Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bli med värmepump.  (läst 28179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #45 skrivet: 04 oktober 2016, 16:15:44 »
Men har man jobbat med ett stort uppbyggt märke som Nibe är i Sverige ska det nog till en bra anledning att byta tex att dom vinner lite tester och gör lite reklam av det så det kommer fram och nån frågar efter märket annars kommer det nog förbli ett litet märke i Sverige.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bli med värmepump.
« Svar #46 skrivet: 04 oktober 2016, 16:36:36 »
Hade själv aldrig hört om daikin förrän för nåt år sen. Tyckte då ifjol då farsan installerade en pump att den vore kanon att få testa, invertern. Men hittade inte någon som ville sälja. Inte ens ahlsell som marknadsför dem i Finland fick jag nåt svar av.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #47 skrivet: 04 oktober 2016, 17:06:25 »
SÃ¥ är det Smurf    jag kommenterade bara hur man köper dessa grejer  :)

Viessmann suger pÃ¥ marknadsföring i Sverige...skidor är allt de syns pÃ¥  haha

Tester har de vunnit o folksam har gjort dem till   Bra Val   

Sen är det givetvis sÃ¥ att man fortsätter med det man är van vid.  Inga konstigheter med det  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #48 skrivet: 04 oktober 2016, 17:23:10 »
Läste lite i infon en 1245 6 kw har fyllnadsmängd pÃ¥ 1,5 viesmann har 1,4 och Niben lämnar lite mera effekt betyder det att Nibe i det fallet har större växlare ? Hur stor volym växlaren har är inget varken Nibe eller Viesmann skriver ut i produkt bladet  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #49 skrivet: 04 oktober 2016, 17:24:57 »
Volym stÃ¥r i viessmann manualen    jag hittade när jag laddade ner den igÃ¥r    inte produktbladet   utan den andra filen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #50 skrivet: 04 oktober 2016, 17:28:57 »
Inget vanligt folk ska få tillgång till antar att du loggar in som åf för att få tillgång till manualer och liknande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #51 skrivet: 04 oktober 2016, 18:09:07 »
Jag loggar inte in nÃ¥nstans   :)   jag surfar dit precis som du  enda skillnaden är att jag kanske hittar bättre dÃ¥ jag vet att det jag letar efter finns där.


Deras site var bättre förr    denna nya e betydligt rörigare och sämre

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #52 skrivet: 04 oktober 2016, 19:04:22 »
TS

Ã…hhhh vad frÃ¥gor  :)  hehe

Först.   Jag som inte gillar nibe kan säga att deras maskiner är tysta och fina.   Jag kan inte höra nÃ¥gon direkt skillnad mellan varken Nibe,Thermia eller Viessmann om dessa monterats likvärdigt.   1255 16 är jättetyst utom pÃ¥ maxfart dÃ¥ den ju är en stor maskin.

Dt 3   ja 3 grader celsius    men just DT mäts i K vilket ju är samma sak

Vent styr viessmann  FTX aggregat    främst deras egna   men det gÃ¥r sÃ¥klart att nyttja till andra fabrikat.

Extra vvb till 333.   SÃ¥nt gÃ¥r    det borde din ingenjör lösa     dock inget färdigt paket att köpa

300G med 390 l vvb   kostar typ 10 lax mer än 333    det finns även en snikvariant som heter 200G o det blir dÃ¥ runt 4 lax dyrare    sedan kan man ta en 300l vvb de har som är prisvärd   sänker priset sÃ¥ du är nere pÃ¥ typ samma som  333g.   Typ här   har inga prislistor med mig

Kan inte svara pÃ¥ om du kan fÃ¥ paneler att värma poolen direkt  via vp styret.   Det vanliga nu är att man har solceller   och dÃ¥ kan man fÃ¥ maskinen att ta den El du gjort och värma poolen eller vvb eller tank medans du har billig ström o sen säljer du överskottet   inte svinenkelt detta men det gÃ¥r.

2 shuntar kan du styra   ja  och du löser detta med pool utan poolstyr tillvalet om du vill. 

Växlare tar du och inte poolvatten  in i raddar.

Tjafset mellan mig o Rikard syftar endast till att jag anser inte Viessmann ha smÃ¥ kb CP.    Jag har monterat 50 nÃ¥nstans maskiner och 0 problem pÃ¥ KB sidan. 

Jag rekommenderar dig dock att köpa Nibe . Jag skulle inte rekommendera dig att köpa en Nibe maskin av mig dÃ¥ jag kan deras styr och tänk dÃ¥ligt.   SÃ¥ att fÃ¥ din installatör att montera och sedan fÃ¥r du lösa resten kan jag inte rekommendera dig.

