Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?  (läst 10234 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« skrivet: 13 september 2019, 23:22:11 »
Hej! Kort sammanfattning av nuvarande situation:

Bor sen ett par månader i ett sutteränghus, byggt 1972 i Örebrotrakten. Direktverkande el,  IVT 12 KHR N LL-pump samt 1800kg täljstensugn i sutterängplan. 255 m2 hyffsat jämnt fördelat mellan planen, och självdrag. Beräknad förbrukning ca 28000 kWh.
Slarv-skisser på planlösning nedan...

 Sutterangplan.md.gif" border="0

ovre-plan.md.gif" border="0

Värmepumpen sitter i underkant av trappans övre tredjedel. Täcker sovrummen och hallen nere ganska bra. Tror, utan att direkt veta då vi inte hunnit bo här en vinter än, att vardagsrum och kök kommer kräva mycket stöd av elradiatorer är för att vara komfortabla. Gillestugan är kall om jag inte eldar och kontoret känns också kallt , så där krävs troligen också stor insats av elraddar när kylan kommer.

Eldar jag ett par timmar i täljstensugnen så tycker jag att gillestugan(såklart) och hallen känns varma och sköna, åtminstone 18 timmar, men värmen är ju mest koncentrerad till gillestugan.

Frågan är hur jag utvecklar mitt värmesystem smart, vore ju klockrent om jag kunde utnyttja täljstensugnen bättre, men det innebär ju att jag på något sätt måste flytta värmen, vilket inte är så lätt vad jag kunnat läsa mig till.

Har funderat på att låta installera fler LL-pumpar, kanske ha en i vardagsrummet i linje med passagen, som kan blåsa  mot passagen och sovrummen?

Kanske en multisplitmaskin med innedel i vardagsrum och gillestugan , där båda är placerade så de blåser mot passagerna? Kan den ena då fläkta då kaminen är varm, och den andra värma på övre plan?

Har såklart tänkt tanken på att vattenkonvertera, men vete tusan om jag har tillräckligt med finanser för att täcka hela installationskostnaden.

Som ni märker famlar jag i mörker ;) Kommer inte bli nån insats innan vintern, men jag känner att det bör göras en åtgärd inom hyffsat snar framtid. Tacksam om ni kan komma med tips och idéer.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #1 skrivet: 14 september 2019, 07:34:43 »
Jag bor också i Örebro och såg att JULA säljer en maskin billigt nu...4999-

Du kan/ska boka montering hos JULA.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2019, 08:50:25 »
Det är visserligen billigt exkl. installationen men det är en väldigt liten modell som bara klarar upp till 85 m3 enligt specen. Det motsvarar ca 34 m2. I ett stort hus på 255 m2 är det för lite tycker jag. Bättre att i så fall satsa på en mer kraftfull modell som t.ex. Mitsubishi LN35 eller motsvarande Daikin eller Panasonic. I längden bör värmesystemet konverteras till vattenburet när det är så stort tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2019, 11:22:20 »
Hej, och tack för svar. Ju mer jag tänker på det, desto förnuftigare tycks ju konvertering vara. Planlösningen är ju inte så öppen, så en LL pump är ju inte optimal. Det som avskräcker är ju kostnaden för konvertering.

Jag har inte tummen mitt i handen, men tid är en bristvara. Ska ju till att installera runt 15-16 radiatorer och sen en värmepump. Vad ska man tro att slutkostnad blir med en luftvatten-pump och radiatorer med installation? Runt 200000 lär det ju hamna?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2019, 11:57:12 »
Ja det är en stor investering. Har sett uppgifter om i snitt 7000-8000 kr per radiator vid konvertering. 15-16 radiatorer låter också i underkant för 255 kvm. Tillsammans med en rejäl luftvattenvärmepump kan det nog handla om uppåt ~250 tkr totalt. Det ökar ju normalt husets värde så det borde vara möjligt att få ett bra lån med låg ränta från banken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #5 skrivet: 14 september 2019, 14:30:00 »
suterräng plan från 1972 är väldigt kalla då de sällan är isolerade mot marken
som sagt en mitsubishi LN35 på varje plan är en enkel åtgärd

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #6 skrivet: 14 september 2019, 20:26:12 »
Ja, jag är ju väldigt kluven gällande allt detta. Utöka med två luftluftpumpar, acceptera lite mer ojämn värme i huset och mer oljud, men ändå ha pengar till annat(vilket behövs till ett hus som snart fyller 50 år) mot att ta stora smällen och konvertera till vattenburet och få bättre komfort inne.


