Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset  (läst 2464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« skrivet: 13 februari 2020, 21:37:20 »
Hej,

Är sedan drygt ett år ny ägare i ett äldre 1,5 plan tegelhus på 200kvm med radiatorer. Här finns en äldre IVT Streamline installerad omkring 2002 som tuffat på i många år. Servad senast för fyra år sedan enligt tidigare ägare då igenslaggade slangar byttes.

Problemen för mig uppdagades när jag fick en elräkning som var 50% högre i november/december jämfört med 2018 trots en mycket mildare vinter. Så jag började intressera mig lite mer för pumpen. I denna sitter ett enkelt styrsystem Rego 406. Det första jag märkte var väl att jag råkat parallellförskjuta kurvan "Värme finjustering" istället för att öka just..."finjustering". Bra namnval där. Under vintern har vi ändå haft behagliga 21 grader inne men det verkar ju ha kostat på pga förskjutningen. Visst, den stod på värmekurva 2,5 + förskjutning 3. Ganska högt...men borde inte vara så högt förbrukning.

Så jag började titta mer igen och noterade märkliga GT temperaturer, för hur jag än vrider värmekurvan nu från 1 till 3 så verkar inomhustemperaturen inte klättra mer än till ca 18-19 grader.

GT6 kompressortemperatur visar -14 grader när den är av och klättrar upp till +14/15 när den går på. Som jag förstår det är det inte hela världen då denna givare inte används för att beräkna något. Men klart är väl att givaren har gått åt skogen då det definitivt inte är några -14 i pannrummet.

GT8 och GT9 beter sig väldigt olika. När den gör varmvatten klättrar dessa temperaturer rätt snabbt till ca 53 resp 45 grader och faller snabbt när den slår av. Men när pumpen värmer huset istället så går dessa bara upp till omkring 37 och 27. Jag noterade också vid ett tillfälle när den gick över från varmvatten direkt till värme så föll GT9 snabbt ner till nämnda ca 27 grader.

GT1 ska följa GT9 som jag förstår det efter att ha läst här. Det gör den nästan aldrig oavsett om det är varmvatten eller värme som körs. Den håller sig på omkring 27-33 hela tiden. Följden blir att pumpen tuggar mycket för att få upp GT1 till kurvans inställda värde innan den slår av.

Växelventilen verkar vara en återkommande felkälla när jag läser i forumet så jag kikade på den. Det är en LK EMV110 motorventil på en Honeywell och den öppnar och stänger i servicemenyn med ett lite klickande ljud men den rör sig jämnt, men kan inte märka att den rör sig under normal körning. Plockade loss den för att se om det var nåt som gick att "motionera" bakom men den tycktes vara helt stum och såg inte ut som en ventil utan bara en svart knopp som passade in i motorn.

Det finns inga larm satta i systemet. Det verkar alltså koka ner i varför GT8 och GT9 inte beter sig konsekvent och varför GT1 inte ökar vid värmekörning? Eller är det nåt annat jag missar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2020, 07:30:32 »
GT6 kompressortemperatur visar -14 grader när den är av och klättrar upp till +14/15 när den går på. Som jag förstår det är det inte hela världen då denna givare inte används för att beräkna något. Men klart är väl att givaren har gått åt skogen då det definitivt inte är några -14 i pannrummet.

Jag skulle byta denna, det är rätt bra att ha koll på kompressorns temperatur.

Citera
GT8 och GT9 beter sig väldigt olika. När den gör varmvatten klättrar dessa temperaturer rätt snabbt till ca 53 resp 45 grader och faller snabbt när den slår av. Men när pumpen värmer huset istället så går dessa bara upp till omkring 37 och 27. Jag noterade också vid ett tillfälle när den gick över från varmvatten direkt till värme så föll GT9 snabbt ner till nämnda ca 27 grader.

Helt normalt, du har inte varmare än 37/27 i framledning/retur på ditt värmesystem, detta ser OK ut.

