa en pelletspanna istället för en värmepump.

Gissar att källare och skorsten mår bättre av en pelletspanna men mår även plånboken bättre av en sådan? Och får man "bättre" värme med pelletseldning än med värmepump?

Finns här någon som valt pellets framför värmepump och som vill berätta hur ni resonerade då ni valde. Varför blev det pellets? Är ni nöjda? Några nackdelar?

Tack på förhand.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2010, 10:08:50 »
Fördelen med pellets är att det ofta blir billigare installation kan lämna riktigt het vatten. Nackdel kostar mer i drift mer jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr.Murphy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2011, 20:24:52 »
Vi tänkte göra tvärt om. Dvs slänga ut pelletspannan och installera Luft/vatten pump. Enligt uträkning ska det till och med bli billigare driftkostnad.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2011, 00:02:57 »
Förutsättningarna i form av bland annat:
typ av hus
tomt
ort
bef värmedistributionssystem
förbrukning
önskemål rent generellt
plats för lagring av ev pelletsförråd
framtidsplaner

är ju alla faktorer som påverkar.

Rent generellt blir väl svaret att det gÃ¥r att spara mer pengar pÃ¥ bergvärme än pellets. Att priset pÃ¥ pellets inte är lÃ¥gt nog att motivera den löpande arbetsinsats som krävs. Men även detta är ju ett rörligt mÃ¥l dÃ¥ underliggande energipriser pÃ¥verkar - och hur dessa ser ut i framtiden är det ju ingen som vet med säkerhet. 


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2011, 19:00:18 »
Jag tänkte på samma sätt för 5 år sen och installerade en ny panna med pelletsbrännare. Tycker att det har fungerar klockrent för mig. Visst man måste sota ur pannan och man får fylla på ett förråd med pellets. Ångrar bara att jag inte förberedde systemet för solvärme från början. Försöker planera utbyggnad nu för det.

Sen är ju pelletspriset lite trist för när jag installerade pannan för fem år sen så betalade jag 1900 för en pall och nu senast 2200 per pall

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2011, 20:22:21 »
Jag tänkte på samma sätt för 5 år sen och installerade en ny panna med pelletsbrännare. Tycker att det har fungerar klockrent för mig. Visst man måste sota ur pannan och man får fylla på ett förråd med pellets. Ångrar bara att jag inte förberedde systemet för solvärme från början. Försöker planera utbyggnad nu för det.

Sen är ju pelletspriset lite trist för när jag installerade pannan för fem år sen så betalade jag 1900 för en pall och nu senast 2200 per pall

Elen har ju inte blivit billigare den heller och inget annat heller *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2011, 21:21:35 »
Med ett pelletspris på c:a 53öre/kWh (2.300:-/ton, 4.800kWh/ton, 90% verkningsgrad) & ett elpris på 1,30kr/kWh (ink. allt) så behövs ett COP över 2,45 för att en vp ska löna sig. Då pratar vi bara ren driftkostnad & inga avskrivningar.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2011, 21:33:43 »
pellets förutsätter dock utrymme och eller arbetstid

Ju mer utrymme och arbetstid man har desto billigare energikällor går troligen att hitta.

Om vi utgår från att båda uppvärmningsalternativen sparar pengar, jämfört med direkt-el, så skall besparingen ställas mot bekvämlighetsfaktorerna och därmed blir utfallet unikt för varje person givet att kvalitetsfaktorernas värde skiljer sig från person till person (barnfamilj kontra ensamstående 50år).

Därtill kommer långsiktigheten i borrhålet som inte påverkas av inflation på marknaden. Om priset över tid ökar likvärdigt på pellets och el kommer alltså det cop som krävs för att BV skall löna sig att minska med tiden.

Slutligen vad gäller skillnaden i inköpspris sÃ¥ ser det i alla fall hittills ut som om den kvarstÃ¥r vid en eventuell fastighetsförsäljning. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2011, 22:47:43 »
Med ett pelletspris på c:a 53öre/kWh (2.300:-/ton, 4.800kWh/ton, 90% verkningsgrad) & ett elpris på 1,30kr/kWh (ink. allt) så behövs ett COP över 2,45 för att en vp ska löna sig. Då pratar vi bara ren driftkostnad & inga avskrivningar.