Bättre du följer din installatörs  rÃ¥d eftersom du dÃ¥ kan ställa mer krav pÃ¥ honom.
Jag tycker viessmann e bättre än nibe    men det skiljer ju inte sÃ¥ mkt att FN dÃ¥ligt installerad viessmann är bättre än en bra installerad nibe. 

Jag skulle köpt 1255 16 o lÃ¥tit den gÃ¥ lägre varv   dÃ¥ är den jättetyst    den kan ju sedan klippa pÃ¥ med effekt för att ge dig mer VV  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #53 skrivet: 04 oktober 2016, 20:10:38 »
Om jag inte minns alldeles fel så laddar F1255 vv med (bara) 10 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bli med värmepump.
« Svar #54 skrivet: 04 oktober 2016, 20:37:56 »
Om jag inte minns alldeles fel så laddar F1255 vv med (bara) 10 kw.
Med ny programvara för en tid sedan är det nu 13 kw som borde gälla.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #55 skrivet: 04 oktober 2016, 20:42:55 »
Där ser man en stor fördel tycker jag att man kan uppdatera själv och att Nibe släpper uppdateringar till gamla produkter som tex min vp som ger nya funktioner.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #56 skrivet: 05 oktober 2016, 06:58:59 »
Jag har räknat med 24 000 i förbrukning, då du uppger att ni snålar, och har barn som kommer att förbruka mer framöver.
5500 kWh för tappvarmvatten (inräknat i ovan)

Det ger ca 7 kW i toppeffektbehov, så att köpa en 1255-16 blir alldeles för stort för er, den har dessutom så hög lägsta uteffekt (4 kW) att det skulle bli en on/off-värmepump av den större delen av året.
Om du vill ha en inverter så välj en 12 kW modell, Nibe, CTC, Thermia och Daikin har alla modeller i den storleken.
Borrdjupet som jag får fram i min kalkyl är 180 meter aktivt, borra 200 meter eller mer, men inte för mycket, det påverkar flödesmotståndet så du riskerar få onödigt lågt flöde på kalla sidan. (Därav diskussionerna om tillgångligt yttre tryckfall och storleken på Viessmanns cirkpump)
Viessman har ca 6 hekto tillgängligt tryck för att pumpa, Nibe (10 kW) har ca 8.5 hektos tryck att pumpa med.

Om du tänkt värma källare så kan dock en lösning med on/off-värmepump och arbetstank vara en bättre lösning, då on/off-värmepumpar ofta bullrar lite mer (större delen av året går ju en inverter på smygfart) så kan Viessmann ändå vara ett bra alternativ för dig, de utmärkte sig ju verkligen i den testen.
Annars tror jag nog att du oroar dig lite i onödan för bullret.
Om du väljer on/off med tank, sikta på 10 kW värmepump, då vet du säkert att du klarar dig med effekten.

JAg har inte riktigt fått kläm på om du redan har solfångare eller om du tänkt skaffa det om du bygger pool?
Solfångare är en dålig ide till en pool, det lönar sig inte om du har värmepump.
Att värma en pool med värmepumpen blir dessutom alltid i princip lika dyrt som att köpa en poolvärmepump.
Om du inte själv kan skaffa en billig poolvärmeväxlare och koppla in den på egen hand så blir värmeväxlare + installation ofta lika dyrt som en separat poolvärmepump till poolen, så jag skulle egentligen inte låta framtida poolplaner styra mig för mycket i val av värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #57 skrivet: 05 oktober 2016, 08:29:18 »
Och jag skulle utan tvekan välja 1255 16 och nyttja den som en 8-10 kw med flödesutjämnande tank . Omöjligt att höra den när gÃ¥r pÃ¥ den effekten och därmed har man gjort det bästa man kunde med det den tänkta inst har koll pÃ¥  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #58 skrivet: 05 oktober 2016, 10:15:46 »
Även 12:an kommer ju bara att gå på tomgång, fattar inte varför du skall in med ett kärnkraftverk i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #59 skrivet: 05 oktober 2016, 10:47:47 »
Jag skulle ju såklart satt in 300 G till mig själv , givetvis.

Men av erfarenhet vet jag att just 1255 är väldigt tyst  därför skriver jag det utefter mina personliga erfarenheter.

Hur tycker du 1255  16 lÃ¥ter  :)   du vet  TS ville ha en tyst maskin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!