Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pellets eller värmepump? Vad välja?  (läst 34624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #30 skrivet: 26 oktober 2011, 21:40:40 »
Vilka då ?

Jo alltså att typ "konvertera från direktel till värmepump och sedan likförbannat köra direktel när det är smällkallt" Kanske inte stor konsekvens för privatpersonen men desto större för el-leverantörerna och infrastrukturen.

Jag kan aldrig ta det som ett argument MOT värmepump. Men jag kan ta det som ett argument FÖR 100% effekt.

SÃ¥ menade jag.

Jag anser de som står bakom den siten som varandes totala knäppon. Även om vissa inlägg kan ge vatten på 100% kvarnen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #31 skrivet: 27 oktober 2011, 07:38:24 »
ja nog är det en vinklad hemsida så mycket så ingen lär gå på det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #32 skrivet: 27 oktober 2011, 07:48:01 »
En rättshaverist
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #33 skrivet: 28 oktober 2011, 20:29:22 »
vad menar David?(och delvis smurf) Åsyftas Roy.mig själv eller Folksams statistik över havererade pumpar? Vore säkert ingen konst att avfärda sajten om det enbart var de som hade elvärme som konverterade till (gärna 100%) vp. Nu är de flesta istället tidigare oljeeldare vilket får det att se annorlunda ut på elsidan och får faktiskt konsekvenser för privatpersonen och hans grannar och andra som får vara med och betala den elkapacitet som skall till då el-tillsatserna slår till. Kan inte se nåt osakligt i sajten det gäller, men vinklat, tja- kanske ett bra argument om man är rädd för sanningen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #34 skrivet: 28 oktober 2011, 21:35:40 »
Läs en gÃ¥ng till du har missat en hel del  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #35 skrivet: 28 oktober 2011, 21:49:47 »
vi pratar om stoppa mupparna siten
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #36 skrivet: 28 oktober 2011, 22:19:19 »
De konsekvenserna borde väl kommit redan på 80-talet då folk bytte från olja till enbart elpatron, och även "problemet" med kalla murstockar och mögel på vinden...?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #37 skrivet: 28 oktober 2011, 23:57:09 »
Ja men mupp sajten, har poänger faktiskt,
att värmepumparna gjort att vi använder mindre el än om vi alla kört med direktverkande el
det kan vi väll vara överens om, Sen som i ett trollslag så monterar en stor del av sveriges befolkning värmepumpar och helt plötsligt hade vi låga elräkningar och man betalade inte halva lönen till ström längre

När vi nu suttit i  stugorna och njutit av vinet vi haft rÃ¥d att köpa sÃ¥ ser vi plötsligt en dag, va fasen nu betalar jag en hög elräkning lix förbannat, vad hände, ja elbolagen kompenserade för dom intäkter
som minskat sedan folk började konsumera mindre.
Jag är helt övertygad om att prisläget hade varit helt annorlunda idag om vi alla hade fortsatt med elpatronerna, av den enkla anledningen att annars hade vi alla gått i konkurs,
på vintern så skulle ju ingen haft råd att gå på krogen, så krogarna gick i konkurs, ingen hade råd att äta ute, matställena minskade. vi slutade köpa kläder, så klädaffärerna slog igen, osv osv..