Har du då tagit med i beräkning att det tillkommer sotningkostnad samt brandskyddskontroll kostnad?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Albin gav upp

  • Nibe Split ägare!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Asmundtorp
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2011, 05:11:33 »
Hej.
Körde med pellets mot en albinpanna i ca:5år, jag gick från olja 3kubik/år ca så brännaren var avskriven efter ett år. Men det var många driftstopp när man fick tag på dålig pellets. sedan skitade det ner en massa vart gång man fyllde på veckoförrådet, det kom en massa damm som lade sej över hela pannrummet när man tömde småsäckarna. Det var sotning en gång i veckan som gällde om det skulle vara fria väggar i pannan. Dec 2010 gick pannan läck, då gick jag över till luft/vattenpump som var ungefär det dubbla i pris av vad en pelletspanna skulle kosta. Fick även kompletera med några fläktkonvektorer då huset var rustat med högtempradiatorer. Men är helhöjd med mitt val, efter 3månaders drift kan jag konstatera att pumpen går snålare än pelletsbrännaren, får se efter ett år hur mycket det är (kanske en 5-6t) +har inte burit en pelletssäck sedan dess :)
Mv/Albin
Tegelhus -59-60. 80+75m3+ trä garage -04 36m3, skåne, Nibe split L/V sedan 21 december 2010, Panasonic(9något) L/L sedan -04.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2011, 08:13:06 »
Jag räknade bara på dagens energikostnad. Hur energikostnaderna utvecklas vet vi inget om, inte heller om de utvecklas lika för olika energislag. I Italien kostar elen ~2kr/kWh medans pellets ligger under 1kr/kWh.

Servicekostnader uppstår rimligtvis i alla alternativ.

Investeringskostnader & avskrivningar är upp till hur olika personer räknar, jag har blivit "utskälld" här tidigare för att jag anser att man ska räkna på avskrivningar och beräknad livslängd.

Besvär, kan bara den enskilde värdera själv.

Själv kommer jag nog satsa på en l/v-vp i botten och sedan antingen behålla bef. kökspanna (urusel v-grad) eller en ny v-mantlad pellets-kamin som komplement & spets. Skulle jag satsa på bara ekonomi så skulle jag antagligen försöka göra en billig berg-värme lösning.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2011, 01:19:32 »
jag tycker inte man ska bli utskälld för att man förespråkar annuitetskalkyler. Tvärt om!

Ska man göra stora investeringar där vissa delar har en avskrivningstid på 50 år så är det ju det enda vettiga att göra.

Precis av samma anledning som man skall räkan med ränta även om man i slutändan betalar cash. Allt handlar om kostnaden för kapital. Lägger man cash på en grej saknar man kanske cash till något annat osv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2011, 06:34:33 »
hej lätt värmepump...hälst en ytjordvärme maskin pga billigast installation

verknings graden på pellets är knappast 90% + att det är en heldel jobb med det.
sen så misstänker jag starkt att pellets priserna följer el strömen ganska bra
går strömmen upp så följer pellets med...

det enda som är "billigt" är flis eller egen ved,allt det andra köper du av kraftverk eller bolag å du ni har inte en chans att påverka priserna

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2011, 12:06:12 »
Verkningsgraden kan du tro vad du vill om, precis som du kan tro vad du vill om COP & energipriser!

Mängden jobb, ja den är större än med en vp, men hur du värderar det är upp till dig.

Tittar vi utomlands (GB, Italien o.s.v) så följer inte priset på pellets & el varandra, men det säger inget om hur det blir här.

Det som ALLTID gäller är:
  • energieffektivisera ditt hus sÃ¥ mycket du kan till en rimlig kostnad
  • dra ned pÃ¥ din komfort sÃ¥ att den "bara" blir komfort & inte slöseri
  • skaffa en sÃ¥ effektiv uppvärmningsanläggning som möjligt (till rimlig kostnad), oavsett energislag
  • lÃ¥s dig inte för för lÃ¥ngsiktiga lösningar, vi vet inget om vad som händer imorgon (en gÃ¥ng i tiden var olja det bästa som fanns ur bÃ¥de miljö & ekonomisynpunkt, därefter sa man samma sak om direktel)
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #14 skrivet: 21 mars 2011, 08:19:35 »
sen så misstänker jag starkt att pellets priserna följer el strömen ganska bra
går strömmen upp så följer pellets med...




Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!