Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud vid spolning av vatten.  (läst 7033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Oljud vid spolning av vatten.
« skrivet: 22 januari 2013, 11:17:57 »
När jag spolar vatten (kallt) i badrum , kök så uppstår det knackningar och vibrationer i rören. Ljudet uppstår när jag har stängt av vattenkranen eller när toaletten har fyllt behållaren klart. Jag har provat att stänga av vattenet till toa/duschrum, kök, var för sig men ljudet kvarstår (så det kan väl inte vara blandarna/kranarna som orsakar detta. Däremot så har jag stått vid IVT acktank 300L när min sambo öppnat kranen i ca 10 sekunder och därefter stängt den, då jag stänger av på kranen till acktanken så slutar ljuden. Kan det vara kranen till acktanken som är otät ? på kranen sitter det också en tryck/säkerhets ventil som kan vara otät (har provat att snurra på den men det blir inget bättre). Om jag minns rätt så uppstod detta när jag förra sommaren tömde systemet för att ta löst flexslangarna inuti min VP (Ivt E7 Greenline) för att göra ren dessa från ansamling av smuts.Någon som kan ge tips på hur man kan komma till rätta med detta problem.Har provat att avlufta både acktank och tryckkärlet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2013, 13:40:58 »
Jag gissar på att det är backventilen på inkommande kallvatten till VVB:n som är otät.
Troligen behöver den bytas ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2013, 13:55:47 »
Jag gissar på att det är backventilen på inkommande kallvatten till VVB:n som är otät.
Troligen behöver den bytas ut.
Är denna svår att byta ut själv ? Vad/Hur gör man ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2013, 16:12:29 »
Den ingår i ventilkombination 2988 som du har med på bild.
Du kan väl börja med att lyssna om oljudet kommer från den, och att ljudet upphör när du blandar varm och kallvatten?

Grejerna är inget svåra att byta, man stänger av vattnet vid vattenmätaren, tappar ut och byter ut den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2013, 00:04:02 »
intressant.
men
Vad menas med stänger av kranen till acktanken?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2013, 06:59:41 »
intressant.
men
Vad menas med stänger av kranen till acktanken?
avstängningen på backventilen (Ventilrör)
http://www.rinkabyror.se/artikel/ventilror-15/

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2013, 08:22:21 »
ok så det är den vägen du normalt sätt fyller systemet?

Mina rör smäller också ute i pannrumet invid inkommande och en bit in i huset och jag kan bara minnas att det varit så sedan VP blev installerad.

men jag är tveksam till att det beror på samma sak för här står inga kranar öppna till värmesystemet
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2013, 08:58:58 »
ok så det är den vägen du normalt sätt fyller systemet?

Mina rör smäller också ute i pannrumet invid inkommande och en bit in i huset och jag kan bara minnas att det varit så sedan VP blev installerad.

men jag är tveksam till att det beror på samma sak för här står inga kranar öppna till värmesystemet
Nej, till värmesystemet är det en annan kran för att fylla på element systemet. Denna kran är på kallvattnet in till IVT 300 L beredaren.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2013, 12:15:42 »
Jag hÃ¥ller just pÃ¥ och försöker Ã¥tgärda ett sÃ¥dant fel. Det visade sig vara den sista av sex möjliga termostater/backventiler som jag kollade/rengjorde/bytte/kalkade av/monterade ner, som det var fel pÃ¥. SÃ¥ om jag ska ge nÃ¥got rÃ¥d sÃ¥ är det att börja kolla den först, som du egentligen hade tänkt kolla sist/.... 

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2013, 12:55:32 »
Jag håller just på och försöker åtgärda ett sådant fel. Det visade sig vara den sista av sex möjliga termostater/backventiler som jag kollade/rengjorde/bytte/kalkade av/monterade ner, som det var fel på. Så om jag ska ge något råd så är det att börja kolla den först, som du egentligen hade tänkt kolla sist/....
Kan det räcka med att kalka av backventilen/ventilröret ?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2013, 13:12:07 »
Jag kollade alla backventiler, rensade filtren och kollade att de inte satt sig genom att blåsa i den, då ska den öppna sig lätt med ett litet ploppljud. Efter 10 år så sitter det oftast lite skräp., särskilt om det gjorts något jobb på rören nånstans och man inte renspolat innan hopsättning.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Oljud vid spolning av vatten.
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2013, 08:11:13 »
OK, ska kolla på detta när tillfälle ges. Tack för svar! tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!