Citera
GT1 ska följa GT9 som jag förstår det efter att ha läst här. Det gör den nästan aldrig oavsett om det är varmvatten eller värme som körs. Den håller sig på omkring 27-33 hela tiden. Följden blir att pumpen tuggar mycket för att få upp GT1 till kurvans inställda värde innan den slår av.

Jodå, du skrev ju att GT9 visar 27 nyss vid värmedrift och om GT1 visar samma så är detta OK.
Och de ska visa helt olika vid varmvattenladdning.

Citera
Växelventilen verkar vara en återkommande felkälla när jag läser i forumet så jag kikade på den. Det är en LK EMV110 motorventil på en Honeywell och den öppnar och stänger i servicemenyn med ett lite klickande ljud men den rör sig jämnt, men kan inte märka att den rör sig under normal körning. Plockade loss den för att se om det var nåt som gick att "motionera" bakom men den tycktes vara helt stum och såg inte ut som en ventil utan bara en svart knopp som passade in i motorn.

Jag tror detta är en vridande ventil, i så fall brukar den funka OK.

Citera
Det finns inga larm satta i systemet. Det verkar alltså koka ner i varför GT8 och GT9 inte beter sig konsekvent och varför GT1 inte ökar vid värmekörning? Eller är det nåt annat jag missar?

Om du läser av GT10 och GT11 (köldbärare) när kompressorn går så kanske det kan ge en vägledning (om givarna funkar)?
Jag misstänker att kompressorn antingen inte funkar alls eller har blivit trött, och att grejerna går med mycket eltillskott?
Du kanske kan se om elpatron går ofta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2020, 08:30:49 »
Den temperatur som GT6 visar, temperaturen på den komprimerade gasen efter kompressorn, är en bra indikator på kompressorns funktion. Jag skulle definitivt se till att ha en fungerande GT6 givare. Blir det problem med pumpen är det ofta som den temperaturen visar var problemet finns.

GT1 mäter returtemperaturen. Det tar tid efter det att en värmekörning har börjat innan GT1 börjar visa ökande temperatur. Det uppvärmda vattnet måste gå ett varv i värmesystemet. På min pump fortsätter GT1 att sjunka några minuter efter det att en värmekörning har påbörjats.

Värmekurva 2,5 plus parallellförskjutning 3 är inte en hög inställning för ett radiatorvärmt hus. Min pump är inställd på 3,5 men med lägre parallellförskjutning.

Läs av antalet kompressortimmar och tillsatstimmar med ett dygns mellanrum. Antalet drifttimmar tillsammans med utetemperaturen ger en indikation på hur pumpen fungerar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2020, 11:42:31 »
Tack för svar.

Rego 406 har lite märkliga inställningar utöver den normala lutningen på värmekurvan.
1) Värme finjustering - parallellförskjuter kurvan enligt manualen
2) Finjustering - denna ska ändras om det känns kallt vid +5 "varm väderlek" medan värmekurvan ska ändras vid "kall väderlek" -5 eller lägre.

Ok då tar det nog en stund för vattnet att cirkulera för värmesystemet i huset är rätt stort med äldre men stora radiatorer. Några är några 1-cell, andra 3-cell. Finns 10 radiatorer bara på nedervåningen, sex stycken på övervåningen, två i hall och en i vardera sovrum. Och så är det ju 3 meter högt i tak på bottenplan då det är en gammal tågstation ombyggd till bostad 1964.

I morse kunde jag iaf se att ställdonet och ventilen funkar och rör sig som den ska när den slog av pumpen, jag fångade den i ett bra tillfälle när den gått en stund.

Var hittar jag givaren till kompressorn? Kikade lite igår kväll runt den men kunde inte se givaren, däremot fanns det en som bara hängde i luften innanför dörren, som jag förmodar är till en rumsgivare som inte är installerad då den inte gav utslag på de andra värdena när jag värmde den med handen. Kanske kan jag återanvända den till kompressorn?

