Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny orolig ägare till luftvattenvärmepump  (läst 1429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Riggson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny orolig ägare till luftvattenvärmepump
« skrivet: 03 januari 2020, 12:56:53 »
Hejsan! Ska försöka vara tydlig och enkelt.
Några dagar innan jul installerade vi en luftvatten värmepumo från thermia som dom seriekopplade med våran kombipanna ifall vi vill stödelda.
På driftdata inne på pumpen Så är Framledning 47 (65) och varmvattnet 45c. (Elementen är här pissljummna.
15-20 min senare Framledning 56 (65) och varmvattnet 50c inom tidsram ca 15-20 minuter och här är elementen nu helt iskalla.

Jag har nu öppnat shunten på våran kombi panna (som ska vara på 0 när jag inte eldar) till mellan 3-5 som vi fick sagt när vi installerade den och nu eldar jag. Vips så har driftdatan nu ändrats till Framledning 60 (65) och varmvattnet 56. MEN har i talande stund bara eldat i 10 minuter så pannan är ju knappt 30 grader varm själv.
När jag vaknar på morgonen (inte eldat på en vecka) så är det 17 grader i huset trots att pumpen är inställd på 20grader i rumstemp. Jag blir tokig på detta och får ingen "stabil" värme i huset. Känns som något är fel eller?
Jag pratade med vvsfirman som installerade detta och dom sa att varmvattnet som står på luftpumpen (det som syns på bilderna) är att det är vattnet i mitten av VVB?! Jag mätte det faktiska värmen ut ur duschen på högsta värmen och fick ut 43 grader efter 5 minuters spolning.
Rädda mina funderingar på om allt står rätt till? Vill ju inte behöva elda. Vi köpte detta för att slippa det och kunna njuta av en stabil och jämn värme. Kan posta fler bilder på driftdatan och grafer om ni vill se....Mvh en förvirrad ny husägare..

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ny orolig ägare till luftvattenvärmepump
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2020, 13:20:59 »
Jag ser inga bilder.

Utan att veta vad det är för panna och att systemet du har i teorin generellt är fungerade så säger jag att det är en skitlösning du aldrig kommer bli nöjd med.
Har du plats för en tekniktank på kanske 500 liter intill? Har du några tankar idag?
Vad heter pannan och värmepumpen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Riggson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny orolig ägare till luftvattenvärmepump
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2020, 13:32:06 »
Har Atec total
THermia :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ny orolig ägare till luftvattenvärmepump
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2020, 17:12:27 »
Har Atec total
THermia :)
Har du lite mer info om själva gamla pannan? Vad står mer där inne och hur verkar det kopplat? Bilder är alltid underlättande för bra idéer om vad man skulle kunna göra för att bli nöjd.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny orolig ägare till luftvattenvärmepump
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2020, 19:21:07 »
Du verkar inte ha nån cirkulation på grejerna.
Kolla temp på returledning?
Frågan är dock varför det inte är nån cirkulation på en ny värmepump?
Nån ventil som är stängd och blockerar flödet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny orolig ägare till luftvattenvärmepump
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2020, 19:43:58 »
Seriekopplat ?? och shunt som ska stängas vid olika drift panna/VP, vilket fabrikat typ är på VP , inverter eller ON/OFF, lite bilder som sägs är bra. SE då till så att det syns var rören från VP är inkopplade på, annars går det nog inte att forumet kan säga något

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 618
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!