Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med uppvärmning av garage!  (läst 2784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hjälp med uppvärmning av garage!
« skrivet: 06 september 2011, 01:46:31 »
Föregående ägare byggde nytt garage som delats på mitten. Två slingor för golvvärme är ingjutna och kulvert finns in till huset. Jag vill framför allt värma ena rummet som jag tänker ha som övernattningsrum efter nattskift och som gästrum. Utrymmet kommer sannolikt bara värmas upp sporadiskt varför det är nödvändigt att kunna stänga av värmen. Då riskerar väl vattnet i golvet att frysa? Vilket alternativ förordar ni och varför?

Alt 1 Anslut golvvärmen till värmepumpen i huset
Alt 2 fixa uppvärmningen med elkasett eller en beg varvattenberedare ute i garaget. Då kan jag ju ha frostskyddsvätska i vattnet!?
Alt 3 Använda fläktkonvektor
Alt 4 Proppa in vanliga elradiatorer

Tack på förhand
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med uppvärmning av garage!
« Svar #1 skrivet: 06 september 2011, 08:10:26 »
Alt 5 Mellanvärmeväxlare mellan garaget och VP'n och glykol i garagesystemet
Alt 6 Anslut direkt till VP'n och ha glykol i hela systemet

Vad är det för storlek och isoleringsstandard på utrymmet som skall värmas?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uppvärmning av garage!
« Svar #2 skrivet: 06 september 2011, 17:24:22 »
Hejsan!
Har svårt att svara på hur väl isolerat det är under plattan, men då tanken varit att använda golvvärme utgår jag ifrån att det är skapligt =). I väggar och tak är det välisolerat.

Vad är en mellanvärmeväxlare? Jag vill att anslutningen skall vara relativt enkel och kostnaderna låga.

En arbetskamrat föreslog att köpa en liten varmvattenberedare för en tusing och sätta dit ett exp kärl och sen bara köra.

1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uppvärmning av garage!
« Svar #3 skrivet: 06 september 2011, 17:28:19 »
Ang storleken så är förådsdelen som jag tänker sova i kanske 20kvm. Sen finns ju en slinga i garagedelen som är ungefär lika stor! Men att värma själva garaget är inte nödvändigt i dagsläget, men det kan ju vara skönt att kunna slå på om man skall skruva nån dag.
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uppvärmning av garage!
« Svar #4 skrivet: 10 september 2011, 13:23:50 »
Jag tycker också det låter vettigt att utnyttja golvvärmen för uppvärmning, eftersom installationen är gjord, golvvärme är skönt och värmen från värmepumpen billig (förutsatt att den klarar av att värma garaget utan att koppla in en massa spetsvärme).

Nackdelen med golvvärme skulle kunna vara att det är ett trögt system - du måste slå igång värmen därute något dygn innan det är varmt och gott eftersom hela betongplattan måste värmas upp! Eventuellt kan du ju komplettera med någon lös elradiator/värmefläkt (kostar inte många kronor) för snabb uppvärmning.

Frysproblemen kan lösas genom att ha en viss grundvärme (säg 5°C) igång hela tiden eller att, som purjo föreslog, ha en mellanvärmeväxlare och glykol i garagedelen för att sänka fryspunkten. Vad en sådan värmeväxlare skulle kosta vet jag faktiskt inte, men det finns säkert någon här som vet! Tror inte det är farligt dyrt!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med uppvärmning av garage!
« Svar #5 skrivet: 16 september 2011, 10:34:03 »
Tackar för synpunkter! Är det brukligt att använda en sk plattvärmeväxlare i så fall`? Är det en sån här?

http://www.energishop.se/varmevaxlare-rostfritt-stal-10-rader-22-kw/99-0

Är den tillräckligt stor? Antar att jag behöver en shunt och en cirkulationspump till detta också? Ska hela rasket sitta i källaren sen?

/Tomas
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med uppvärmning av garage!
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2011, 19:09:42 »
Är det för bökigt att fylla hela systemet med glykol? Tänkte även i huset, så att är allt blir frostskyddat, och skippa/spara in vvx.

Alt en liten luftvärmepump? Men kanske mindre bra om man ska sova där.. Men skulle nog hellre köra konvektorelement, alltså el, är nog billigaste lösningen, som föregående så blir plattan iskall så tar några dagar samt stor effekt att få upp tempen i rummet till 20gr, sen stänga av igen..samt slippa ha underhållsvärme och kulvertförluster..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!