Jag tror inte elpatronen går så ofta trots allt, jag får ta och läsa av kompressor- och tillsatstimmar i kväll och jämföra med ett dygns mellanrum som ni säger.
Ska även kolla GT10. GT11 såg jag inte, tror inte den finns på denna modellen.

Självklart räknar jag med att kompressorn somaldrig har bytts (tror jag) inte är lika effektiv som en ny.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2020, 12:47:30 »
Givaren efter kompressorn sitter på min pump på den vertikala delen av köldmedieröret, bakom burken som innehåller kompressorn. Givarkabeln är fastnajad längs köldmedieröret upp till det röret böjer av åt vänster. Det bör se likadant ut även om min pump är av en annan modell.

Streamline är en enklare modell av Greenline så man kanske har sparat in GT11-givaren. Jag tror däremot inte att givaren som hänger löst är en innegivare. En sådan fick man beställa extra till Greenline och det är en dosa med signallampa som man monterar på väggen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2020, 14:20:20 »
Vad märkligt, jag tänkte kanske att den är förberedd för något extra då den hänger precis innanför i knä-midjehöjd ungefär.

Blir lite lurigt för mig att se vad som är vad, men på ett rör bakom kompressorn och röret är anslutet till kompressorn? Så givaren sitter bara tejpad mot röret alltså, inte i någon infästning eller liknande i övrigt?

Bör pumpen vara frånslagen? Och ska man ha handskar om det finns risk att bränna sig?

Var i kontakt med en IVT-återförsäljare idag och pratade lite och han tyckte det mesta lät rätt förutom trasig givare och kanske ett något högt delta mellan GT8/9 på 10 grader vilket kanske tydde på att den helt enkelt inte orkade ge mer värme. Kompressorn är aldrig bytt enligt tidigare ägare (fick den infon för en stund sen) så den har ju tuffat på i närmare 18 år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2020, 15:43:38 »
Hetgasröret kan man bränna sig på, ska man pillra dit en givare så skulle jag nog slå av värmepumpen en timme innan.
Högt delta GT8/GT9 tyder snarast på att det kan vara igensättningar i flexslangarna, om kompressorn börjar bli trött så går tempdiffen ner.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2020, 16:09:36 »
Röret är ett ca 10 mm oisolerat kopparrrör, det finns bara det alldeles bakom kompressorn. Vet inte hur givaren är fäst, den sitter som sagt bakom kompressorn.

IVT rekommenderar 7-10 graders temperaturdifferens värmebärare in/ut sÃ¥ 10 grader är inte fel. Vilken hastighet är den interna cirkulationspumpen för värmebäraren inställd pÃ¥? Det finns tre lägen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2020, 17:56:17 »
Tack för alla tips.

Om "strecket" på mittendelen i pumpen ska överensstämma med linjerna för hastigheten så går den på det lägsta, 1300. Finns även 1650 och 2050.
Pumpen på vänster sida. Pumpen på höger sida går på högsta 2460, därefter finns 1800 och 1200.

Verkar ha hittat givaren men den sitter väldigt dumt till på kopparröret som löper ner bakom högra pumpen.

Här är värdena VP hade nyss precis innan den slog av.

Gt1 35,6
Gt8 43
Gt9 34,6
Gt10 0
Inget tillskott
Värmekurva 3,3 (uppställd från 2,5 i morse)
Finjustering 2,5 (ej parallell)

Drifttid VP kl 1734
-10696 tim
6088 tim

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2020, 18:21:36 »
Pumpen pÃ¥ höger sida är köldbärarpumpen sÃ¥ den behöver vi inte bry oss om. Om värmebärardifferensen är 10 grader när cirkulationspumpen stÃ¥r pÃ¥ lägsta hastigheten är det knappast frÃ¥ga om igensättningar i slangarna i synnerhet som de byttes för bara fyra Ã¥r sedan. 