Men samtidigt så är vi ju nästan där nu.
Det som är lustigt är att näringslivet inte slår bakut och kräver sänkta elpriser,
eftersom oxfilen som vi tänkt äta ute blev inställd på grund av höga elräkningar.
Nu i vintras så har samtliga av mina bekanta fått hålla igen på svångremmen för att klara att betala elräkningarna och det lär ju slå hårt på näringslivet när folk stannar hemma och inte konsumerar.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #38 skrivet: 22 december 2011, 10:21:40 »
Ursprungsfrågan var ju om det är vettigt att installera pelletspanna istället för vp.
Själv bytte jag oljebrännaren på min gamla panna mot en pelletsbrännare. Gick på 25000 kr för 5-6 år sen. Fick dessutom statlig subvention på 7000 kr, så det var ju rätt billigt. Men jag har fortfarande kvar min gamla sura panna från -72 och nu börjar kringsystemet ge sig. Har därför beställt bergvärmepump.
Måste säga att jag är rejält trött på att hämta/lasta ur/bära ner i källaren/fylla på veckoförrådet/dammsuga pannan/kolla pannan och förrådet. Det är oerhört bekvämt att låta elpatronen gå en vecka då o då - och då blir det inte mycket till ekonomiskt.
Sen kan man fundera på det faktum att det faktiskt är en öppen låga hela tiden. Om det av någon anledning skulle bli bakslag i brännaren, finns det en fint förråd med pellets i närheten som säkert brinner bra. Man kan bara beundra high-tech-säkerhetslösningarna som:
1; en upponervänd 0,5 lit vattenflaska med slang ner till brännaren, en vaxpropp i slangen ska då smälta om det börjar brinna och vattnet rinna ner....
2; den tjocka plastslangen med pelletsmatning ska kunna brinna av och hindra att elden sprider sig till förrådet....
Nä, nu  räcker det med pellets.
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #39 skrivet: 25 december 2011, 00:49:00 »
Ursprungsfrågan var ju om det är vettigt att installera pelletspanna istället för vp.
Själv bytte jag oljebrännaren på min gamla panna mot en pelletsbrännare. Gick på 25000 kr för 5-6 år sen. Fick dessutom statlig subvention på 7000 kr, så det var ju rätt billigt. Men jag har fortfarande kvar min gamla sura panna från -72 och nu börjar kringsystemet ge sig. Har därför beställt bergvärmepump.
Måste säga att jag är rejält trött på att hämta/lasta ur/bära ner i källaren/fylla på veckoförrådet/dammsuga pannan/kolla pannan och förrådet. Det är oerhört bekvämt att låta elpatronen gå en vecka då o då - och då blir det inte mycket till ekonomiskt.
Sen kan man fundera på det faktum att det faktiskt är en öppen låga hela tiden. Om det av någon anledning skulle bli bakslag i brännaren, finns det en fint förråd med pellets i närheten som säkert brinner bra. Man kan bara beundra high-tech-säkerhetslösningarna som:
1; en upponervänd 0,5 lit vattenflaska med slang ner till brännaren, en vaxpropp i slangen ska då smälta om det börjar brinna och vattnet rinna ner....
2; den tjocka plastslangen med pelletsmatning ska kunna brinna av och hindra att elden sprider sig till förrådet....
Nä, nu  räcker det med pellets.

+1 håller med till 100%
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #40 skrivet: 02 januari 2012, 10:45:32 »
Cahl, håller med helt å hållet. För ett år sedan så hade vi ett missöde med brännaren, sambon kilar ned på toaletten mitt i natten, tycker att det luktar lite mysko. Kollar in i pannrummet, då står det 2-3dm lågor ut från slangen. Bredvid står det 300l pellets. Det gick ju bra den gången men då sålde jag all pellets och gick tillbaka till ved. Då brinner det där det ska, inne i pannan
« Senast ändrad: 02 januari 2012, 10:49:22 av larsostman »

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #41 skrivet: 02 januari 2012, 15:46:06 »
Cahl, håller med helt å hållet. För ett år sedan så hade vi ett missöde med brännaren, sambon kilar ned på toaletten mitt i natten, tycker att det luktar lite mysko. Kollar in i pannrummet, då står det 2-3dm lågor ut från slangen. Bredvid står det 300l pellets. Det gick ju bra den gången men då sålde jag all pellets och gick tillbaka till ved. Då brinner det där det ska, inne i pannan

Vad har du för panna/brännare?
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #42 skrivet: 02 januari 2012, 21:02:51 »
Jag tycker inte man skall jämför pelletseldning i gamla oljepannor/vedpannor med värmepump.

Trådskaparen tänker ju uppenbarligen skaffa en ny pelletspanna.
DÃ¥ finns det ju faktiskt fina grejer som fungerar.
Om man konverterar en gammal oljepanna för 25000 kanske man inte skall ha så höga förväntningar...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pellets eller värmepump? Vad välja?
« Svar #43 skrivet: 02 januari 2012, 22:43:51 »
har släktingar som har en bra pelletsanläggning som är knappa 5 år.
Saftigt med problem och även nån härdsmälta eller vad dom kallade det.

Men o andra sidan har jag vänner som har problem med sina värmepumpar... så det finns nog problem lite varstans :/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!