Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Leveranstid borrning  (läst 9790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Leveranstid borrning
« skrivet: 13 december 2011, 16:10:04 »
Hej,
Beställde en Nibe 1245-10 i början av september. Fick den installerad 1/12. Blev lovad installation och borrning vecka 42.

Jag har hela tiden fått nya besked på tidpunkt för borrningen och senaste beskedet är att det blir vecka 3 eller 4.

Kör idag på tillsats (inte så billigt :().

Är det normalt att det är så här dåliga tidsprognoser från leverantörerna?
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Leveranstid borrning
« Svar #1 skrivet: 13 december 2011, 17:18:18 »
Låter förfärligt, hoppas du inte betalt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #2 skrivet: 13 december 2011, 17:25:03 »
Låter förfärligt, hoppas du inte betalt.

Nej givetvis inte. Min installatör som i sin tur köper borrningen har hela tiden sagt att borrarna inte kan planera bättre på grund av oförutsägbara händelser.
Men för mig verkar det besynnerligt.
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Leveranstid borrning
« Svar #3 skrivet: 13 december 2011, 18:46:54 »
Hej,
Beställde en Nibe 1245-10 i början av september. Fick den installerad 1/12. Blev lovad installation och borrning vecka 42.

Jag har hela tiden fått nya besked på tidpunkt för borrningen och senaste beskedet är att det blir vecka 3 eller 4.

Kör idag på tillsats (inte så billigt :().

Är det normalt att det är så här dåliga tidsprognoser från leverantörerna?

Nu vet jag inte vad du hade för uppvärmning innan osv, men hade det inte varit bättre att borra först och installerda VP sedan?

Jobbigt att köra på TS den här årstiden och allt.
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #4 skrivet: 13 december 2011, 20:58:03 »
Nu vet jag inte vad du hade för uppvärmning innan osv, men hade det inte varit bättre att borra först och installerda VP sedan?

Jobbigt att köra på TS den här årstiden och allt.

Med facit i hand skulle man gjort saker helt annat. Nu hade jag ju absolut inte för mitt liv trott att det skulle vara dessa leveranstiderna.

Direkt efter uppvärmningssäsongen i våras gjorde jag en större renovering. Jag plockade då bort såväl direktverkande elradiatorer som den gamla L/L värmepumpen.
Drog också rör till det nya vattenburna radiatorsystemet. Eftersom sommaren tog jag in värmepumpsofferter. 3-4 veckors leveranstid hette det då.
Jag monterade själv nya radiatorer.

När kylan kom fick jag köra igÃ¥ng lösa värmefläktar. När borraren i December inte hade kommit kom satte installatören in VP. 
Min naiva tro var då att det skulle dröja cirka en, max två veckor innan borrning.

Om borrning skall ske innan eller efter VP installation kan man ju diskutera. Egentligen tycker jag inte att det är en fråga att behöva bry sig över om man anlitar en totalentreprenör som skall sköta hela installationen, om än med underentreprenörer.

Nu var väl inte min mening med denna tråden att få veta att jag varit dum, det vet jag redan, utan mer hur branschen fungerar vad gäller leveranstider på totalentreprenader inom bergvärme. Min installatör hävdar med bestämdhet att borrarna inte vet om de skall komma förrän dagen innan borrning. Jag har svårt att finna mig i den tanken, men det kanske är så?
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Leveranstid borrning
« Svar #5 skrivet: 13 december 2011, 21:15:02 »
Min installatör hävdar med bestämdhet att borrarna inte vet om de skall komma förrän dagen innan borrning. Jag har svårt att finna mig i den tanken, men det kanske är så?