Minustecknet framför kompressortiden betyder att pumpen har gått 54840 timmar, det är någon datateknisk finess. Installerades pumpen 2002 betyder det att den har gått lite över 3000 timmar per år. Nu vet jag inte var huset ligger men är det mellersta Sverige tycker jag pumpen ska klara av att värma huset utan tillsatsel ner till -7 grader eller lite lägre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2020, 19:02:27 »
Det är i Östergötland.

Finns en tredje cirkulationspump monterad utanför pumpen som sitter på utgående värme till slingan förmodar jag.

Kan inte riktigt utläsa den men gissar att den står på mellersta läget 2100. Bifogar bild i denna länk https://photos.app.goo.gl/fZfDsNkUDuMhzG5r7

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2020, 08:31:57 »
Vredet för att ändra hastigheten sitter lite svåråtkomligt på höger sida (utsidan av den fyrkantiga delen) på cirkpumpen.
Du får nog använda spegel + ficklampa om du vill se hur den står?
Du kanske kan känna med fingrarna?

Om jag räknar rätt har elpatron gått ca 11 % av tiden, vilket tyder på en lite snålt dimensionerad pump, men ingen katastrof.

Jag förstår dock inte "Finjustering (ej parallell)"?
I manualen för Greenline (hittar ingen för Streamline) finns följande:
Värme Öka/Minska = kurvans lutning
Värme Finjustering =  Parallellflyttar kurvan
« Senast ändrad: 15 februari 2020, 08:35:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2020, 15:53:11 »
Om jag räknar rätt har elpatron gått ca 11 % av tiden, vilket tyder på en lite snålt dimensionerad pump, men ingen katastrof.


Det är lite mycket elpatrontid men 3000 kompressortimmar/år är ingen snål dimensionering. Den drifttiden bör betyda att pumpen klarar ca 75% av husets maximala effektbehov. Undrar om inte tillsatstimmarna beror på legionellakörningar, felaktig inställning av elpatronens inkoppling eller, med tanke på den senare tidens elräkningar, att kompressorn börjar ta slut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2020, 16:44:17 »
Jag vet inte hur jag ska förklara värmeinställningarna.

I manualen finns beskrivning på
1) Värmekurva
2) Värme Finjustering (som beskrivs parallellförskjutning)
3) Finjustering

Vad 3 exakt gör framgår inte. Det står bara att om det upplevs kallt inne vid +5 utetemperatur ska punkt 3 ökas. Om det är kallt vid -5 eller lägre är det punkt 1 som ska ändras.

Och ja, det är olika inställningar för 2 och 3.
2 står på noll
3 står på 3.0

I kontrollpanelen trycker jag på värme då kommer jag till en meny där jag kan stega till och ändra 1 och 2.

Trycker jag meny > ställa värmen i huset > kommer jag till en meny där jag kan stega till och ändra 1 (meny1.1) 2 (meny 1.2) samt knäcka kurvan (1.3), samt sommardrift (1.14)

Idag kl 1630 alltså 23 timmar senare är Drifttid följande
VP
-10683
Tillskott
6088

Igår kväll tyckte jag det var behagligt inne ca 19-20 när det var -1 ute.

Nu är det +5 ute och tempen har sjunkit till 18 inne igen. Det har inte gjort särskilt mycket att ställa upp kurvlutningen för mildare väder. Men pumpen har fått jobba mycket hårdare för att hela husets förbrukning ökade från 58kwh på torsdag 13e till 71kwh fredag 14e.

Trist att den gick hårdare men gav inte så mycket mer värme?

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2020, 16:53:22 »
Det här rego-systemet är riktigt jäkla skit. En massa hoppande mellan menyer utan att ge en bra överblick på vad det är som ändras.

Vad jag ser ändrar inte Finjustering (3) vare sig kurvans temperaturer baserat på utetemperatur eller från-värdet när VP kör.

Kanske ändrar det till-värdet när den är av istället?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!