Hur som helst så känner jag att jag måste få bo en vinter och utvärdera.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #7 skrivet: 14 september 2019, 22:52:39 »
Ja, jag är ju väldigt kluven gällande allt detta. Utöka med två luftluftpumpar, acceptera lite mer ojämn värme i huset och mer oljud, men ändå ha pengar till annat(vilket behövs till ett hus som snart fyller 50 år) mot att ta stora smällen och konvertera till vattenburet och få bättre komfort inne.


Hur som helst så känner jag att jag måste få bo en vinter och utvärdera.

Jag skulle nog montera en i vardagsrummet riktad mot korridor/sovrum nu, om du nu bestämmer dig för vattenburet så har du ändå kylfunktionen vilket kan vara guld värt en varm sommar och du ”sparar” några kronor på elräkningen denna höst/vinter/vår  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #8 skrivet: 15 september 2019, 18:26:53 »
och jag skulle om jag bara fick sätta en göra detta i sutterängplanet för att hjälpa din befintliga

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #9 skrivet: 15 september 2019, 19:25:42 »
Jag tänker nog följa rådet att installera en LL-pump inledningsvis, och tänker då att den får sitta i vardagsrummet. Vi är ju mest på det planet, och med en eldning per dygn är ju större delen av soutterängplanet uppvärmt, med hjälp av befintlig pump i trapphuset.

Då är ju frågan vilken pump man ska satsa på. Mitsubishi LN35 har nämnts tidigare i tråden, Toshiba Supreme 25 har reducerat pris nu hos polarpumpen, är den nåt att hänga på väggen?

Daikin verkar ofta nämnas, nån modell där man ska kolla närmare på?





Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #10 skrivet: 16 september 2019, 12:08:18 »
med nästan 135kvm per plan i ett hus från den tidsepoken skulle jag inte ta en storlek mindre än motsvarande 35á, då prisskillnaden är för liten.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #11 skrivet: 16 september 2019, 19:12:22 »
Ok, tackar för tipset. Om ni inte redan märkt det så är ju jag ett riktigt blåbär vad gäller luftvärmepumpar. Men en de olika tillverkarnas sifferkombinationer är alltså som klassindelningar? En Toshiba Supreme 35 är i samma klass som Mitsubishi Hero 35 som är i samma klass som Daikin c35 osv? Detta kanske är självklart för smarta människor, men inte för mig :)

Jag vill såklart ha en tillräckligt kraftfull pump, och priset är inte avgörande, men jag behöver ju inte köpa en onödigt kraftig pump heller.

Är inköp och installation via ex. Polarpumpen att rekommendera eller ska jag kontakta lokal firma och be om offert? Vilket brukar vara det smidigaste (smartaste)?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #12 skrivet: 16 september 2019, 19:54:45 »
Köper du allt annat på postorder och vet vad du ska ha och har koll så att du klarar dig på deras standardinstallation så du vet totalpriset så kan du handla av polarpumpen eller annat postorderföretag  ;)

Om priset inte är avgörande begriper jag inte varför du inte tar hem några mer lokala företag som på plats kan ge förslag och totalpris utan överaskningar, inte säkert det blir dyrare totalt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #13 skrivet: 16 september 2019, 20:42:38 »
Nu handlar jag visserligen majoriteten av det jag villhöver online :) Men just värmepumpar är inte mitt starka kort, så säkert att allt blir mer rätt och riktigt om jag kontaktar lokal firma, tips på proffsiga firmor i Örebrotrakten mottages gärna.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #14 skrivet: 16 september 2019, 21:07:56 »
Ett alternativ är att du kikar på respektive märkes hemsida för att se återförsäljare i din någorlunda närhet du är intresserad av.

Mitsubishi Electric har www.mitsubishivillavarme.se

Kommer säkert fler förslag
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!