Problemet är att hela bygga-saker-kåren (rörkrökare, elektriker, snickare, målare, borrare, grävare, osv) jobbar med samma brist på moral: Den som skriker högst och mest får först. Sitter du tyst och väntar kommer du aldrig få nåt hål, det är hela tiden nån annan som får gå före :(
Ring din entrepenör och frÃ¥ga honom om han tänker skaffa fram ett hÃ¥l före helgen, eller om han hellre betalar dina merkostnader.  knUp
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #6 skrivet: 13 december 2011, 21:19:06 »
Problemet är att hela bygga-saker-kåren (rörkrökare, elektriker, snickare, målare, borrare, grävare, osv) jobbar med samma brist på moral: Den som skriker högst och mest får först. Sitter du tyst och väntar kommer du aldrig få nåt hål, det är hela tiden nån annan som får gå före :(
Ring din entrepenör och frÃ¥ga honom om han tänker skaffa fram ett hÃ¥l före helgen, eller om han hellre betalar dina merkostnader.  knUp

Tyvärr tror jag att du träffat huvudet på spiken. Vill man skapa en positiv atmosfär genom att vara förstående blir man utan leverans.

Sjukt tycker jag dock.
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Leveranstid borrning
« Svar #7 skrivet: 13 december 2011, 21:26:20 »
 Det är mycket vanligt inom el och VVS att de har tagit sÃ¥ mycket jobb pÃ¥ sig att de ej vet själva hur de ska hinna med allt .
  Däremot när vi beställde borrhÃ¥l var det kanske en mÃ¥nad frÃ¥n beställning till borrning . Men kanske dels beror pÃ¥ att borrchefen själv borr i grannskapet + att jag tjatade pÃ¥ lite samt att de verkligen använder dygnets alla timmar till arbete . Dagen när de borrade här Ã¥kte de hem 12 pÃ¥ natten  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #8 skrivet: 13 december 2011, 21:37:08 »
SvÃ¥rt att se hur du skulle ha gjort annorlunda, regler vet jag inte om hur det är men att vänta till vecka 3eller 4 lÃ¥ter orimligt lÃ¥ngt, annars tillsats eller direkt el är väll lika dyra det enda som  gör det sämre är saknaden av L/L pumpen. 

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #9 skrivet: 13 december 2011, 22:14:24 »
SvÃ¥rt att se hur du skulle ha gjort annorlunda, regler vet jag inte om hur det är men att vänta till vecka 3eller 4 lÃ¥ter orimligt lÃ¥ngt, annars tillsats eller direkt el är väll lika dyra det enda som  gör det sämre är saknaden av L/L pumpen.

Det jag skulle ha gjort var att:
- Krävt en klausul i avtalet att leverans innan ett visst datum med prisavdrag vid försening. Det kanske han inte hade skrivit på ändå men då hade jag dragit öronen åt mig.
- Blivit mycket mer förbannad när han jätteledsen meddelar att leveransen tyvärr blir V45. Sedan V46, 48, 49 etc...

Nu har jag dessutom fått veta att årets rotavdrag som jag sparat, går förlorat. VP installationen rullar över till nästa år och bara det är riktigt irriterande.

Vecka 4 är dom 14 veckor försenade.

Nej det här är inte seriöst... >:(
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Leveranstid borrning
« Svar #10 skrivet: 13 december 2011, 22:26:42 »
Du skrev det själv det är inte seriöst  huvuddunk alla kan bli försenade men inte 14 veckor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Leveranstid borrning
« Svar #11 skrivet: 13 december 2011, 22:54:02 »
Om det står en tid angiven i offerten och dom har blåst denna så bör du rimligen kunna yrka avdrag för de merkostnader du har fått stå för.

Det kanske inte rör sig om så himla mycket deg men kanske 5-10 kakor.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #12 skrivet: 13 december 2011, 22:56:18 »
Pepparkakor? :) tomte::

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Leveranstid borrning
« Svar #13 skrivet: 13 december 2011, 23:01:19 »
med apelsinsmak och chokladbitar i - i så fall
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Leveranstid borrning
« Svar #14 skrivet: 13 december 2011, 23:04:49 »
För helvete   det var inte ett svenskt svar  Monsieur Rinnán  det var snarare ett franskt sÃ¥dant.

Pepparkakor är just det PEPPARKAKOR   inte med nÃ¥gra tillsatser  ;D

 *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!