Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpar ökar växthuseffekten  (läst 5169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värmepumpar ökar växthuseffekten
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2005, 01:21:19 »
...Varje dag ser jag slöseriet i forsen i lilla Mölndalsån. Dess energi utnyttjades på 50-talet i en turbin . Men inte nu ..

Vi har en å i Lindome mé! Ett vattenhjul med en dynamo, vore det straffbart månne? Hur länge tror du det dröjer innan Vattenfall ingriper??? :o
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Värmepumpar ökar växthuseffekten
« Svar #16 skrivet: 21 mars 2005, 16:46:51 »
Om jag förstod det rätt var resonemanget i artikeln att tillsatseffekten när värmepumpen inte klarar topparna sker med el som produceras av bl a fossila bränslen.
I så fall måste resonemanget ställas mot alternativen vilka energikällor som använts om INTE pumparna fanss o s v. Pellets? Javisst passar säkert en del men inte alla.

Vad som är riktigt intressant i sammanhanget är dimenstionering av värmepumpen! b00k
Jag menar att målet att ligga på kanske 80% årstäckningsgrad snart är ett förlegat sätt att se på dimensionering (synen på den exakta %-satsen varierar mellan olika förståsigpåare och beror på många kostnadsparametrar).

Varför?
Med marknadsekonomins styrkraft på elproducenter och distributörer kan man lätt dra slutsatsen att dom INTE är intresserade att täcka effekttoppar en kall februaridag.
Hela nätet måste dimensioneras därefter och dyr el produceras av fossila bränslen.

Branchfolk jag talat med menar att nya modeller för eltariffer kommer att bli resultatet. Något som möjliggörs av elektronisk avläsningsapparatur som kan på ett precist sätt peka ut NÄR jag konsumerar min el. Det ligger nära till hands att högt "straffdebitera" det som övertiger min normalförbrukning om uttaget sker när nätet är som mest belastat. Dom ekonomiska kalkylerna har helt plötsligt fått en ny obehaglig variabel.

Slutsats:
Om detta inte bara är tomt prat måste kanske synen på VP-dimensionering justeras upp vad gäller  årstäckningsgrad. Rent tekniskt får man jobba mot större ackumulatortankar för att undvika korta drifttider på sommaren.
Vidare bidrar det också till ett bättre klimat genom mindre fossil toppeldning vilket var forumets inledning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Värmepumpar ökar växthuseffekten
« Svar #17 skrivet: 21 mars 2005, 16:51:03 »
Citera
Om detta inte bara är tomt prat mÃ¥ste kanske synen pÃ¥ VP-dimensionering justeras upp vad gäller  Ã¥rstäckningsgrad. Rent tekniskt fÃ¥r man jobba mot större ackumulatortankar för att undvika korta drifttider pÃ¥ sommaren.
Vidare bidrar det också till ett bättre klimat genom mindre fossil toppeldning vilket var forumets inledning.

Jag jobbar hÃ¥rt med det där  ;) Pikarna i elnätet kan snart stÃ¥ oss dyrt!!

Effekttariffer har snart nog ALLA större förbrukare. Men den möjligheten och även kanske taxor där förbrukningen i landet avgör priset för konsument, timme för timme kan införas om elleverantörerna vill det.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!